Hei,
Pieni ihminen on W213 Euro6 -pakokaasujärjestelmän kanssa hukassa.
Autoni vikakoodi on jotain sinnepäin kuin "SCR-katalysaattorin hyötysuhde riittämätön".
Tilasin siis vähän ajetun varaosan ja se vaihdettiin paikalleen - ja sama tulos.
Onko tämä varaosahaun "katalysaattori" siis sama osa kuin "SCR-katalysaattori"?
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/stock/ ... ri/Kaikki/
W213: onko "katalysaattori" ja "SCR-katalysaattori" sama asia?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2828
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
W213: onko "katalysaattori" ja "SCR-katalysaattori" sama asia?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Re: W213: onko "katalysaattori" ja "SCR-katalysaattori" sama asia?
Jaa, avasitkin tälle kysymykselle omankin ketjun, ehdin jo vastaamaan sulle tuonne toiseen.
Omien kokemusten mukaan tuo kyseinen vikakoodi voi johtua useasta eri syystä. Yleisin lienee tukkeutunut tai huonosti toimiva adbluen annostelusuutin/järjestelmä. Myös vääriä, mutta loogisia, arvoja antavat nox-anturit voivat tuota aiheuttaa. Liian alhainen pakolämpötila tekee myös samaa. Osaavan testerinkäyttäjän kyllä luulisi löytävän sieltä sen oikean vian. Tuon linkkaamasi hapetuskatalysaattorin vaihdolla/putsaamisellakin on joskus saatu hieman lisää tehoa scr-kattiin pakolämpöjen nousun muodossa, mutta harvemmin se oikea vika siinä on.
Vastaus siis tuohon kysymykseen on ei, tuo ei ole scr-katalysaattori. Suosittelen vahvasti tutustumaan siihen dokumenttiin siellä toisessa ketjussa.
Omien kokemusten mukaan tuo kyseinen vikakoodi voi johtua useasta eri syystä. Yleisin lienee tukkeutunut tai huonosti toimiva adbluen annostelusuutin/järjestelmä. Myös vääriä, mutta loogisia, arvoja antavat nox-anturit voivat tuota aiheuttaa. Liian alhainen pakolämpötila tekee myös samaa. Osaavan testerinkäyttäjän kyllä luulisi löytävän sieltä sen oikean vian. Tuon linkkaamasi hapetuskatalysaattorin vaihdolla/putsaamisellakin on joskus saatu hieman lisää tehoa scr-kattiin pakolämpöjen nousun muodossa, mutta harvemmin se oikea vika siinä on.
Vastaus siis tuohon kysymykseen on ei, tuo ei ole scr-katalysaattori. Suosittelen vahvasti tutustumaan siihen dokumenttiin siellä toisessa ketjussa.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W213: onko "katalysaattori" ja "SCR-katalysaattori" sama asia?
Älä nyt ihmeessä vaihtele noita osia arvaamalla, on kyllä loputon ja kallis tapa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W213: onko "katalysaattori" ja "SCR-katalysaattori" sama asia?
.
Ei ole
SCR katti on siellä pakoputkessa viimeisenä, tavan katti ensimmäisenä.
Tässä meidän saastenormissa rajoitetaan, valvotaan typen määrää pakokaasuissa.
SCR katin molemmilla puolilla on Nox (typpi)anturit, ne mittaavat ensinnäkin SCR katille tulevan typen oksidien määrän ja takimmainen tarkkailee pakoputken päästä ulostulevaa typen määrää ja näillä tiedoilla AdBluen ohjainlaite päättelee, että onko se reaktio katissa ollut riittävän tehokas, niin että auto täyttää sille asetetun päästörajan, vai täytyykö toimintaa tehostaa lisäämällä reaktioon ureaa.
Jotta tämä ureasystematiikka voisi toimia oikein, täytyy antureiden ja moottorin muidenkin osioiden js asioiden toimia kunnolla.
Ei ole
SCR katti on siellä pakoputkessa viimeisenä, tavan katti ensimmäisenä.
Tässä meidän saastenormissa rajoitetaan, valvotaan typen määrää pakokaasuissa.
SCR katin molemmilla puolilla on Nox (typpi)anturit, ne mittaavat ensinnäkin SCR katille tulevan typen oksidien määrän ja takimmainen tarkkailee pakoputken päästä ulostulevaa typen määrää ja näillä tiedoilla AdBluen ohjainlaite päättelee, että onko se reaktio katissa ollut riittävän tehokas, niin että auto täyttää sille asetetun päästörajan, vai täytyykö toimintaa tehostaa lisäämällä reaktioon ureaa.
Jotta tämä ureasystematiikka voisi toimia oikein, täytyy antureiden ja moottorin muidenkin osioiden js asioiden toimia kunnolla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2828
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: W213: onko "katalysaattori" ja "SCR-katalysaattori" sama asia?
Ookoo, kiitoksia.
Ei tarvitse enää ihmetellä, miksei SRC-päästögraafi asetu kohdilleen katalysaattorin vaihdolla..
Ei tarvitse enää ihmetellä, miksei SRC-päästögraafi asetu kohdilleen katalysaattorin vaihdolla..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967