X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VolloPollo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.01.2024 13:46

X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja VolloPollo »

Eli kyseisen CLS Shooting Braken kyyti tuntuu pienissä kuopissa ja töyssyissä kovan puoleiselta.

Maantiellä auto kyllä "leijuu" tien muotojen mukaisesti suht mukavasti, mutta sitten epätasaisuudet välittyy ohjaamoon selkeästi ja turhankin kovaa. Yleisesti koko järjestelmä toimii hienosti, mutta kyyti on aika rautajousimainen juurikin em. epätasaisuuksissa. Huom! Myös hidastetöyssyjä ylittäessä edestä kuuluu pientä kuivaa ininää välillä. Kuin vanhan sängyn päällä hyppisi.

Muistan appiukon S211:n joka oli kyllä mukavampi/pehmeämpi kyydiltään kuin nykyinen ratsuni.

Mittarissa on noin 210tkm matkaa taitettu ja molemmat etutolpat oli vaihdettu Veholla noin 30tkm sitten. Takana taitaa olla vielä alkuperäiset, mutta tuo jäykkyys tuntuu nimenomaan edessä.

Onko muilla vastaavaa kokemusta tai sitten vinkkejä säätöihin tai tarkistettaviin kohtiin?

Kiitokset jo etukäteen mahdollisesta avusta :)
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 644
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja jusi »

Toimiiko sport/comfort -valinta kuitenkin? Jos esim. jonkun tolpan johdossa on vikaa, menee airmatic sport-asentoon mutta sen näkee siitä, ettei se mene comfortille ja sportin valo palaa. Ei ilmajousitus eikä edes hydraulijousitus voi mitään teräville kuopille ja saumoille. Rengastus vaikuttaa tietysti. Onko sinulla isot vanteet ja matalaprofiiliset renkaat? Itselläni ei ole kokemusta CLS:sta airmaticilla, mutta olen ajanut S212:ta airmaticilla ja se on kovempi kuin W221 tai W220.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
VolloPollo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 15.01.2024 13:46

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja VolloPollo »

Kiitos vastauksesta.

Sport, Comfort ja "korotettu"-tila toimivat kaikki normaalisti.
Olen ottanut videolle ja jokainen nurkka nousee sekä laskee mallikkaasti.

18" vanteet ja olikohan muistaakseni 40 profiilit edessä ja takaa. Mietin, että mahtuisikohan jopa 50 paksuiset pyörimään jos mukavuutta haen?

Juttelin tuon Hort-Auto -korjaamon kanssa niin he sanoivat näiden 212/218 sukupolven olevan paljon jäykempiä kuin 211-sukupolvi. Kaipa nämä on sporttisempia ja uhraa sitä mukavuutta hieman.

Minulla oli ennen tätä S212 rautajousilla ja "urheilullisella" alustalla niin se oli kyllä ihan kivireki tähän verrattuna. Toivoisin vaan tämän olevan asteen tai kaksi pehmeämpi :D
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 644
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja jusi »

Näin se taitaa olla, että pehmeän kyydin saa kun siirtyy aakkosissa S:ään asti.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6497
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuolla jenkkifoorumin puolella on jollain samanlaista ongelmaa W211:ssa... Omassa C219 huomasin että kun ajoi testeri kiinni airmatic modulissa, oli helvatan jäykkä... piti oikein lähteä vielä uudelle lenkille kun tuli pihaan ja otti starin irti...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja mpower »

jusi kirjoitti: Ma 10.03.2025 19:34 Näin se taitaa olla, että pehmeän kyydin saa kun siirtyy aakkosissa S:ään asti.
Näin on ja melutaso myös pienenee reilusti varsinkin moottoritienopeuksissa. :thumbup:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Puhutaan ilmajousista, mutta kyseessä on kaksi erillistä asiaa. Ilmajousesta ei jäykkää saa millään(ilmaa ei saa kovetettua, ellei sitä nesteytä), siellä on lisäksi säätyvä iskunvaimnennus, joka taas toimii nesteellä, öljyllä, ja siinä on säätöventtiili. En tiedä auttaako tämä ketään, tai mitään, mutta kannattanee huomioida asiaa miettiessä.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja mpower »

Tuossa mietin semmoista juttua. Ajattelin silleen, jos vaikkapa tietyn ilmajousen tilavuus on hirmuinen, ja vastaavasti toisen huomattavasti pienempi, niin arvioisin tuon pienempi tilavuuksisen olevan kovempi!? Katsokaas kun meikäläisen maalaisjärki sanoo, pienemmän tilavuuden omaava ilmajousi tietyllä matkalla aiheuttaa kovemman paineen ilmajouseen!? Ja siten siis kovempi!? :roll:

Onko ajatukseni aivan pöljä kuin itsekin , vaiko reaalista todellisuutta!? 8) Lähinnä siis sellaista pintakovuutta/pehmeyttä ajattelin!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Molemmat oikeassa teoriasta, nyt vaan on puhuttu mersumalleista joiden ilmajousien tilavuus on aina vakio eli jousikerroin/jousen jäykkyys ei muutu kuin hitusen alustan korkeustason valinnan mukaan. W211-korisen Airmaticissa oli myös ilmajousen tilavuuden säätö, tai siis valinta kahden eri tilavuuden välillä. En muista missä muissa mersuissa jousikerrointa säädetään.

Iskunvaimennus (säätyvä) sen jousituksen kovuuden tekee ja pienemmissä malleissa kaiketi ilmajousituksella haettu enemmän sporttisuutta kuin amerikan laivaa.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1241
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Miten se toimii siinä comfort-tilassa, onko liian kova niinkin, vaiko jo liian "kelluva"?
Avatar
Peq02
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ma 17.06.2024 22:07
Paikkakunta: Kotka

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja Peq02 »

VolloPollo kirjoitti: Ma 10.03.2025 12:19 Eli kyseisen CLS Shooting Braken kyyti tuntuu pienissä kuopissa ja töyssyissä kovan puoleiselta.

Maantiellä auto kyllä "leijuu" tien muotojen mukaisesti suht mukavasti, mutta sitten epätasaisuudet välittyy ohjaamoon selkeästi ja turhankin kovaa. Yleisesti koko järjestelmä toimii hienosti, mutta kyyti on aika rautajousimainen juurikin em. epätasaisuuksissa. Huom! Myös hidastetöyssyjä ylittäessä edestä kuuluu pientä kuivaa ininää välillä. Kuin vanhan sängyn päällä hyppisi.

Muistan appiukon S211:n joka oli kyllä mukavampi/pehmeämpi kyydiltään kuin nykyinen ratsuni.

Mittarissa on noin 210tkm matkaa taitettu ja molemmat etutolpat oli vaihdettu Veholla noin 30tkm sitten. Takana taitaa olla vielä alkuperäiset, mutta tuo jäykkyys tuntuu nimenomaan edessä.

Onko muilla vastaavaa kokemusta tai sitten vinkkejä säätöihin tai tarkistettaviin kohtiin?

Kiitokset jo etukäteen mahdollisesta avusta :)
En tiedä mitenkä toi ADS toimii noissa uudemmissa mutta 211 korissa ainakin jos Airmatic moduulissa on MITÄÄN vikakoodia, vetää se kaikki iskarit niin kovaksi kuin saa. Huom! airmatic napit toimii silti normaalisti vaikka olisi iskunvaimennukseen liittyvää koodia. Sinuna menisin * päähän.
9/2006 S211 320CDI
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ai niin, sehän toiaan on ainakin airmaticin ominaiuus, että vika vetää säätyvät iskarit kovimmalle. Tämä olis pitänyt muistaa.
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja mpower »

Palatakseni vielä tuohon ilmajousen tilavuuteen, jonka arvioisin oleva merkittävä tekijä jousitukseen, pehmeyteen/kovuuteen, niin katselin ihan kuvista W218 ja W222 etupään ilmajousia. W222 on hirmuinen halkaisijaltaan iso epäkeskeinen säiliöjuttu jousen yläpäässä, jonka arvelen lisäävän ilmajousen tilavuutta ja siten arvioni mukaan mukavuutta/ pintapehmeyttä? :roll:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mpower kirjoitti: Pe 14.03.2025 21:30 Palatakseni vielä tuohon ilmajousen tilavuuteen, jonka arvioisin oleva merkittävä tekijä jousitukseen, pehmeyteen/kovuuteen, niin katselin ihan kuvista W218 ja W222 etupään ilmajousia. W222 on hirmuinen halkaisijaltaan iso epäkeskeinen säiliöjuttu jousen yläpäässä, jonka arvelen lisäävän ilmajousen tilavuutta ja siten arvioni mukaan mukavuutta/ pintapehmeyttä? :roll:
Hyvä tarkennus. Tässä aloitusviestissä taisikin olla kyse eri mersumallien keskinäisestä vertailusta ja mallien välillähän on eroja sekä iskunvaimennuksessa että ilmajousen jousikertoimissa. Tulkitsin aluksi että auton jousitus on muuttunut aiempaa kovemmaksi (mistä foorumilla myös aika usein kysellään) jolloin pitäisi tutkia iskunvaimentimia (niiden ohjausta, mainittu vikatila huomioiden).
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja mpower »

Niin tuota juu! Pikkasen reklamaatiota tullut ylläpidolta, niin pyysin tilini poistamaan! En mää enää viitti! :lol: :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja MouTine »

mpower kirjoitti: La 15.03.2025 10:01 Niin tuota juu! Pikkasen reklamaatiota tullut ylläpidolta, niin pyysin tilini poistamaan! En mää enää viitti! :lol: :lol:
Mikähän ylläpitoa nyppii? Hauskoja tarinoitahan olet tänne iskenyt.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
mpower
Mersumies
Mersumies
Viestit: 626
Liittynyt: Ti 18.11.2014 18:03
Paikkakunta: Lohja

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja mpower »

MouTine kirjoitti: La 15.03.2025 10:10
mpower kirjoitti: La 15.03.2025 10:01 Niin tuota juu! Pikkasen reklamaatiota tullut ylläpidolta, niin pyysin tilini poistamaan! En mää enää viitti! :lol: :lol:
Mikähän ylläpitoa nyppii? Hauskoja tarinoitahan olet tänne iskenyt.
Ylläpito on saanut ilmeisesti tietyiltä foorumin jäseniltä negatiivista palautetta kirjoituksiini liittyen! :lol:
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: X218 Airmatic kyyti tuntuu kovalta..

Viesti Kirjoittaja MouTine »

mpower kirjoitti: La 15.03.2025 10:23
MouTine kirjoitti: La 15.03.2025 10:10
mpower kirjoitti: La 15.03.2025 10:01 Niin tuota juu! Pikkasen reklamaatiota tullut ylläpidolta, niin pyysin tilini poistamaan! En mää enää viitti! :lol: :lol:
Mikähän ylläpitoa nyppii? Hauskoja tarinoitahan olet tänne iskenyt.
Ylläpito on saanut ilmeisesti tietyiltä foorumin jäseniltä negatiivista palautetta kirjoituksiini liittyen! :lol:
Näinä aikoina kun Fb, X ja Tikitokot ym somet syö perinteisten forumien aktiivisuutta, on sulaa tyhmyyttä yp:ltä reagoida nillittäjien viesteihin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin