Vuosi sitten tarkka poikani huomasi että W126 M103 öljynpaine ei nouse tappiin edes kierroksilla vaan jää about 2.7bar paikkeille. Avasin öljynsuodattimen (Bosch) ja se oli täysin kuiva. ilmeisesti vaihdon jälkeen ei ole lainkaan kiertänyt suodattimen kautta. Onneksi "bypass valve" päästää suodattamatonta öljyä moottoriin jos suodatin on tukossa.
Laitoin tilalle uuden (Mann) ja kaikki OK kunnes vuoden päästä sama juttu, öljynpaineet jäi 2.7bar hujakoille. Tällä kertaa suodattimessa oli öljyä.
Mittasin mekaanisella mittarilla anturin reijästä 2.5bar. Taas uusi suodatin paikalle (Hengst) ja paineet 4.5bar kylmänä tyhjäkäynnillä.
Vuoden aikana autolla ei ajettu varmaan kuin max 1000km
Pitäkää silmällä öljynpainemittarianne ja jos ei nouse tappiin niin heti suodatin vaihtoon.
M102/M103 öljynsuodatin varoitus
M102/M103 öljynsuodatin varoitus
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)