Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Kyselyssä apuakun/kolmosakun sijannista hybridissä. Auto herjaa "auxiliary battery malfunction" eli lisäakun virhettä, nyt olisi kysymys missä tämä pieni akku sijaitsee? Käyttöautossa sanoivat että olisi "ruohonreikkurin akku" peräkontissa. Semmoista sieltä ei löytynyt, pienen googlaamisen jälkeen löytyi ohjeita englanniksi. Siellä oli ohjeena että noin kahden tupakki askin kokonen 1,2ah akku ratin alla. Osa ohjeista vie hantin puolelle ja osassa puhuttiin kondensaattorista? Osaako joku sanoa tähän jotain oikeaa sijaintia ja onko kyseessä akku vai kondensaattori. Käyttöautossa sanoivat, että on helppo vaihtaa, ainut kun vain k.o osan edes löytäisi. Kiitos etukäteen 
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
220cdi:ssä on ainakin tuo kondensaattori "auxiliary battery" apukuskin jalkotilassa. Noin 15 min homma vaihtaa. Raotetaan vähän mattoa ja otetaan maton alta muovi pois edestä. En ole varma onko hybridissä samassa paikkaa.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Olisi hyvä tietää mistä autosta kyse (rekkari/runkonumero) mutta taitaa hybridissä olla tavanomainen pikkuakku matkustajan jalkatilan perällä potkupaneelin takana.
- webastoguru
- Asiantuntija
- Viestit: 222
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
M-B W/S205 hybrideissä on tosiaan pikkuakku 12V/10Ah/170A siellä vänkärin jalkatilassa. M-B varaosanumerot: A0009829208 ja A0009829508. Hinnat noin 135 € ja KL -varaosat myy 116 €. Varta AGM Active 12 V 10 Ah 170 A YTX12-4 tai 510909017 on sama akku ja hinta noin 73 €.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Eli vielä tarkentaisin vähän ohjetta. "Purkuu mattoa raottamalla ja muovin poistamalla" eli mattoa ruvetaan purkamaan edestä, vai vänkärin penkin takaa?
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Siihen löytyi erinomainen video kun googletti w205 auxiliary battery replacement. Sulla on nyt vaan tuon kondensaattorin tilalla akku.
Käyttis: W212FL 250CDI
Harraste: C215 M113k
Harraste: C215 M113k
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Itellä oli sama ongelma omassa 2016 C 350e plugin hybridissä. Vuoden verran melkein jaksoin sitä katsella ennenkuin mitta tuli täyteen. Mersuhuollossa sanoivat että homma hoituu 350-400 euron hujakoilla.
Tilasin osan https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -1200407-0 ja laitoin vanhan tilalle. Kyseessä ei ollut 15 minuutin eikä 30 minuutin homma sillä asennus vaati käynnin biltemassa pikapikaa.
Lyheysti mitä tuli tehtyä;
Pelkääjän puolen lattiatason muovit irti, hanskalokeron 1-2 ruuvia (torxia), sitte nitkuttamalla varovasti suojapois, jalkatilan lamppu lähti pyörittämällä suojasta irti ja myös toinen johto (jonka tarkoitusta en tiedä). Matto lähtee taittamalla ihan reilusti istuimeen päin. Ei ihan hirveen helppoa taittaa ilman ettei pehmusteiden liimat repeile samalla. Kannattaa ottaa kunnolla jalkamatto pois tieltä (helpottaa tosi paljon asennusta ja vanhan poistoa). Näkyvää haittaa ei tule vaikka vähän pehmusteet irtoilee matosta. Mulla oikeastaan vaan pehmusteet ritisi ja ratisi kun mattoa vääntelin.
Kolmella pultilla (kokoa 10) lähtee tuo muovilevy, jonka takana tämä akku löytyi. Sen kun irroittaa akku paistaakin jo silmään.
Seuraavaksi irrotin negatiivisen, positiivisen, akun päällä olevan suojakaaren ja kondensaatioletkun akun oikeasta seurasta. Nämä kaikki edeltävätkin lähtivät koolla 10. Kun kaikki oli irti pystyi nostamaan akun pois.
Sitten alkoihin snadit odottamattomat ongelmat. Akun kondesaatioletkun paikka on eri tässä uudessa akussa. Vanhassa se oli tuossa oikeassa reunassa ja tässä uudessa se on tuolla takana. Kondesaatioletku oli tosi lyhyt eikä ylettänyt tuonne taakse asti. Biltemassa myytiin veneilyosastolla semi taipuisaa 5 mm pvc letkua https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000060030 . Tämä menee yks yhteen tuon autossa olevan kanssa. Ainoa oli, että ne piti saada yhdistyä. No samalla osastolla myytiin letkuliittimiä https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000054109. Paketista löytyi juuri sopiva jatkopala auton ja tämän uuden letkun väliin.
Seuraava ongelma oli, missä vanha kyseessä olevan letkun liitin ei sovi uuteen akkuun. Uudessa akussa kondesaatioreikä koko on varmaankin 3-4 milliä halkasijaltaan. Koska sopivaa liitintä ei löytynyt tätä varten Biltemasta porakoneella hyvin varovasti korversin reijää isommaksi jotta alkuperäinen liitin uppoaa tuohon uuteen reikään.
Ennen tätä kaikkea varmuuden vuoksi selvitin, mitä tuon akun hupun alla oikein on. Varmasti tasapäisellä ruuvimeissillä avasin rasian ja sieltä paljastuihin tossian vain reikä johon suutin menee, josta ilma kulkeutuu letku avulla edes takaisin filtterin läpi. Joten mitään vaarallista ei tässä akun poraamisessa ollut.
Nyt akku sitten paikallleen. Plussa ensin ja miinus seuraavaksi. Levy ja matto paikalleen, muovit ym.
Ajoa tuli tehtyä about 100 kilsaa ja mitään mainintaa Auxilary malfucationista ei ole tullut. Ja itseasiassa aikaisemmin harmaana ollut E-Mode oli nyt värikkäänä ratin takana
Tilasin osan https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -1200407-0 ja laitoin vanhan tilalle. Kyseessä ei ollut 15 minuutin eikä 30 minuutin homma sillä asennus vaati käynnin biltemassa pikapikaa.
Lyheysti mitä tuli tehtyä;
Pelkääjän puolen lattiatason muovit irti, hanskalokeron 1-2 ruuvia (torxia), sitte nitkuttamalla varovasti suojapois, jalkatilan lamppu lähti pyörittämällä suojasta irti ja myös toinen johto (jonka tarkoitusta en tiedä). Matto lähtee taittamalla ihan reilusti istuimeen päin. Ei ihan hirveen helppoa taittaa ilman ettei pehmusteiden liimat repeile samalla. Kannattaa ottaa kunnolla jalkamatto pois tieltä (helpottaa tosi paljon asennusta ja vanhan poistoa). Näkyvää haittaa ei tule vaikka vähän pehmusteet irtoilee matosta. Mulla oikeastaan vaan pehmusteet ritisi ja ratisi kun mattoa vääntelin.
Kolmella pultilla (kokoa 10) lähtee tuo muovilevy, jonka takana tämä akku löytyi. Sen kun irroittaa akku paistaakin jo silmään.
Seuraavaksi irrotin negatiivisen, positiivisen, akun päällä olevan suojakaaren ja kondensaatioletkun akun oikeasta seurasta. Nämä kaikki edeltävätkin lähtivät koolla 10. Kun kaikki oli irti pystyi nostamaan akun pois.
Sitten alkoihin snadit odottamattomat ongelmat. Akun kondesaatioletkun paikka on eri tässä uudessa akussa. Vanhassa se oli tuossa oikeassa reunassa ja tässä uudessa se on tuolla takana. Kondesaatioletku oli tosi lyhyt eikä ylettänyt tuonne taakse asti. Biltemassa myytiin veneilyosastolla semi taipuisaa 5 mm pvc letkua https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000060030 . Tämä menee yks yhteen tuon autossa olevan kanssa. Ainoa oli, että ne piti saada yhdistyä. No samalla osastolla myytiin letkuliittimiä https://www.biltema.fi/veneily/veneen-l ... 2000054109. Paketista löytyi juuri sopiva jatkopala auton ja tämän uuden letkun väliin.
Seuraava ongelma oli, missä vanha kyseessä olevan letkun liitin ei sovi uuteen akkuun. Uudessa akussa kondesaatioreikä koko on varmaankin 3-4 milliä halkasijaltaan. Koska sopivaa liitintä ei löytynyt tätä varten Biltemasta porakoneella hyvin varovasti korversin reijää isommaksi jotta alkuperäinen liitin uppoaa tuohon uuteen reikään.
Ennen tätä kaikkea varmuuden vuoksi selvitin, mitä tuon akun hupun alla oikein on. Varmasti tasapäisellä ruuvimeissillä avasin rasian ja sieltä paljastuihin tossian vain reikä johon suutin menee, josta ilma kulkeutuu letku avulla edes takaisin filtterin läpi. Joten mitään vaarallista ei tässä akun poraamisessa ollut.
Nyt akku sitten paikallleen. Plussa ensin ja miinus seuraavaksi. Levy ja matto paikalleen, muovit ym.
Ajoa tuli tehtyä about 100 kilsaa ja mitään mainintaa Auxilary malfucationista ei ole tullut. Ja itseasiassa aikaisemmin harmaana ollut E-Mode oli nyt värikkäänä ratin takana

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Mb c 350e hybrid auxiliary battery malfunction
Osaako joku selittää, miten tuo akun päällä oleva suojakaari irrotetaan?