Pelkkiä numeroita lukemalla ei aina viisastu. Kiinnostaisi kokemukset ja tieto W211-mallin eri dieselkoneista, pitkän aikavälin käytöstä varsinkin.
Mitkä edut löytyy mistäkin koneesta ja onko joissain selkeitä tyyppivikoja? Onko vertailu niinkin yksinkertainen, että enemmän sylintereitä, enemmän tehoa ja enemmän huollettavaa, vai onko eri koneilla kuitenkin hieman eri ominaisuudet? Voiko todeta, että enemmän rautaa tarkoittaa enemmän ikää?
OM646.xxx
OM647.961
OM648.961
OM642.xxx
Päivittäiskäyttöön OM628 on vähän yliampuva, joten sen voi jättää vertailun ulkopuolelle.
Ajatuksissa on tulevaisuudessa jatkaa W211 dieselmoottoreilla ajoa ja markkinoilla on kaikkia malleja tarjolla. Kokemusta itsellä on vain OM647sta manuaalilaatikolla, johon olen ollut tyytyväinen, etenkin polttoainetaloudellisuuden suhteen.
W211 dieselmoottorivertailu
- ArskaArska
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43
W211 dieselmoottorivertailu
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Re: W211 dieselmoottorivertailu
No OM647:n tunnet, OM648 on sama, mutta yksi muki lisää, erittäin kestävä kone sekin. Nämä nyt tosin alkavat jo rajoittaa vuosimallia. OM642, edelleen tuotannossa. Hyvä kone, mutta tiettyjä tyyppivikoja on. Siitä on niin paljon tekstiä täällä, että laiska olet, ellet löydä. Mutta listataan nyt muutama merkittävin.
Jakopään ketjussa venymää, siis kulumaa, mutta ei hajoa oikein koskaan silti. Vaihdettavissa päältä vetämällä uusi ketju vanhan avulla sisään. Ei tarvetta avata keulaa. Se tunnettu "kurahaaravuoto", kansien välissä V-haarassa on öljyn lämmönvaihdin, jonka alla hyvin tunnetut "silmälasitiivisteet" vuotaa. Halvat tiivisteet ja helppo vaihtaa sitten lopulta, mutta pura ensin puoli moottoria päältä. Sitten pakosarjoista voi irrota metallipalasia, jotka päätyvät turbon turbiiniin ja tekevät sinne vahinkoa. Y-haaran (turbon imuputki, 2 maffia) tiiviste vuotaa helposti ja huohottimesta tulee aina öljyä, joka sitten valuu alla olevan imusarjan läppämoottorin päälle rikkoen sen lopulta. Sen voi korvata yhdellä vastuksella.
Ei nämä kovin suuria ongelmia ole, tuo öljyvuoto on suurin haitta. Kaikissa ei tule koskaan.
Jakopään ketjussa venymää, siis kulumaa, mutta ei hajoa oikein koskaan silti. Vaihdettavissa päältä vetämällä uusi ketju vanhan avulla sisään. Ei tarvetta avata keulaa. Se tunnettu "kurahaaravuoto", kansien välissä V-haarassa on öljyn lämmönvaihdin, jonka alla hyvin tunnetut "silmälasitiivisteet" vuotaa. Halvat tiivisteet ja helppo vaihtaa sitten lopulta, mutta pura ensin puoli moottoria päältä. Sitten pakosarjoista voi irrota metallipalasia, jotka päätyvät turbon turbiiniin ja tekevät sinne vahinkoa. Y-haaran (turbon imuputki, 2 maffia) tiiviste vuotaa helposti ja huohottimesta tulee aina öljyä, joka sitten valuu alla olevan imusarjan läppämoottorin päälle rikkoen sen lopulta. Sen voi korvata yhdellä vastuksella.
Ei nämä kovin suuria ongelmia ole, tuo öljyvuoto on suurin haitta. Kaikissa ei tule koskaan.
Viimeksi muokannut TPLtre, La 11.01.2025 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W211 dieselmoottorivertailu
.
Viimeksi muokannut TPLtre, La 11.01.2025 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ArskaArska
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Su 03.12.2023 11:43
Re: W211 dieselmoottorivertailu
Kiitos havainnoista.
W211 E270 2002
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000
Saab 9-3 SE 1999
Ex:
Honda Accord 1992
Saab 99 GL 1984
Peugeot 106 style 1995
Ford Mondeo 1.8 CLX 1995
MB W203 C200T 2003
VW Polo 1.9 sdi 1998
Peugeot 306 1.8 2000