MB 209D, alkuperäinen omistaja kehotti pitämään jäähdyttimen korkkia siinä väliasennossa jolloin se jää vähän auki.
Mikä idea tässä on takana? Ja voiko tästä olla jotain haittaa?
Nesteet vajoaa hieman ja lämmöt on välillä vähän korkealla 95 - 100 C.
Vaikuttaako tuollainen lämpö mahdollisesti kulutukseen tai tehoihin?
Perä ulvoo kun veto loppuu riippuen vauhdista, ilmeisesti väljä, voiko sitä mahdollisesti säätää jotenkin, en löytänyt selvää vastausta foorumilta.
MPT kirjoitti:alkuperäinen omistaja kehotti pitämään jäähdyttimen korkkia siinä väliasennossa jolloin se jää vähän auki.... lämmöt on välillä vähän korkealla 95 - 100 C.:
Hmm. Ilmeisesti autossa on kuietnkin samanlainen suljettu järjestelmä kuin henkilöautoissakin. Tällöin sen korkin olisi kyllä oltava tiukasti kiinni, jotta systeemi toimisi tarkoitetulla tavalla -- järjestelmästähän muodostuu "painekattila", jossa ei kiehu ennen kuin toisella sadalla asteella, jonka jälkeen termostaattikorkki päästää tarvittavan määrän ylipainetta pois.
Tulee mieleen, että olisiko tuo korkki pask....epäkunnossa, eli niin että se esim. ei aukea oikeassa lämpötilassa, ja tätä vajetta sitten pyritään korvaamaan sillä että korkkia pidetään jatkuvasti vähän auki? Vai onko järjestelmässä muualla joku heikko kohta, eikä sinne saisi painetta kertyä? Tähän olisi hyvä saada siltä alkuperäiseltä omistajalta selitys, ihan oikein sen korkin löysällä pitäminen ei missään nimessä ole.
Jokin heikko letkuliitos saattaa vuotaa, jos korkki pannaan kiinnni ja järjestelmään yrittää nousta painetta. Tarkista että korkki on kunnossa. Sitten vain korkki kiinni ja tutkimaan mistä tirskahtaa. Kyllä sen pitää olla kiinni, voi käydä jopa moottorin päälle. Koska paineettomana neste pääsee kiehumaan kannessa. Siitä seuraavat kaasulukot haittaavat jäähdytysnesteen kiertoa.
Ostin kerran volvon jossa oli korkki löysällä. Kun kaupat oli tehty, niin vilkaisin vielä pellin alle ja kiristin korkin myyjän ollessa vieressä. Ei kehdannut edes siinä mainita asiasta. 30km ajon jälkeen moottori ylikuumeni, koska nesteet oli tullut pihalle. Syynä oli letkuliitos, joka ei päästi nestettä pihalle, jos järjestelmään tuli painetta. Minulle homma maksoi 100€. Voin sanoa että kyllä suututti
Perttu K kirjoitti:
Ostin Hölmöyspäissäni kerran volvon jossa oli korkki löysällä. Kun kaupat oli tehty, niin vilkaisin vielä pellin alle ja kiristin korkin myyjän ollessa vieressä. Myyjän vaimo kouri koko ajan takamustani siinä samalla, en kehdannut edes mainita asiasta jottei joppari pieksä eukkoaan lähdettyäni . 30cm ajon jälkeen moottori ylikuumeni, koska nesteet oli tullut pihalle. Syynä oli letkuliitos, joka päästi nestettä pihalle, jos järjestelmään tuli painetta. Minulle homma maksoi 1000000€. Voin sanoa että kyllä suututti .Lupaan etten osta enää koskaan Volvoja, tai minut saa kivittää hengiltä
Surkealle kuulostaa . Ei tuollaista kohtaloa toivoisi kellekään, olet onneksi tainnut jo päästä irti kurimuksesta.
( ) Saatoin epähuomiossa lainata tekstiä melko vapaasti
Vuosia sitten. Meni kyllä usko siihen merkkiin, vaikkei vika autossa ollutkaan.
Ensin tosiaan poistui neste autosta huonon letkuliitoksen kautta, sitten tulikin esiin myyjän muista virityksiä:
Oli muuten todella mieleenpainuvaa olla keskellä yötä, yksin tienvarressa, auto paskana, 550km päässä kotoa, lähimpään kaupunkiin ja huoltoasemalle matkaa 38km. Kun sain vettä kaadettua järjestelmään, niin kohta lähti laturin hihna pois päältä. Oli myyjä pistänyt tuplahihnan tilalle vain yhden ja tuhonnut laturista pultinkannat, niin ettei millään työkaluilla saanut hihnaa enää päälle. Lukuisten yritysen jälkeen hihna katkesi. Se johti sitten hotellimajoitukseen ja SUUNNATTOMAAN höyrynkehitykseen sekä moottorissa, että kuljettajan pääkopassa. Ajoin sen vehkeen nimittäin kaiksesta huolimatta seuraavaan kaupumkiin. Kun sitten pääsin kotiin, niin vaihdoin siihen volvoon Rellun v6:sen tilalle turbodieselin, mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina.
Ite pidän korkkia aina auki. Ei tarvi nääs koskaan vaihtaa lämppärin kennoa tai syyläriä. Ei siitä oo haittakkaan tainnu olla, 120 tonnia oon tolla romulla jo veivannu ilman ongelmia.