Miksi jäähdyttimen korkki auki? (MB 209D)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MPT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 16.05.2005 10:39

Miksi jäähdyttimen korkki auki? (MB 209D)

Viesti Kirjoittaja MPT »

MB 209D, alkuperäinen omistaja kehotti pitämään jäähdyttimen korkkia siinä väliasennossa jolloin se jää vähän auki.
Mikä idea tässä on takana? Ja voiko tästä olla jotain haittaa?
Nesteet vajoaa hieman ja lämmöt on välillä vähän korkealla 95 - 100 C.
Vaikuttaako tuollainen lämpö mahdollisesti kulutukseen tai tehoihin?

Perä ulvoo kun veto loppuu riippuen vauhdista, ilmeisesti väljä, voiko sitä mahdollisesti säätää jotenkin, en löytänyt selvää vastausta foorumilta.

:roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12859
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oiskohan tuosta kansipahvi mennyt ? jos kerran nestettä katoaa ...

mulle neuvottiin että jos kansipahvi mennyt , voi ajaa kotiin asti paisarinkorkki siinä melkein auki asennossa.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Miksi jäähdyttimen korkki auki? (MB 209D)

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MPT kirjoitti:alkuperäinen omistaja kehotti pitämään jäähdyttimen korkkia siinä väliasennossa jolloin se jää vähän auki.... lämmöt on välillä vähän korkealla 95 - 100 C.:
Hmm. Ilmeisesti autossa on kuietnkin samanlainen suljettu järjestelmä kuin henkilöautoissakin. Tällöin sen korkin olisi kyllä oltava tiukasti kiinni, jotta systeemi toimisi tarkoitetulla tavalla -- järjestelmästähän muodostuu "painekattila", jossa ei kiehu ennen kuin toisella sadalla asteella, jonka jälkeen termostaattikorkki päästää tarvittavan määrän ylipainetta pois.

Tulee mieleen, että olisiko tuo korkki pask....epäkunnossa, eli niin että se esim. ei aukea oikeassa lämpötilassa, ja tätä vajetta sitten pyritään korvaamaan sillä että korkkia pidetään jatkuvasti vähän auki? Vai onko järjestelmässä muualla joku heikko kohta, eikä sinne saisi painetta kertyä? Tähän olisi hyvä saada siltä alkuperäiseltä omistajalta selitys, ihan oikein sen korkin löysällä pitäminen ei missään nimessä ole.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jokin heikko letkuliitos saattaa vuotaa, jos korkki pannaan kiinnni ja järjestelmään yrittää nousta painetta. Tarkista että korkki on kunnossa. Sitten vain korkki kiinni ja tutkimaan mistä tirskahtaa. Kyllä sen pitää olla kiinni, voi käydä jopa moottorin päälle. Koska paineettomana neste pääsee kiehumaan kannessa. Siitä seuraavat kaasulukot haittaavat jäähdytysnesteen kiertoa.

Ostin kerran volvon jossa oli korkki löysällä. Kun kaupat oli tehty, niin vilkaisin vielä pellin alle ja kiristin korkin myyjän ollessa vieressä. Ei kehdannut edes siinä mainita asiasta. 30km ajon jälkeen moottori ylikuumeni, koska nesteet oli tullut pihalle. Syynä oli letkuliitos, joka ei päästi nestettä pihalle, jos järjestelmään tuli painetta. Minulle homma maksoi 100€. Voin sanoa että kyllä suututti :x
Avatar
Hokke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.06.2004 11:53
Paikkakunta: Espoonlahti

Viesti Kirjoittaja Hokke »

Toi on vanha jippo jos järjestelmä vuotaa tai on muuten huomossa kunnossa.
Kun korkki on auki nii ei synny painetta, jolloin mikään paikka ei laukea.

Korkki auki kertoo sen että siellä on jossakin jotain vikaa.

Onko vesikorkin tai öljykorkin alapintaan kertynyt harmaata öljyltä haisevaa mössöä?? Jos on niin on puurot ja vellit sekaisin. (siis öljy ja vedet)
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Perttu K kirjoitti: Ostin Hölmöyspäissäni kerran volvon :cry: jossa oli korkki löysällä. Kun kaupat oli tehty, niin vilkaisin vielä pellin alle ja kiristin korkin myyjän ollessa vieressä. Myyjän vaimo kouri koko ajan takamustani siinä samalla, en kehdannut edes mainita asiasta jottei joppari pieksä eukkoaan lähdettyäni :shock: . 30cm ajon jälkeen moottori ylikuumeni, koska nesteet oli tullut pihalle. Syynä oli letkuliitos, joka päästi nestettä pihalle, jos järjestelmään tuli painetta. Minulle homma maksoi 1000000€. Voin sanoa että kyllä suututti :x.Lupaan etten osta enää koskaan Volvoja, tai minut saa kivittää hengiltä :evil:
Surkealle kuulostaa :( . Ei tuollaista kohtaloa toivoisi kellekään, olet onneksi tainnut jo päästä irti kurimuksesta. :wink:

( :roll: :lol: ) Saatoin epähuomiossa lainata tekstiä melko vapaasti
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vuosia sitten. Meni kyllä usko siihen merkkiin, vaikkei vika autossa ollutkaan.

Ensin tosiaan poistui neste autosta huonon letkuliitoksen kautta, sitten tulikin esiin myyjän muista virityksiä:
Oli muuten todella mieleenpainuvaa olla keskellä yötä, yksin tienvarressa, auto paskana, 550km päässä kotoa, lähimpään kaupunkiin ja huoltoasemalle matkaa 38km. Kun sain vettä kaadettua järjestelmään, niin kohta lähti laturin hihna pois päältä. Oli myyjä pistänyt tuplahihnan tilalle vain yhden ja tuhonnut laturista pultinkannat, niin ettei millään työkaluilla saanut hihnaa enää päälle. Lukuisten yritysen jälkeen hihna katkesi. Se johti sitten hotellimajoitukseen ja SUUNNATTOMAAN höyrynkehitykseen sekä moottorissa, että kuljettajan pääkopassa. Ajoin sen vehkeen nimittäin kaiksesta huolimatta seuraavaan kaupumkiin. Kun sitten pääsin kotiin, niin vaihdoin siihen volvoon Rellun v6:sen tilalle turbodieselin, mutta se onkin jo kokonaan toinen tarina.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Ite pidän korkkia aina auki. Ei tarvi nääs koskaan vaihtaa lämppärin kennoa tai syyläriä. Ei siitä oo haittakkaan tainnu olla, 120 tonnia oon tolla romulla jo veivannu ilman ongelmia.
E 290TDT Avantgarde
Vastaa Viestiin