Satakasin sisustuksen kunnostuksessa ollaan ongelmissa: UV-säteily ja kai vuosikymmenten synnit ovat polttaneet W108 Bj. 1966 kojelaudan rumaksi. Hirveet kattoo.
Pesemällä kunnolla ilme kirkastui, mutta kojelaudan yläosa on nyt vaaleampi kuin alaosa ja ovien hantaakit. Mietin maalaamista. Mitä mieltä olette; tuleeko muovimaaliprimer + automaali sävyn mukaan paukkupullolla hyvää lopputulosta (ja maalaanko alaosan samalla) vai kiikutanko automaalaamoon, joka maalaa mm. puskureita?
Edit. Laitoin sitten ennen pesua -kuvan..
Kojelaudan maalaus?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3088
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kojelaudan maalaus?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Kojelaudan maalaus?
Kestävyyttä ajatellen paras olisi tartuntapohjuste ja päälle 2k-akryyli puolihimmeänä, johon lisätty elastisuutta antavaa lisäainetta. Noita myydään hyvin varustetuissa autotarvikeliikkeissä. 1k-paukuilla en lähtisi tuhertamaan ja riskeeraamaan, että on sitten lopullisesti pilalla. Tuo on jo oletettavasti saanut uv:tä ihan kiitettävästi ajan saatossa ja kaipaa jo senkin takia vähän tukevamman pintakäsittelyn.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1474
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Kojelaudan maalaus?
Ns vinyylimaalit, jotka on tarkoitettu verhoilujen maalaamiseen on olleet ihan toimivia ja kestäviä. Tosin nykyisin kun kaikki hyvä on myrkkyä niin tiedä enää niistäkään...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 & SLK200 R170 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Kojelaudan maalaus?
Nykymaalit ei joustoainetta tarvi ellei jotain ihan lerppua kumia maalaa. Lisäksi joustoaineen lisäys ei tee maalista oikeastaan joustavaa vaan pehmeää ja kovemmalta pinnalta lähtee ihan kynnellä vetämällä pois. Nimimerkki evox on maalaillut mustia kojelautoja mastonin 121 menestyksekkäästi ja uskoisin että liuotinohenteinen värimassa eli basecoat toimii myös ja saa sävytettyä kaikkiin mahdollisiin sävyihin.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Kojelaudan maalaus?
Varmaan on myös hiukan eroa vinyyleissä 60-luku vs. 80-90-luvut, ja mikä maali on paras eri tyyppisiin muoveihin. Parhaat kokemukset itselläni on automaalamojen tuotteista ja huonoimmat juuri noista halpamarkettien kilakalipulloista. Eikä ole kyllä lähtenyt yksikään oikeilla aineilla pehmennetty 2k maali kynnellä irti vielä mistään.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: Kojelaudan maalaus?
Liutinohenteinen värimassa johon 10% kovetetta. Eikä lakkaa. Ei missään tapauksessa suorakiiltoakryyliä, se on liian paksua ja peittää martioinnin. Osiin ensin rasvanpoisto ja sitten muovitartunta primer(läpinäkyvä).
Ja sitten hyvä ja varmasti toimiva ratkaisu on hankkia Furniture Clinicin värit ja niille omaan silmään sopiva pinnoitelakka. Olen noita käyttänyt nyt useassa projektissa ja on kyllä huipputuotteita. Näitä myy vaikkapa Nahkatohtori.fi
Edit: en enää suosittele Maston 121 käyttöä vinyyliin. Viimeisimmäin päivityksen myötä tuotteen koostumus muuttui, ja spray purkin suutin vaihtui. Tällä kombolla ei enää saa tehtyä sellaista hienoa mattapintaa kuin ennen. Myös tuotteen kuivumisessa on haasteita.
Ja sitten hyvä ja varmasti toimiva ratkaisu on hankkia Furniture Clinicin värit ja niille omaan silmään sopiva pinnoitelakka. Olen noita käyttänyt nyt useassa projektissa ja on kyllä huipputuotteita. Näitä myy vaikkapa Nahkatohtori.fi
Edit: en enää suosittele Maston 121 käyttöä vinyyliin. Viimeisimmäin päivityksen myötä tuotteen koostumus muuttui, ja spray purkin suutin vaihtui. Tällä kombolla ei enää saa tehtyä sellaista hienoa mattapintaa kuin ennen. Myös tuotteen kuivumisessa on haasteita.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)