R320 cdi nypytysongelma
R320 cdi nypytysongelma
R320 cdi 2008 7g automaatti 370 tkm
Monenlaisista vaivaa ollut, osa saatu kuntoon, mutta nyt on vaivana outo nykiminen kiihdyttäessä. Aiemmin ilmeni vain vaunun vedossa kiihdyttäessä, mutta nyt eilen ja toissapäivänä pitkällä matkalla. Rattivaihteilla sain ongelman ehkä rajattua 3 vaihteelle (ehkä myös 4 vaihteella). Tekee sellaista outoa nykimistä kun kiihdyttää. Ei tärinää vaan selkeää nykimistä. Tasaisessa ajossa ei ongelmaa ja vaihteet vaihtaa hyvin. Nuo alemmat vaihteet on "venyviä", joka taitaa näissä olla enemmän ominaisuus.
Onko tämä nyt vaihteiston vai moottorin vaivaa?
Seuraavia on tehty.
Vaihteiston öljyt vaihdettu (fusch), turbiini tyhjennetty, välijäähdytin huuhdeltu pari vuotta sitten. Ajettu ehkä 30 tkm.
Imusarjan läppämoottori korvattu vastuksella (antoi viivakoodin).
Ahtopaineensäädin uusittu, kun meni sen takia vikatilaan. Viimeisin reissu tehtiin myös toisella säätimellä, kun uusi on tarvikeosa ja epäilin olisiko se huono. Ei vaikutusta.
Pakopaineanturi vaihdettu. Viimeisellä reissulla sekin oli toinen kokeeksi. Ei vaikutusta.
Ahtolinjan o-renkaat uusittu ja putket tutkittu, eikä näkynyt halkeamia.
Y-haaran tiivisteet on uudet.
Outoa on myös polttoaineen kulutus, toki vain ajotietokoneen mukaan, kun mennessä 350 matkalla keskikulutus 8,5 ja tullessa 9,5 l/100 km.
Onko ideoita? Starilla on tutkittu ja muistaakseni juuri polttoaineen syöttö määrä oli yli rajojen live datassa ja olikohan ilmamääräkin liian suuri. Pakokaasun lämpötila-anturi joskus heittää liian korkeaa lämpötilaa ja sytyttää moottorin vikavalon. Nyt ei ole sitäkään hetkeen tehnyt.
Monenlaisista vaivaa ollut, osa saatu kuntoon, mutta nyt on vaivana outo nykiminen kiihdyttäessä. Aiemmin ilmeni vain vaunun vedossa kiihdyttäessä, mutta nyt eilen ja toissapäivänä pitkällä matkalla. Rattivaihteilla sain ongelman ehkä rajattua 3 vaihteelle (ehkä myös 4 vaihteella). Tekee sellaista outoa nykimistä kun kiihdyttää. Ei tärinää vaan selkeää nykimistä. Tasaisessa ajossa ei ongelmaa ja vaihteet vaihtaa hyvin. Nuo alemmat vaihteet on "venyviä", joka taitaa näissä olla enemmän ominaisuus.
Onko tämä nyt vaihteiston vai moottorin vaivaa?
Seuraavia on tehty.
Vaihteiston öljyt vaihdettu (fusch), turbiini tyhjennetty, välijäähdytin huuhdeltu pari vuotta sitten. Ajettu ehkä 30 tkm.
Imusarjan läppämoottori korvattu vastuksella (antoi viivakoodin).
Ahtopaineensäädin uusittu, kun meni sen takia vikatilaan. Viimeisin reissu tehtiin myös toisella säätimellä, kun uusi on tarvikeosa ja epäilin olisiko se huono. Ei vaikutusta.
Pakopaineanturi vaihdettu. Viimeisellä reissulla sekin oli toinen kokeeksi. Ei vaikutusta.
Ahtolinjan o-renkaat uusittu ja putket tutkittu, eikä näkynyt halkeamia.
Y-haaran tiivisteet on uudet.
Outoa on myös polttoaineen kulutus, toki vain ajotietokoneen mukaan, kun mennessä 350 matkalla keskikulutus 8,5 ja tullessa 9,5 l/100 km.
Onko ideoita? Starilla on tutkittu ja muistaakseni juuri polttoaineen syöttö määrä oli yli rajojen live datassa ja olikohan ilmamääräkin liian suuri. Pakokaasun lämpötila-anturi joskus heittää liian korkeaa lämpötilaa ja sytyttää moottorin vikavalon. Nyt ei ole sitäkään hetkeen tehnyt.
Re: R320 cdi nypytysongelma
9/2006 S211 320CDI
Re: R320 cdi nypytysongelma
Uusi säädin pitäisi olla juuri samoilla säädöillä, kuin alkuperäinen. Nyt paikallaan oleva toki ei ole... Mut samat ongelmat. Se ihmetyttää, et miksi oireet tulee vain tietyillä vaihteilla?
Re: R320 cdi nypytysongelma
Suuttimien korjausarvot ja ohivuototesti.
Re: R320 cdi nypytysongelma
Vaihteistoa löytyi vikakoodi Y3/8n3 output speed sensor. Eli onko tuo viallinen vai myös kyb? Toki varmaan kannattaa vaihtaa molemmat jos aloittaa vaihtamisen...
Edit. Se onkin juotettu piirilevylle tuo nopeusanturi, ettei niin vain vaihdetakaan.
Edit. Se onkin juotettu piirilevylle tuo nopeusanturi, ettei niin vain vaihdetakaan.
- anselmi123
- Vakiokalustoa
- Viestit: 369
- Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
- Paikkakunta: LPR
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5866
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: R320 cdi nypytysongelma
Vaihdoin kybin, kun tuo toinen on juotettu levyyn. Ja kysyin sercapilta niin ei välttämättä saa vaihdettua. Arvelin tuon koodin tulevan, kun abs heittää joskus herjaa ja juuri vasta heitti. Nyt ei ole tullut uudestaan.
Kybin vaihto ehkä vähän paransi toimintaa, mut edelleen tulee nykimistä hiukan.
Kävin pikku mutkan vaunukin perässä, niin ei kovin isoa nykimistä, mutta välillä huomaa. Tosin ei kovin pitkä lenkki, mutta öljyt kyl pitäisi olla lämpimät.
Rail paineen löysin tuosta lukijasta niin oli jotain 280 bar luokkaa tyhjäkäynnillä.
Ehkä tuo edelleen viittaa laatikkoon, kun oireet väheni uusilla öljyillä ja kybillä? Ei kauheasti tuon arvoiseen viitsi rahaa laittaa ainakaan reilun tonnin johdinlevyä tmv.
Kybin vaihto ehkä vähän paransi toimintaa, mut edelleen tulee nykimistä hiukan.
Kävin pikku mutkan vaunukin perässä, niin ei kovin isoa nykimistä, mutta välillä huomaa. Tosin ei kovin pitkä lenkki, mutta öljyt kyl pitäisi olla lämpimät.
Rail paineen löysin tuosta lukijasta niin oli jotain 280 bar luokkaa tyhjäkäynnillä.
Ehkä tuo edelleen viittaa laatikkoon, kun oireet väheni uusilla öljyillä ja kybillä? Ei kauheasti tuon arvoiseen viitsi rahaa laittaa ainakaan reilun tonnin johdinlevyä tmv.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5866
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: R320 cdi nypytysongelma
Tuon abs jutu jos olisi mainitu tuolla alussac0200379 kirjoitti: ↑Ke 25.06.2025 18:41 Arvelin tuon koodin tulevan, kun abs heittää joskus herjaa ja juuri vasta heitti. Nyt ei ole tullut uudestaan.
Kybin vaihto ehkä vähän paransi toimintaa, mut edelleen tulee nykimistä hiukan.
Kävin pikku mutkan vaunukin perässä, niin ei kovin isoa nykimistä, mutta välillä huomaa. Tosin ei kovin pitkä lenkki, mutta öljyt kyl pitäisi olla lämpimät.
Rail paineen löysin tuosta lukijasta niin oli jotain 280 bar luokkaa tyhjäkäynnillä.
Ehkä tuo edelleen viittaa laatikkoon, kun oireet väheni uusilla öljyillä ja kybillä? Ei kauheasti tuon arvoiseen viitsi rahaa laittaa ainakaan reilun tonnin johdinlevyä tmv.
antaako mitä koodia ?
jos vikaa ei korjaa niin kannatta pitää testeri mukan jos vika tulee akuutisti päälle
ja vaihde jää asenton P niin sitä ei saa vapaallee hinausta varten muuten kuin testerillä
tai kaivamalla ismän irti laatikon kyljestä
Mökkillä
'
'
Re: R320 cdi nypytysongelma
Joo ei tahdo kaikkia vikoja muistaa edesFinlandMerceds kirjoitti: ↑To 26.06.2025 10:14Tuon abs jutu jos olisi mainitu tuolla alussac0200379 kirjoitti: ↑Ke 25.06.2025 18:41 Arvelin tuon koodin tulevan, kun abs heittää joskus herjaa ja juuri vasta heitti. Nyt ei ole tullut uudestaan.
Kybin vaihto ehkä vähän paransi toimintaa, mut edelleen tulee nykimistä hiukan.
Kävin pikku mutkan vaunukin perässä, niin ei kovin isoa nykimistä, mutta välillä huomaa. Tosin ei kovin pitkä lenkki, mutta öljyt kyl pitäisi olla lämpimät.
Rail paineen löysin tuosta lukijasta niin oli jotain 280 bar luokkaa tyhjäkäynnillä.
Ehkä tuo edelleen viittaa laatikkoon, kun oireet väheni uusilla öljyillä ja kybillä? Ei kauheasti tuon arvoiseen viitsi rahaa laittaa ainakaan reilun tonnin johdinlevyä tmv.
antaako mitä koodia ?
jos vikaa ei korjaa niin kannatta pitää testeri mukan jos vika tulee akuutisti päälle
ja vaihde jää asenton P niin sitä ei saa vapaallee hinausta varten muuten kuin testerillä
tai kaivamalla ismän irti laatikon kyljestä

Just vedettiin vaunua vajaa 450 km ja kohtalaisen hienosti meni. Pari kertaa tunsin nypytyksen, mut vaunun kanssa harvemmin kiihdytys on alle 2000 kierrosta. Tosin oireen havaitsin viime kesänä ensimmäisen kerran juuri vaunun kanssa. Silloin epäilin johtuvan turbon ohjaimesta ja muusta sinne liittyvästä.
Re: R320 cdi nypytysongelma
Kannattaa se ABS vika korjata. TCM nojaa yllättävän paljon ABS moduulin tietoihin nimittäin.
Oliko tää neli- vai takaveto?
Oliko tää neli- vai takaveto?
9/2006 S211 320CDI
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5866
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: R320 cdi nypytysongelma
ABS juttuc0200379 kirjoitti: ↑Pe 27.06.2025 08:35Joo ei tahdo kaikkia vikoja muistaa edesFinlandMerceds kirjoitti: ↑To 26.06.2025 10:14Tuon abs jutu jos olisi mainitu tuolla alussac0200379 kirjoitti: ↑Ke 25.06.2025 18:41 Arvelin tuon koodin tulevan, kun abs heittää joskus herjaa ja juuri vasta heitti. Nyt ei ole tullut uudestaan.
Kybin vaihto ehkä vähän paransi toimintaa, mut edelleen tulee nykimistä hiukan.
Kävin pikku mutkan vaunukin perässä, niin ei kovin isoa nykimistä, mutta välillä huomaa. Tosin ei kovin pitkä lenkki, mutta öljyt kyl pitäisi olla lämpimät.
Rail paineen löysin tuosta lukijasta niin oli jotain 280 bar luokkaa tyhjäkäynnillä.
Ehkä tuo edelleen viittaa laatikkoon, kun oireet väheni uusilla öljyillä ja kybillä? Ei kauheasti tuon arvoiseen viitsi rahaa laittaa ainakaan reilun tonnin johdinlevyä tmv.
antaako mitä koodia ?
jos vikaa ei korjaa niin kannatta pitää testeri mukan jos vika tulee akuutisti päälle
ja vaihde jää asenton P niin sitä ei saa vapaallee hinausta varten muuten kuin testerillä
tai kaivamalla ismän irti laatikon kyljestäkoodi taisi olla vasemman etupyörän tunnistimesta.
Just vedettiin vaunua vajaa 450 km ja kohtalaisen hienosti meni. Pari kertaa tunsin nypytyksen, mut vaunun kanssa harvemmin kiihdytys on alle 2000 kierrosta. Tosin oireen havaitsin viime kesänä ensimmäisen kerran juuri vaunun kanssa. Silloin epäilin johtuvan turbon ohjaimesta ja muusta sinne liittyvästä.
Ennakoi pyörän laakeri remontia,
vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan
Mökkillä
'
'
Re: R320 cdi nypytysongelma
[/quote]
ABS juttu
Ennakoi pyörän laakeri remontia,
vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan
[/quote]
Laakeri ei ole kovin vanha. Pitääpä tutkia anturia onko kunnolla paikallaan saati likainen...
ABS juttu
Ennakoi pyörän laakeri remontia,
vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan
[/quote]
Laakeri ei ole kovin vanha. Pitääpä tutkia anturia onko kunnolla paikallaan saati likainen...
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5866
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: R320 cdi nypytysongelma
ABS juttu
Ennakoi pyörän laakeri remontia,
vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan
[/quote]
Laakeri ei ole kovin vanha. Pitääpä tutkia anturia onko kunnolla paikallaan saati likainen...
[/quote]
Niin se että laakeri ei ole vanha ei tarkoita sittä että se olisi ehjä,
mutta lissä toki toden näköisyyttä,
tuleekos siitä laatikon anturista kuinka tiuhaan koodi
suhteessa huonoon toimintaan ?
muita juttuja mitkä yleisä nypytelijöt turbin
Mökkillä
'
'
Re: R320 cdi nypytysongelma
Laakeri ei ole kovin vanha. Pitääpä tutkia anturia onko kunnolla paikallaan saati likainen...FinlandMerceds kirjoitti: ↑La 28.06.2025 12:22ABS juttu
Ennakoi pyörän laakeri remontia,
vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan
[/quote]
Niin se että laakeri ei ole vanha ei tarkoita sittä että se olisi ehjä,
mutta lissä toki toden näköisyyttä,
tuleekos siitä laatikon anturista kuinka tiuhaan koodi
suhteessa huonoon toimintaan ?
muita juttuja mitkä yleisä nypytelijöt turbin
[/quote]
Joo tuntuu että syö juuri tuota vasenta etulaakeria. Mielestäni se on jo kahdesti vaihdettu neljän vuoden aikana...
Ei yleensä tule mitään koodia. Eikä nytkään ole tullut uudestaan.
Turbiini varmaan oireilisi lähes koko ajan?
Tuota abs vaivaa myös mietin, kun vähän parani toiminta kyb ja öljynvaihdolla, et onko kuitenkin jotain laatikossa edelleen...