OM642 polttoaine paluupaine.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

Kertokaahan ne jotka jotain asiasta tietävät..
paljon pitää olla polttoainejärjestelmän paluu puolella painetta? Onko siellä jokin paineensäätö ”kikales” joka pitää korkeapainepumpun paluupuolella paineen?
Nyt tuossa mun ”rakkaassa” ongelmapesässä sellainen ominaisuus että jos korkeapainepumpulta ottaa suodattimelta tulevan pa letkun irti, niin karkaa paluupuolelta polttoaineet tankkiin.
Eikös korkeapainepumppu tarvitsen jonkunlaisen esipaineen että lähtee touttamaan painetta?
Mulla toi startatessa lupaa mutta samantien sammuu.. testerillä rail paineet käy 200 baarin yli ja sitten romahtaa.
Starilla 120 bar rajana käynnistymiselle.
On vaihdettu paineensäädin, määränsäädin ja paineenmittaus. Kaikki nämä mallia bosch.

Jos joltain löytyisi pa puolen kaavio kuvana, niin olisin kiitollinen siitä.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ei siellä paluupuolella painetta tule olla, mitä nyt letkujen virtausvastuksesta tulee. Silti, jos on paluuvuoto jossain, niin aika reilustikin sitä valuu ulos. Ja tekee ilmavaivoja.

Kyllä se kp-pumpun tarvitsema paine tulee sieltä syöttöpuolelta, ei paluusta.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6497
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuolla paljon tietoa kun selailee
https://www.bosch-mobility.com/en/solut ... tem-piezo/
https://www.bosch-mobility.com/en/solut ... -solenoid/

solenoideilla siellä ruiskuilla on vastapineventtiil, en ole varma mutta näissä ruiskusysteemeissä on kyllä varmaan sitten vähän eroja minkä ikäisestä puhutaan, tuossa sanotaan että soleoidin CRS2, mutta eikös sitä tehty OM61Z aikaan jos CR2 systeemejä missä ei ollut primeripumppua, vai tuleeko tuo S siitä supplysta?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Ihan omaa kokemusta, kävi suuttimen pohjaprikan vaihdossa ja sitten hetken toimi, mutta alkoi olla tosi pitkä startti kun oli seissyt vähän aikaa. Suuttimen paluuletkun liittimessä vuoto. Kyllä se vaan veti ilmaa sinne.eli pakko päästä tyhjentymään se linja. Käynnissä vuoti ulos, mutta sammutettuna ilmat sisään.

Se pieni O-rengas on niin kallis, että eipä turhaan vaihdella...
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

TPLtre kirjoitti: Su 02.03.2025 17:10 Ihan omaa kokemusta, kävi suuttimen pohjaprikan vaihdossa ja sitten hetken toimi, mutta alkoi olla tosi pitkä startti kun oli seissyt vähän aikaa. Suuttimen paluuletkun liittimessä vuoto. Kyllä se vaan veti ilmaa sinne.eli pakko päästä tyhjentymään se linja. Käynnissä vuoti ulos, mutta sammutettuna ilmat sisään.

Se pieni O-rengas on niin kallis, että eipä turhaan vaihdella...
Unohdin mainita että suuttimet on uusittu, samoin paluuletkut suutimilta parisen kuukautta sitten.
Joten en usko että niissä on mitään vikaa.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No niinhän mullakin oli just korjattu prikkavuoto ja niin vaan valutti. Juuri sen korjauksen takia. Kannattaa tarkistaa.

Paluuletkut voi vaihtaa, mutta vaihtuivatko O-renkaatkin? Tai pitävätkö ne uudet, jos vaihdettiin.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kyllä korkeapumpussa on paluupuolella jousikuormitteinen ylivuotoventtiili joka pitää polttoaineen syöttöpaineen tasaisena.
http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10135.html (osa 300)
Kuva
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

Sorsso kirjoitti: Ti 04.03.2025 15:45 Kyllä korkeapumpussa on paluupuolella jousikuormitteinen ylivuotoventtiili joka pitää polttoaineen syöttöpaineen tasaisena.
http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10135.html (osa 300)
Kuva
Niin kanssa katsoin tuon pumpun tiedoilla, mulla vaan karkaa polttoaineet linjasta tankkiin kun vaikka ottaa suodattimelta letkun irti.. kuuluu vaan ”hörps ja luri luri” kun korkeapainepumppu ja koko linja tyhjenee tankkiin.
Ja kun tutkii korkeapainepumpun toimintaa, niin tarttee jonkinlaisen paineen että mäntien imupuolen jousikuormitetut venttiilit suostuu avautumaan. Toki voin olla väärässäkin.
Jos jollain olisi sellainen versio missä olisi ecuun kytketty siirtopaineanturi.. näkisi livedatasta paineet. Pitää pistää t-haara ennen pumppua ja mitata siirtopumpun paineet.
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

TPLtre kirjoitti: Ma 03.03.2025 15:08 No niinhän mullakin oli just korjattu prikkavuoto ja niin vaan valutti. Juuri sen korjauksen takia. Kannattaa tarkistaa.

Paluuletkut voi vaihtaa, mutta vaihtuivatko O-renkaatkin? Tai pitävätkö ne uudet, jos vaihdettiin.
Käyppä mittaamassa omastaa paineet ennen korkeapainepumppua.. ilmoittele sitten mitä näyttää auto käynnissä ja heti sammutuksen jälkeen..
Sitä tietoa minä tässä haen.. mulla on noi kaikki paluulinjan o-renkaat uudet ja on kuule tarkastettu muutaman kerran.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

No starillahan saattaa nähdä autosta riippuen matalapaineen sieltä syöttöpuolelta, omastani en tiedä, kun en ole moista tutkinut. Mutta kun auton sammuttaa, samalla lakkaa starin näyttökin. Juu, no problem, tottahan minä lähden asentamaan ehjään autooni T-haaroja vain nähdäkseni paineen, koska joku kysyy sitä.

Jos kommenttini ärsytti, niin pyydän anteeksi, ei ollut tarkoitus. saan kyllä pidettyä turpani kiinnikin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Moottorin käynnissä ollessa noin kymmen baaria.

Polttoainehan kiertää pääosin jo suodattimelta kiertoon takasin,paluupainetta tarvitaan syrjäyttämään tankkipumpun paine
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

tuikku kirjoitti: Pe 07.03.2025 08:42 Moottorin käynnissä ollessa noin kymmen baaria.

Polttoainehan kiertää pääosin jo suodattimelta kiertoon takasin,paluupainetta tarvitaan syrjäyttämään tankkipumpun paine
Kiitos tiedosta, nyt vaan ongelmana ettei jää käyntiin.
Pitää heittää t-haaralla painemittari kiinni ja katsoa mitä on paineet kun pistää virrat päälle ja siirtopumppu lähtee käyntiin.
Starttauksessa yrittää käyntiin mutta sammuu samantien.
Starilla näkee että rail paineet välillä nousee, mutta samassa
Jos sammahtaa. Välillä saattaa käydä muutmia sekunteja, ja silloin rail paineet huitasee 300-400 barin välille ja siihen sammuu.
Joskus seurailin rail paineita ajossa ja tyhjäkäynnillä kun auto oli vielä kunnossa niin tyhjäkäynnillä paineet oli noin 220 bar. Siitä on mulla vielä launch:n testerissä dataa tallella. Piti silloin uutta testeriä testailla.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5850
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tolvol kirjoitti: Pe 07.03.2025 20:30 Starttauksessa yrittää käyntiin mutta sammuu samantien.
Starilla näkee että rail paineet välillä nousee, mutta samassa
Jos sammahtaa. Välillä saattaa käydä muutmia sekunteja, ja silloin rail paineet huitasee 300-400 barin välille ja siihen sammuu.
Joskus seurailin rail paineita ajossa ja tyhjäkäynnillä kun auto oli vielä kunnossa niin tyhjäkäynnillä paineet oli noin 220 bar. Siitä on mulla vielä launch:n testerissä dataa tallella. Piti silloin uutta testeriä testailla.
Tyhjä käynillä tuota 200 luokaa,
näytääkö testeri silloin kun strtilla pyörittä paljon painetta ?
pitäis näyttä yli 120, hiukan lämpötilasta riipuen yleensä käynistys hetkellä ~230 ylöspäin,
kun känttä avimen hekutukseen nouseeko paine 3-4baarin
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4768
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.kun autossa on virrat päällä, mutta moottoriei käy. kuuluuko mitään ? Ääntääkö tankkipumppu ? entäs paluuputket ? Jos ääntää, niin sitten ei enään starttailla,vaa putkiin pitää saada polttoainetta, jossakin on vielä vuoto, starttailukielto siksi ettei uudet osat vaurioidu polttoaine voitelee ne , pelkkä ilma saa ne leikkaantumaan.Siis paineensäätöventtiilistä + suuttimista puhun nyt. moottori ei käy, koska polttoaineen tulo katkiaa , tai paine ei nouse tarpeeksi siinä p-aine suodattimen kohdalla, kun p-aine virtaa liian hanakasti tankkiin. onko varma, ettei missään kohden ole takaiskuventtiiliä ?
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

tuikku kirjoitti: Ke 12.03.2025 09:00 .kun autossa on virrat päällä, mutta moottoriei käy. kuuluuko mitään ? Ääntääkö tankkipumppu ? entäs paluuputket ? Jos ääntää, niin sitten ei enään starttailla,vaa putkiin pitää saada polttoainetta, jossakin on vielä vuoto, starttailukielto siksi ettei uudet osat vaurioidu polttoaine voitelee ne , pelkkä ilma saa ne leikkaantumaan.Siis paineensäätöventtiilistä + suuttimista puhun nyt. moottori ei käy, koska polttoaineen tulo katkiaa , tai paine ei nouse tarpeeksi siinä p-aine suodattimen kohdalla, kun p-aine virtaa liian hanakasti tankkiin. onko varma, ettei missään kohden ole takaiskuventtiiliä ?
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.

Tankkipumppu lähtee käyntiin ja polttoainetta tulee korkeapainepumpulle. Jos paluulinja tankkiin on tyhjä niin kuulee kuinka ”kurlaa” kun ilmat pakenee tankkiin.
Nyt en ole kerinnyt mittaamaan noita pa paineita ennen kp pumppua.
Ja tosiaan jos päästän suodattimelta pa letkun irti, niin kauheella imulla vetää paluulinjan tyhjäksi tankkiin asti (tankin korkki ollut myös auki). Käsittääkseni pitäisi jossain olla vastapaineventtiili tms joka estää tämän ilmiön.
Mitä tuota internetin ihmeellistä maailmaa selaillu, niin bosch:n 044 siirtopumpulle on 1,5bar paineventtiiliä paluupuolelle tarjolla. Tämähän estää paluulinjan tyhjenemisen ja tekee paluulinjaan paineen.

Testasin tuolla mun ranskanpastillilla ja nyppäsin suodattimelta letkun irti.. ei tyhjentynyt pa linja.

Pitänee jatkaa tutkimuksia kun vähän kelit lämpenee.. ei viitti autokatoksessa touhuta..
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

Tolvol kirjoitti: Pe 14.03.2025 06:28
tuikku kirjoitti: Ke 12.03.2025 09:00 .kun autossa on virrat päällä, mutta moottoriei käy. kuuluuko mitään ? Ääntääkö tankkipumppu ? entäs paluuputket ? Jos ääntää, niin sitten ei enään starttailla,vaa putkiin pitää saada polttoainetta, jossakin on vielä vuoto, starttailukielto siksi ettei uudet osat vaurioidu polttoaine voitelee ne , pelkkä ilma saa ne leikkaantumaan.Siis paineensäätöventtiilistä + suuttimista puhun nyt. moottori ei käy, koska polttoaineen tulo katkiaa , tai paine ei nouse tarpeeksi siinä p-aine suodattimen kohdalla, kun p-aine virtaa liian hanakasti tankkiin. onko varma, ettei missään kohden ole takaiskuventtiiliä ?
Suodattimen kohdalla täytyy olla jonkinlainen t-haara joka saa aikaiseksi"venturi - ilmiön" joka ongelmatilanteissa auttaa p-ainetta ääsemään oikeaan suuntaaan.

Tankkipumppu lähtee käyntiin ja polttoainetta tulee korkeapainepumpulle. Jos paluulinja tankkiin on tyhjä niin kuulee kuinka ”kurlaa” kun ilmat pakenee tankkiin.
Nyt en ole kerinnyt mittaamaan noita pa paineita ennen kp pumppua.
Ja tosiaan jos päästän suodattimelta pa letkun irti, niin kauheella imulla vetää paluulinjan tyhjäksi tankkiin asti (tankin korkki ollut myös auki). Käsittääkseni pitäisi jossain olla vastapaineventtiili tms joka estää tämän ilmiön.
Mitä tuota internetin ihmeellistä maailmaa selaillu, niin bosch:n 044 siirtopumpulle on 1,5bar paineventtiiliä paluupuolelle tarjolla. Tämähän estää paluulinjan tyhjenemisen ja tekee paluulinjaan paineen.

Testasin tuolla mun ranskanpastillilla ja nyppäsin suodattimelta letkun irti.. ei tyhjentynyt pa linja.

Pitänee jatkaa tutkimuksia kun vähän kelit lämpenee.. ei viitti autokatoksessa touhuta..

Ja autona W221 320 cdi -07
Jos tuohon löytyisi pa puolen kaavio osaluetteloineen.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13742
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tolvol kirjoitti: Pe 14.03.2025 06:33
Ja autona W221 320 cdi -07
Jos tuohon löytyisi pa puolen kaavio osaluetteloineen.
Varaosakuvat löytyy jostain vanhasta EPC-kopiosta, vaikka täältä:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 221A079085

Toimintakuvaukset ja korjausohjeet WIS:istä.
Tolvol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 04.12.2024 09:37

Re: OM642 polttoaine paluupaine.

Viesti Kirjoittaja Tolvol »

DBFI kirjoitti: Pe 14.03.2025 18:38
Tolvol kirjoitti: Pe 14.03.2025 06:33
Ja autona W221 320 cdi -07
Jos tuohon löytyisi pa puolen kaavio osaluetteloineen.
Varaosakuvat löytyy jostain vanhasta EPC-kopiosta, vaikka täältä:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 221A079085

Toimintakuvaukset ja korjausohjeet WIS:istä.
👍Kiitos oikein paljon.
Vastaa Viestiin