Mihin kiinnittää huomiota ostaessa W201 190:stä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JKK78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 10.05.2005 22:12
Paikkakunta: Tampere

Mihin kiinnittää huomiota ostaessa W201 190:stä?

Viesti Kirjoittaja JKK78 »

Olen menossa katsomaan autom. 2-litraista bensa 190:stä, jolla ajettu alle 200 tkm. Kyseessä ei ole tuontiauto. Mitä asioita on syytä katsoa tarkemmin, noin teknisessä mielessä tällaisesta autosta, ennen kuin tekee ostopäätöstä? Onko jotain tiettyjä paikkoja, osia, jotka yleensä "huokaavat" tuossa parinsadan tuhannen korvilla (tyyppivikoja)? Auto on hyvin huollettu ja pidetty.
Avatar
LP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 28.02.2005 15:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja LP »

Mulla tuli yllätyksenä takalokarien helman alta LIEVÄ ruostepuska, eli kannattaa ainakin kattoa, että korista on pidetty huolta. Mikään ei ole v*ttumaisempaa kuin ruoste!
W201 2.5 Turbo Diesel -88
Avatar
JKK78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 10.05.2005 22:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKK78 »

lauri.pilsari kirjoitti:Mulla tuli yllätyksenä takalokarien helman alta LIEVÄ ruostepuska, eli kannattaa ainakin kattoa, että korista on pidetty huolta. Mikään ei ole v*ttumaisempaa kuin ruoste!
Ok, kiitos tästä tiedosta!
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Kori ei ole kovin ruosteherkkä mutta ruostuu tyypillisesti esim. ovien alareunat ja tunkin reikien ympäristöt. Alustan kuluvista osista löytyy haulla paljon juttua mutta ne narinanivelet, alapallot, takakelkan kumit jne. menee kyllä tommosissa autoissa helposti vaihtoon. Alustan vikoihin pätee melko pitkälle samat jutut kuin W124:ssa ja taka-akselistoon ja takapyörän tuentaan W202:ssa ja W210:ssa.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

hinta vois olla kans yks :shock:
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuuntele ettei käy rumasti; nokka-akselivikaa.
Pakokaasutestin ainakin minä kävisin teettämässä ennen ostamista, olkoon auto katsastettu miten vasta tahansa.
wiimax.fi
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Ilmeisesti kyse on kaasarikoneesta? Mulla on noita kaasarikoneisia ollut kaksi kappaletta ja molemmat kiukutteli, sanokoon kuka mitä sanoo mutta mielestäni ne ei toimi koskaan kunnolla... Ja laiska kuin p...kele. Nokkahan noista juu menee parin satkun välein, ei tosin ole mikään maailman kallein korjata. Eikös siinä ollut joku juttu että kun pinta "karkaisu" pääsee kulumaan, niin sen jälkeen nokka on pehmiä? Ehkä Dealer tietää paremmin...
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
JKK78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 10.05.2005 22:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKK78 »

dealer kirjoitti:Kuuntele ettei käy rumasti; nokka-akselivikaa.
Pakokaasutestin ainakin minä kävisin teettämässä ennen ostamista, olkoon auto katsastettu miten vasta tahansa.
Mitä pitäis/ei pitäis kuulua? :shock:
Kiitos vastanneille arvokkaasta tiedosta! :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18104
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kulunut nokka-akseli aiheuttaa raksutusta jo tyhjäkäynnillä.
wiimax.fi
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Eiköhän lähes 200 tkm ajettuun ole jo tehty se nokka-akseliremontti. Epätasainen tyhjäkäynti on myös yksi kuluneen nokka-akselin oireita. Tosin likainen/jumittava kaasari/vuotavat alipaineletkut aiheuttavat käyntiin myös kaikenlaista ylimääräistä häikkää.

Meesulle: kyllä sen kaasarikoneen saa vähän aikaa toimimaan ilman rassaamista. Jopa lähes kaksi vuotta...
Avatar
ATT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 04.03.2005 16:31
Paikkakunta: Mikkeli & Pieksänmaa

Viesti Kirjoittaja ATT »

Itte ajelen vuosimallia 88 olevalla 190 kaasarilla ja koneessa tuntuu olevan vikaa jatkuvasti :(
Autolla ajettu semmoset 260tkm ja nokkaremontti tehtiin viime syksynä (karmeesti oli kulunu).
Tälläkin hetkellä jotain häikkää koneessa. Eli jos on kaasari miettisin kahteen kertaan ennen kuin ostaisin.
Itse hankkisin turbotetun dieselin 8)
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

Vilkase takapaksin puolelta taskulampulla onko ruste iskenyt takapyörin kaariin. ja samaten paksin puolella sivuposkissa olevat syvennykset onko vesireijät menneet tukkeeseen ja pääsyt ruostumaan. tollasta tuli mieleen.
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Kytkinremppa tulee kans yleensä vastaan 200 t paikkeilla (kokemusta kahdesta W201:stä, joissa kummassakin alkoi kytkin oireilemaan kun mittari pyörähti yli 200 tonnin)
..ja tsekkaa onko pakosarja halki, kun myös se on haljennu itel kummastki.
Muuten on ollu pikkumeset luotettavia ja kestäviä (huom. kummatkin on kyl sit ruiskuja 1.8 ja 2.0) :)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Uudemmissa on lujempi nokka-akseli, tulikohan loppuvuodesta -88. Silloin jakoketju muuttui myös kaksiriviseksi.

Korin kunnon katsoisin tarkkaan, kolaroitua ja huonosti korjattua ei pidä ostaa. Muuten 190 on pelleiltään yleensä kestävä. Toki ikä alkaa painamaan vanhimpia, voivat olla aika lopussa.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Yksirivisen jakoketjun kiristimen joutuu myös monesti remppaamaan siinä nokka-akselin vaihdon yhteydessä jos nyt siis on täysin originaaliosat vielä koneessa.
Avatar
JKK78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 10.05.2005 22:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JKK78 »

JP74 kirjoitti:Uudemmissa on lujempi nokka-akseli, tulikohan loppuvuodesta -88. Silloin jakoketju muuttui myös kaksiriviseksi.
Huojentavaa kuulla. Aloin jo luulla, että kyseessä on satavarma 200tkm tauti, joka iskee, vaikka auto olisi ollut kuinka hyvässä pidossa tahansa. Kyseessä on -89 E-malli, ruiskukin pitäisi tässä olla? Ja se vielä, että kyllä, näyttää jakoketju muuttuneen -88 kaksiriviseksi. Sponsorin sivuiltahan tuo selvisi kädenkäänteessä! :D
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1302
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Lämmityslaitteen puhaltimen moottori,Lasinpyyhkijän moottori.Noiden toiminnan valitettavasti pääsee toteamaan vasta varsinkin talvikäytössä.
Jos abs,niin katso että toimii...merkkivalo palaa vain käynnistettäessä.
Jakoketjun vaihto ehdoton,jos ei tietoa aiemmasta vaihdosta.
Nämä kaikki ovat omista kokemuksista ammennettua.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JP74 kirjoitti:Uudemmissa on lujempi nokka-akseli, tulikohan loppuvuodesta -88. Silloin jakoketju muuttui myös kaksiriviseksi.

Korin kunnon katsoisin tarkkaan, kolaroitua ja huonosti korjattua ei pidä ostaa. Muuten 190 on pelleiltään yleensä kestävä. Toki ikä alkaa painamaan vanhimpia, voivat olla aika lopussa.
Mulla on 9/88 ja siinä on jo se kaksirivinen nokkaketju. Onkos se nokka milloin muuttunut lujemmaksi (siis jotenkin tuosta jäi sellainen kuva että kaksrivinen ketju = paremmin kestävä nokka kanssa automaattisesti samassa paketissa)? Mittarissa on 264tkm ja ei osaa sanoa milloin nokka ois vaihdettu tai ketju. Tosin näissä tuntuu vaihtelevan osat ristiinrastiin, esim tässä on penkin kangas pienemmällä kuviolla joka ois tullut käyttöön -90 ??? Lisäksi moni osa on eri numerolla 9/88 jälkeen tai ennen sitä, mutta kuitenkin on epäselvää mikä osa ois aina sopiva itselle kun on juuri 9/88....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

AK47 kirjoitti:
JP74 kirjoitti:Uudemmissa on lujempi nokka-akseli, tulikohan loppuvuodesta -88. Silloin jakoketju muuttui myös kaksiriviseksi.

Korin kunnon katsoisin tarkkaan, kolaroitua ja huonosti korjattua ei pidä ostaa. Muuten 190 on pelleiltään yleensä kestävä. Toki ikä alkaa painamaan vanhimpia, voivat olla aika lopussa.
Mulla on 9/88 ja siinä on jo se kaksirivinen nokkaketju. Onkos se nokka milloin muuttunut lujemmaksi (siis jotenkin tuosta jäi sellainen kuva että kaksrivinen ketju = paremmin kestävä nokka kanssa automaattisesti samassa paketissa)? Mittarissa on 264tkm ja ei osaa sanoa milloin nokka ois vaihdettu tai ketju. Tosin näissä tuntuu vaihtelevan osat ristiinrastiin, esim tässä on penkin kangas pienemmällä kuviolla joka ois tullut käyttöön -90 ??? Lisäksi moni osa on eri numerolla 9/88 jälkeen tai ennen sitä, mutta kuitenkin on epäselvää mikä osa ois aina sopiva itselle kun on juuri 9/88....
Aihetta sivuten...itse itseäni lainaten...
M.K kirjoitti: Sehän voi toki olla, että nokka-akseli on jossain vaiheessa auton alkutaipaleella jo vaihdettu. Eräs varmasta lähteestä kuultu tieto kertoo, että jos (M102:sen) akseli ja keinut ovat hyvässä kunnossa ja niiden metallin väri poikkeaa keinupukkien metallin väristä, niin silloin akseli ja keinut on mitä todennäköisimmin jo kertaalleen vaihdettu ja ne ovat siis sitä kovempaa materiaalia.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Iso homma myös ruuvata venttiilikoppa pois...ja katsoa jos nokka-akseli on todella kulunut sen näkee jo silmillään...HAULLA löytyy topicceja jossa tehot ovat jopa merkittävästi laskeneet nokka-akselin kulumisen vuoksi...näin ainakin M103 koneessa kuulemma...;)

Jos ja kun auto käy epätasaisesti tyhjäkäyntiä sekä kylmänä että kuumana ja kaikki muu on poissuljettu niin silloin voi kyseessä olla kulunut nokka-akseli...ei ennen. Raksutus voi kuulua myös nostajista kylmänä tai kuumana riippuen niiden kunnosta ja käytetystä öljystä.

Ketjunkin vaihdattaminen osineen jää 150 euroon...

Seuraavaksi voidaan perustaa nokka-akseli vm. 1988 bingo kuka saa lähemmäksi oikein missä vaiheessa on ruvettu käyttämään vahvempaa materiaalia...ajamiseen ne autot on tehty.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Tuo mun on 84:nen ja ruostepaikat olivat: tunkinpaikat, tunkinpaikasta takapenkin aluseen asti ruostunut. samoiten takaoven ja kaaren välinen kohta.Nuo pahimmat. Siten oli +100 pienempää kohtaa mm: etujousenkuppi ruostunut irti, samoiten runkopalkkia 20cm pätkä. takavalojen alapuolella olevat saumat. yms.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
Avatar
Landman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 28.05.2004 21:02
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Landman »

Tätä ihmettelen et mul on vm-86 mese w201 ja siinä näkyy olevan jakoketju 2 rivinen? Joskus jostain katoin mootorin numeroo et olisi ollut 107heppaaa siinä. Kaasari peli on. Oliko jossain niitä numerosarjoja josta voi tarkistaa moottorin? Asia ei tainnu ihan tähän kuulunu, mut tuli vaan mieleen...
Mercedes Sprinter 906.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Melkeen kattosin tuontiauton, on kori yleensä aika terve + paremmat varusteet ja ottaisin 2,3 koneella.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

M.K kirjoitti: Sehän voi toki olla, että nokka-akseli on jossain vaiheessa auton alkutaipaleella jo vaihdettu. Eräs varmasta lähteestä kuultu tieto kertoo, että jos (M102:sen) akseli ja keinut ovat hyvässä kunnossa ja niiden metallin väri poikkeaa keinupukkien metallin väristä, niin silloin akseli ja keinut on mitä todennäköisimmin jo kertaalleen vaihdettu ja ne ovat siis sitä kovempaa materiaalia.
Öljyntäyttökorkista kurkkasin kun muistin asian tänään. Näkyi siitä pikkuisen nokkaa ja se oli vaaleampi siitä hammasrattaan ja ekan tukilaakerin välistä, verrattuna tukilaakeriin joka tumma. Joten lienee vaihdettu uudempaan malliin. Joku koneremppa on kuulema tehty 100tkm kohdalla n. -93/94, joten vois arvata että kun valmistus on jo lopetettu -93, niin varaosanakin ois uusinta mallia. Keinut tais olla tummia joten ei liene niitä vaihdettu. Ketju on kaksirivinen. No osien kunto ja malli selviää kunhan saa aikaiseksi nostimien vaihtourakan.
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

Landman kirjoitti:Tätä ihmettelen et mul on vm-86 mese w201 ja siinä näkyy olevan jakoketju 2 rivinen? Joskus jostain katoin mootorin numeroo et olisi ollut 107heppaaa siinä. Kaasari peli on. Oliko jossain niitä numerosarjoja josta voi tarkistaa moottorin? Asia ei tainnu ihan tähän kuulunu, mut tuli vaan mieleen...
Samoin mullaki 2-rivinen ja -85 vm... :shock: Tuontiauto..
MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

Kuva
Vastaa Viestiin