W124 220TE Päästöt
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
W124 220TE Päästöt
Tuli nyt jonkun aikaa sitten käytyä leimamiehellä keneltä sain kivan lapun.
Muut ongelmat jo korjattu, mutta vielä olisi ongelmaa päästöjen kanssa. Nimittäin auto savuttaa kuin olisi dieseli joka kävisi todella rikkaalla nimittäin mustaa savua puskee kunnolla.
Olen miettinyt, että ongelma voisi johtua katista, maffista tai pakosarjan lambdasta.
Mielellään kuitenkin saisin muiden enemmän tietävien herrojen mielipiteitä. Voin antaan myös tarkempaa tietoa jos sitä halutaan.
Ja etukäteen pahoittelut jos vastaan huonosti tai jos muuten on viesti kehno sillä tämä on ensimmäinen kerta kun sellaisen teen.
Muut ongelmat jo korjattu, mutta vielä olisi ongelmaa päästöjen kanssa. Nimittäin auto savuttaa kuin olisi dieseli joka kävisi todella rikkaalla nimittäin mustaa savua puskee kunnolla.
Olen miettinyt, että ongelma voisi johtua katista, maffista tai pakosarjan lambdasta.
Mielellään kuitenkin saisin muiden enemmän tietävien herrojen mielipiteitä. Voin antaan myös tarkempaa tietoa jos sitä halutaan.
Ja etukäteen pahoittelut jos vastaan huonosti tai jos muuten on viesti kehno sillä tämä on ensimmäinen kerta kun sellaisen teen.
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Päästömittaus oli siis:
CO% tyhjäkäynnillä: 11,26 ja kierroksilla: 1,99
HC PPM 884 ja 580
CO2 4,4 ja 10,1
O2 4,34 ja 5,78
Lamba kierroksilla: 1,226
Ja pakokaasu ei siis haise öljyltä ja putkessa vain lievä vuoto jonka korjaan.
CO% tyhjäkäynnillä: 11,26 ja kierroksilla: 1,99
HC PPM 884 ja 580
CO2 4,4 ja 10,1
O2 4,34 ja 5,78
Lamba kierroksilla: 1,226
Ja pakokaasu ei siis haise öljyltä ja putkessa vain lievä vuoto jonka korjaan.
Re: W124 220TE Päästöt
Erikoista että kävisi rikkaalla kun lambda-arvo näyttää reippaasti laihaa. Moottorina vissiin M111?
9/2006 S211 320CDI
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Kyllä se M111 kone on. Pitäisikö lambda arvojen olla korkeampi jos käy rikkaalla? Ja uskoisin itse ainakin että rikkaalla käy. Sillä mustaa savua putkesta tulee niin paljon että maahan jää kiva musta tahra kun antaa kierroksia.
Re: W124 220TE Päästöt
Yli yhden meinaa laihaa ja alle yhden rikasta. Rajat on 0,97-1,03
Kannattanee ottaa koodit ulos starilla/hht:l jos mahdollista
Kannattanee ottaa koodit ulos starilla/hht:l jos mahdollista
9/2006 S211 320CDI
Re: W124 220TE Päästöt
Laajakaista lambda menee ainakin sekaisin kun auto käy todella rikkaalla. Ja juurikin niin että arvojen mukaan näyttää todella laihaa. Yhdestä autosta kokemus kun moottorinohjain oli rikki ja tulpat piki mustat ja plx näyttää vaan LEAN eli yli 20 afr.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: W124 220TE Päästöt
Nyt täytyy itse sanoa etten tiedä otetaanko tässä kyseisessä tapauksessa lambda-arvo auton happianturista vai pakokaasuanalysaattorilla putken päästä. Eli onko katsurilla vehkeitä päästä edes lukemaan lambda-tietoa suoraan eculta (epäilen että ei ole)?
9/2006 S211 320CDI
Re: W124 220TE Päästöt
Eiköhän se ole sen pakokaasuanalysaattorin antama arvo, mutta vinkkinä vaan että ei välttämättä kannata luottaa täysin tuohon mittarin antamaan lambda lukemaan vaan esim tulppien väristä voi päätellä käykö auto rikkaalla vai laihalla. Muuttuuko auton käynti kun nappaat maffin johdon irti?
Sitten jos auto jo kauemmin työntänyt mustaa niin alottaisin suoraan tulppien vaihdolla ja lambda-anturin putsauksella/vaihdolla. Johtosarjaviat aiheuttaa myös erinäisiä vikatiloja, mitkä aiheuttaa rikkaalla käyntiä.
Sitten jos auto jo kauemmin työntänyt mustaa niin alottaisin suoraan tulppien vaihdolla ja lambda-anturin putsauksella/vaihdolla. Johtosarjaviat aiheuttaa myös erinäisiä vikatiloja, mitkä aiheuttaa rikkaalla käyntiä.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Kun maffin piuhan ottaa irti kierrokset heittelee aikalailla mutta pakokaasun väri tai mustan pakokaasun määrä ei muutu. Otan juuri tulpat irti ja tarkastan ne ja puhdistan myös pakosarjassa kiinni olevan lambdan.Eemelicdi kirjoitti: ↑La 05.04.2025 12:40 Eiköhän se ole sen pakokaasuanalysaattorin antama arvo, mutta vinkkinä vaan että ei välttämättä kannata luottaa täysin tuohon mittarin antamaan lambda lukemaan vaan esim tulppien väristä voi päätellä käykö auto rikkaalla vai laihalla. Muuttuuko auton käynti kun nappaat maffin johdon irti?
Sitten jos auto jo kauemmin työntänyt mustaa niin alottaisin suoraan tulppien vaihdolla ja lambda-anturin putsauksella/vaihdolla. Johtosarjaviat aiheuttaa myös erinäisiä vikatiloja, mitkä aiheuttaa rikkaalla käyntiä.
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Jopas nyt tulikin omituinen havainto tehtyä. Katsoin siis tulpat ja ne olivat kaikki pikimustia. Mutta erityisesti silmään pisti se että kahden keskimmäisen sylinterin tulpat ja tulpanhatut uivat öljyssä. Kannattaa siis tulpat nyt ainakin vaihtaa. Kenties venttiilikansi avata ja mahdolliset tiivisteet vaihtaa myös?
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Noniin eli oli vuotanut öljyä tulppiin joten kone ei aina käynyt kaikilla pytyillä. Nyt on venttiiliikannen tiivisteet ja uudet tulpat vaihdettu. Kuitenkin edelleen käy huonosti ja rikkaalla vaikka kipinää tulee joka sylinteriin.
Voisiko nyt ongelma johtua lambdasta sillä auto on jo jonkin aikaa kovin rikkaalla käynyt?
Voisiko nyt ongelma johtua lambdasta sillä auto on jo jonkin aikaa kovin rikkaalla käynyt?
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
viewtopic.php?t=114363ELPotaatti kirjoitti: ↑Ke 16.04.2025 10:42Niin ajattelin itsekkin. Ikävä kyllä en sellaista omista enkä tiedä yhtään kenellä lähettyvillä sellainen saattaisi olla.
9/2006 S211 320CDI
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Olen nyt jonkin pienen tovin yrittänyt kysellä suht lähellä olevilta star:in omistajilta jos voisi siellä autoa käyttää. En kuitenkaan ikävä kyllä vastausta ole saanut. Niin mietin olisiko kellään mitään muuta vinkkiä mitä tehdä?
Re: W124 220TE Päästöt
Ootko kokeillu jossain muualla ottaa päästöt? Se pakoputken vuoto voi hyvinkin vaikuttaa siihen liian korkeaan lambdaan sekä itseasiassa myös rikkaalla käymiseen jos vuoto on riitävän lähellä 1. lambdaa. Ilmansuodattimet yms kannattaa tarkistaa.
9/2006 S211 320CDI
Re: W124 220TE Päästöt
Lambda alkaa vaikuttaa koneen käyntiin vasta kun moottori on vähän lämmennyt. Moottorinlämpötila-anturin voi testata vielä ilman testeriä. Arvoja en sille tiedä. Tässä taitaa olla mittarille ja moottorinohjaimelle oma anturi.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: W124 220TE Päästöt
Rakenna vilkkukoodinlukija.
M111 pitäisi saada moottorinohjauksen vikakoodit ulos.
http://www.mercedescodereader.com/
http://www.mercedescodereader.com/files.html
Tai onhan noita myynnissä valmiitakin
https://www.ebay.de/itm/135560772951?_s ... R8r29bXMZQ
M111 pitäisi saada moottorinohjauksen vikakoodit ulos.
http://www.mercedescodereader.com/
http://www.mercedescodereader.com/files.html
Tai onhan noita myynnissä valmiitakin
https://www.ebay.de/itm/135560772951?_s ... R8r29bXMZQ
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Erittäin iso kiitos tästä sain nyt luettua vikakoodit ja tällaiset tulivat. (voin myös käydä itsekkin nämä kääntämässä suomeksi jos joku haluaa)JanneW124 kirjoitti: ↑Ke 23.04.2025 18:57 Rakenna vilkkukoodinlukija.
M111 pitäisi saada moottorinohjauksen vikakoodit ulos.
http://www.mercedescodereader.com/
http://www.mercedescodereader.com/files.html
Tai onhan noita myynnissä valmiitakin
https://www.ebay.de/itm/135560772951?_s ... R8r29bXMZQ
Driver Airbag squib (Firing charge circuit)
Driver seat beat buckle switch (ETR,)
Voltage supply interrupted (Circuit 15R)
SRS Warning Lamp (with flashing SRS warning lamp Impulse counter scan tool button held too little
time to read out the DTC memory or too long to erase DTC codes. Reread codes.)
Coolant temperature sensor interruption
Compressor shutdown control unit short circuit/open circuit
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Jos nämä nyt jollekkin antaisi ideaa mitä pitäisi näprätä, että seokset/päästöt saisi kuntoon. Olisin siitä erittäin kiitollinen.
Re: W124 220TE Päästöt
"O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit"
voiko selvimmin enää sanoa
, samassa listassa maf ja jäähdytinnesteen lämpötilat mainittu, eikös niistä nyt alkuun pääse.
voiko selvimmin enää sanoa

Re: W124 220TE Päästöt
Tuskin nuo kaikki on aktiivisia. Nollaa ensin kaikki koodit ja sitten katsoo mitkä jää jäljelle.
Koodit pitää nollata yksitellen painamalla testinappia piiiitkään pohjassa
Koodit pitää nollata yksitellen painamalla testinappia piiiitkään pohjassa
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Noniin nyt mielestäni nollasin kaikki mitkä pystyin ja kävin pienellä ajelulla. Nämä koodit vielä jäivät.
Driver Airbag squib (Firing charge circuit)
Voltage supply interrupted (Circuit 15R)
SRS Warning Lamp (with flashing SRS warning lamp Impulse counter scan tool button held too little
time to read out the DTC memory or too long to erase DTC codes. Reread codes.)
Compressor shutdown control unit short circuit/open circuit
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Re: W124 220TE Päästöt
Aika monta vikaa sinne kuitenkin jäi. MAF on harmillisen kallis kokeilu ainakin uutena (Bosch). Käytettynä purkaamolta voisi saada edullisemmin...ELPotaatti kirjoitti: ↑To 22.05.2025 20:35 ......
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Onkohan moottorin johtosarjan kunnosta mitään tietoa? M111 johtosarjan eriste hajoaa ajan myötä ja voi aiheuttaa kaikkea jännää
- ELPotaatti
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke 02.04.2025 17:22
Re: W124 220TE Päästöt
Ikävä kyllä johtosarjan kunnosta ei ole mitään tietoa. Olen myös näissä elektroniikkaa liittyvien vikojen asioissa sen verran kädetön etten tiedä miten johtosarjan kuntoa pitäisi tarkistaa. Maffista myös sen verran, että kun sen piuhat irti otin niin kone kävi huomattavasti huonommin joten en usko sen ainakaan täysin rikki olevan.JanneW124 kirjoitti: ↑To 22.05.2025 21:45Aika monta vikaa sinne kuitenkin jäi. MAF on harmillisen kallis kokeilu ainakin uutena (Bosch). Käytettynä purkaamolta voisi saada edullisemmin...ELPotaatti kirjoitti: ↑To 22.05.2025 20:35 ......
Hot film mass air flow sensor
Idle speed control (ISC) system at upper or lower control stop or CC or EA indicates "limp home" mode.
O2S 1 heater (before TWC) - Current too high/low or short circuit.
O2S (Lambda) control system operating at rich or lean limit
Purge control valve - open/short to ground or B+
Adjustable camshaft timing solenoid - open/short to ground or B+
Onkohan moottorin johtosarjan kunnosta mitään tietoa? M111 johtosarjan eriste hajoaa ajan myötä ja voi aiheuttaa kaikkea jännää
Re: W124 220TE Päästöt
Johtosarjan kunnon voi arvioida ihan katsomalla konehuoneessa eri antureille menevien johtojen yleiskuntoa. Eristeet jos murentuneet, niin mahdollisesti aiheuttaa erinäisiä ongelmia. On ollut yleinen vika M111 koneessa, joskin sen ikäisiä että isolla todennäköisyydellä korjattu joskus.
Kun näyttäisi, että vikakoodia pukkaa useammalta anturilta...
Kun näyttäisi, että vikakoodia pukkaa useammalta anturilta...