W124 220TE Päästöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Tuli nyt jonkun aikaa sitten käytyä leimamiehellä keneltä sain kivan lapun.
Muut ongelmat jo korjattu, mutta vielä olisi ongelmaa päästöjen kanssa. Nimittäin auto savuttaa kuin olisi dieseli joka kävisi todella rikkaalla nimittäin mustaa savua puskee kunnolla.
Olen miettinyt, että ongelma voisi johtua katista, maffista tai pakosarjan lambdasta.
Mielellään kuitenkin saisin muiden enemmän tietävien herrojen mielipiteitä. Voin antaan myös tarkempaa tietoa jos sitä halutaan.
Ja etukäteen pahoittelut jos vastaan huonosti tai jos muuten on viesti kehno sillä tämä on ensimmäinen kerta kun sellaisen teen.
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Päästömittaus oli siis:
CO% tyhjäkäynnillä: 11,26 ja kierroksilla: 1,99
HC PPM 884 ja 580
CO2 4,4 ja 10,1
O2 4,34 ja 5,78
Lamba kierroksilla: 1,226

Ja pakokaasu ei siis haise öljyltä ja putkessa vain lievä vuoto jonka korjaan.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Erikoista että kävisi rikkaalla kun lambda-arvo näyttää reippaasti laihaa. Moottorina vissiin M111?
9/2006 S211 320CDI
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Peq02 kirjoitti: Pe 04.04.2025 08:46 Erikoista että kävisi rikkaalla kun lambda-arvo näyttää reippaasti laihaa. Moottorina vissiin M111?
Kyllä se M111 kone on. Pitäisikö lambda arvojen olla korkeampi jos käy rikkaalla? Ja uskoisin itse ainakin että rikkaalla käy. Sillä mustaa savua putkesta tulee niin paljon että maahan jää kiva musta tahra kun antaa kierroksia.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Yli yhden meinaa laihaa ja alle yhden rikasta. Rajat on 0,97-1,03

Kannattanee ottaa koodit ulos starilla/hht:l jos mahdollista
9/2006 S211 320CDI
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Laajakaista lambda menee ainakin sekaisin kun auto käy todella rikkaalla. Ja juurikin niin että arvojen mukaan näyttää todella laihaa. Yhdestä autosta kokemus kun moottorinohjain oli rikki ja tulpat piki mustat ja plx näyttää vaan LEAN eli yli 20 afr.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Nyt täytyy itse sanoa etten tiedä otetaanko tässä kyseisessä tapauksessa lambda-arvo auton happianturista vai pakokaasuanalysaattorilla putken päästä. Eli onko katsurilla vehkeitä päästä edes lukemaan lambda-tietoa suoraan eculta (epäilen että ei ole)?
9/2006 S211 320CDI
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Eiköhän se ole sen pakokaasuanalysaattorin antama arvo, mutta vinkkinä vaan että ei välttämättä kannata luottaa täysin tuohon mittarin antamaan lambda lukemaan vaan esim tulppien väristä voi päätellä käykö auto rikkaalla vai laihalla. Muuttuuko auton käynti kun nappaat maffin johdon irti?

Sitten jos auto jo kauemmin työntänyt mustaa niin alottaisin suoraan tulppien vaihdolla ja lambda-anturin putsauksella/vaihdolla. Johtosarjaviat aiheuttaa myös erinäisiä vikatiloja, mitkä aiheuttaa rikkaalla käyntiä.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Eemelicdi kirjoitti: La 05.04.2025 12:40 Eiköhän se ole sen pakokaasuanalysaattorin antama arvo, mutta vinkkinä vaan että ei välttämättä kannata luottaa täysin tuohon mittarin antamaan lambda lukemaan vaan esim tulppien väristä voi päätellä käykö auto rikkaalla vai laihalla. Muuttuuko auton käynti kun nappaat maffin johdon irti?

Sitten jos auto jo kauemmin työntänyt mustaa niin alottaisin suoraan tulppien vaihdolla ja lambda-anturin putsauksella/vaihdolla. Johtosarjaviat aiheuttaa myös erinäisiä vikatiloja, mitkä aiheuttaa rikkaalla käyntiä.
Kun maffin piuhan ottaa irti kierrokset heittelee aikalailla mutta pakokaasun väri tai mustan pakokaasun määrä ei muutu. Otan juuri tulpat irti ja tarkastan ne ja puhdistan myös pakosarjassa kiinni olevan lambdan.
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Jopas nyt tulikin omituinen havainto tehtyä. Katsoin siis tulpat ja ne olivat kaikki pikimustia. Mutta erityisesti silmään pisti se että kahden keskimmäisen sylinterin tulpat ja tulpanhatut uivat öljyssä. Kannattaa siis tulpat nyt ainakin vaihtaa. Kenties venttiilikansi avata ja mahdolliset tiivisteet vaihtaa myös?
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Noniin eli oli vuotanut öljyä tulppiin joten kone ei aina käynyt kaikilla pytyillä. Nyt on venttiiliikannen tiivisteet ja uudet tulpat vaihdettu. Kuitenkin edelleen käy huonosti ja rikkaalla vaikka kipinää tulee joka sylinteriin.

Voisiko nyt ongelma johtua lambdasta sillä auto on jo jonkin aikaa kovin rikkaalla käynyt?
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Mahdollista. Voisi olla hyvä idea käyttää Starin päässä
9/2006 S211 320CDI
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Peq02 kirjoitti: Ke 16.04.2025 10:02 Mahdollista. Voisi olla hyvä idea käyttää Starin päässä
Niin ajattelin itsekkin. Ikävä kyllä en sellaista omista enkä tiedä yhtään kenellä lähettyvillä sellainen saattaisi olla.
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

ELPotaatti kirjoitti: Ke 16.04.2025 10:42
Peq02 kirjoitti: Ke 16.04.2025 10:02 Mahdollista. Voisi olla hyvä idea käyttää Starin päässä
Niin ajattelin itsekkin. Ikävä kyllä en sellaista omista enkä tiedä yhtään kenellä lähettyvillä sellainen saattaisi olla.
viewtopic.php?t=114363
9/2006 S211 320CDI
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

Olen nyt jonkin pienen tovin yrittänyt kysellä suht lähellä olevilta star:in omistajilta jos voisi siellä autoa käyttää. En kuitenkaan ikävä kyllä vastausta ole saanut. Niin mietin olisiko kellään mitään muuta vinkkiä mitä tehdä?
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

Ootko kokeillu jossain muualla ottaa päästöt? Se pakoputken vuoto voi hyvinkin vaikuttaa siihen liian korkeaan lambdaan sekä itseasiassa myös rikkaalla käymiseen jos vuoto on riitävän lähellä 1. lambdaa. Ilmansuodattimet yms kannattaa tarkistaa.
9/2006 S211 320CDI
Eemelicdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Su 26.11.2023 10:41

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja Eemelicdi »

Lambda alkaa vaikuttaa koneen käyntiin vasta kun moottori on vähän lämmennyt. Moottorinlämpötila-anturin voi testata vielä ilman testeriä. Arvoja en sille tiedä. Tässä taitaa olla mittarille ja moottorinohjaimelle oma anturi.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1448
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Rakenna vilkkukoodinlukija.
M111 pitäisi saada moottorinohjauksen vikakoodit ulos.

http://www.mercedescodereader.com/
http://www.mercedescodereader.com/files.html

Tai onhan noita myynnissä valmiitakin
https://www.ebay.de/itm/135560772951?_s ... R8r29bXMZQ
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

JanneW124 kirjoitti: Ke 23.04.2025 18:57 Rakenna vilkkukoodinlukija.
M111 pitäisi saada moottorinohjauksen vikakoodit ulos.

http://www.mercedescodereader.com/
http://www.mercedescodereader.com/files.html

Tai onhan noita myynnissä valmiitakin
https://www.ebay.de/itm/135560772951?_s ... R8r29bXMZQ
Erittäin iso kiitos tästä sain nyt luettua vikakoodit ja tällaiset tulivat. (voin myös käydä itsekkin nämä kääntämässä suomeksi jos joku haluaa)

Driver Airbag squib (Firing charge circuit)
Driver seat beat buckle switch (ETR,)
Voltage supply interrupted (Circuit 15R)
SRS Warning Lamp (with flashing SRS warning lamp Impulse counter scan tool button held too little
time to read out the DTC memory or too long to erase DTC codes. Reread codes.)
Coolant temperature sensor interruption
Compressor shutdown control unit short circuit/open circuit
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+

Jos nämä nyt jollekkin antaisi ideaa mitä pitäisi näprätä, että seokset/päästöt saisi kuntoon. Olisin siitä erittäin kiitollinen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja epk »

"O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit"

voiko selvimmin enää sanoa :D , samassa listassa maf ja jäähdytinnesteen lämpötilat mainittu, eikös niistä nyt alkuun pääse.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1448
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tuskin nuo kaikki on aktiivisia. Nollaa ensin kaikki koodit ja sitten katsoo mitkä jää jäljelle.

Koodit pitää nollata yksitellen painamalla testinappia piiiitkään pohjassa
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

JanneW124 kirjoitti: To 08.05.2025 21:20 Tuskin nuo kaikki on aktiivisia. Nollaa ensin kaikki koodit ja sitten katsoo mitkä jää jäljelle.

Koodit pitää nollata yksitellen painamalla testinappia piiiitkään pohjassa
Noniin nyt mielestäni nollasin kaikki mitkä pystyin ja kävin pienellä ajelulla. Nämä koodit vielä jäivät.

Driver Airbag squib (Firing charge circuit)
Voltage supply interrupted (Circuit 15R)
SRS Warning Lamp (with flashing SRS warning lamp Impulse counter scan tool button held too little
time to read out the DTC memory or too long to erase DTC codes. Reread codes.)
Compressor shutdown control unit short circuit/open circuit
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1448
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

ELPotaatti kirjoitti: To 22.05.2025 20:35 ......
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Aika monta vikaa sinne kuitenkin jäi. MAF on harmillisen kallis kokeilu ainakin uutena (Bosch). Käytettynä purkaamolta voisi saada edullisemmin...

Onkohan moottorin johtosarjan kunnosta mitään tietoa? M111 johtosarjan eriste hajoaa ajan myötä ja voi aiheuttaa kaikkea jännää
Avatar
ELPotaatti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja ELPotaatti »

JanneW124 kirjoitti: To 22.05.2025 21:45
ELPotaatti kirjoitti: To 22.05.2025 20:35 ......
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Aika monta vikaa sinne kuitenkin jäi. MAF on harmillisen kallis kokeilu ainakin uutena (Bosch). Käytettynä purkaamolta voisi saada edullisemmin...

Onkohan moottorin johtosarjan kunnosta mitään tietoa? M111 johtosarjan eriste hajoaa ajan myötä ja voi aiheuttaa kaikkea jännää
Ikävä kyllä johtosarjan kunnosta ei ole mitään tietoa. Olen myös näissä elektroniikkaa liittyvien vikojen asioissa sen verran kädetön etten tiedä miten johtosarjan kuntoa pitäisi tarkistaa. Maffista myös sen verran, että kun sen piuhat irti otin niin kone kävi huomattavasti huonommin joten en usko sen ainakaan täysin rikki olevan.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1448
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 220TE Päästöt

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Johtosarjan kunnon voi arvioida ihan katsomalla konehuoneessa eri antureille menevien johtojen yleiskuntoa. Eristeet jos murentuneet, niin mahdollisesti aiheuttaa erinäisiä ongelmia. On ollut yleinen vika M111 koneessa, joskin sen ikäisiä että isolla todennäköisyydellä korjattu joskus.
Kun näyttäisi, että vikakoodia pukkaa useammalta anturilta...
Vastaa Viestiin