X218 - Airmatic, auto vinossa - left front level control valve - KORJATTU

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jsiniketo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 03.08.2024 22:50

X218 - Airmatic, auto vinossa - left front level control valve - KORJATTU

Viesti Kirjoittaja jsiniketo »

Säiden lämmetessä voikin alkaa ihmettelemään talven satoja, eli lähinnä CLS:n vikakoodeja. Kuten monta kertaa aiemminkin, alkaa omat neuvot olemaan käytetty :?:

Auto CLS 350 SB vm 2013 ilmajousituksella ja talven aikana huomasin että auto on lievästi kallellaan vasemmalle puolelle. Vasen puoli ei kuitenkaan silmämääräisesti ollut vajonnut, vaan oikea puoli kohonnut. Kompressorikin tuntui toimivan normaalisti - sen vaihdoin vähemmän käytettyyn aiemmin talvella.

Xentryn kautta antaa vikakoodina

Koodi: Valitse kaikki

 C153A13 The left front level control valve Has a malfunction. There is an open circuit.
Koodi viittaisi venttiiliblokkiin (Y36/6) jossa tuo left front level control valve Y36/6y1 kaavion mukaan majailee. Kokeiltu että Xentryn kautta vasenta etutolppaa ei pysty nostamaan ja tuon Y36/6y1 venttiilin aktivointi ei toimi. Sen sijaan "Move vehicle to calibrated level" (tms) toiminnon avulla auton saa kuitenkin balanssiin ja myös vasen etutolppa nousee/laskee. Päivän parin päästä alkaa kuitenkin nojaamaan taas vasemmalle.

Kävin tänään vaihdattamassa venttiiliblokin tarvikeosaan Hortilla, mutta eipä korjannut ongelmaa. Asentaja oli sitä mieltä, että vika on etutolpassa mutta olen (toistaiseksi) päättänyt olla eri mieltä :D Voisiko tuo "Open circuit" viitata esim. johto-ongelmaan venttiiliblokin ja (minkä?) välillä? Kompuran yhteydessähän näitä kovettuneita johtoja on ollut ja tässäkin autossa jo kertaalleen korjattu edellisten omistajien toimesta.
Viimeksi muokannut jsiniketo, To 08.05.2025 21:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: C218 - Airmatic, auto vinossa - left front level control valve

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Xentryn pitäs kyllä antaa lisätietoa miten toi diagnosoidaa. Eli kertoo mitkä pinnit pitää mitata Airmatic moduulin ja jakoblokin välillä.
9/2006 S211 320CDI
jsiniketo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 03.08.2024 22:50

Re: X218 - Airmatic, auto vinossa - left front level control valve

Viesti Kirjoittaja jsiniketo »

Jees, sainkin kaivettua kaavion esille. Venttiiliblokilta johdotus menee ohjainmoduulille vänkärin jalkatilaan. Eli tuota kautta ja pienellä kikkailulla pitäisi saada tsekattua johtojen eheyden.

Xentryn testi y36/6y1 venttiilille ohjeistaa ainoastaan mittaamaan ohjainmodulin erillisellä "socket box" työkalulla (jota ei ole).
jsiniketo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 03.08.2024 22:50

Re: X218 - Airmatic, auto vinossa - left front level control valve - KORJATTU

Viesti Kirjoittaja jsiniketo »

Tarpeeksi monta kertaa kun ryömii auton alle ja tutkii Helmutin johtosarjat, niin vikakin löytyy. Venttiiliblokin johtosarjan yksi johto oli poikki - kohta oli vain niin ylhäällä puskurin alla, että ei meinannut kädet taipua kuorimaan teippiä pois. Mielipuolisen ahdas myös kolvata kuntoon, mutta lopulta homma paketissa. Hieno idea MB:n insinööreiltä käyttää tuollaista telelankaa ainoastaan lätkäteippiin kiedottuna pakoputken päällä heilumassa.

Risuja täytyy antaa myös Hortille, joka oli täysin varma että syy on etuiskarissa koska olivat Xentryllä sen todenneet. Mitään sihen viittaavaa ei tosin Xentryn kautta löytynyt, mutta mitäpä näistä..
Vastaa Viestiin