W126 m103 kaasuvivustosta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
230cupee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:32

W126 m103 kaasuvivustosta

Viesti Kirjoittaja 230cupee »

Moro
Projektina pitkään ollut w126 m103 alkaa olla käyntikunnossa mutta kaasuvivustossa on jotain häikkää. Ei ota kunnolla kierroksia ja tsekkailin että kaasuläppä ei avaudu kokonaan poljinta painaessa.

Olen koittanut vivustoja säädellä monelta kantilta mutta jos säätää aukeamaan enempi niin sitten ei enää sulkeudu riittävästi. Eli ihan kuin polkimen tai vivuston liike ei olisi riittävä?

Tuleeko vinkkejä mieleen tai löytyykö kuvia vivustoista?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W126 m103 kaasuvivustosta

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lienee KE-jetillä oleva kone ja autossa jo jos alunperinkin autossa ollut kone, joten siinä ei ole taida olla mitään syytä, miksi joku olisi tehnyt muutoksia kaasuvivustoon, joten äkkiseltään ei ole todennäköistä että kaasuvivusto olisi syynä ettei ota kierroksia. Mutta jos kone on vaihdettu joskus erityyppiseen niin sitten voi ollakkin.

Luulen että vika on jossain muualla kuten ruiskutusjärjestelmässä tai sytytysjärjestelmässä. KE-jetin vianhausta on lukuisia säikeitä, joten kannattaa tutustua niihin. Yleensä virranjakajan osat kannattaa uusia aidoilla boschin osilla. Bensapumput 2 kpl, tankin sihti ja pumppujen yhteydessä oleva iso suodattimet putsattava/vaihdettava ja bensapaineen säädin kannattaa uusia. Ilmavuodot tiivisteissä ja kumiosissa tarkastettava. Ilmamäärän mittauslautasen ripustukset herkistettävä jos jumittavat Jos on katilla, niin lambda kannattaa uusia. SItten on KE-jetin vianhaku, josta on niitä säikeitä useita.

KE-jetti on yksi syy miksi isot bensa-mersut on niin halpoja, koska se on niin vaikea ja kallis pidettävä kunnossa ja saada päästöjen puolesta läpi katsastuksessa.
hennse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.10.2014 18:46

Re: W126 m103 kaasuvivustosta

Viesti Kirjoittaja hennse »

Sharedoc kirjoitti: Ke 21.05.2025 21:54 Luulen että vika on jossain muualla kuten ruiskutusjärjestelmässä tai sytytysjärjestelmässä.
Eikö tuossa aloituksessa selvästi lue että kaasuläppä ei aukea kokonaan poljinta painaessa :D

En osaa auttaa asiassa, mutta itsekkin olen kironnut omassa w123 tuota vivustoa vaikka se on alkuperäinen ja melko välyksetön. Tuntuma on vaan niin surkea pintakaasulla, että tekisi mieli laittaa vaijerikaasu ja poljin jostain täysin eri autosta.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1373
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W126 m103 kaasuvivustosta

Viesti Kirjoittaja Karel »

Tuossa purkuauton vivusto. W126 300 SE 1987. Auto toimi moitteetta ennen purkua, eikä vivustoon ole koskettu. Ota tuosta mallia.
W126_M103 vivusto.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin