Sytytyspuolan virtajohdon uusiminen SL280 R129

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
SLTomppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 28.01.2025 23:07

Sytytyspuolan virtajohdon uusiminen SL280 R129

Viesti Kirjoittaja SLTomppa »

Tervehdys!
Tuli viime vuoden keväällä lievässä mielenhäiriössä hommattua SL280 R129(-97) peli( suora 6 M104). Kesä oli hyvä ja tuli ajettua yllättävän paljon, varmaan jotakin 3-4000km. Aika paljon ajettu(278K) mutta yllättävän siistissä kunnossa, katsastusmies sanoi että alusta oli ruosteeton.
Tekniikka on toiminut hyvin, toki jotakin pientä fiksattaavaakin löytyy. Kone käynnistyy aina hyvin ja käy ja vetää ihan OK.

Kolme kertaa on kuitenkin käynyt niin että 80+kmh vahdissa veto loppuu ja vauhti tippuu 40kmh tai alle vaikka painaisi kaasua kuinka...Tilanne on kuitenkin pysähtymisen jälkeen korjaantunut ja kotiin ollaan aina päästy. Oireiden aikana ei ole syttynyt mitään valoja/hälyjä, "kulutusmittari" reagoi kyllä kaasuun vaikka ei mitään tapahdukaan( ei taida mitatta todellista polttoaine virtausta?)....Toisen kerran jälkeen vaihdoin MAF sensorin, tuntui että kone kävi hiukan pirteämmin, mutta sitten iski kolmas kerta, joten ei ollut MAF sensorista kiinni. Soitin Rollelle josko pystyisi lukemaan koodeja, mutta sanoi että ei ole enää tuon ikäiselle vehkeelle kunnon lukijaa(liian kalliit lisenssit). Antoi kuitenkin ystävällisesti hyviä neuvoja. Veikkasi että joko polttoainesuodatin tukossa, tai sitten sytytyspuolan ensiöpuolen piuhat hapertunut. Itse veikkaan jälkimäistä koska nämä 3 kertaa tapahtui sateessa, ei koskaan kuivalla kelillä. Vaihdettavat 3 pihaa taitaa olla nämä, A2025406081? En löytänyt netistä juurikaan infoa tällaisesta operaatiosta, yleensä vaihdetaan kai koko johtosarja(joka maksaa maltaita).... Olisiko täällä jollakin kokemuksia/vinkkejä operaatiosta. Toki vaihdan nyt bensa suodattimen, todennäköisesti samalla myös pumpun joka tapauksessa.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 326
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sytytyspuolan virtajohdon uusiminen SL280 R129

Viesti Kirjoittaja pazo »

Osien vaihtaminen lukematta vikakoodeja, arvailemalla saattaa tulla kovin kalliiksi. Lisää arvailua: noihin aikoihin R129:ään päivittyi 5-vaihteinen sähkölaatikko. Jos jo sellainen, niin olisiko käväissyt vikatilassa?
Avatar
SLTomppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 28.01.2025 23:07

Re: Sytytyspuolan virtajohdon uusiminen SL280 R129

Viesti Kirjoittaja SLTomppa »

Juu, siinä on se 5 lovinen sähkö laatikko(722.604), tämä on se facelift malli. Voi hyvinkin olla laatikon vikatila, mutta eikö silloin menisi "safe modeen" ja nopeus laskisi max 30km, ja mittariin tulee se lukema?

En juurikaan ajele tällä sateessa, hyvällä kelillä ei ole tullut ongelmia joten oli vika missä tahansa tuntuu että ilmakosteus vaikuttaa siihen...tai sitten vain sattuma?

Totta, kyllä pitäisi saada koodit luettua, olin kuvitellut että koodit saisi luettua tähtihuollossa, joten koska ei, seuraava kysymys:
-millä Star versiolla saisi tuon luettua(taitaa olla OBD1/38pin), ja onko vinkkejä kellä sellainen voisi olla PK seudulla, korvausta vastaan vikakoodien luku?
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 326
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sytytyspuolan virtajohdon uusiminen SL280 R129

Viesti Kirjoittaja pazo »

Avatar
SLTomppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 28.01.2025 23:07

Re: Sytytyspuolan virtajohdon uusiminen SL280 R129

Viesti Kirjoittaja SLTomppa »

OK, kiitos. Täytyy käydä testerillä. Hommasin huvikseen kitkat vaikka en ajelekaan tuolla talvella, ajatuksilla että talvella hyvä huoltaa/testailla jos sitten kesällä vain nautiskelisi, nyt tulee niillekin käyttöä.
Vastaa Viestiin