350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
c207, ajelin moottoritietä reipasta vauhtia kunnes yht'äkkiä moottori sammui ja kojetauluun syttyi kaikki valot. Minkään näkösiä ylimääräisiä ääniä ei kuulunut mistään ja soitinkin oli pois päältä. Annoin auton rullata niin pitkälle ku meni ja pysäytin tien laitaan. 2 avuliasta henkilöä pysähtyi ja heidän kans jonkuu aikaa tutkailtuamme päädyin soittamaan hinurin ja siitä paikalliseen mb korjaamoon. Seuraavana päivänä soittivat korjaamolta et olivat katkaisseet hihnan ettei mikään apulaite ole mukana ja olivat kampeamalla saaneet moottorin hieman liikahtamaan. Sanoin et lyökää pelti kii ja tyrkätkää pihalle ni tuun joku päivä hakee sen. Veikkasivat kiinni leikkaamista mut ite et jakopään ketju poikki. Onko muita mielipiteitä?
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Nii joo moottori om642.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Luulis et sielt silloin ees jonkinnäkönen ääni kuuluisi olla 
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Ei välttämättä jos runkolaakeri leikkaa. Ei mitään ääntä ja tök. Jumissa, ei mitenkään tavatonta jos vedetty longlife vaihdoilla.
Pohja pois ja tutkimaan, joskus voi käydä tuuri ja pelkät laakerit menee, mutta vaan joskus.
Pohja pois ja tutkimaan, joskus voi käydä tuuri ja pelkät laakerit menee, mutta vaan joskus.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Jep, täytyy alkaa tutkii ku saa käsiin. Öljyt vaihdettu kympin välein.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Paljonko on ajettu? Jos nyt kyse on alapään laakerin korkkaamisesta, niin onko tämä kovinkin yleistä om642 moottorissa ja koskeeko kaikkia tämän moottorin ikäluokkia?
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Ulkomaan foorumeilla on ollut puhetta öljynjäähdyttimen o-renkaiden vaihdon jälkeen tapahtuneista alapään laakereiden hajoamisista. Eihän ipanan autoon ole vaihdettu hiljan noita o-renkaita?
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Siis oikeesti näinkö menee
290 tkm ajettu ja kuukausi sitte silmälasitiiviste vaihdettu 
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Mitä siinä silmälasitiivisteen vaihdossa on sellaista joka voi hetken päästä rikkoa laakerit?
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Hiekkaa kiertoon jos ei ole putsattu kunnolla. Mitään muuta järjellistä selitystä en kyllä heti keksi.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Omassani vaihto tehty viimisen päälle, joten mä en ainakaa keksi mitään selitystä. Herkkiä vehkeitä, herkkiä vehkeitä... No mut vkonlopun aikana auto tutkintaan ni selviää se oikea syy.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Tämän sivun mukaan öljynjäähdyttimen o-renkaiden vaihdosta seuraavasta laakeririkosta olisi joku tiedote.
https://mhhauto.com/Thread-OM-642-crank ... placements
2011 GL350 TT 11/14 "crankshaft main bearing failure following oil cooler seal replacements" 2014-11-01
Samassa ketjussa on todettu w164 korisissa OM642 hajoneen paljon o-renkaiden vaihdon jälkeen.
https://mhhauto.com/Thread-OM-642-crank ... placements
2011 GL350 TT 11/14 "crankshaft main bearing failure following oil cooler seal replacements" 2014-11-01
Samassa ketjussa on todettu w164 korisissa OM642 hajoneen paljon o-renkaiden vaihdon jälkeen.
The reason I'm asking is one of my customers did an oil cooler seal replacements on a clients car, 1000km later front crankshaft bearing walked out of it's place and damaged oil pump chain and made the main timing chain jump, breaking all the intake lifters on one bank. I'm also aware of at least 3 similar incidents in my local are alone, with engine failures on w166 MLs following oil cooler seal replacement with one cars engine seizing outside the shop while idling immediately after replacing the seals.
Todella mielenkiintoista olisi saada tietää syy tuolle. Onko hajonneissa vaihdettu pelkät o-renkaat vai o-renkaat ja uusi öljynjäähdytin samalla. Onko hajoaminen ollut seurausta alkaneesta vuodosta, joka laskee öljynpainetta ja heikentää laakerien voitelua, joka sitten rikkoo kampiakselin laakerin muutaman tuhannen kilometrin päästä, jolloin o-renkaiden vaihdolla ei todellisuudessa ollut mitään vaikutusta hajoamiseen, vaan vuodon seurauksena laskeneella öljynpaineella.I believe there is more to this story, the bulletin posted for the w164 leads me to believe that there is and inherent issue with either lubrication of first main bearing or the bearing itself, and oil starvation following the cooler seals job makes it worse, I'm just wondering if anyone has some additional info to prove/disprove my theory. So far almost all the MB shops I spoke to are of the opinion that w166 diesel engine is inferior quality to the w164 one, and while there are plenty of instances of engine failure following gasket replacement on w166 I don't know any happening on w164, so if ur theory about shody workmanship is to be believed both engines should be equally affected, as seals on w164 fail much more frequently, I have personally replaced them and know many shops that did as well and no issues on w164.I have seen plenty of 164 642 engines blow up because of bad oil cooler jobs..
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Eikö se saisi vuotaa kun seula että pystyisi niin paljon laskemaan öljynpainetta ettei pumppu enää pumppaa riittävästi laakereille?
Omasta mielestä pieni hikoilu tai vaikka edes vuotaminen tiputtamalla tai pienellä pistesuihkullakaan ei pitäisi niin paljoa laskea öljynpainetta. Tuskin tuollaisella jatkuvalla vuodolla kukaan kauaa ajaisikaan kun öljytason varoitus olisi jatkuvasti palamassa mittaristossa.
Toki jos varoituksesta ei välitetä ja jatketaan ajamista niin sittenhän paikat hajoaa, mutta miksi hajoaminen siltikin odottaisi vuodon tukkimiseen asti eikä hajoa jo vuotaessaan
Omasta mielestä pieni hikoilu tai vaikka edes vuotaminen tiputtamalla tai pienellä pistesuihkullakaan ei pitäisi niin paljoa laskea öljynpainetta. Tuskin tuollaisella jatkuvalla vuodolla kukaan kauaa ajaisikaan kun öljytason varoitus olisi jatkuvasti palamassa mittaristossa.
Toki jos varoituksesta ei välitetä ja jatketaan ajamista niin sittenhän paikat hajoaa, mutta miksi hajoaminen siltikin odottaisi vuodon tukkimiseen asti eikä hajoa jo vuotaessaan
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Totta, ei sen vuodon luulisi pelkästään vaikuttavan. Ehkä öljyn sekaan on päässyt jäähdytinnestettä, eikä ole sitten vaihdettu remontin jälkeen öljyjä ja suodattimia, ken tietää. Mutta selkeä yhteyshän noilla remonteilla ja hajoamisilla näyttää olevan.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Tuntematta tuon moottorin öljyn lämmönvaihtimen sijaintia, niin onko mahdollista, että öljyn sekaan pääsee jäähdytysnestettä (glykolia) tämän remontin aikana?
Tällä tarkoitan siis, että löytyykö jostain paja, joka lämmönvaihtimen vaihdon yhteydessä ei ensin laske jäähdytysnesteitä pois ja remontin lopuksi vaihda uusia öljyjä?
Tällä tarkoitan siis, että löytyykö jostain paja, joka lämmönvaihtimen vaihdon yhteydessä ei ensin laske jäähdytysnesteitä pois ja remontin lopuksi vaihda uusia öljyjä?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Teit itse?
Olit vieressä kun tehtiin?
Putsattu 100% varmasti ja kunnolla?
Se ei mitenkään montaa hiekanjyvää tarvitse tippua sinne linjaan kun syö laakerin alta aikayksikön.
Modernit moottorit on sen verran tiukilla toleransseilla että jyvä hiekkaa pyörii laakerikaulalla ja laakerin välissä.
Kalvaa naarmua molempiin ja pinnat kohtaa ilman öljykalvoa välissä.
Kitkaa, lämpöä, lisää kitkaa ja homma on valmis ennen kuin mitään välttämättä kuuluu.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Pakkasnestettä väärään paikkaan remontissa/senjälkeen ja jos työmaata ei ole putsattu ennen niin lisäksi likaa sillon kuuluukin hajota,
Remontia edeltävällä öljyvuodolla mitään tekemistä jos konessa on ollut kuitenkin öljyä noilla vuotavilla kurahaaroilla kuitenkin ajetaan ties kunka monia tuhansia km ennen remonteja
Remontia edeltävällä öljyvuodolla mitään tekemistä jos konessa on ollut kuitenkin öljyä noilla vuotavilla kurahaaroilla kuitenkin ajetaan ties kunka monia tuhansia km ennen remonteja
Mökkillä
'
'
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Jos ja kun tuo kurahaara remontti tulee eteen, niin mihin korjaamoon auton sitten uskaltaa viedä? Ketkä tekee varmasti hyvin? Pelottavaa, jos korjaaja ei ole tarpeeksi huolellinen ja pian on moottori paskana. Paha mennä vaatimaan korjaamolta uutta korjattua moottoria, kun syy-yhteyden näyttäminen o-rengasremontin ja parin kuukauden päästä seuraavan käkikellon välillä on luotettavasti hankalaa.
S212 E350CDI 4Matic 2009
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Tiivisteet ja kaikki muu mikä kys. remonttiin kuuluu paitsi itse öljynjäähdytin sama vanha, mut silläkään ei oo enää mitään väliä, koska kaikki kyseiset moottorit omaavat autot kuuluvat SUORAAN PAALIIN !!
Huvittavaa on se, et kukaan ei edes TIEDÄ, mikä autossani on vikana.
Huvittavaa on se, et kukaan ei edes TIEDÄ, mikä autossani on vikana.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Eikö vika pitäisi selvitä suunnitelmien mukaisesti kun "viikonloppuna tutkitaan", paitsi jos se menee nyt sinne suoraanpaaliin ... mutta joo, sellainen on minun korviini kuulunut että silmälasitiivisteiden vaihdossa öljyn sekaan menevä pakkasneste aiheuttaisi kiinnileikkaamista melko pian remontin jälkeen.
Paljon noita Lintosella tehtiin enkä muista kenenkään tulleen reklamoimaan moottorivauriosta myöhemmin, mutta me ei kyllä nestettä öljytilaan päästettykään ja aina vaihdettiin moottoriöljy ja suodatin remontin jälkeen.
Jos jakoketju olisi hypännyt / katkennut / jotain niin se on kyllä metelöinyt etukäteen käynnistyksissä niin että varmasti on huomannut ettei kaikki ole OK. Yhtään jakoketjun takia vaurioitunutta OM642 en muista nähneeni.
Paljon noita Lintosella tehtiin enkä muista kenenkään tulleen reklamoimaan moottorivauriosta myöhemmin, mutta me ei kyllä nestettä öljytilaan päästettykään ja aina vaihdettiin moottoriöljy ja suodatin remontin jälkeen.
Jos jakoketju olisi hypännyt / katkennut / jotain niin se on kyllä metelöinyt etukäteen käynnistyksissä niin että varmasti on huomannut ettei kaikki ole OK. Yhtään jakoketjun takia vaurioitunutta OM642 en muista nähneeni.
wiimax.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Mitäs huvitavaa siinä on jos kukkan ei netin välityksellä sitä näkemättä tutkimatta tiedäipana72 kirjoitti: ↑To 25.07.2024 17:10 Tiivisteet ja kaikki muu mikä kys. remonttiin kuuluu paitsi itse öljynjäähdytin sama vanha, mut silläkään ei oo enää mitään väliä, koska kaikki kyseiset moottorit omaavat autot kuuluvat SUORAAN PAALIIN !!
Huvittavaa on se, et kukaan ei edes TIEDÄ, mikä autossani on vikana.
jos ei paikkalla tapahtuma hetkellä ollut sitä tiedä
eli hän jolla on tarkimat tiedot/havainot tapahtumasta mitä ja miten teki
oletettu vikahan on pariinkin kertaan mainittu eli laakerivamma ja melkovarma syykin sille,
2 tuon koneista pihalla tällä hetkellä 164 ja 221 toiseen on ko remonti tehty toiseen ei ole vielä tarvinnut
ja se mihin tehty on ajettu remontin jälkeen vasta reilut 200tkm että kaipa se on ihana sysipaska
kun vasta ~400tkm kaikkian kulkenut toisesta odotellut että koska tutlle tuon remonti hetki kun on jo yli 400 ajeltu
eipä tuossa ole muuta kuin osiksi ja katsoo mikä on mennyt ja sitten kuntoon tilanteen mukaan
Paalajathan maksaa yleensä 100-200€ kpl autolta saman siitä vois maksaa
Mökkillä
'
'
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Onko tuolla jotain isoa merkitystä ylipäätään, jos jättää jäähdyttimen vaihtamatta? Toisaalta, kätevähän se olisi samalla vaihtaa uuteen, kun paikat on auki.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Täytyy varmaan poliisille ilmoittaa että työntävät ne panssarimersut roskakoriin kun ovat niin huonoja.
Ja aika monta ambulanssia samalla.
Eikös niissä sama moottori ole.
Paljonko sitä glycolia sitten voi valahtaa öljyjen sekaan jos se on epäilyksenä että rikkoo laakerit?
Joitakin kymmeniä kansivikaisia/ öljyjen seassa jäähdytysnestettä olleita korjannut enkä muista ainakaan että yksikään olisi laakereitaan hajoittanut vuotaessaan tai kannentiivisteen vaihdon jälkeen. Osalla ajettu kymmeniä kilometrejä ja joillakin yli 10tkm vuotavalla kannentiivisteellä. Monia eri merkkejä, mutta äkkiseltään en kyllä heti muista että mersuun olisin koskaan kannentiivistettä vaihtanut. En kyllä muista kaikkea muutakaan
Kuullut kyllä monesti että glycoli rikkoo laakerit, mutta omalle kohdalle ei ole osunut.
Ennemmin tuo hiekka ja mitä muuta roskaa voikaan tippua öljykanavaan kuulostaa omaan korvaan uskottavammalta.
Ja aika monta ambulanssia samalla.
Eikös niissä sama moottori ole.
Paljonko sitä glycolia sitten voi valahtaa öljyjen sekaan jos se on epäilyksenä että rikkoo laakerit?
Joitakin kymmeniä kansivikaisia/ öljyjen seassa jäähdytysnestettä olleita korjannut enkä muista ainakaan että yksikään olisi laakereitaan hajoittanut vuotaessaan tai kannentiivisteen vaihdon jälkeen. Osalla ajettu kymmeniä kilometrejä ja joillakin yli 10tkm vuotavalla kannentiivisteellä. Monia eri merkkejä, mutta äkkiseltään en kyllä heti muista että mersuun olisin koskaan kannentiivistettä vaihtanut. En kyllä muista kaikkea muutakaan
Kuullut kyllä monesti että glycoli rikkoo laakerit, mutta omalle kohdalle ei ole osunut.
Ennemmin tuo hiekka ja mitä muuta roskaa voikaan tippua öljykanavaan kuulostaa omaan korvaan uskottavammalta.
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Aikoinaan pari 124 bensakoneista muistan joissa meni glykolit öljyn sekaan, no se oli huomattu öljyntarkistusvaiheessa kun tikussa oli pari senttiä yli maksimin vaaleanharmaata kuraa.
Kiertokangenlaakereissa oli sellaisia syöpymiä, noissa muistan niiden olleen aika isoja.
Alakautta uudet liuskat, kansipahvin vaihto ja matka jatkuu.
Uudet tieten "vähän" herkempiä glykolille väärässä paikassa, tai sitten oletus on vain oletus moottorivaurion syystä.
Kiertokangenlaakereissa oli sellaisia syöpymiä, noissa muistan niiden olleen aika isoja.
Alakautta uudet liuskat, kansipahvin vaihto ja matka jatkuu.
Uudet tieten "vähän" herkempiä glykolille väärässä paikassa, tai sitten oletus on vain oletus moottorivaurion syystä.
wiimax.fi
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
[quote=zukka post_id=1401133 time=1721928094 user_id=55751]
Paljonko sitä glycolia sitten voi valahtaa öljyjen sekaan jos se on epäilyksenä että rikkoo laakerit?
Ennemmin tuo hiekka ja mitä muuta roskaa voikaan tippua öljykanavaan kuulostaa omaan korvaan uskottavammalta.
[/quote]
Kun öljynjäähdyttimen irroittaa, vuotaa se tilavuutensa verran glykolia ja öljyä v-haaraan ja siitä lattialle. Moottorin öljykanavat on täynnä, samoin glygolikanavat, ei niihin mitään mahdu vuotamaan.
Nesteiden sekoittumista ei voi mielestäni tapahtua siinä määrin, että siitä olisi jotain seuraamuksia.
Näin ainakin omalla kohdalla, kun remontin tein.
Paljonko sitä glycolia sitten voi valahtaa öljyjen sekaan jos se on epäilyksenä että rikkoo laakerit?
Ennemmin tuo hiekka ja mitä muuta roskaa voikaan tippua öljykanavaan kuulostaa omaan korvaan uskottavammalta.
[/quote]
Kun öljynjäähdyttimen irroittaa, vuotaa se tilavuutensa verran glykolia ja öljyä v-haaraan ja siitä lattialle. Moottorin öljykanavat on täynnä, samoin glygolikanavat, ei niihin mitään mahdu vuotamaan.
Nesteiden sekoittumista ei voi mielestäni tapahtua siinä määrin, että siitä olisi jotain seuraamuksia.
Näin ainakin omalla kohdalla, kun remontin tein.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Ajettu jokunen pätkä vedet ja öljyt sekaisin, ei vaikutusta niin kauan kunhan öljynpaine ei laske liian alas.
Hydrostaattinen voitelu, osat ovat erillään toisistaan. Laita jotain kiinteitä hippusia väliin niin voitelukalvo hajoa ja alkaa tapahtumaan asioita.
Hydrostaattinen voitelu, osat ovat erillään toisistaan. Laita jotain kiinteitä hippusia väliin niin voitelukalvo hajoa ja alkaa tapahtumaan asioita.
-
- Mersumies
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Olen korjannut erään kannentiivistevikaisen 200tkm ajetun dieselin jossa paisuntasäiliö oli likainen, nokinen ja kehitti painetta moottorin käydessä mutta öljyä ei ollut havaittavissa. Sillä oli ajettu todennäköisesti useita tuhansia ennen kuin ostin sen moottorivikaisena, kävi käytännössä kolmella pytyllä. Kolmossylinterissä oli jäähdytysnestettä.zukka kirjoitti: ↑To 25.07.2024 20:21 Täytyy varmaan poliisille ilmoittaa että työntävät ne panssarimersut roskakoriin kun ovat niin huonoja.
Ja aika monta ambulanssia samalla.
Eikös niissä sama moottori ole.
Paljonko sitä glycolia sitten voi valahtaa öljyjen sekaan jos se on epäilyksenä että rikkoo laakerit?
Joitakin kymmeniä kansivikaisia/ öljyjen seassa jäähdytysnestettä olleita korjannut enkä muista ainakaan että yksikään olisi laakereitaan hajoittanut vuotaessaan tai kannentiivisteen vaihdon jälkeen. Osalla ajettu kymmeniä kilometrejä ja joillakin yli 10tkm vuotavalla kannentiivisteellä. Monia eri merkkejä, mutta äkkiseltään en kyllä heti muista että mersuun olisin koskaan kannentiivistettä vaihtanut. En kyllä muista kaikkea muutakaan
Kuullut kyllä monesti että glycoli rikkoo laakerit, mutta omalle kohdalle ei ole osunut.
Ennemmin tuo hiekka ja mitä muuta roskaa voikaan tippua öljykanavaan kuulostaa omaan korvaan uskottavammalta.
Kiertokangenlaakerit olivat kuluneet kuparille mutta runkolaakerit olivat päällisin puolin virheettömät. Viimeisin öljynvaihtoväli oli yli 22 000km. Nokkaketju oli niin virheetön kuin olla vain voi, juuri ja juuri sai ketjun uudestaan paikalleen kiristin painettuna ja lukittuna. Samoin nokat olivat uutta vastaavia.
Olisin taipuvainen uskomaan kuluman aiheutuneen glykolista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5935
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350 cdi 7-vaiht. autom. hyytyi kesken ajon
Niin onhan noilla öljyt väärässä paikkassa ym kansi pahvivikaisilla ajeltu mailman sivu vaikka kuinka paljon,
silläkin jonkun moinen merkitys mihin kohtaan kiertoa mitäkin ylimääräistä joutuu,
ja eihän ne kaikki kurahaara koneet hajoa mihin pelkkä tiivste vaihdetu
pakkasneste voi päästä kiertoon myös remontin jälkeen
(uudellen käytetävän osan murtumasta,
sakka mitä sieltä vällilä tulle lähteeä liikkelle,
jäähdytin nesteöljy mössö häiritä kiertoa,
jäähdytin nesteen paine sotkea öljyn kiertoa)
joskus tuli ajelut usempia tuhansia km kaiken moista ajoa reissua, hiukan kovemapaa, nurkissa pyörimistä ym
prätkällä minkä öljypojasta purkaessa löytyi kiviä suurimata pikkusormen pään kokoisia
(syy löydökselle katunut kylellen poski rikki, mistä mennyt santaa,
uusi poski ja ja öljyt/suodatin vaihtoon heti tapahtuman jälkeen minkä jälkeen ajoa ilman mitän vaivoja,
purku sitten muista syistä)
öljyä jos tulee jäähdtin nesteen joukkon niin parempi niin päin kuin jos nestetä menee öljysekaan
silläkin jonkun moinen merkitys mihin kohtaan kiertoa mitäkin ylimääräistä joutuu,
ja eihän ne kaikki kurahaara koneet hajoa mihin pelkkä tiivste vaihdetu
pakkasneste voi päästä kiertoon myös remontin jälkeen
(uudellen käytetävän osan murtumasta,
sakka mitä sieltä vällilä tulle lähteeä liikkelle,
jäähdytin nesteöljy mössö häiritä kiertoa,
jäähdytin nesteen paine sotkea öljyn kiertoa)
joskus tuli ajelut usempia tuhansia km kaiken moista ajoa reissua, hiukan kovemapaa, nurkissa pyörimistä ym
prätkällä minkä öljypojasta purkaessa löytyi kiviä suurimata pikkusormen pään kokoisia
(syy löydökselle katunut kylellen poski rikki, mistä mennyt santaa,
uusi poski ja ja öljyt/suodatin vaihtoon heti tapahtuman jälkeen minkä jälkeen ajoa ilman mitän vaivoja,
purku sitten muista syistä)
öljyä jos tulee jäähdtin nesteen joukkon niin parempi niin päin kuin jos nestetä menee öljysekaan
Mökkillä
'
'