Vanne-/ rengassäädökset

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Vanne-/ rengassäädökset

Viesti Kirjoittaja juuso »

Kerratkaapas nyt ymmärtämättömälle, että miten homma menee ihan määräysten mukaan- jos niitä nyt joku seurailee (katsastusmies vissiin ainakin).

Nyt käsittääkseni vannekokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta yhden tuuman. Sitten kysymys: kun esim 124:een olette pistäneet alkupeäisen sijaan esim. 17", ja muutoskatsastaneet sen, saatteko ilman muutoskatsastusta kasvattaa tästä yhdellä tuumalla 18":aan- ts. onko tuo yhden tuuman vapaa muutosoikeus voimassa myös muutoskatsastetusta koosta, vai vain alkuperäisestä?

Muut rengaskokoon liittyvät säädökset lyhyen oppimäärän mukaan? Onko suunnilleen:
1) spacereita ei saa käyttää,
2) soikeilla kiinnitysrei'illä varustettuja vanteita ei saa käyttää
3) raideleveys saa muuttua max 30mm= offset muutos 15mm?,
4) renkaan halkaisija saa kasvaa max 51mm ja leveys max 102 mm (yli 30mm alkuperäisestä muutoskatsastettava)
5) jos muuttaa halkaisijaa alkupeäisestä, niin nopeusmittarin näyttämä pitää tarvittaessa kalibroida ja
6) jos haluaa käyttää auton ilmoitettua huippunopeutta alempaa nopeusluokkaa, niin pitää olla näkyvillä merkki joka kertoo max nopeuden, esim. 210km/h- kovempaa ei sitten myöskään saa ajaa.

Onko näin- mitä muuta? Onko jollakulla linkki ihan oikeisiin määräyksiin?

Tuo spacer-kielto on minusta vähän liian ehdoton (mielipide johtuu siitä, että esim. vanhoihin mersuihin ei tahdo saada vanteita oikeilla offseteilla- paitsi tietysti originaalit): Saksassa pistetään kovempaakin meneviin peleihin spacereita. Tietty Suomalaisella kulttuurilla kaikki tahtoo karata käsistä- niinpä tällaiset jutut pitää kieltää ihan lainsäädännöllä. Jos spacereita käyttäisi vain vanteiden sovittamiseksi luokkaa alkuperäiseen autolle tarkoitettuun offsettiin, niin ei kuormittaisi mitään laakereita yms. Spacereitahan on lisäksi olemassa sellaisia, jotka pultataan kiinni pyöränapaan omilla pulteillaan- sen jälkeen vanteet kiinni uusilla pulteilla. Tällöin myöskään kiinnityspultit eivät tule liian pitkiksi...

Kuinka moni muuten käyttää kuitenkin spacereita- tai okei, kukaanhan ei tunnusta, pl. Jarski :wink:- vai?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Vanne-/ rengassäädökset

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

juuso kirjoitti:Kerratkaapas nyt ymmärtämättömälle, että miten homma menee ihan määräysten mukaan- jos niitä nyt joku seurailee (katsastusmies vissiin ainakin).

Nyt käsittääkseni vannekokoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta yhden tuuman. Sitten kysymys: kun esim 124:een olette pistäneet alkupeäisen sijaan esim. 17", ja muutoskatsastaneet sen, saatteko ilman muutoskatsastusta kasvattaa tästä yhdellä tuumalla 18":aan- ts. onko tuo yhden tuuman vapaa muutosoikeus voimassa myös muutoskatsastetusta koosta, vai vain alkuperäisestä?

Muut rengaskokoon liittyvät säädökset lyhyen oppimäärän mukaan? Onko suunnilleen:
1) spacereita ei saa käyttää,
2) soikeilla kiinnitysrei'illä varustettuja vanteita ei saa käyttää
3) raideleveys saa muuttua max 30mm= offset muutos 15mm?,
4) renkaan halkaisija saa kasvaa max 51mm ja leveys max 102 mm (yli 30mm alkuperäisestä muutoskatsastettava)
5) jos muuttaa halkaisijaa alkupeäisestä, niin nopeusmittarin näyttämä pitää tarvittaessa kalibroida ja
6) jos haluaa käyttää auton ilmoitettua huippunopeutta alempaa nopeusluokkaa, niin pitää olla näkyvillä merkki joka kertoo max nopeuden, esim. 210km/h- kovempaa ei sitten myöskään saa ajaa.

Onko näin- mitä muuta? Onko jollakulla linkki ihan oikeisiin määräyksiin?

Tuo spacer-kielto on minusta vähän liian ehdoton (mielipide johtuu siitä, että esim. vanhoihin mersuihin ei tahdo saada vanteita oikeilla offseteilla- paitsi tietysti originaalit): Saksassa pistetään kovempaakin meneviin peleihin spacereita. Tietty Suomalaisella kulttuurilla kaikki tahtoo karata käsistä- niinpä tällaiset jutut pitää kieltää ihan lainsäädännöllä. Jos spacereita käyttäisi vain vanteiden sovittamiseksi luokkaa alkuperäiseen autolle tarkoitettuun offsettiin, niin ei kuormittaisi mitään laakereita yms. Spacereitahan on lisäksi olemassa sellaisia, jotka pultataan kiinni pyöränapaan omilla pulteillaan- sen jälkeen vanteet kiinni uusilla pulteilla. Tällöin myöskään kiinnityspultit eivät tule liian pitkiksi...

Kuinka moni muuten käyttää kuitenkin spacereita- tai okei, kukaanhan ei tunnusta, pl. Jarski :wink:- vai?
Tässä meikäläisen luuloja (ei suinkaan tiedon väärtti):

Jos muutoskatsastat auton 17":sille, voit sen jälkeen surutta käyttää 18":sia.

Spacereita ei todellakaan saa käyttää (jos tarkoitat levikepaloja vanteiden alle)

Offset kai saa muuttua kunhan ei rengas ota lokariin kiinni (esim. lokarilevennykset malliin W124 500 E)

Nopeusmittari ei saisi näyttää liian vähää, muuten kai ei ole rajoituksia

Nopeusluokkia ei suomessa katsota, eli 250 km/h kulkevan alle voi laittaa 210:n renkaat jos vaan painoluokat riittää. Ainakaan itselle ei koskaan valitettu vaikka 300 TE:n alla oli liian pienellä nopeusluokalla olevat renkaat. Ja eihän talvirenkaiden kanssa tarvitse mitään tarroja olla (saksassa vissiin pitää).
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vanne-/ rengassäädökset

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Mauri H. kirjoitti:
Jos muutoskatsastat auton 17":sille, voit sen jälkeen surutta käyttää 18":sia.
Toihan ei mielestäni ole ihan noin. Itse olen joskus ymmärtänyt, et muutoskatsastus koskisi nimenomaan katsastetunkokoisia kumeja, Ja sitten esim. tuollainen muutos 17" => 18" olisi taas muutoskatsastettava uudestaan.
IMHO :wink:

Tälläisten kysymyksiä tuumaillessa on hyvä vierailla esim.

http://www.ake.fi/ :ssä.

Spacerit on kielletty, mutta muistelen joskus lukeneeni MOS-Magasinesta (Minulla On Spoileri-Magazine aka. GTI-mag :wink: ) että joku vanteenvalmistaja oli suositellut Spacereiden käyttöä tietyssä vanne/autoyhdistelmässä, ja tälläinen kokoonpano olisi sitten Suomessakin hyväksytty ihan kattastuinspehtoorinkin toimesta. Mutta se oli siis tietysty vaan niitten vanteitten. :D
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanne-/ rengassäädökset

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Mauri H. kirjoitti:Spacereita ei todellakaan saa käyttää (jos tarkoitat levikepaloja vanteiden alle)
Oikein ja väärin.

Irralliset spacerit (=prikat 8) ) on lainvastaiset meidän kotomaassamme.
Toisaalta, jos menet ja pulttaat levikepalat kiinni vanteeseen tai navan puolelle, niin kaikkien lakisäädösten mukaan ei kenelläkään pitäisi olla mitään valittamista.
En nyt muista mikä vannemerkki se oli, mutta niiltä oikein saa millilleen offsetin säädettyä oman auton mukaan - ja on laillinen (=akryyli/muovispacer 'kiinteä' osa vannetta). Näiden kanssa on tullut painittua edellisten "tuning" (lue: tunaus) -autojen kanssa... 8)

- itse asiassa tänään kyselin 107:aan noita Sabeltin 16mm spacereita eteen (72e / pari) mutten vielä ostanut / tilannut...
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Vanne-/ rengassäädökset

Viesti Kirjoittaja juuso »

350 SLC kirjoitti:
Irralliset spacerit (=prikat 8) ) on lainvastaiset meidän kotomaassamme.
Toisaalta, jos menet ja pulttaat levikepalat kiinni vanteeseen tai navan puolelle, niin kaikkien lakisäädösten mukaan ei kenelläkään pitäisi olla mitään valittamista.
Tällaisia napaan kiinnitettäviä nimeomaan tarkoitan. Tarttis vissiin kysyä ihan joltain asialliselta katsastusmieheltä: saako napaan kiinnittää jotain, vai onko se sitten ripustuksen rakenteiden muuttamista, jota ei katsota hyvällä. Olisi tosi kiva, jos jollakulla olisi näyttöä asiasta. Mihin autoon tehtiin, missä katsastettu...?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, napaan kiinnitettäviä muovisia sovitusrenkaita on omissakin aluvanteissa ollut, ja taitaa olla nykyisissäkin, nehän ovatkin ihan lailliset.

Yhden kaverin autoon olivat laittaneet liian suurella reiällä olevat ja kyllä muuten täristi...
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanne-/ rengassäädökset

Viesti Kirjoittaja Jori K »

juuso kirjoitti:Tällaisia napaan kiinnitettäviä nimeomaan tarkoitan. Tarttis vissiin kysyä ihan joltain asialliselta katsastusmieheltä: saako napaan kiinnittää jotain, vai onko se sitten ripustuksen rakenteiden muuttamista, jota ei katsota hyvällä. Olisi tosi kiva, jos jollakulla olisi näyttöä asiasta. Mihin autoon tehtiin, missä katsastettu...?
Vanhalla naapurilla (OCF:n aktiivijäsen) oli Evo 500 -Omegassa tuollaiset kiinnipultatut spacerit - hän ainakin sanoi, että ovat lailliset ja katsastetut.
(itselläni oli siihen aikaan semmoiset 'irralliset' levityspalat...)

- jos asia askarruttaa vielä voisin vaikka kaivella kaverin puhelinnumeron ja kysyäkin asiasta.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Levikepalat ovat sallittu sellaisissa autoissa missä ne alunperin kuuluvatkin olla. Jotain ranskalaisia muistaakseni tähän luokkaan kuuluu...?
Itselläni vannekoon muutoskatsastus on merkitty lisätietoja kohtaan ("katsastuksessa merkitty rengaskoko edessä 22....-...-.., takana 225--jne")
jolloin ymmärrykseni mukaan EI saa käyttää isompia kokoja!
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Soviterenkaat

Viesti Kirjoittaja juuso »

Itsekin olen nähnyt näitä soviterenkaita. Missähän kulkee se raja mitä saavat olla... sama juttuhan se meinaan niissäkin, jos sovitepalat kerran on kielletty. OK- onhan ne muoviläpyskät vain 0.5...1 mm:n paksuisia, mutta kuitenkin.

Voisi olla ihan asiallinen juttu, jos voisit (350SLC) tsekata- olisi meinaan konkreettista tietoa hyväksytystä jutusta- ehkä kaveri on sitten selvittänyt asiaa muutenkin. Asia nyt ei ole akuutti, mutta kiinnostaa muutenkin kuin periaatteellisella tasolla.
Unelmilla on tapana toteutua...
W124-260
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 12.08.2003 18:43

Viesti Kirjoittaja W124-260 »

Soviterenkaita saa ja nimenomaan kuuluukin käyttää aluvanteissa, koska yleensä vannevalmistajat eivät tee yhdelle pulttijaolle kuin yhtä keskireikää, esim. Azev 72,5mm keskireijällä ja siitä sitten eri autoihin sovitus muovisella(yleensä) soviterenkaalla, esim. Mb 66,6mm. Toki joillain vannevalmistajilla voi olla tapana tehdä joka autolle omaa vannetta, mutta ei yleisesti.

Spacereita ei saa käyttää tieliikenteessä, ellei ne ole olennainen osa vannetta, esim. RH:lla valtaosa vanteista saatavilla ainoastaan adapteriversioina, jolloin vannetta ei edes voi kiinnittää napaan ilman mallikohtaista spaceria. Eli ensin pultataan adapteri napaan ja sitten vanne adapteriin. Vanteiden mukana tulee TÜV-hyväksyntätodistus ko. setille ja niitä on sitten vilautettava katsastusmiehelle muutos-/normaali katsastuksen yhteydessä.

Tosin pultattavissa spacereissa(yleensä) tulee myös mukana TÜV-hyväksyntätodistus ja ne saattaa mennä katsastuksessa läpi myös normaali aluvanteen kanssa. Katsastusmiehet kun eivät välttämättä katso muutakuin TÜV-paperit.
Avatar
Appe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 09.07.2003 22:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Appe »

Itse kävin katsastusasemalla muutoskatsastamassa 17 tuumasia vanteita (alkuperäset 15"), mutta vanteita ei tarvinu muutoskatsastaa, koska kyseistä mallia (C) on alunperin 16" vanteilla (olisko sport malli?), näin katsastusmies sanoi ja oli vielä yksityinen katsastusasema. :roll:
Oman käsitykseni mukaan jos muutoskatsastaa 17" vanteille ja laittaa 18" vanteet niin sakot rapsahtaa, sillä sittenhän vois muutoskatsastaa 18":lle ja laittaa 19":set :D
206CC -04
Yamaha R6 -04

Ollut joskus (vanhoina hyvinä aikoina)
MB C180 Elegance
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Appe kirjoitti:Itse kävin katsastusasemalla muutoskatsastamassa 17 tuumasia vanteita (alkuperäset 15"), mutta vanteita ei tarvinu muutoskatsastaa, koska kyseistä mallia (C) on alunperin 16" vanteilla (olisko sport malli?), näin katsastusmies sanoi ja oli vielä yksityinen katsastusasema. :roll:
Oman käsitykseni mukaan jos muutoskatsastaa 17" vanteille ja laittaa 18" vanteet niin sakot rapsahtaa, sillä sittenhän vois muutoskatsastaa 18":lle ja laittaa 19":set :D
W123:een on saanut tilattua tehtaalta 15" pyörät 14":n tilalle. Eli siihen voisi laittaa muutoskatsastamatta 16" pyörät, vaikka rekisteriotteessa lukee renkaiden kohdalla 175 R 14?!....
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

jarski kirjoitti:W123:een on saanut tilattua tehtaalta 15" pyörät 14":n tilalle. Eli siihen voisi laittaa muutoskatsastamatta 16" pyörät, vaikka rekisteriotteessa lukee renkaiden kohdalla 175 R 14?!....
Mitenkähän W114/115? Ainakin pitkässä, ambulanssissa ja luultavimmin myös ruumisvankkurissa oli 15" pyörät.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

jarski kirjoitti: W123:een on saanut tilattua tehtaalta 15" pyörät 14":n tilalle. Eli siihen voisi laittaa muutoskatsastamatta 16" pyörät, vaikka rekisteriotteessa lukee renkaiden kohdalla 175 R 14?!....
Ne taitaa verrata siihen mitä kokoja rekisteriotteessa lukee...
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Appe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 09.07.2003 22:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Appe »

Mulla luki rekisteriotteessa 195/65/15 ja vaihdoin 215/45/17 alle, mutta katsastuskonttorin mies sano että ei niitä pakolla tarvi muutoskatsastaa ja tutki hetken tietokonetta ja totes että näin on, koska joku malli oli alkujaan 16":lla, hassu juttu
206CC -04
Yamaha R6 -04

Ollut joskus (vanhoina hyvinä aikoina)
MB C180 Elegance
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Appe kirjoitti:Mulla luki rekisteriotteessa 195/65/15 ja vaihdoin 215/45/17 alle, mutta katsastuskonttorin mies sano että ei niitä pakolla tarvi muutoskatsastaa ja tutki hetken tietokonetta ja totes että näin on, koska joku malli oli alkujaan 16":lla, hassu juttu
Hyvää palvelua...miksei täälläpäin inssit ole tollasia... :evil:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Mauri H. kirjoitti: Yhden kaverin autoon olivat laittaneet liian suurella reiällä olevat ja kyllä muuten täristi...
Tuota olen itsekin pähkäillyt että kuinka vaikuttaa vanteen keskitykseen kiristäessä jos tuollaista soviterengasta ei navassa ole? Kuitenkin luulisi että kiristäessä oikein (ristiin) vanne hakeutuisi pyörän napaan keskelle automaattisesti - niin suurta klappiahan ei yleensä pultinrei'issäkään kai ole? ja joissakin alumiinivanteissahan pulteissa on yläpäässä leveämpi kartio joka vielä keskittää vannetta kiristettäessä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Joo

Viesti Kirjoittaja juuso »

Petri M. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Yhden kaverin autoon olivat laittaneet liian suurella reiällä olevat ja kyllä muuten täristi...
Tuota olen itsekin pähkäillyt että kuinka vaikuttaa vanteen keskitykseen kiristäessä jos tuollaista soviterengasta ei navassa ole?
Omaa kokemusta: kyllä täristi- tuntui samalta kuin epätasapaino. Oletin itse, että keskittää kyllä pulteilla, mutta yksi rengasguru sanoi, ettei keskitä. Komensi minut teettämään sovitteet. Sorvautin keskiön sovitteet ihan raudasta- vai olikohan alumiinia. Työn tehnyt kaveri sanoi, että useimmissa vanteissa on 0.1... mm:n heittoja alkuperäisissä keskirei'issä- teki sitten jokaiselle vanteelle omansa. Tämä auttoi ainakin minulla.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Soviterenkaat

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Tein tuossa tutkielmia tänään ollessani lapsenvahtina - tässä tulokset :wink:
juuso kirjoitti:Voisi olla ihan asiallinen juttu, jos voisit (350SLC) tsekata- olisi meinaan konkreettista tietoa hyväksytystä jutusta- ehkä kaveri on sitten selvittänyt asiaa muutenkin. Asia nyt ei ole akuutti, mutta kiinnostaa muutenkin kuin periaatteellisella tasolla.
Siinä ko. autossa on vakiona nuo napoihin kiinnipultatut levikkeet eli ne ovat lailliset.


Lakitekstissä sanotaan:

Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.

(1256/2002 Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta)


Eli kaikki irralliset ja omat viritelmät (kiinnipultatutkin) ovat laittomia...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Soviterenkaat

Viesti Kirjoittaja PM »

350 SLC kirjoitti:Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Johan on helvetinmoista nihilismiä!
Sitten ei kuitenkaan katsastuksessa huomata katkenneita runkoja tai 5-10 vuotta sitten parhaat päivänsä nähneitä iskareita. :roll:

Kas kun ne Ameriikassa saa rakennella mitä huvittaa. Siellähän tuo lainsäädäntö / toimintatavat ovat aikas tiukkoja monessakin asiassa.
Noh, onhan tuo Amerikka kuitenkin varsinainen autoilun kehto, jos gallona gasoliinia maksaa saman verran kuin täällä litra. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Re: Soviterenkaat

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Pasi M. kirjoitti:
Kas kun ne Ameriikassa saa rakennella mitä huvittaa. Siellähän tuo lainsäädäntö / toimintatavat ovat aikas tiukkoja monessakin asiassa.
Noh, onhan tuo Amerikka kuitenkin varsinainen autoilun kehto, jos gallona gasoliinia maksaa saman verran kuin täällä litra. 8)

Tarviikos ameriikassa katastaa autoakaan kuin kerran, muistelisin,että näin olis ainaki joissain osavaltioissa.
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: Soviterenkaat

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Lakitekstissä sanotaan:

Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.

Oon nähnyt joitakin kertoja levikepalat autoissa jossa pyörii O.Z. vanteet alla :)
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Tuosta tuumakoosta sen verran että kun joskus kyselin asiaa konttorilta niin silloin vastaus oli että tuumalla saa alkuperäistä kokoa kasvattaa ilman muutoskatsastusta.
Joka siis tulkittiin niin että alkuperäisen koon ollessa 15" sai alle laittaa 16"..mutta 17":selle pitää muutoskatsastaa..joka taas ei tarkoita sitä että 17":lle muutoskatsastettuun saisi ilman uutta katsastusta laittaa 18":set.

Offsetin/ vanteen leveyden suhteen en muista että olisi puheena ollut erityisempiä määräyksiä.
Renkaan leveyttä taasen sai jonkin verran muuttaa ilman muuotskatsastusta (tarkkoja lukuja en muista)

Spaceri/ vastaavat on Suomessa kielletty.

Samoin totta on se että jos alle laittaa huippunopeutta alemman nopeusluokan renkaat niin autoon on kiinnitettävä kuljettajalle selkeästi näkyvälle paikalla tarra joka kertoo että autossa on alla alemman nopeusluokan renkaat..ja siis vain yhtä nopeusluokkaa alemmat saa laittaa.
Talvirenkaita tämä pykälä ei koske.

Sen olen itsekin saanut todeta että eri katsastuskonttoreilta saa näihinkin kysymyksiin erilaisia vastauksia..mutta olisikohan ollut www.ake.fi josta löytyy parhaiten voimassa olevaa tietoa myös näihin kysymyksiin. Tuolta sivuilta löytyvää tietoa/ määräyksiä pitäisin luotettavimpana ja voimassaolevana jos eri konttoreiden tai inssien antamat tiedot ovat ristiriitaisia.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

jva kirjoitti: Offsetin/ vanteen leveyden suhteen en muista että olisi puheena ollut erityisempiä määräyksiä.
Juu offsetistä ei ole sen kummempia määräyksiä, mutta muistaakseni raideleveys ei saa kasvaa yli 10mm. Tuskinpa sitä inssi kuitenkaan mittaa...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3792
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Ite olen hommaamassa noita ATP:n Truck vanteita ja ko. vannetta ei saa kuin 40 offsetillä! eli jos ostan vanteet joudun laittamaan 5mm levennyspalan jotta tuo offset muuttuisi sopivaksi. On vain mielenkiintoista nähdä saako kippoa katsastettua tuolla paketilla. Auto on myös muutoskatsastettu 17" vanteille joten sitäkö ei tarvitse enää uudelleen muutoskatsastaa 18":lle ?omasta mielestä kyllä pitäisi...??
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

On muutoskatsastettava.Muutoskatsastettu koko ei saa muuttua YHTÄÄN!Itselläni oli liikkuvien kanssa ongelmia,rekisteriotteeseen merkintä ja kirjallinen varoitus kun rengas 1(yhden) sentin liian leveä :twisted: Oli kyllä juhannuspäivä että olisiko ollut hieman hermot kireällä poliisisedällä :lol:

Jos levikepalat huomataan niin epäilen että leimaa ei tule.Tietenkin yksi vaihtoehto olisi muutoskatsastaa lainavanteilla :oops:
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sentti leveämmäksi muutoskats. jälk.

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Mites tuo kolmen sentin sääntö rengasleveydessä pätee? Oma kosla on muutoskatsastettu 245-gummeille ja 17'' vanteille. Jos pläjäytän 255 -renkaat alle, niin onko se lainvastaista ilman muutoskatsastusta? (En nyt tarkoita, että NOIN lainkuuliainen olisin, mutta kiinnostaa aihe..)
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Tikkurilan katsastusasemalla...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Viimeksi kun katsastutin autooni uudet vanteet kysyin tätä asiaa tarkemmin ja vastaukseksi sain tällaista tekstiä.
-Jos autoosi asennetaan vanteet/renkaat joiden kokoa ei ole merkitty rekisteriotteeseen on ne silloin muutoskatsastettava(pois lukien se 1" vanne koon kasvu, jne.). Käytännössä siis kun katsastin autoni 205/40/17 renkailla en saa siihen vaihtaa 215/40/17 renkaita. Eli rengas kokoakaan ei saa muuttaa :shock: . Onneksi noissa uudemmissa Mersuissa(ainakin w220) oli rekisteriotteessa useita rengas/vannekokoja jo valmiiksi :wink:
Vastaa Viestiin