Autossa on OM642.920 moottori ja pitäisi olla seuraava ecu:
A 642 150 84 78
0 281 013 721
HW 40.05
SW 06.06
CR4.12
Mutta siinä on tämmöinen ecu:
A 642 150 51 79
0 281 012 406
HW 30.05
SW 50.04
CR4.11
Vaihdettu pakettina virta-, ja rattilukon kanssa että moottorin sai käyntiin (ja oli sillä hetkellä ainoa saatavilla oleva paketti). Toimii kyllä ihan hyvin, mitä nyt kulutus ollut hieman korkeahko. En sitä isommin murehtinut, mutta viikonloppuna heitettiin tuhannen kilsan road trip, eikä meinannut alle kahdeksan litran mennä millään.
Toki jakoketjukin on vaihdettava piakkoin, venynyt ketju kaiten jotain kulutukseen vaikuttaa, ja satunnaisesti päästää kylmäkäynnistyksen yhteydessä pienen rallatuksen.
Mutta tuota moottorin ecua mietin suurempana syyllisenä kulutukseen. Onko noissa joku selkeä ero mikä voisi vaikuttaa?
EDC16CP31-ecu
EDC16CP31-ecu
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Re: EDC16CP31-ecu
Kummatkin näyttäisi olevan hiukkaspöntöllisen 211.220:n (eli 280 CDI:n) ecuja, joskin toinen mallivuoden 2006 ja toinen 2007 autoon tarkoitettu. En tiedä sitten onko tuolla isoa vaikutusta, suuttimet yms. komponentit pitäisi olla samoja. Tehtiinkö tuossa ecun vaihdon yhteydessä mitään sopeutuksia, esim. ilmamassamittarin arvojen nollauksella saattaisi saada vaikutusta ja pahimmillaan hiukkaspönttö täyttyy ennen aikojaan jos parametrit on sopivasti ketuillaan. Miltä hiukkaspöntön arvot näyttää testerillä katsottuna?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: EDC16CP31-ecu
Kyllä se ongelma on enemmän polttoaine puolen kuin mekaaninen ketjun venyminen.
Kannattaa tarkistaa kaikkien antureiden näyttämä, mitä lämpöanturit, maf, map ym näyttää.
Viallinen map ja syöttö voi tulla väärin, samoin maf, miten egr toiminta? Vuotaa ja taas menee ainetta liikaa.
Kannattaa tarkistaa kaikkien antureiden näyttämä, mitä lämpöanturit, maf, map ym näyttää.
Viallinen map ja syöttö voi tulla väärin, samoin maf, miten egr toiminta? Vuotaa ja taas menee ainetta liikaa.
Re: EDC16CP31-ecu
Johan tällä on reilu 20 tkm ajettu tuolla purkilla, moottorin vikavalo ei ole syttynyt kertaakan. Mitään sopeutuksia tai muitakaan ei tehty kun kerran vaikutti toimivan varsin hyvin. iCarsoftilla katellu välillä antureiden arvoha yms mitä sillä nyt pääsee tutkimaan, mutta koska kulutusta lukuunottamatta ei ole ollut mitään ongelmaa niin mikään ei varsinaisesti pistänyt silmään. Mutta pitääpä käyttää piuhan päässä ja tehdä tarvittavat sopeutukset.
2006 face-lift S211 E280 Avantgarde
Re: EDC16CP31-ecu
Hyvä ne on tehdä, sit katsoa ahtoletkut ym että ei vuotoja. Vähän vuotaa jostain niin äkkiä kulutus hyppää.
Vähän reiluhkoa kulutus jos ei nyt 4matic ole.
Vähän reiluhkoa kulutus jos ei nyt 4matic ole.