OM642 polttoaine paluupaine.
OM642 polttoaine paluupaine.
Kertokaahan ne jotka jotain asiasta tietävät..
paljon pitää olla polttoainejärjestelmän paluu puolella painetta? Onko siellä jokin paineensäätö ”kikales” joka pitää korkeapainepumpun paluupuolella paineen?
Nyt tuossa mun ”rakkaassa” ongelmapesässä sellainen ominaisuus että jos korkeapainepumpulta ottaa suodattimelta tulevan pa letkun irti, niin karkaa paluupuolelta polttoaineet tankkiin.
Eikös korkeapainepumppu tarvitsen jonkunlaisen esipaineen että lähtee touttamaan painetta?
Mulla toi startatessa lupaa mutta samantien sammuu.. testerillä rail paineet käy 200 baarin yli ja sitten romahtaa.
Starilla 120 bar rajana käynnistymiselle.
On vaihdettu paineensäädin, määränsäädin ja paineenmittaus. Kaikki nämä mallia bosch.
Jos joltain löytyisi pa puolen kaavio kuvana, niin olisin kiitollinen siitä.
paljon pitää olla polttoainejärjestelmän paluu puolella painetta? Onko siellä jokin paineensäätö ”kikales” joka pitää korkeapainepumpun paluupuolella paineen?
Nyt tuossa mun ”rakkaassa” ongelmapesässä sellainen ominaisuus että jos korkeapainepumpulta ottaa suodattimelta tulevan pa letkun irti, niin karkaa paluupuolelta polttoaineet tankkiin.
Eikös korkeapainepumppu tarvitsen jonkunlaisen esipaineen että lähtee touttamaan painetta?
Mulla toi startatessa lupaa mutta samantien sammuu.. testerillä rail paineet käy 200 baarin yli ja sitten romahtaa.
Starilla 120 bar rajana käynnistymiselle.
On vaihdettu paineensäädin, määränsäädin ja paineenmittaus. Kaikki nämä mallia bosch.
Jos joltain löytyisi pa puolen kaavio kuvana, niin olisin kiitollinen siitä.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Ei siellä paluupuolella painetta tule olla, mitä nyt letkujen virtausvastuksesta tulee. Silti, jos on paluuvuoto jossain, niin aika reilustikin sitä valuu ulos. Ja tekee ilmavaivoja.
Kyllä se kp-pumpun tarvitsema paine tulee sieltä syöttöpuolelta, ei paluusta.
Kyllä se kp-pumpun tarvitsema paine tulee sieltä syöttöpuolelta, ei paluusta.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
tuolla paljon tietoa kun selailee
https://www.bosch-mobility.com/en/solut ... tem-piezo/
https://www.bosch-mobility.com/en/solut ... -solenoid/
solenoideilla siellä ruiskuilla on vastapineventtiil, en ole varma mutta näissä ruiskusysteemeissä on kyllä varmaan sitten vähän eroja minkä ikäisestä puhutaan, tuossa sanotaan että soleoidin CRS2, mutta eikös sitä tehty OM61Z aikaan jos CR2 systeemejä missä ei ollut primeripumppua, vai tuleeko tuo S siitä supplysta?
https://www.bosch-mobility.com/en/solut ... tem-piezo/
https://www.bosch-mobility.com/en/solut ... -solenoid/
solenoideilla siellä ruiskuilla on vastapineventtiil, en ole varma mutta näissä ruiskusysteemeissä on kyllä varmaan sitten vähän eroja minkä ikäisestä puhutaan, tuossa sanotaan että soleoidin CRS2, mutta eikös sitä tehty OM61Z aikaan jos CR2 systeemejä missä ei ollut primeripumppua, vai tuleeko tuo S siitä supplysta?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Ihan omaa kokemusta, kävi suuttimen pohjaprikan vaihdossa ja sitten hetken toimi, mutta alkoi olla tosi pitkä startti kun oli seissyt vähän aikaa. Suuttimen paluuletkun liittimessä vuoto. Kyllä se vaan veti ilmaa sinne.eli pakko päästä tyhjentymään se linja. Käynnissä vuoti ulos, mutta sammutettuna ilmat sisään.
Se pieni O-rengas on niin kallis, että eipä turhaan vaihdella...
Se pieni O-rengas on niin kallis, että eipä turhaan vaihdella...
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Unohdin mainita että suuttimet on uusittu, samoin paluuletkut suutimilta parisen kuukautta sitten.TPLtre kirjoitti: ↑Su 02.03.2025 17:10 Ihan omaa kokemusta, kävi suuttimen pohjaprikan vaihdossa ja sitten hetken toimi, mutta alkoi olla tosi pitkä startti kun oli seissyt vähän aikaa. Suuttimen paluuletkun liittimessä vuoto. Kyllä se vaan veti ilmaa sinne.eli pakko päästä tyhjentymään se linja. Käynnissä vuoti ulos, mutta sammutettuna ilmat sisään.
Se pieni O-rengas on niin kallis, että eipä turhaan vaihdella...
Joten en usko että niissä on mitään vikaa.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
No niinhän mullakin oli just korjattu prikkavuoto ja niin vaan valutti. Juuri sen korjauksen takia. Kannattaa tarkistaa.
Paluuletkut voi vaihtaa, mutta vaihtuivatko O-renkaatkin? Tai pitävätkö ne uudet, jos vaihdettiin.
Paluuletkut voi vaihtaa, mutta vaihtuivatko O-renkaatkin? Tai pitävätkö ne uudet, jos vaihdettiin.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Kyllä korkeapumpussa on paluupuolella jousikuormitteinen ylivuotoventtiili joka pitää polttoaineen syöttöpaineen tasaisena.
http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10135.html (osa 300)

http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10135.html (osa 300)

Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Niin kanssa katsoin tuon pumpun tiedoilla, mulla vaan karkaa polttoaineet linjasta tankkiin kun vaikka ottaa suodattimelta letkun irti.. kuuluu vaan ”hörps ja luri luri” kun korkeapainepumppu ja koko linja tyhjenee tankkiin.Sorsso kirjoitti: ↑Ti 04.03.2025 15:45 Kyllä korkeapumpussa on paluupuolella jousikuormitteinen ylivuotoventtiili joka pitää polttoaineen syöttöpaineen tasaisena.
http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10135.html (osa 300)
![]()
Ja kun tutkii korkeapainepumpun toimintaa, niin tarttee jonkinlaisen paineen että mäntien imupuolen jousikuormitetut venttiilit suostuu avautumaan. Toki voin olla väärässäkin.
Jos jollain olisi sellainen versio missä olisi ecuun kytketty siirtopaineanturi.. näkisi livedatasta paineet. Pitää pistää t-haara ennen pumppua ja mitata siirtopumpun paineet.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Käyppä mittaamassa omastaa paineet ennen korkeapainepumppua.. ilmoittele sitten mitä näyttää auto käynnissä ja heti sammutuksen jälkeen..
Sitä tietoa minä tässä haen.. mulla on noi kaikki paluulinjan o-renkaat uudet ja on kuule tarkastettu muutaman kerran.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
No starillahan saattaa nähdä autosta riippuen matalapaineen sieltä syöttöpuolelta, omastani en tiedä, kun en ole moista tutkinut. Mutta kun auton sammuttaa, samalla lakkaa starin näyttökin. Juu, no problem, tottahan minä lähden asentamaan ehjään autooni T-haaroja vain nähdäkseni paineen, koska joku kysyy sitä.
Jos kommenttini ärsytti, niin pyydän anteeksi, ei ollut tarkoitus. saan kyllä pidettyä turpani kiinnikin.
Jos kommenttini ärsytti, niin pyydän anteeksi, ei ollut tarkoitus. saan kyllä pidettyä turpani kiinnikin.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Moottorin käynnissä ollessa noin kymmen baaria.
Polttoainehan kiertää pääosin jo suodattimelta kiertoon takasin,paluupainetta tarvitaan syrjäyttämään tankkipumpun paine
Polttoainehan kiertää pääosin jo suodattimelta kiertoon takasin,paluupainetta tarvitaan syrjäyttämään tankkipumpun paine
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Kiitos tiedosta, nyt vaan ongelmana ettei jää käyntiin.
Pitää heittää t-haaralla painemittari kiinni ja katsoa mitä on paineet kun pistää virrat päälle ja siirtopumppu lähtee käyntiin.
Starttauksessa yrittää käyntiin mutta sammuu samantien.
Starilla näkee että rail paineet välillä nousee, mutta samassa
Jos sammahtaa. Välillä saattaa käydä muutmia sekunteja, ja silloin rail paineet huitasee 300-400 barin välille ja siihen sammuu.
Joskus seurailin rail paineita ajossa ja tyhjäkäynnillä kun auto oli vielä kunnossa niin tyhjäkäynnillä paineet oli noin 220 bar. Siitä on mulla vielä launch:n testerissä dataa tallella. Piti silloin uutta testeriä testailla.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5850
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Tyhjä käynillä tuota 200 luokaa,Tolvol kirjoitti: ↑Pe 07.03.2025 20:30 Starttauksessa yrittää käyntiin mutta sammuu samantien.
Starilla näkee että rail paineet välillä nousee, mutta samassa
Jos sammahtaa. Välillä saattaa käydä muutmia sekunteja, ja silloin rail paineet huitasee 300-400 barin välille ja siihen sammuu.
Joskus seurailin rail paineita ajossa ja tyhjäkäynnillä kun auto oli vielä kunnossa niin tyhjäkäynnillä paineet oli noin 220 bar. Siitä on mulla vielä launch:n testerissä dataa tallella. Piti silloin uutta testeriä testailla.
näytääkö testeri silloin kun strtilla pyörittä paljon painetta ?
pitäis näyttä yli 120, hiukan lämpötilasta riipuen yleensä käynistys hetkellä ~230 ylöspäin,
kun känttä avimen hekutukseen nouseeko paine 3-4baarin
Mökkillä
'
'
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
.kun autossa on virrat päällä, mutta moottoriei käy. kuuluuko mitään ? Ääntääkö tankkipumppu ? entäs paluuputket ? Jos ääntää, niin sitten ei enään starttailla,vaa putkiin pitää saada polttoainetta, jossakin on vielä vuoto, starttailukielto siksi ettei uudet osat vaurioidu polttoaine voitelee ne , pelkkä ilma saa ne leikkaantumaan.Siis paineensäätöventtiilistä + suuttimista puhun nyt. moottori ei käy, koska polttoaineen tulo katkiaa , tai paine ei nouse tarpeeksi siinä p-aine suodattimen kohdalla, kun p-aine virtaa liian hanakasti tankkiin. onko varma, ettei missään kohden ole takaiskuventtiiliä ?
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
tuikku kirjoitti: ↑Ke 12.03.2025 09:00 .kun autossa on virrat päällä, mutta moottoriei käy. kuuluuko mitään ? Ääntääkö tankkipumppu ? entäs paluuputket ? Jos ääntää, niin sitten ei enään starttailla,vaa putkiin pitää saada polttoainetta, jossakin on vielä vuoto, starttailukielto siksi ettei uudet osat vaurioidu polttoaine voitelee ne , pelkkä ilma saa ne leikkaantumaan.Siis paineensäätöventtiilistä + suuttimista puhun nyt. moottori ei käy, koska polttoaineen tulo katkiaa , tai paine ei nouse tarpeeksi siinä p-aine suodattimen kohdalla, kun p-aine virtaa liian hanakasti tankkiin. onko varma, ettei missään kohden ole takaiskuventtiiliä ?
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.
Tankkipumppu lähtee käyntiin ja polttoainetta tulee korkeapainepumpulle. Jos paluulinja tankkiin on tyhjä niin kuulee kuinka ”kurlaa” kun ilmat pakenee tankkiin.
Nyt en ole kerinnyt mittaamaan noita pa paineita ennen kp pumppua.
Ja tosiaan jos päästän suodattimelta pa letkun irti, niin kauheella imulla vetää paluulinjan tyhjäksi tankkiin asti (tankin korkki ollut myös auki). Käsittääkseni pitäisi jossain olla vastapaineventtiili tms joka estää tämän ilmiön.
Mitä tuota internetin ihmeellistä maailmaa selaillu, niin bosch:n 044 siirtopumpulle on 1,5bar paineventtiiliä paluupuolelle tarjolla. Tämähän estää paluulinjan tyhjenemisen ja tekee paluulinjaan paineen.
Testasin tuolla mun ranskanpastillilla ja nyppäsin suodattimelta letkun irti.. ei tyhjentynyt pa linja.
Pitänee jatkaa tutkimuksia kun vähän kelit lämpenee.. ei viitti autokatoksessa touhuta..
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Tolvol kirjoitti: ↑Pe 14.03.2025 06:28tuikku kirjoitti: ↑Ke 12.03.2025 09:00 .kun autossa on virrat päällä, mutta moottoriei käy. kuuluuko mitään ? Ääntääkö tankkipumppu ? entäs paluuputket ? Jos ääntää, niin sitten ei enään starttailla,vaa putkiin pitää saada polttoainetta, jossakin on vielä vuoto, starttailukielto siksi ettei uudet osat vaurioidu polttoaine voitelee ne , pelkkä ilma saa ne leikkaantumaan.Siis paineensäätöventtiilistä + suuttimista puhun nyt. moottori ei käy, koska polttoaineen tulo katkiaa , tai paine ei nouse tarpeeksi siinä p-aine suodattimen kohdalla, kun p-aine virtaa liian hanakasti tankkiin. onko varma, ettei missään kohden ole takaiskuventtiiliä ?
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.
Tankkipumppu lähtee käyntiin ja polttoainetta tulee korkeapainepumpulle. Jos paluulinja tankkiin on tyhjä niin kuulee kuinka ”kurlaa” kun ilmat pakenee tankkiin.
Nyt en ole kerinnyt mittaamaan noita pa paineita ennen kp pumppua.
Ja tosiaan jos päästän suodattimelta pa letkun irti, niin kauheella imulla vetää paluulinjan tyhjäksi tankkiin asti (tankin korkki ollut myös auki). Käsittääkseni pitäisi jossain olla vastapaineventtiili tms joka estää tämän ilmiön.
Mitä tuota internetin ihmeellistä maailmaa selaillu, niin bosch:n 044 siirtopumpulle on 1,5bar paineventtiiliä paluupuolelle tarjolla. Tämähän estää paluulinjan tyhjenemisen ja tekee paluulinjaan paineen.
Testasin tuolla mun ranskanpastillilla ja nyppäsin suodattimelta letkun irti.. ei tyhjentynyt pa linja.
Pitänee jatkaa tutkimuksia kun vähän kelit lämpenee.. ei viitti autokatoksessa touhuta..
Ja autona W221 320 cdi -07
Jos tuohon löytyisi pa puolen kaavio osaluetteloineen.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
Varaosakuvat löytyy jostain vanhasta EPC-kopiosta, vaikka täältä:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 221A079085
Toimintakuvaukset ja korjausohjeet WIS:istä.
Re: OM642 polttoaine paluupaine.
DBFI kirjoitti: ↑Pe 14.03.2025 18:38Varaosakuvat löytyy jostain vanhasta EPC-kopiosta, vaikka täältä:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 221A079085
Toimintakuvaukset ja korjausohjeet WIS:istä.