Ässä projekti etenee. Kävin äsken kattomassa sitä ruostesuojaamossa. On se pirun hyvännäköinen tommonen tasaisesti kahvipavun värinen pohja, että tekee hyvää sitä katella.
Vielä on sisusta poissa, niin että mitäs sisälattialle kannattais tehdä ? ajattelin laittaa vahamaista kotelosuojaa ja sitten äänieristebitumilevyä päälle koko lattian osalle. Takajalkatilassa sitä on jo ennestäänkin. Onko parempia ehdotuksia ? pellavaöljyä ? sinkkimaalia ?
Mites lattia kannattaa käsitellä ?
Mites lattia kannattaa käsitellä ?
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
suojaus
aineitahan tuntuu olevan yhtämonta kuin mielipiteitä: jäteöljystä, tervan kautta pellavaöljyyn. Minusta kuitenkin pääasia kuitenkin on auton säännölinen "huolto" valumarei'ät auki, koteloitten ja mattojen kuivaus, yms. kunnon seuraaminen.
Täällä Oulussa on harrastettu ainakin avohammaspyörärasvaa auton pohjaan Lensitilillä laimennettuna, koteloihin on räiskitty ilmakoneöljyä.
Tehosta voisin mainita, 20v vuotta sitten tällätavoin suojatusta autosta -67 250s ei ole vielä yhtään ruuvia mennyt poikki / jäänyt avautumatta tavallisilla työkaluilla mm. kun säädin pyöränkulmat n. vuosi sitten. Auto oli edellisellä omistajalla 20 v.ympärivuotisessa käyössä ja kilometrejä kerty yli 200 tkm. Pohjassa on yhä ainoastaan samat hitsaukset kuin 20 v. sitten.
Auton ex omistajalla on myös w110 joka on käsitelty samlla tavalla , reikiä nolla, jokapäiväisessä käytössä 30v.
Ongelmana vain on avohammaspyörävaseliinin haju ja valtava "tarve" sotkea kaikki paikat
Täällä Oulussa on harrastettu ainakin avohammaspyörärasvaa auton pohjaan Lensitilillä laimennettuna, koteloihin on räiskitty ilmakoneöljyä.
Tehosta voisin mainita, 20v vuotta sitten tällätavoin suojatusta autosta -67 250s ei ole vielä yhtään ruuvia mennyt poikki / jäänyt avautumatta tavallisilla työkaluilla mm. kun säädin pyöränkulmat n. vuosi sitten. Auto oli edellisellä omistajalla 20 v.ympärivuotisessa käyössä ja kilometrejä kerty yli 200 tkm. Pohjassa on yhä ainoastaan samat hitsaukset kuin 20 v. sitten.
Auton ex omistajalla on myös w110 joka on käsitelty samlla tavalla , reikiä nolla, jokapäiväisessä käytössä 30v.
Ongelmana vain on avohammaspyörävaseliinin haju ja valtava "tarve" sotkea kaikki paikat
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
suojaus
vielä tuli mieleen:
itse ainakin välttelen nykyisiä suoja-aineita, en oikein usko niitten kykyyn reagoida entisen aineiden kanssa. Ympäristönsuojeluseikkojen takia on liuottimet usein "vähissä". Wanhoissa autoissa on pohjassa ja entisessä massassa halkeamia , näihin pitäisi suoja aineen pystyä tunkeutumaan. Muutoin suoja-aine vain pitää tai "suojaa" kosteuden halkeaman / liitoksen sisään.
Lisäksi halkeamissa on usein ruostetta, etenkin vanhojen 70-80 lukujen mersujen pvc pinnoite on aivan loistava "ruostesuoja" ruosteet on hyvin suojassa. Itse olen repinyt useista ehjiän näköisistä Mersujen pohjista suuria muovin kaistaleita joiden alla ei ole ollenkaan peltiä jäljellä.
Tärkeintä olisi siis saada suoja-aine oli sitten mikä hyvänsä tunkeutumaan koloihin ja rakoihin, sen takia en ainakaan itse laittaisi mitään vahamaista vanhaan autoon, tämä tietysti aiheuttaa sen, että suojauksen joutuu uusimaan melkein vuosittain....
Minusta kannattaa kuitenkin kokeilla miten uudet aineet reagoi vanhan suojavahan kanssa
itse ainakin välttelen nykyisiä suoja-aineita, en oikein usko niitten kykyyn reagoida entisen aineiden kanssa. Ympäristönsuojeluseikkojen takia on liuottimet usein "vähissä". Wanhoissa autoissa on pohjassa ja entisessä massassa halkeamia , näihin pitäisi suoja aineen pystyä tunkeutumaan. Muutoin suoja-aine vain pitää tai "suojaa" kosteuden halkeaman / liitoksen sisään.
Lisäksi halkeamissa on usein ruostetta, etenkin vanhojen 70-80 lukujen mersujen pvc pinnoite on aivan loistava "ruostesuoja" ruosteet on hyvin suojassa. Itse olen repinyt useista ehjiän näköisistä Mersujen pohjista suuria muovin kaistaleita joiden alla ei ole ollenkaan peltiä jäljellä.
Tärkeintä olisi siis saada suoja-aine oli sitten mikä hyvänsä tunkeutumaan koloihin ja rakoihin, sen takia en ainakaan itse laittaisi mitään vahamaista vanhaan autoon, tämä tietysti aiheuttaa sen, että suojauksen joutuu uusimaan melkein vuosittain....
Minusta kannattaa kuitenkin kokeilla miten uudet aineet reagoi vanhan suojavahan kanssa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
suojaus
vaseliini tosiaan on mainio ruosteensuoja. Pitää vain pitää huolta ettei koteloihin pääse seisomaan vettä, ts. vedellä pitää olla valumareiät. Muutoin seisova vesi nostaa ajan kanssa rasvan pintaan ja tunkeutuu itse metallia vasten. Ennenkaikkea tämä on tärkeää avoautoissa, tuo katto kun saattaa olla sadekuuroa hitaampi
Kannattaa myös huomioida mm. w107:ssa on jalkatilojen pohjassa pitkittäiset, prässätyt, jäykisteet näitten jäkisteiden päälle on liimattu "pikipahvi" joka jättää usein sopivat poterot kosteudelle tiivistyä. Toisaalta noihin poteroihin on vaikea saada mitään ruosteenestoainetta valutettua, usein ainoa vaihtoehto on pikipahvin poistaminen ja lattian kunnon varmistaminen.
W107 kerää myös kosteutta etupenkkien alla olevan palkin sisään, joka ainakin molemmissa omistamissani C/R 107:ssa oli enempi-vähempi ruostunut, samoin oli parin kaverini sataseiskoissa. Myös a-pilarin juuri on oikea ruostepesä, sekä avomallin "rätin" suojapellin tiivisteura, siinä tämänhetkinen, omien ruostelöytöjen prosentti on 100%. Kalifornia autot saattavat olla ruosteessa sisäpuhaltimen kotelosta, jonne ilmastointilaite kerää kosteutta, tapavat ajella siellä avoautoilla ilmastointi päällä....

Kannattaa myös huomioida mm. w107:ssa on jalkatilojen pohjassa pitkittäiset, prässätyt, jäykisteet näitten jäkisteiden päälle on liimattu "pikipahvi" joka jättää usein sopivat poterot kosteudelle tiivistyä. Toisaalta noihin poteroihin on vaikea saada mitään ruosteenestoainetta valutettua, usein ainoa vaihtoehto on pikipahvin poistaminen ja lattian kunnon varmistaminen.
W107 kerää myös kosteutta etupenkkien alla olevan palkin sisään, joka ainakin molemmissa omistamissani C/R 107:ssa oli enempi-vähempi ruostunut, samoin oli parin kaverini sataseiskoissa. Myös a-pilarin juuri on oikea ruostepesä, sekä avomallin "rätin" suojapellin tiivisteura, siinä tämänhetkinen, omien ruostelöytöjen prosentti on 100%. Kalifornia autot saattavat olla ruosteessa sisäpuhaltimen kotelosta, jonne ilmastointilaite kerää kosteutta, tapavat ajella siellä avoautoilla ilmastointi päällä....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juu, noi lattia ja helma osat on kyllä tuttuja korjauskohteita tossa 107:ssa, samoin takakontin pohja. Aikasempi omistaja oli jättäny vedet pohjalle, että kyllä siinä oli hommaa saada kuntoon. Mutta muut pellit on kyllä hyvässä mallissa yleensä. Onhan se paksua plootua
Nyt täytyy myös toi toinen rautamersu (W116) saada suojattua.
Nyt täytyy myös toi toinen rautamersu (W116) saada suojattua.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98