S213 ja 9G Tronic
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti 25.02.2025 07:17
S213 ja 9G Tronic
Havahduin töistä lähdettäessä että vaihtaa hitaassa/normaalissa kiihdytyksessä kakkoselta kolmoselle vähän nykien. Nopeassa kiihdytyksessä tätä ongelmaa ei ole. Muut vaihteet menevät tosi sulavasti ilman että ei edes välttämättä huomaa kiihdytyksessä kuin kiihdytyksessä. Alaspäin vaihdettaessa ei mitään ongelmaa. Onko aavistusta ollaanko piilevän ison ongelman äärellä vai onko laatikko oppinut vaan eri käyttötavoille aiemmin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 149
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: S213 ja 9G Tronic
Itse huomasin vähän samoja oireita edellisen huollon jälkeen, mutta laatikko oppi tavoille parissa päivässä ja toimii nyt normaalisti. Autossa huolenpitosoppari, niin en tiedä, mitä kaikkea huollossa tekivät, mutta muutos lootan käytöksessä oli selkeä (olen ajanut tuolla kulkineella kohta 170 tkm).
Re: S213 ja 9G Tronic
Paljonko autolla ajettu ja koska viimeksi vaihdettu laatikkoöljyt? Näissähän on 125tkm vaihtoväli, joka on mielestäni liian pitkä aika. Olen suosiolla puolittanut.
Ja kyllähän nuo ajan kanssa kuluu, mitä enemmän ajettu, niin pienet nykimiset joissain tilanteissa on "normaalia". Omassa on jo 330tkm ja välillä vaihdon voi tuntea joissain tilanteissa.
Nämähän vaativat myös sen, että moottori toimii joka tilanteessa kunnolla jotta laatikko voi toteuttaa vaihdot kunnolla. Jokin pieni alipainevuoto, egr hieman jumittaa tms, niin huomaa vaihteiden vaihdossakin. Ja mitä enemmän ajettu ja ikää tulee, niin ei niistä sen enempää kannata huolestua. Vanhat 5 vaihteiset olivat paljon armollisempia, koska turbiinin annettiin luistaa enemmän ja vaihdot olivat hitaampia, silloin ei välttämättä nykimistä huomaa, vaikka vähän vikaa olisi ollutkin jossain.
Nykyään turbiinia luistatetaan jo lähtökohtaisestikin mahdollisimman vähän ja vaihdot ovat todella nopeita, jotta ollaan päästyt mahdollisimman pieneen kulutukseen ja ollaan saatu päästöt kohdilleen. Ja tottakai suorituskykykin on parempi.
Tarpeeksi kun tulee vikaa, niin kyllä sieltä vikakoodiakin pukkaa muistiin. Jos vaihteiston toiminta häiritsee, niin tottakai asiaa voidaan tutkia. Ei sieltä silti mitään varsinaista vikaa löydy, mutta onhan vaihteisto huollettavissa muiltakin osin kuin öljyjen vaihdolla. Kallistahan se sitten on, jos aletaan sisuskaluja vaihtamaan.
Ensimmäinen askel kuitenkin on öljyjen vaihto, varmasti toiminta paranee, jos viime vaihdosta on yli 60tkm.
Ja on mahdollista myös tehdä vaihtojen adaptointi, auto kyllä tekee sitä itse kokoajan ajossa ja koittaa kompensoida vaihteiston kulumaa. Jos autossa ei ole muutoin ollut vikaa, jonka takia vaihteisto olisi oppinut väärille tavoille, niin todennäköisesti adaptoinnilla ei saada pitkäaikaista iloa. Oma kokemus adaptoinnista on, että jos autossa on ollut jotain vikaa (joka on korjattu), niin adaptointi on paikallaan jotta saadaan laatikko vaihtamaan taas kunnolla mahdollisimman nopeasti. Vanhoja adaptointitietoja ei ole syytä mennä poistamaan, ilman painavaa syytä.
Ja kyllähän nuo ajan kanssa kuluu, mitä enemmän ajettu, niin pienet nykimiset joissain tilanteissa on "normaalia". Omassa on jo 330tkm ja välillä vaihdon voi tuntea joissain tilanteissa.
Nämähän vaativat myös sen, että moottori toimii joka tilanteessa kunnolla jotta laatikko voi toteuttaa vaihdot kunnolla. Jokin pieni alipainevuoto, egr hieman jumittaa tms, niin huomaa vaihteiden vaihdossakin. Ja mitä enemmän ajettu ja ikää tulee, niin ei niistä sen enempää kannata huolestua. Vanhat 5 vaihteiset olivat paljon armollisempia, koska turbiinin annettiin luistaa enemmän ja vaihdot olivat hitaampia, silloin ei välttämättä nykimistä huomaa, vaikka vähän vikaa olisi ollutkin jossain.
Nykyään turbiinia luistatetaan jo lähtökohtaisestikin mahdollisimman vähän ja vaihdot ovat todella nopeita, jotta ollaan päästyt mahdollisimman pieneen kulutukseen ja ollaan saatu päästöt kohdilleen. Ja tottakai suorituskykykin on parempi.
Tarpeeksi kun tulee vikaa, niin kyllä sieltä vikakoodiakin pukkaa muistiin. Jos vaihteiston toiminta häiritsee, niin tottakai asiaa voidaan tutkia. Ei sieltä silti mitään varsinaista vikaa löydy, mutta onhan vaihteisto huollettavissa muiltakin osin kuin öljyjen vaihdolla. Kallistahan se sitten on, jos aletaan sisuskaluja vaihtamaan.
Ensimmäinen askel kuitenkin on öljyjen vaihto, varmasti toiminta paranee, jos viime vaihdosta on yli 60tkm.
Ja on mahdollista myös tehdä vaihtojen adaptointi, auto kyllä tekee sitä itse kokoajan ajossa ja koittaa kompensoida vaihteiston kulumaa. Jos autossa ei ole muutoin ollut vikaa, jonka takia vaihteisto olisi oppinut väärille tavoille, niin todennäköisesti adaptoinnilla ei saada pitkäaikaista iloa. Oma kokemus adaptoinnista on, että jos autossa on ollut jotain vikaa (joka on korjattu), niin adaptointi on paikallaan jotta saadaan laatikko vaihtamaan taas kunnolla mahdollisimman nopeasti. Vanhoja adaptointitietoja ei ole syytä mennä poistamaan, ilman painavaa syytä.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94