W108 lämppärin remontering
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
W108 lämppärin remontering
No niin kuin otsikossa lukee, on päivän kummastelun aiheena W108 lämmityslaitteen puhaltimen moottori. Ei inahdakaan vaivaisen 31 vuoden käyttötauon jälkeen. Sulake on kunnossa.
Kojetaulun alla on melkoinen mähkiäinen vipuineen ja vaijereineen, pääseekö puhaltimen moottoriin käsiksi kuin purkamalla kaiken?
Kojetaulun alla on melkoinen mähkiäinen vipuineen ja vaijereineen, pääseekö puhaltimen moottoriin käsiksi kuin purkamalla kaiken?
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ke 03.07.2024 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Vaatinee pitkät kädet ja pitkää pinnaa
Olisko näistä apua?
https://www.youtube.com/watch?v=Yr5cMJjtsyI
https://www.youtube.com/watch?v=TqsDlZQthfQ

Olisko näistä apua?
https://www.youtube.com/watch?v=Yr5cMJjtsyI
https://www.youtube.com/watch?v=TqsDlZQthfQ
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
OMG - "auto on rakennettu lämmityslaitteen ympärille".
Ei auta, sadekuuro jos yllättää sunnuntaiajelulla, niin ilman puhallinta ei pärjää. Moottorin saa halvalla; 54€ DB Depotilta.
Osa purkuhommista on toki jo tehtynä: esim. kojelauta ja radio..
Ei auta, sadekuuro jos yllättää sunnuntaiajelulla, niin ilman puhallinta ei pärjää. Moottorin saa halvalla; 54€ DB Depotilta.
Osa purkuhommista on toki jo tehtynä: esim. kojelauta ja radio..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Kepun puoluekokouksen ruokiksella on hyvä irrottautua arjesta ja rentoutua etsimällä tietoa internetistä.
Moottorin toimivuuden saa näemmä testattua:
http://www.jaimekop.com/2012/02/w108w109-heater-levers/
..eli kaijuttimen kolosta koneistossa näkyvä vasemmanpuoleinen liitin irti ja nelipistokkeiseen töpseliin 12 V -laturiin liitetyillä nauloilla maahan maata ja eri nopeuksia tarjoaville liittimille virtaskaa. Jostain kaivettava kytkentäkaavio.
Moottorin toimivuuden saa näemmä testattua:
http://www.jaimekop.com/2012/02/w108w109-heater-levers/
..eli kaijuttimen kolosta koneistossa näkyvä vasemmanpuoleinen liitin irti ja nelipistokkeiseen töpseliin 12 V -laturiin liitetyillä nauloilla maahan maata ja eri nopeuksia tarjoaville liittimille virtaskaa. Jostain kaivettava kytkentäkaavio.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Kannattavaa varmaan suosiolla varata puhallinmoottorin vaihtoon myös se kumitiiviste joka tiivistää kotelon läpiviennin, omassa ainakin oli niin kesinyt että varmasti vuotaa lattialle jos vettä pääsee ilmanottoon.
Oldtimer-ersatzteile24.de
Oldtimer-ersatzteile24.de
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
^Joo. Puhaltimen moottori maksaa n. 10 hyvää saksalaista pilsneriä:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -thermotec
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -thermotec
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Alkoholille persona humanistina en ymmärrä tuota linkittämääni kaaviota. Tai sitä, kun moottorille (29) tulee kaksi johtoa esivastukselta (30): ruskea ja punainen, niin miksei niiden väriä ole merkitty tuohon kaavioon? Ja mistäs etuvastus tempaisee tuon maan, kun sille tulee neljä värillistä johtoa, joista yksikään ei näytä olevan maajohto, vaan yksi tulee sulakkeelta numero 6. ja muut kolme valintakytkimeltä (21), jolle tulee maajohto..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Moottori saa plussaa jatkuvasti, ja maata/miinusta vaihtelevasti etuvastuksen läpi valintakytkimen asennosta riippuen.
Minulla olisi varastossa W110/111 täydellinen ilmastointilaite. Pitäisi mennä lähes heittämällä myös W108/109 mallisarjaan.
Jos kiinnostaa?
Minulla olisi varastossa W110/111 täydellinen ilmastointilaite. Pitäisi mennä lähes heittämällä myös W108/109 mallisarjaan.
Jos kiinnostaa?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?

No kiinnostaahan tuo, laitas yyveellä kuvia ja finanssipoliittinen informaatio.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Kyllä. Ilmastointi. Laitoin yv:n. Asennus tarvittaessa.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Joo-i. Olishan kesäautossa ilmastointi aika magee..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Taitaa olla moottorin testaaminen puhaltimen paikallaan ollessa hankalahkoa, kun pitäis osata tökätä virtasta ja maata johonkin noista neljästä liittimestä..täytyy irroittaa ja tutkia pistoketta josko sen johdoista saa väreistä enää selvää. Kiitos Joukolle puhallinkuvista, käyn kuikuilemassa mummoa jahka työhönkä hellittää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
..mistähän tuo puhallin saa maan? Sekin voi olla irti..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Pikku puuhastelu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Moottori lähti vaivoin pyörimään, mutta pikku laakeripukki pyörii mukana. Käyn kysymässä paikallisesta autosähköstä ja KäyttöAutosta - ja tilaan sitten DB Depotista..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Lämmityslaitteen säädin Satakasissa on melko lookinen kun pöydälle levittää. Täytyy putsata ja voidella lämppärin läppien akselit vielä ja uusia hanoihin o-renkaat. Joku on käynyt lämppärillä aiemmin, joskus viime vuosituhannella: kenno on uusittu ja hanoja ohjaavien vipujen vaijereitten lukitusklipsut on hukattu ja korvattu pielavetisillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Kuvassa keskirivissä ne tarpeellisimmat, eli uusi moottori (54€) ja tuuletuslaitteen tiiviste (50€). Vaihtamatta enää lämppärin hanojen o-renkaat, joihin minun o-rengaspihtini eivät pure.
Käsittämättömässä möhnässä oli laitteisto kahdessa tutkimassani lämmityslaitteessa. Ei auttanut asetooni eikä jarrukliineri, vanha kunnon Pata-pata tepsi. Epäilen syyksi tuuletusritilästä puuttuneita suodattimia; kaikki paska on lentänyt tuulettimeen -> puhallinkoneistoon -> auton sisälle.
Käsittämättömässä möhnässä oli laitteisto kahdessa tutkimassani lämmityslaitteessa. Ei auttanut asetooni eikä jarrukliineri, vanha kunnon Pata-pata tepsi. Epäilen syyksi tuuletusritilästä puuttuneita suodattimia; kaikki paska on lentänyt tuulettimeen -> puhallinkoneistoon -> auton sisälle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ti 02.07.2024 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
..moottorin nopeutta säätävä esivastus löytyi molemmista vuosikymmeniä vanhojen koivunlehtien alta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Tässä sitä suunnittelun kukkasta: puhallinkotelossa oleva "Air baffle cap". 100% varmasti kaikissa satakaseissa hajalla oleva rämisevästä kovamuovista tehty ohut lärpäke.
Aaltopahvista taiteltu on tod näk 10 x kestävämpi.

Aaltopahvista taiteltu on tod näk 10 x kestävämpi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin puhaltimen moottori?
Lämppärin hanojen o-renkaat maksoi euron, vaikka hintalapussa luki 2€/kpl.
IKH:lta.
Ihan turha edes mennä mihinkään Motonettiin kyselemään näitä. Niillä vesipyssyä ja muuta tarpeellista nykyään.

Ihan turha edes mennä mihinkään Motonettiin kyselemään näitä. Niillä vesipyssyä ja muuta tarpeellista nykyään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin remontering
NBR on hieman huono/halvin o-rengas materiaali kuumalle vedelle. Kovettuu nopeasti jo staattisessa asennuksessa kun menee lämpötilat lähelle 100c, pitkäaikainen lämpötilasuositus taitaa nbrllä olla joku 70-80c ja hetkellinen 100c.
Työn puolesta tulee pelattua materiaalien kanssa ja kuumalle vedelle aina ensisijaisesti epdm matsku, lämmönkesto 100-120C sekä on myös pehmeämpää jos ajattelee että hanassa tulee käytön myötä liikettäkin.
Vinkkinä vaan
Työn puolesta tulee pelattua materiaalien kanssa ja kuumalle vedelle aina ensisijaisesti epdm matsku, lämmönkesto 100-120C sekä on myös pehmeämpää jos ajattelee että hanassa tulee käytön myötä liikettäkin.
Vinkkinä vaan

Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
^Thanks. No nythän tenkka-poo, että mistäs minä tuollaista o-rengasta perjantaiaamuun mennessä kaivelen..toisaalta: tuo o-rengas on siellä hanan "kylmällä puolella", toiset pienemmät o-renkaat ovat jäähdytinnesteen kanssa kosketuksissa. Ne tilasin Niemölleriltä ne.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin remontering
Ahaa, eiköhän tuo nbr siinä tapauksessa mene jos ei ole kosketuksissa suoraan kuumaan jäähdytinnesteeseenPetteri Kivimäki kirjoitti: ↑Ke 03.07.2024 22:42 ^Thanks. No nythän tenkka-poo, että mistäs minä tuollaista o-rengasta perjantaiaamuun mennessä kaivelen..toisaalta: tuo o-rengas on siellä hanan "kylmällä puolella", toiset pienemmät o-renkaat ovat jäähdytinnesteen kanssa kosketuksissa. Ne tilasin Niemölleriltä ne.

Ne pienemmät o-renkaat taitaa olla sellaiset neliskanttiset?
Hyvää tekemistä, kuin tilauksesta dokumentoitu kun omassa kaikki edessä vielä

Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
Tässä hana. Toisin kuin moottorin, sen saa irti purkamatta puolta autoa. Kuvassa sisempi pienempi o-rengas jota mm. Niemöller myy ja isompi, jota en ole löytänyt varaosakataloogista. Niemöller ei mainitse mitä kumia myymänsä o-renksu on..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: W108 lämppärin remontering
Sellanen karkeahko tyyli kokeilla materiaali on ottaa vaikka 10mm lista-avain sormen päihin ja pudottaa avaimen pään hennosti o-renkaan päälle. Epdm on kimmoisaa niin avaimen pitäisi pompata, nbr on kovempaa niin avain ei juurikaan pomppaa ja viton/fpm on sitten sellaista ettei anna kimmoketta yhtään.
Toki jos o-rengas menee mahdottoman pieneksi niin voi olla hieman hankalaa testata em. tyylillä.
Voi olla ehkä hieman rujo metodi, mutta jos sattuu varmuudella olemaan molempia materiaaleja olevia o-renkaita niin eron hoksaa helposti.
E: eihän ole nämä? Ainakin koot näkee..
https://www.mbclassics.de/seal-ring-hea ... 09-114-115
https://www.mbclassics.de/seal-ring-heater-valve
Toki jos o-rengas menee mahdottoman pieneksi niin voi olla hieman hankalaa testata em. tyylillä.
Voi olla ehkä hieman rujo metodi, mutta jos sattuu varmuudella olemaan molempia materiaaleja olevia o-renkaita niin eron hoksaa helposti.
E: eihän ole nämä? Ainakin koot näkee..
https://www.mbclassics.de/seal-ring-hea ... 09-114-115
https://www.mbclassics.de/seal-ring-heater-valve
Viimeksi muokannut Shatter, To 04.07.2024 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
MB W108 250S '67
BMW E91 330d xDrive '09
Skoda Superb mk2 2.0tdi DSG '13
MZ RT 125/3 '62
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
^ Juuri nuo!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
Etralta saa tilaamalla 12 x 3 mm. EPDM o-rengasta. 1 €/ kpl.
Laitoin tilaukseen, kun on aikalailla se ja sama asentaako hanat irtonaiseen puhaltimeen vai autossa kiinniolevaan.
Laitoin tilaukseen, kun on aikalailla se ja sama asentaako hanat irtonaiseen puhaltimeen vai autossa kiinniolevaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
Lämmityslaitteen asennus on sinällään ihan helppo juttu: yläviistoon, pikkuisen sisään, pikkuisen ylös, vasemmalle pikkuisen, pikkuisen ylös, vasemmalle ja sisään ja lämppärin putket rintapellistä ulos ja puslat paikalleen.
Tässä vaiheessa täytyy hakea laastari, sillä hansikaslokeron kannen teräksinen kulmikas sarana vetää 100% varmuudella otsaan vekin.
Mutta voi pojat, miten veemäinen on vasemmanpuoleisen kiinnityspultin ruuvaaminen paikalleen.
Aivan tekemätön paikka, kun 6 mm. pultin vastakappale on näkymättömissä jossain kohtaa reikää ja puhallinkoneistoa täytyy nostaa ja työntää samaan aikaan niin, että pultti osuu kierteelle. Tämä täytyy tehdä kuskin jalkatilassa maaten ja virttä veisaten.
Ei sujunut. Tunnin yritin ja selkä kramppas, joten laitoin vasemmalta kiinni koriruuvilla. Tukevasti meni se.
Tässä vaiheessa täytyy hakea laastari, sillä hansikaslokeron kannen teräksinen kulmikas sarana vetää 100% varmuudella otsaan vekin.
Mutta voi pojat, miten veemäinen on vasemmanpuoleisen kiinnityspultin ruuvaaminen paikalleen.

Ei sujunut. Tunnin yritin ja selkä kramppas, joten laitoin vasemmalta kiinni koriruuvilla. Tukevasti meni se.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 05.07.2024 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
Ilmakanavien laitto menee heittämällä - noin tunnissa, suurin osa ajasta kuskin jalkatilassa kyhjöttämällä. Suohirviön kanssa sekstaaminen on varmasti mukavampaa.
Kuskinpuolen ilmakanava pitää nujuta hansikaslokerolta lämmityslaitteen, virtalukon ja sähköliitäntöjen ohi, ylös alas, sisään ulos.. Joku on omassani tehnyt ennen eri lailla, koska asentaja on porannut 20 mm. läpiviennit ja laittant nopeusmittarin ilmakanavasta läpi. Oma tapani teki sen, että nopeusmittari kulkee ikään kuin uomassa luonnostaan..
Kuskinpuolen ilmakanava pitää nujuta hansikaslokerolta lämmityslaitteen, virtalukon ja sähköliitäntöjen ohi, ylös alas, sisään ulos.. Joku on omassani tehnyt ennen eri lailla, koska asentaja on porannut 20 mm. läpiviennit ja laittant nopeusmittarin ilmakanavasta läpi. Oma tapani teki sen, että nopeusmittari kulkee ikään kuin uomassa luonnostaan..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W108 lämppärin remontering
Aikani tuumittuani tulin siihen tulokseen, että puhaltimen irroitus pitää tehdä niin, että kuskinpuolen ilmaputken jättää paikalleen.
Tai jos sen ottaa paikaltaan pois, niin vasta puhaltimen irroituksen jälkeen ja laittaa paikalleen ennen puhallinta.
Tai jos sen ottaa paikaltaan pois, niin vasta puhaltimen irroituksen jälkeen ja laittaa paikalleen ennen puhallinta.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966