Nyt käsittääkseni vannekokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta yhden tuuman. Sitten kysymys: kun esim 124:een olette pistäneet alkupeäisen sijaan esim. 17", ja muutoskatsastaneet sen, saatteko ilman muutoskatsastusta kasvattaa tästä yhdellä tuumalla 18":aan- ts. onko tuo yhden tuuman vapaa muutosoikeus voimassa myös muutoskatsastetusta koosta, vai vain alkuperäisestä?
Muut rengaskokoon liittyvät säädökset lyhyen oppimäärän mukaan? Onko suunnilleen:
1) spacereita ei saa käyttää,
2) soikeilla kiinnitysrei'illä varustettuja vanteita ei saa käyttää
3) raideleveys saa muuttua max 30mm= offset muutos 15mm?,
4) renkaan halkaisija saa kasvaa max 51mm ja leveys max 102 mm (yli 30mm alkuperäisestä muutoskatsastettava)
5) jos muuttaa halkaisijaa alkupeäisestä, niin nopeusmittarin näyttämä pitää tarvittaessa kalibroida ja
6) jos haluaa käyttää auton ilmoitettua huippunopeutta alempaa nopeusluokkaa, niin pitää olla näkyvillä merkki joka kertoo max nopeuden, esim. 210km/h- kovempaa ei sitten myöskään saa ajaa.
Onko näin- mitä muuta? Onko jollakulla linkki ihan oikeisiin määräyksiin?
Tuo spacer-kielto on minusta vähän liian ehdoton (mielipide johtuu siitä, että esim. vanhoihin mersuihin ei tahdo saada vanteita oikeilla offseteilla- paitsi tietysti originaalit): Saksassa pistetään kovempaakin meneviin peleihin spacereita. Tietty Suomalaisella kulttuurilla kaikki tahtoo karata käsistä- niinpä tällaiset jutut pitää kieltää ihan lainsäädännöllä. Jos spacereita käyttäisi vain vanteiden sovittamiseksi luokkaa alkuperäiseen autolle tarkoitettuun offsettiin, niin ei kuormittaisi mitään laakereita yms. Spacereitahan on lisäksi olemassa sellaisia, jotka pultataan kiinni pyöränapaan omilla pulteillaan- sen jälkeen vanteet kiinni uusilla pulteilla. Tällöin myöskään kiinnityspultit eivät tule liian pitkiksi...
Kuinka moni muuten käyttää kuitenkin spacereita- tai okei, kukaanhan ei tunnusta, pl. Jarski
