Hei, ajattelin täältä jo kysellä apuja vikaan, kun alkaa keinot loppua itseltä.
Eli auto on W639 Vito, -08 vuosimallia, 722.6 laatikolla ja OM646 moottorilla.
Oireena on, että pakkasella auton laatikko on aina vikatilassa, ennenkuin lämpeää. Virrat kun laittaa päälle, niin mittaristossa tunnistaa vaihteen n. sekunnin ajan, jonka jälkeen häviää. Voi laittaa vaikka R tai D tai P:n, niin sama tilanne aina. Jos auto seisoo lämpimässä hallissa niin vikaa ei ole.
Stari on itellä käytössä, josta oon saanut useita vaihtuvia vikakoodeja ulos. On hälyttänyt välillä vaihteen valitsinta, ohjainlaitteen can yhteyttä, moottorin lämpötila anturia, yms.
Tähän asti tehtyjä toimenpiteitä, joilla ei ole ollut vaikutusta:
1. Laatikon venttiilipöytä purettu luisteja myöten, puhdisteltu, uusi KYB venttiili, johdinlevy, pistokkeen adapteri (pistokkeessa ei öljyä), laatikon huuhtelu -> ei vaikutusta
2. Vaihdevalitsin vaihdettu purkuautosta -> ei vaikutusta
3. Sulakkeet mitattu, releet vaihdettu konehuoneesta
4. Ohjainlaite tarkistettu, ei öljyä sisällä
5. Vänkärin puolella hanskalokeron sisällä olevat can väylän pistokkeet irroiteiltu ja tarkisteltu hapettumilta. Suihkuteltu CRC:tä liittimiin
6. Moottorin johtosarja tutkittu, oli pari johtoa melkein poikki venttiilikopan päältä, jotka korjattu. Ei liene vaikutusta?
7. Starilla tutkittu kun vika päällä, että vaihteenvalitsin välittää tietoa kyllä ja tunnistaa vaihteet
8. -10 pakkasella pari sisätilalämmitintä oli sisätiloissa puhaltamassa 3 tuntia, ei vaikutusta
9. -10 pakkasella lämmitetty laatikon pistoketta ja piuhaa, ohjainlaitetta, johtoja konehuoneessa, ei vaikutusta
Oisko kellään jotakin ideaa mistä vois mahdollista kosketushäiriötä etsiä? Epäilen että joku kosketukseen liittyvä juttu on, kun liittyy vaan lämpötilan muutokseen tuo vika.
W639 Vito -08 722.6 häiriö
Re: W639 Vito -08 722.6 häiriö
Sähkövialtahan tuo vaikuttaisi vikakoodien perusteella.
Tuskin on vaihteiston sisäisestä vuodosta kyse.
Mikä on tarpeeksi lämmin että toimii, 20c vai 60c tms?
Onhan akku varmasti kunnossa ettei siinä olisi vikaa ja hetken käynnin jälkeen laturi olisi ladannut sitä tarpeeksi toimiakseen kunnolla?
Lisämaadoitus olisi myös nopea kokeilla kaapeleilla
Tuskin on vaihteiston sisäisestä vuodosta kyse.
Mikä on tarpeeksi lämmin että toimii, 20c vai 60c tms?
Onhan akku varmasti kunnossa ettei siinä olisi vikaa ja hetken käynnin jälkeen laturi olisi ladannut sitä tarpeeksi toimiakseen kunnolla?
Lisämaadoitus olisi myös nopea kokeilla kaapeleilla
Re: W639 Vito -08 722.6 häiriö
Tuossa Vitossa ei oo nesteen lämpömittaria ollenkaan. Mutta jostain syystä lämpeää ulkolämpötilan anturi kun tyhjäkäyntiä pyörii, se kun näyttää n. +10 astetta niin vika poistuu. Akku kyllä starttaa hyvin pakkasella, ja koitettu apuvirralla mutta vika ei poistu. Lisämaadoituksen vois kyllä testata ja maadoitukset moottoritilasta myös tarkistaa. Kiitos!
Re: W639 Vito -08 722.6 häiriö
Joo ei niissä sitä ole.
No jos ulkolämpötila anturin näyttäessä +10 vika poistuu, mitä jos kylmänä käynnistää ja toinen pitää tuota anturia kädessä että lämpeää hetkessä yli 10 asteiseksi, alkaako auto heti samalla toimimaan?
No jos ulkolämpötila anturin näyttäessä +10 vika poistuu, mitä jos kylmänä käynnistää ja toinen pitää tuota anturia kädessä että lämpeää hetkessä yli 10 asteiseksi, alkaako auto heti samalla toimimaan?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W639 Vito -08 722.6 häiriö
Mitä ne vika koodit on selityksineen ?methonen kirjoitti: ↑Su 12.01.2025 13:46 Hei, ajattelin täältä jo kysellä apuja vikaan, kun alkaa keinot loppua itseltä.
Eli auto on W639 Vito, -08 vuosimallia, 722.6 laatikolla ja OM646 moottorilla.
Oireena on, että pakkasella auton laatikko on aina vikatilassa, ennenkuin lämpeää. Virrat kun laittaa päälle, niin mittaristossa tunnistaa vaihteen n. sekunnin ajan, jonka jälkeen häviää. Voi laittaa vaikka R tai D tai P:n, niin sama tilanne aina. Jos auto seisoo lämpimässä hallissa niin vikaa ei ole.
Stari on itellä käytössä, josta oon saanut useita vaihtuvia vikakoodeja ulos. On hälyttänyt välillä vaihteen valitsinta, ohjainlaitteen can yhteyttä, moottorin lämpötila anturia, yms.
Tähän asti tehtyjä toimenpiteitä, joilla ei ole ollut vaikutusta:
1. Laatikon venttiilipöytä purettu luisteja myöten, puhdisteltu, uusi KYB venttiili, johdinlevy, pistokkeen adapteri (pistokkeessa ei öljyä), laatikon huuhtelu -> ei vaikutusta
2. Vaihdevalitsin vaihdettu purkuautosta -> ei vaikutusta
3. Sulakkeet mitattu, releet vaihdettu konehuoneesta
4. Ohjainlaite tarkistettu, ei öljyä sisällä
5. Vänkärin puolella hanskalokeron sisällä olevat can väylän pistokkeet irroiteiltu ja tarkisteltu hapettumilta. Suihkuteltu CRC:tä liittimiin
6. Moottorin johtosarja tutkittu, oli pari johtoa melkein poikki venttiilikopan päältä, jotka korjattu. Ei liene vaikutusta?
7. Starilla tutkittu kun vika päällä, että vaihteenvalitsin välittää tietoa kyllä ja tunnistaa vaihteet
8. -10 pakkasella pari sisätilalämmitintä oli sisätiloissa puhaltamassa 3 tuntia, ei vaikutusta
9. -10 pakkasella lämmitetty laatikon pistoketta ja piuhaa, ohjainlaitetta, johtoja konehuoneessa, ei vaikutusta
Oisko kellään jotakin ideaa mistä vois mahdollista kosketushäiriötä etsiä? Epäilen että joku kosketukseen liittyvä juttu on, kun liittyy vaan lämpötilan muutokseen tuo vika.
vito(ruoste)kun on kysessä niin tarkista että kaikki maadtus pistette on oikeasti kiinni eikä vain maalissa
Mökkillä
'
'
Re: W639 Vito -08 722.6 häiriö
Tähän tuli tosiaan vielä vaihdettua can väylän päätevastukset, akku, maadoitukset tarkistin. Lopulta vika olikin ohjainlaitteessa, eli sen vaihdolla korjautui. Kiitos kaikille