Moottorin sisäpuhdistus?
Moottorin sisäpuhdistus?
Olisko keskustelua ollut aiheesta, onko hyötyä laittaa öljyn joukkoon puhdistusaine, ennen vaihtoa ja mitä ootte käyttäneet?
Viano 2.2 cdi mittarissa 560000
Viano 2.2 cdi mittarissa 560000
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1488
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Noilla kilsoilla hieman jo riskialtista, koska mosan sisällä voi olla paljonkin kuonaa kertyneenä, ja jos se lähtee liikkeelle, niin ei hyvä. Mutta jos tietää, että käytetty kelpoja öljyjä, ja vaihtovälit olleet muuta kuin ylipitkiä, niin sitten. Jos itse tekisin, niin välivaihdolla, eli uudeksi öljyksi ensin sellaiset, jotka laskee ulos melkein saman tien.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Joskus käyttänyt puhdistusainetta,mutta useammin sen sijasta dieseliä. 2-4dl öljyn sekaan ja sitten käyttänyt vähän aikaa ja vaihtanut öljyt.
Kerran tein vaimon autolle kokeen kun kulutti öljyä aika reilusti nurkka ajosta johtuen. Öljyt oli aikalailla alarajalla, täytin vajaan litran verran atf:ää. Jatkettiin ajoa normaalisti parin viikon ajan muistaakseni ja välillä joutui vielä lisäämään moottoriöljy-atf sekoitusta. Sitten öljynvaihto ja uusi suodatin. Öljynkulutus tippui jotakin 70-80%.
Onhan tuossa riskinsä mutta saatan vanhempaan autoon kokeilla jatkossakin. Vw golf 1.8 gti oli tämä kokeilun kohde.
Kerran tein vaimon autolle kokeen kun kulutti öljyä aika reilusti nurkka ajosta johtuen. Öljyt oli aikalailla alarajalla, täytin vajaan litran verran atf:ää. Jatkettiin ajoa normaalisti parin viikon ajan muistaakseni ja välillä joutui vielä lisäämään moottoriöljy-atf sekoitusta. Sitten öljynvaihto ja uusi suodatin. Öljynkulutus tippui jotakin 70-80%.
Onhan tuossa riskinsä mutta saatan vanhempaan autoon kokeilla jatkossakin. Vw golf 1.8 gti oli tämä kokeilun kohde.
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Forte Motor Flush on hyvä aine. Yleensä ottaen tuossa moottorissa ei ilmene vikoja tai ongelmia, joihin sisäpuhdistus vaikuttaisi.
Polttoainejärjestelmän puolelle tekisin ennemminkin, myös Fortella. Uusi polttoainesuodatin täyteen Diesel Fuel Cleaneria, moottori minuutiksi käyntiin ja tunnin odotus ennen seuraavaa käynnistystä.
(joku kuitenkin kirjoittaa tai vähintään ajattelee, että siinä taas korjaamo mainostaa, no ei)
Polttoainejärjestelmän puolelle tekisin ennemminkin, myös Fortella. Uusi polttoainesuodatin täyteen Diesel Fuel Cleaneria, moottori minuutiksi käyntiin ja tunnin odotus ennen seuraavaa käynnistystä.
(joku kuitenkin kirjoittaa tai vähintään ajattelee, että siinä taas korjaamo mainostaa, no ei)
wiimax.fi
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Okei, kiitos vastauksista.
Ajattelin tuota, koska auto pitää lievää nakutusta keskikierrosalueella1500-3000 ja tuossa noin 3200 kierrosta ja yli ääni normalisoituu.
Ei kuluta öljyä ja kulkee ihan normaalisti.
Ajattelin tuota, koska auto pitää lievää nakutusta keskikierrosalueella1500-3000 ja tuossa noin 3200 kierrosta ja yli ääni normalisoituu.
Ei kuluta öljyä ja kulkee ihan normaalisti.
-
- Mersumies
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Puhdistusaine sisältää voimakkaampia liuottimia kuin moottoriöljy ja sen vaikutusaikana voitelu on heikompaa. Kun nyt moottorilla on jo
ajettu 560 000km niin mielestäni ei ole syytä enää ulosmitata laakereista yhtään ylimääräistä laakerimetallia. On mahdollista, että vahinko syntyy nimenomaan puhdistuksesta, ei ajosta.
Kolinan tai naputuksen lähde on varsin todennäköisesti joku muu (jakopää, suuttimet, laturin vapaakytkin jos sellainen on tai moniurahihnan kiristin, yms.)
Ajamalla tulee mahdollinen vika ulos.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1488
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Ja dieseliä ei missään nimessä öljyn sekaan, se tuhoaa viimeisenkin öljykalvon pinnoilta muttei voitele.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Eikös suurin osa noiden puhdistusaineiden pullon tilavuudesta ole dieseliä..? Ainakin ollut.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Su 08.09.2024 13:40 Ja dieseliä ei missään nimessä öljyn sekaan, se tuhoaa viimeisenkin öljykalvon pinnoilta muttei voitele.
Tietenkään niiden kanssa ei saisi ajaa, vaan pelkästään tyhjäkäynnillä käyttää tai korotettua tyhjäkäyntiä paikoillaan.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1488
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Ei vaan paremmin liuottavaa "lamppuöljyä" ja vain osa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Halvalla saa tosiaan aineita ,vaikka lamppuöljy, joka puhdistaa moottoria.
Kalliimmissa tuotteissa on aineita jotka liuottaa lian ja karstan sellaiseen muotoon että se tulee öljyn mukana myös pois koneesta, siitä niissä maksetaan.
Kalliimmissa tuotteissa on aineita jotka liuottaa lian ja karstan sellaiseen muotoon että se tulee öljyn mukana myös pois koneesta, siitä niissä maksetaan.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Mineraalitärpätti toiminee myös aika hyvin, jos siis haluaa suorittaa kokeiluluontoisia tutkimuksia, eikä ostaa valmista tarkoitukseen tehtyä tavaraa. Rohkeimmat lorauttavat sekaan hiukan tinneriä ja asetonia. Näistä ainesosista suurin osa näistä erikoispuhdistusaineista loppupeleissä koostuvat, ei niissä mitään kovin kummoisia tai harvinaisia myrkkyjä ole. Ja ohjeissa taitaa aina olla mainittu, ettei autoa saa käyttää näiden aineiden vaikuttaessa juuri siksi, että ne pesevät pois voitelevaa öljykalvoa. Muutenhan ei ne pinttyneet karstatkaan sieltä lähtisi mihinkään.
Sen sijaan en ihan usko sitä, että dieselöljy verottaisi voiteluominaisuuksia enemmän kuin vaikkapa valopetroli/lamppuöljy. Vai löytyykö tälle jokin uskottava kemiaan perustuva selitys? Esimerkiksi dieselmoottorivalmistaja Yanmar suosittelee (tai pikemminkin mahdollistaa) joissakin moottoreissaan valopetrolin tai JetA1:n käytön polttoaineen seassa jopa 100% asti poikkeuksellisen kylmissä ja jäätävissä olosuhteissa. Yli 50% petrolipitoisuudella tulee polttoaineeseen tällöin lisätä 1-2% kaksitahtiöljyä juuri siksi, että paremmin pumppua ja suuttimia voitelevan dieselin osuus polttoaineessa pienenee.
Sen sijaan en ihan usko sitä, että dieselöljy verottaisi voiteluominaisuuksia enemmän kuin vaikkapa valopetroli/lamppuöljy. Vai löytyykö tälle jokin uskottava kemiaan perustuva selitys? Esimerkiksi dieselmoottorivalmistaja Yanmar suosittelee (tai pikemminkin mahdollistaa) joissakin moottoreissaan valopetrolin tai JetA1:n käytön polttoaineen seassa jopa 100% asti poikkeuksellisen kylmissä ja jäätävissä olosuhteissa. Yli 50% petrolipitoisuudella tulee polttoaineeseen tällöin lisätä 1-2% kaksitahtiöljyä juuri siksi, että paremmin pumppua ja suuttimia voitelevan dieselin osuus polttoaineessa pienenee.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Muutaman kympin maksaa purkillinen myrkkyä joka on suunniteltu kyseiseen tarkoitukseen, joten erilaisten "omien" puhdistusaineseosten suunnitteleminen ja kokeileminen ei mielestäni ole järkevää tai tarpeellista.
Tässä tapauksessa mainittu oire eli ylimääräinen ääni tietyllä kierroslukualueella tuskin poistuu moottorin sisäpesulla, ennemminkin kokeilisin edellä mainitsemaani polttoainejärjestelmän puhdistusta jota jo ehdotin, vaikka ei sekään välttämättä auta.
No, ei ole kallis kokeilu vaikka tekee molemmat.
Tässä tapauksessa mainittu oire eli ylimääräinen ääni tietyllä kierroslukualueella tuskin poistuu moottorin sisäpesulla, ennemminkin kokeilisin edellä mainitsemaani polttoainejärjestelmän puhdistusta jota jo ehdotin, vaikka ei sekään välttämättä auta.
No, ei ole kallis kokeilu vaikka tekee molemmat.
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1488
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
Diesel moottoriöljyssä jää pinnoille, ja kestää aikansa, ennen kuin öljy syrjäyttää sen, kun taas nuo helpommin palavat jakeet sekoittuvat nopeammin öljyyn. Toki pitää huomioida dieselin osuus, mutta kun se ei ole hyvin puhdistavaa, niin pitoisuutta tekee mieli nostaa liikaa. Ja onpa tuolla intterin neetissä tarinoita, joissa öljy on korvattu dieselillä puhdistusaineena...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Moottorin sisäpuhdistus?
yksi keino puhdistaa, on vaihtaa öljyt vaan nopsasti uudestaan. ostaa halvempaa dieselöljyä, vaihtaa sen, ja ajaa hetken ja pois.
W212 E350cdi