W213 mersun lisälämmittimen häiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mauno751
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 06.05.2019 02:50

W213 mersun lisälämmittimen häiriö

Viesti Kirjoittaja Mauno751 »

Moi. Tuli lisälämmitin vika autooni, w213 220d 4matic vm 17.Lisälämmitin ei lähde käyntiin Mercedes me kautta eikä ohjaamon napista. Koe tauluun tulee vaan teksti lisälämmitin häiriö. Katso ohje kirja. Jossa neuvotaan että neljä kertaa pitää painaa napista kun auto kylmä. Ja väli saa olla useampi minuutti. Kokeilin tuota, ei vaikutusta. Sulakkeet irti eikä vaikutusta. Lämmitin pelaa kuitenkin kun laitan auton käyntiin.... Onko jollakulla ollut sama vika. Ois kiva tietää mikä vois olla vialla. On mulla ens viikolla Kuopion vesvelille aika, mutta mukava ois itsekin tietää mikä on vikana. Ps onko tässä eberi vai Webasto lisälämmitin
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 mersun lisälämmittimen häiriö

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Polttoainetta tankissa vain niin vähän, että varoitusvalo palaa?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Avatar
webastoguru
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 222
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: W213 mersun lisälämmittimen häiriö

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

W/S213 malleissa on tehdasasennuksena M-B väyläohjattu Eberspächer Hydronic S3 lisälämmitin. Se on varmasti yksi parhaimmista markkinoilla olevista lisälämmittimistä. Tehdas on laskenut sille noin 3000 tunnin käyttöiän, joka normaalikäytössä tarkoittaa noin 15-20 vuotta.

Kyseinen lisälämmitin on nyt ollut näissä W/S213 malleissa käytössä yli 8 vuotta ja niissä on ollut todella vähän ongelmia. Muutamaan Saksan tulva-alueilta tulleeseen autoon on jouduttu vaihtamaan lämmitin, koska vesi on päässyt ohjainkortille asti. Parissa alkupään lämmittimessä on jouduttu vaihtamaan paloilmapuhallin, joka on nyt korvattu uudemmalla ja parannetulla mallilla.

Selvästi yleisin vika lisälämmittimen ongelmiin on vanha ja vajaa tehoinen akku. Mikäli autossa on lisälämmitin, silloin akku kannattaa vaihtaa kolmen vuoden välein, kuten myös tehtaan suositus on. W/S213 malleissa tehtaalla tai merkkihuollossa on autoon asennettu Vartan 92 Ah AGM -akku, jonka miinusnapaan on stanssattu asennusviikko ja -vuosi. Mikäli AGM -akku on täydessä varauksessa napajännite pitäisi olla 13,0 V ja 12,5 V jännite tarkoittaa 50 % varaustasoa jne.

Vanhan akun tilalle sopii esim. Varta 95 Ah AGM A5. Alkupään 213 mallisarjan autoissa enimmäislatausraja on tehtaalla asetettu usein vain 70 %, joten sitä voidaan tarvittaessa nostaa testerillä esim. 90 %. Tämä saattaa olla tarpeellista, jos käytetään lisälämmitintä päivittäin ja ajomatkat ovat lyhyitä, eikä käytössä ole ylläpitolaturia.

Lisälämmittimen vikoja on sinänsä turha arvailla, koska testerillä asiat selviää kaikista helpoiten ja varmemmin. Tässä tapauksessa helpointa on käyttää M-B:n omaa testeriä. Mikäli halutaan tarkempia tietoja tämän hetkisistä ja muistiin jääneistä vikatiedoista, silloin voidaan käyttää lisälämmittimen valmistajan omaa testeriä. Näillä testereillä saadaan myös tarkempia tietoja lämmittimestä, eri vioista sekä reaaliaikaista dataa itse lämmitystapahtumasta. Lisäksi niillä voidaan tarvittaessa tehdä erilaisia komponenttitestejä monipuolisemmin kuin auton merkkitesterillä.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Mauno751
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 06.05.2019 02:50

Re: W213 mersun lisälämmittimen häiriö

Viesti Kirjoittaja Mauno751 »

Vaihdettu kk sitten akku. Agm 95 varta.Sen jälkeenkin pelasi hyvin. Kiitos vastauksista. Käytän torstaina vesvelillä Kuopiossa valtuutettu eberin asentaja firma. Toivottavasti siellä saavat selvyyden. Mersun huollot tiukassa Kuopion seudulla. Kk jono.
Vastaa Viestiin