M102 pierburg 175cd kaasarilla. Auto toimii aluksi hienosti, mutta satunnaisen ajomäärän jälkeen (joskus 1 joskus 10km) auto hyytyy eikä kierrä. Pintakaasulla voi ajaa mutta enemmän painaessa ei vaikutusta. Vika korjaantuu kun pysähtyy ja odottaa hetken niin paikalla taas kiertää.
Vaihdettu bensapumppu, ei vaikutusta.
Kaasari on juuri huollettu ja öljyä oli kannen alareunaan asti kuten huolto-opas neuvoi. Vähän epäilytti tuo määrä, joten kokeilin imasta öljyä pois niin että öljyä jäi vain männän reikään muttei "ympärille". Kiihtyvyys ja kaasuun vastaavuus parani huomattavasti mutta vika ei korjaantunut
Nyt kaipaisi viisaiden neuvoja. Omasta mielestä tossa luistin toiminnassa on nyt jotain mutta en keksi mikä
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex
Jos tekee kesälläkin niin en osaa varmuudella arvailla mutta myöhään syksyllä ja talvikelillä kaasutinkoneissa ilmiö on pikemminkin sääntö kuin poikkeus koska kaasarin kurkku jäätyy kylmästä liikkeelle lähdettäessä kostean ilman sisältämän veden johdosta joka siis jäähtyy virratessaan nopeasti ohi kaasuläpän.
Ja edelleen kun pysähtyy, niin moottorin lämpö sulattaa kaasarin kurkun jolloin ajamista voi jatkaa lämpöisenä vaikka maailman tappiin.
Ilmiöhän ei tapahdu kaikilla keleillä vaan sopivasti kylmällä/kostealla.
Monissa kaasarikoneissa oli imuilman esilämmitys estämään tuota. Joissakin amerikkalaisissa alipainetoiminen läppäkin ilmanputsarin kotelon snorkkelissa. Joissakin pelkkä manuaalivipu ja joissakin ei mitään.
Viimeksi muokannut E200kompressor, To 18.01.2024 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omassa koko imutorvi puuttuu, kun oli se läppä rikki. Imee kuitenkin konehuoneesta lämpöstä. Epäilen kuitenkin tota jäätymistä kun riittää se parin sekunnin pysähdys niin kiertää? Ellei sitten ala jotenkin ajoittain takertamaan sen takia?
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex
wizzy kirjoitti: ↑To 18.01.2024 10:33
Juu, tosin ennen ollut aika satunnaisesti ajossa talvisin
Voisihan kokeilla virittää imuputki pakosarjan päälle
Siinä kuten monissa muissakin autoissa tuohon aikaan oli se huolellisesti suunniteltu imuilman esilämmitys ja joka sinun autostasi on poistettu. Nyt tuli vika joka sopii juuri tuohon osien irroittamiseen joten ainakin kokeilisin laittaa ne puretut osat takaisin.
Tai virittelisin imuputken (olen tehnyt V-8 usa-autoon) ja toivoisin ettei ilmansuodatin syty tuleen.
Kappas. Minulla oli täsmälleen vastaavanoloinen ilmiö vuodenvaihteessa kun auto oli poikkeuksellisesti ajossa parina päivänä. Puutuminen tuli kolme kertaa, aina kun oli ajettu jonkin aikaa tasaista 80km/h nopeutta, lisäksi jokainen tapahtui ylämäkeen ajaessa. Laitoin sen vanhaksi menneen, syksyllä tankatun bensiinin piikkiin mutta tuo jäätyminen kuulostaisi järkeenkäyvältä nyt kun sitä miettii.
Omassani ilmanputsarin kärsässä oleva vaihtoläppä toimii kuten pitääkin mutta kenties se ei riitä sopivan kylmällä ja kostealla säällä.
ATa kirjoitti: ↑To 18.01.2024 11:10
Kappas. Minulla oli täsmälleen vastaavanoloinen ilmiö vuodenvaihteessa kun auto oli poikkeuksellisesti ajossa parina päivänä. Puutuminen tuli kolme kertaa, aina kun oli ajettu jonkin aikaa tasaista 80km/h nopeutta, lisäksi jokainen tapahtui ylämäkeen ajaessa. Laitoin sen vanhaksi menneen, syksyllä tankatun bensiinin piikkiin mutta tuo jäätyminen kuulostaisi järkeenkäyvältä nyt kun sitä miettii.
Omassani ilmanputsarin kärsässä oleva vaihtoläppä toimii kuten pitääkin mutta kenties se ei riitä sopivan kylmällä ja kostealla säällä.
Tuo kuormitus sopii oireyhtymään, mitä enemmän painaa kaasua niin sitä pahemmin jäätyy kun oireet alkavat.
Erityisesti muistan yhden kerran niistä lukemattomista aikoinaan kun olin -10C° pakkasella menossa kovalla kiireellä reissuhommiin keikalle ja ensimmäisen 20km:n moottoritieajon jälkeen alkoi hieman nykimään, pahentuen koko ajan ja lopuksi tienposkeen. Mietin kuumeisesti vaihtoehtoja kun oli kertakaikkiaan pakko olla 150km:n päässä sovittuna ajankohtana ja mietin paljonko maksaa taksi sinne ja takaisin (noin 300km).
Hetken pohdittuani kokeilin käynnistää auton, lähti käyntiin jonka jälkeen varovasti liikkeelle ja huolettomasti perille ajoissa ja takaisin illalla.
ATa kirjoitti: ↑To 18.01.2024 11:10
Omassani ilmanputsarin kärsässä oleva vaihtoläppä toimii kuten pitääkin mutta kenties se ei riitä sopivan kylmällä ja kostealla säällä.
Nyt kun mainitsit läpän niin muisti palautuu pätkittäin eli alipainetoiminen läppä jossa on kumiletkuja ja termostaatti joka aktivoi alipainekellon?
Kyllä tuo kovasti kaasuttimen jäätymiseltä kuullostaa. Kun moottori on kunnolla lämmin niin ei sen tarvitse konepellin alla säteillä lämpöä kuin pienen hetken auton ollessa paikallaan, ja kaasuttimen jäähelmi sulaa. Ja taas mennään vähän aikaa kunnes uusi helmi muodostuu.
Imuilman esilämmitykset tulivat autoihin juuri tuota jäätymistä estämään, ja sellainen kannattaa olla talviasennossa jos autossa sellainen on.
Kaikissa autoissa niitä ei olllut varsinkaan ennen 70-lukua, ja niissä autoissa auttoi silloin litran purkeissa myytävä polttoaineen jäänesto jota laitettiin bensan sekaan noin 2 prosentin verran (litra per 50 litraa bensaa). Sen myynti loppui joskus 90 luvun alkupuolella mm. bensansuihkutuksen yleistyttyä.
Jäänesto oli lähes puhdasta isopropanolia, ja sen käyttö esti kyllä jäätymiset. Jos sitä jostain vielä löytyy niin se olisi iso apu. Itse käytin viimeiset pullot pari vuotta sitten Volvon B18 kaasarikoneen kanssa. Sen Stromberg 175 kaasari on hewrkkä jäätymään kun autossa ei ole mitään esilämmitystä, pelkkä suora ilmanputsarin putki lähelle etusäleikköä.
Nykyinen talvea varten tehty Masinol sisältää ainakin tuoteselosteen mukaan 20-30% isopropanolia, joten sitä voisi ehkä käyttää tankissa apuna.
Motonetistä Masinolia ja imuputkeen sellaista alumiinihaitariputkea imemään lämmintä ilmaa, muistaaksen Gatesin tekemää. Näin ainakin saadaan jäätymisongelma poistettua epäiltyjen listalta.
E200kompressor kirjoitti: ↑To 18.01.2024 13:20
Nyt kun mainitsit läpän niin muisti palautuu pätkittäin eli alipainetoiminen läppä jossa on kumiletkuja ja termostaatti joka aktivoi alipainekellon?
Jolloin vikakohteita:
a) termostaatti
b) alipaineletkut
Muutoin kyllä mutta toimii patruunalla (A0000940964) jossa ilmeisesti vaha- tms. -täyte. Lämmetessä mäntä tulee ulos ja kääntää läpän kylmälle ilmalle jousta (A0009930004) vastaan. Idioottivarma jos patruuna toimii ja osat liikkuu. Helppo testata ottamalla patruuna irti ja lämmittämällä kevyesti.
Edit: Tulipa vasta nyt mieleen että aiheena oleva auto lienee 124 joten siinä voi toki olla jotakin muuta mutta näin omassa 123:ssa.
Nyt on imuputki kiinni ja läppä toimii nyt manuaaliohjauksella. Jäänestoa myös tankissa ja tuntui pelaavan, mutta aamulla kävi kuitenkin yksi hyytymimen. Sen jälkeen ei uusinut enää. Eli siis parempaan päin.
Ensiviikolla menee säädettäväksi jos sitten jo toimisi hyvin
Viimeksi muokannut wizzy, Pe 19.01.2024 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex
E200kompressor kirjoitti: ↑To 18.01.2024 13:20
Nyt kun mainitsit läpän niin muisti palautuu pätkittäin eli alipainetoiminen läppä jossa on kumiletkuja ja termostaatti joka aktivoi alipainekellon?
Jolloin vikakohteita:
a) termostaatti
b) alipaineletkut
Muutoin kyllä mutta toimii patruunalla (A0000940964) jossa ilmeisesti vaha- tms. -täyte. Lämmetessä mäntä tulee ulos ja kääntää läpän kylmälle ilmalle jousta (A0009930004) vastaan. Idioottivarma jos patruuna toimii ja osat liikkuu. Helppo testata ottamalla patruuna irti ja lämmittämällä kevyesti.
Edit: Tulipa vasta nyt mieleen että aiheena oleva auto lienee 124 joten siinä voi toki olla jotakin muuta mutta näin omassa 123:ssa.
Juu 124 kyseessä. Joku jousi siinä kai on ollut ohjaamassa, tuo oma vain mallia sökö
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex
Semmonen on ittelle käyny yhdessä kaasariautossa et kun uusasin kaikki suuttimet ja jotain kiihdytyspumpun osia tiivisteitä jne niin auto pelasi moitteetta vajaat puoli vuotta. Sit alkoi säännöllisen epäsäännöllinen hyytyminen jonka sit melko heti tajusin johtuvan kaasarin jäätymisestä. Jäätymiseen ei tarvinnu olla mitään kovia pakkasia.
Pitkään vikaa ettin ja tenttua jne käytin kunnes jostain sain vinkin. Eli joku vinkkasi et kaasarissa on jossain alipainevuoto josta seuraa huurtuminen / jäätyminen. Ja todentotta kaasarin runkomutterit 4kpl kiristin ja siihen loppu jäätyily.
Tuo voisi ehkä olla todettavissakin pilotilla? Eli auto tyhjäkäynnillä ja sit ruikkii pilottia kaasarin ulko-osiin. Jos mosa reagoi siihen ni hommeli on kokolailla selvä. Tuolla konstilla voi testata myös 2-tahtivehkeen kampuran stefat
Jari Ke kirjoitti: ↑Pe 19.01.2024 15:23
Semmonen on ittelle käyny yhdessä kaasariautossa et kun uusasin kaikki suuttimet ja jotain kiihdytyspumpun osia tiivisteitä jne niin auto pelasi moitteetta vajaat puoli vuotta. Sit alkoi säännöllisen epäsäännöllinen hyytyminen jonka sit melko heti tajusin johtuvan kaasarin jäätymisestä. Jäätymiseen ei tarvinnu olla mitään kovia pakkasia.
Pitkään vikaa ettin ja tenttua jne käytin kunnes jostain sain vinkin. Eli joku vinkkasi et kaasarissa on jossain alipainevuoto josta seuraa huurtuminen / jäätyminen. Ja todentotta kaasarin runkomutterit 4kpl kiristin ja siihen loppu jäätyily.
Tuo voisi ehkä olla todettavissakin pilotilla? Eli auto tyhjäkäynnillä ja sit ruikkii pilottia kaasarin ulko-osiin. Jos mosa reagoi siihen ni hommeli on kokolailla selvä. Tuolla konstilla voi testata myös 2-tahtivehkeen kampuran stefat
Täytyypä katsoa onko vuotoja ja jälkikiristää kaasarin pultit
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex
Tyhjäkynti siksi että silloin kaasarissa on suurin mahdollinen alipaine... kait ja myös silloin pilotin vaikutuksen huomaa helpoiten.
Kelkkahommissa ja moottorisahaankin tuota pilottitemppua joskus koitellukin. Kaxtahtikelkassa keskimmäistä stefaa (kax tai useampi pyttynen) ei tietty pysty pilotilla testaamaan mutta jos päätymäinen vuotaa ni voi olettaa että keskimäinen on vaihdontarpeessa myös. Ekavinkki lie on se ettei käynnisty kuten pitäis.. ja sitten se ettei käy tyhjäkäyntiä kuten pitäis.
Yksi vika ainakin löytyi, kaasarin kyljessä alipainepalikka "thermo delay valve" juuttunut auki. Parani ainakin tyhjäkäynti heti kun tulppasin lähdön. Ilmeisesti ryyppyyn vaikuttaa. Asiasta lisää: https://forums.mbclub.co.uk/threads/w12 ... ed.257652/
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex
Eipä se vika vielä mihinkään lähtenyt. Pari huomiota tuli tehtyä: alkaa taas vetämään kun aikansa ajaa pintakaasulla tai jos rullaa vapaalla hetken.
Economy mittari ei värähdäkkään, kun tämä hyytyminen meneillään?
W124 200E -89 Talviauto
w124 200 -89 ikuisuusprojekti
W220 s320 -01 ex
W203 c200cdi -03 ex
W203 c200K -01 ex