Eli potilaana 2008 ML 320cdi OM642 moottorilla ja 7G vaihteistolla. Autossa myös offroad paketti alennusvaihteilla ja tasauspyörästöjen lukoilla. Ajettu hieman alle 300tkm
Ongelmana jostain päin voimansiirtoa kuuluva ääntely. Ääni ei tule esiin kylmänä ja usein häviää lämpimänäkin. Eli esiintyy kevyellä kiihdytyksellä vaihteen vaihdossa 1-2, 2-3,3-4. Kuuluu pelkästään vaihteenvaihdon aikana, kun veto kytkeytyy takaisin päälle, paitsi kakkosella kun turbiinilukko kytkee n. sekunnin viiveella jolloin äännähtää myös. Kakkosella n.20kmh tasavauhdissa kevyellä kuormalla sen voi saada toisinaan hetkellisesti esiin joksikin sekunniksi. jolloin toistuvuus voisi olla aika lähellä pyörän nopeutta. sellainen koh, koh ,koh. Isommilla vaihteilla ei siinny. Ääni on sellainen kuin jokin pyörivä laahaisi kiinni johonkin, kuin kardaani hipoisi suojapeltejä, mutta paikaa ei vaan löydy. Myös paikallistaminen hankalaa, kun ääntelyä ei saa pitkäksi aikaa esiin, mutta veikkailisin vaihteiston/jakolaatikon tienoille, tai etuakselille. Täyskaasulla tai reippaalla kiihdytyksella ei esiinny. Laatikko ja muukin voimansiirto toimii napakasti poislukien tuo kakkosen pieni nyppäys.
Tähän mennessä tutkittua ja hutkittua;
-kaikki voimansiirron öljyt vaihdettu orjallisesti Bevon suositusten mukaan. Vanhat siistin näköiset, ei hilettä yms. Huoltohistoriaa sen verran tiedossa että 170tkm jälkeen tuo oli kolmas vaihto. Aiemmasta huoltohistoriasta ei varmuutta
-Jakolaatikon ketju, pääakseli ja booriholkki uusittu.
-kardaanin kumi väsähtänyt, mutta väliaikaisesti mälvätty sikaflexillä pysyäkseen keskellä. Kuitenkin kaukana suojapelleistä eikä ravista.
-lisätty shudder fixx laatikkoon, jos ääni voisi olla turbiinilukolta.
-Pyöränlaakereista en löydä välysta, jos jokin jarru pääsisi välyksen takia hipsuttaan johonkin.
-Vetarit ei ota mihinkään kiinni eivätkä naputa
-Laturin vapaakytkin kopeloitu, jos kohahtelisi kierrosten laskiessa, mutta tuntui normaalille ja laturikin kohtuu tuore.
Millään näistä ei vaikutusta
Alkaa olla niin epätoivoista, että nyt ois hyvät vinkit arvokkaita. Huonot arvauksetkin otan ilolla vastaan
W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta. Turbiinivika(ko?)
W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta. Turbiinivika(ko?)
Viimeksi muokannut Jemmy, Ti 28.01.2025 20:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta
GL:ssä oli samanlainen koh-koh tai vov-vov ääni. Kuului oikeastaan aina paitsi hitaassa ajossa. Ehkä kovinta ääni oli loivassa alamäessä. Aika hankala oli paikallistaa ääntä. Ensin vaihdoin oikean puolen pyörän laakerin ja sitten vasemman.
No, vikana oli etutasauspyörästön vasen laakeri. Tämä ei ole mikään harvinainen vika. Johtuu siitä, kun sillä puolen on lyhyempi vetoakseli, niin laakeri joutuu koville. Toisella puolen on vielä tukilaakeri. Vain tuossa yhdessä oli vikaa eli rullista ja kehistä oli pinta huono. Öljyt näytti olevan silti hyvät.
Tuolla lisää viewtopic.php?p=1399762
No, vikana oli etutasauspyörästön vasen laakeri. Tämä ei ole mikään harvinainen vika. Johtuu siitä, kun sillä puolen on lyhyempi vetoakseli, niin laakeri joutuu koville. Toisella puolen on vielä tukilaakeri. Vain tuossa yhdessä oli vikaa eli rullista ja kehistä oli pinta huono. Öljyt näytti olevan silti hyvät.
Tuolla lisää viewtopic.php?p=1399762
Esa
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta
Pystyykö tuon etuperän laakerien kuntoa mitenkään diagnosoimaan purkamatta koko tasauspyörästöä? Vetarien sisäpäitä tuli kyllä jo aiemmin väänneltyä ja sisempien nivelten maljat tuntui jetiltä, mutta se nyt ei kerro jos laakeri olisikin loppu.
Tänään tuli ajettua reilu 100km ääni tuntui hiljenneen aika pieneksi ja satunnaisemmaksi. En tiedä oliko sitten eilen laitetun shudder fixxin ansiota, placeboa vai sattumaa. Seurataan tilannetta
Tänään tuli ajettua reilu 100km ääni tuntui hiljenneen aika pieneksi ja satunnaisemmaksi. En tiedä oliko sitten eilen laitetun shudder fixxin ansiota, placeboa vai sattumaa. Seurataan tilannetta
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta
Niin hankalaa taitaa olla purkamatta. Mikrofonien asentaminen eri paikkoihin varmaan voisi paljastaa lähteen. Voisiko tuossa käyttää BT-korvanappia, jonka teippaisi kiinni eri paikkoihin. Sitten vaikka puhelua kaverin kännykällä ja kuuntelemaan...
Esa
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
E S211 280 4Matic -08
E W211 280cdi -05
Ex-GL X164 420cdi -07
Ex-ML W163 320 -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta
Vois toimia jos vielä jotenkin vaikka laitamalla sen kuulokeen pehmän letkun tms sisään minkä sitten teipaa tiivisti kohteesen, latikon kunteluun kokeilut pelkää kuuloketta niin siinä tuli paljon suhinoita ja muita sivu ääniä vaikka oli suojainen paikka
Mökkillä
'
'
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta
Etsimään korjaamo jolla on vaikka tälläinen jos ei omaksi halua ostaa:
https://toolx.fi/katalogi/steelman-chas ... amislaite/
https://toolx.fi/katalogi/steelman-chas ... amislaite/
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta. Turbiinivika(ko?)
Tänään äänen sai taas selvästi esiin ja nyt huomasin että kierroslukumittari nypyttää aavistuksen kohahtelun mukana ja kun oikein tarkkana on niin sen aaltoilun tuntee myös penkissä. Staria ei ole käytössä, mutta delphi kiinni ja seuraamaan turbiinin luistoa, 1-4 vaihteilla kevyellä kuormalla luisto pomppii n.40-180rpm lukemissa. Rauhoittuu täysin vitoselle vaihdon jälkeen ja on kuin naulattuna n.40-50rpm. Turbiinin luiston tilaksi ilmoittaa kuitenkin koko ajan "slipping", mutta tarraako lukko sitten tiukemmin isommilla vaihteilla?
Helpotus sinänsä että vikapaikasta on nyt aika varma haisu.
Nyt kaipailisi asiaa paremmin tuntevilta neuvoja millainen aikapommi tuo on, onko syytä alkaa vaihtaa asap vai ajaa menemään. Ajoa tuo ei haittaa, mutta ollut tapa pitää autot kunnossa. Varmistan vielä vaihteistoöljyn tason ihan ensimmäisenä.
Tässä oli paikoillaan pidempi täyttöputki vaihteiston öljypohjassa, joten laitoin sinne samallaisen. Mistä tämän tietää, että tuon on vamasti oikea? Öljyinä on Fuchs Titan 4134 ja laskettu liika ulos aika tarkkaan 40 asteisena. Öjyä laatikkoon jäi noin 8l. Ääni oli olemassa jo ennen öljynvaihtoa.
Netti-EPC antaa tuolle turbiinille luokkaa 10 eri varaosanumeroa, onko jollain mahdollisuus tarkistaa mikä tuohon on oikea. VIN-numero on; WDC1641221A356883
Helpotus sinänsä että vikapaikasta on nyt aika varma haisu.
Nyt kaipailisi asiaa paremmin tuntevilta neuvoja millainen aikapommi tuo on, onko syytä alkaa vaihtaa asap vai ajaa menemään. Ajoa tuo ei haittaa, mutta ollut tapa pitää autot kunnossa. Varmistan vielä vaihteistoöljyn tason ihan ensimmäisenä.
Tässä oli paikoillaan pidempi täyttöputki vaihteiston öljypohjassa, joten laitoin sinne samallaisen. Mistä tämän tietää, että tuon on vamasti oikea? Öljyinä on Fuchs Titan 4134 ja laskettu liika ulos aika tarkkaan 40 asteisena. Öjyä laatikkoon jäi noin 8l. Ääni oli olemassa jo ennen öljynvaihtoa.
Netti-EPC antaa tuolle turbiinille luokkaa 10 eri varaosanumeroa, onko jollain mahdollisuus tarkistaa mikä tuohon on oikea. VIN-numero on; WDC1641221A356883
Re: W164 ML 320cdi mystinen ääni voimansiirrosta. Turbiinivika(ko?)
Ei sille turbiinin lukolle ole lukittu-vaihtoehtoa, star näyttää ne mahdolliset tilat, kun klikkaa sitä informaatio-kuvaketta.
Se jos kierrosmittarin neula vähän nypyttää, voi olla turbiinistakin, tai sitten vaan kuormituksen vaihtelu saa sen aikaan.
Oikea lämpötila öljyn määrän kanssa on muistaakseni 45 astetta. Tästä tuskin on kuitenkaan kyse.
Se jos kierrosmittarin neula vähän nypyttää, voi olla turbiinistakin, tai sitten vaan kuormituksen vaihtelu saa sen aikaan.
Oikea lämpötila öljyn määrän kanssa on muistaakseni 45 astetta. Tästä tuskin on kuitenkaan kyse.