S212 perän ilmajousitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarno149
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 28.07.2023 08:52

S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Huomenta.

Teki erikoisen tempun tuo meikäläisen 2010 S212 350cdi 4matic jossa etupäässä on ihan rautajouset.
Aamulla tuossa olin lähdössä töihin ja kaikki tuntui olevan normaalisti. Siinä ajellessa sitten vajaan kilometrin verran ihmettelin vähän outoa "ajoasentoa", sekä sellaista pientä hyppyytystä -> no eikun johonkin parkkipaikalle parkkiin, autosta ulos ja luuramaan. No perähän oli alhaalla ja kompressori hurisee jatkuvalla syötöllä mutta perä ei nouse mihinkään.
Olin jo heittämässä työmatkan osalta kirvestä kaivoon, mutta ajattelimpa vielä kokeilla sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Noh sehän pumppasi perän takaisin ylös niinkuin pitääkin joten jatkoin siitä sitten matkaa.
No tuo sama homma tapahtui jälleen parin kilometrin jälkeen uudelleen, mutta enää auton uudelleenkäynnistely ei auttanut mitään. Kompressori hurisee, mutta perä ei hievahdakkaan vaan pysyy aivan tontissa.

Eilen tunkkailin autoa keulasta ylös kun eteen koiranluita vaihtelin, mutta eipä tuolla nyt varmaan mitään tekemistä tämän ongelman kanssa voi olla?
Lisäksi eilisen pikkuremontin jälkeen kävin autolla ajelemassa jokusen kilometrin eikä ollut mitään ongelmia.

Auton perän ilmajousitus on tähän asti toiminut moitteetta, eikä se ole laskenut mihinkään pidemmässäkään parkissa.
Tuossa aiemmin keväällä tuo tosin teki päinvastoin, että se pumppasi perän taivaiseen, mutta tuo saatiin fiksattua korjaamalla sen "tyhjennysventtiilin" johdot, jotka olivat syöpyneet poikki.

Kun tuo "ongelma" tuli näin yhtäkkiseltään ilman mitään aiempia ongelmia, niin onko kaukaa haettu että tuo samainen "tyhjennysventtiili" olis nyt sitten syystä tai toisesta jumittunut auki, jolloin se toimisi vähän "satunnaisesti"?
Jotenkin epäilisin tosiaan mitään ilmajousia tai ilmaletkuja, kun tuo ekalla kerralla nostikin itsensä ylös ongelmitta.

Mittariston näytöön ei tullut mitään sen kummempaa varoitusta kuin kehotus odottamaan että perä saadaan nostettua ylös.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Venttiiliblokki jumittaa luultavasti, tai vuotaa.
Löytyy puskurin takaa, suht helpossa paikassa.
Samalla kannattaa kompuran suodatin ja letku vaihtaa ja kompura putsata.
jarno149
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 28.07.2023 08:52

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Pitääpäs koittaa kattoa tässä viikonlopun aikana. Onko tuohon mitään näppärää tapaa testata onko tuo syypää? Kompurahan ei taida käydä kuin auto käynnissä ja silloin tuolla pakoputkien alla ei kuule kyllä yhtään mitään.

Edit: Koodilla A2123200758 taitaa löytyä oikea osa, näin puoliksi arvattuna?
Edit2: Youtubessa oli tälläselle kädettömälle hyvä videonpätkä miten tuota pystyy jollain tavalla testaamaan: https://www.youtube.com/watch?v=r2Y65Di ... oI&index=2
Viimeksi muokannut jarno149, Pe 28.07.2023 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13766
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MJPfin kirjoitti: Pe 28.07.2023 09:30 Venttiiliblokki jumittaa luultavasti, tai vuotaa.
Löytyy puskurin takaa, suht helpossa paikassa.
Samalla kannattaa kompuran suodatin ja letku vaihtaa ja kompura putsata.
Meinaatko että venttiliblokissa molempien puolien venttiili jumissa kiinni asennossa? Jos jumittaa auki ja kompura käy niin pussien pitäisi täyttyä. Jos jumittaa kiinni niin ei pitäisi pudota (vauhdilla).

S211:ssä tasonsäädöllä pudottaa perän kerralla tonttiin jos kompuran paineenlaskuventtiili jää auki. S212 vähän erilainen mutta avaisko sekin molemmat venttiilit samanaikaisesti kun yrittää nostaa (ja paineet karkaa kompurasta jos venttiili siell ei sulkeudu).
jarno149
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 28.07.2023 08:52

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

DBFI kirjoitti: Pe 28.07.2023 11:52 Meinaatko että venttiliblokissa molempien puolien venttiili jumissa kiinni asennossa? Jos jumittaa auki ja kompura käy niin pussien pitäisi täyttyä. Jos jumittaa kiinni niin ei pitäisi pudota (vauhdilla).

S211:ssä tasonsäädöllä pudottaa perän kerralla tonttiin jos kompuran paineenlaskuventtiili jää auki. S212 vähän erilainen mutta avaisko sekin molemmat venttiilit samanaikaisesti kun yrittää nostaa (ja paineet karkaa kompurasta jos venttiili siell ei sulkeudu).
Mä mietin just tuota "paineenlaskuventtiiliä", jonka johdotuksia jo aiemmin korjasin. Tosin tuolla mun edellisellä fiksillä tuskin on mitään tekemistä tämän ongelman kanssa, kun tuo venttiili on oletuksena kiinni. Mutta josko sielä olis jotain sontaa sitten, jolloin se on jäänyt raolleen tjsp.
Palaillaan kun oon viisaampi tuon kanssa.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4694
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Jos molemmat tippuu niin kompura ei joko pyöri tai tee painetta kun venttiilit on auki ja kompuran pitäisi täyttää pusseja.
Ei molemmat välttämättä jumita tosiaan samaan aikaan.
Ajossa siis kun tippuu.
jarno149
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 28.07.2023 08:52

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

MJPfin kirjoitti: Pe 28.07.2023 17:55 Jos molemmat tippuu niin kompura ei joko pyöri tai tee painetta kun venttiilit on auki ja kompuran pitäisi täyttää pusseja.
Ei molemmat välttämättä jumita tosiaan samaan aikaan.
Ajossa siis kun tippuu.
Kompura pyörii jatkuvasti kun auton laittaa käyntiin, joten jossain venttiilissä vika luultavimmin on. Kömmin tuonne auton alle tässä iltapäivällä ja koitetaan selvitellä missä vikaa.
Eilen töistä kotiin ajellessa tuli mittaristoon "malfunction" teksti, joten nyt autokin tuntuu hoksaavan että jossain on vikaa.
jarno149
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 28.07.2023 08:52

Re: S212 perän ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarno149 »

Kompuran onkin edellinen omistaja ilmeisesti vaihtanut, kun tuossa on tarra 2019 vuodelta. Kompura pyörii ja ainakin jonkun verran tekee painetta kun ulkoisella virralla sitä pyörittelee. Myös se pumpussa oleva tyhjennysventtiili ainakin napsuu kun sille jännitettä antaa.
Jatketaas tutkimuksia sen jakoblokin kanssa.

Edit:
Nyt kun tuota pumppua pyörittelin, niin samantien kun pumppu sammuu, niin paineet katoaa johonkin. Olettaisin että noin ei kuuluisi tapahtua? Eikös siinä ole erikseen tuo tyhjennysventtiili sitä varten jos halutaan paineet päästää pois?

Edit2:
Jaa siinä pumpun toisella puolella olikin joku jousiventtiili, joka päästää ilmaa läpi. Oletan että tuo menee kiinni pumpun käynnistyessä paineen vuoksi ja aukeaa kun pumppu sammuu.
Jäi vaan kysymysmerkiksi tuon erillisen tyhjennysventtiilin idea, jos paineet katoaa ilman sitäkin.

Edit3:
Laitoin pumpun takasin autoon kiinni kaikkine letkuine/johtoineen, niin tuo kompressori puhaltaa tuolta imuletkun päästä. Eli jotain sielä on perseellään.
Tuo jakoblokki tuntuu toimivan just niinku pitääkin.

Edit4:
Aiemmin höpisin tuosta jousiventtiilistä, niin siinähän se vika tuntui olevan.
Vuosi jatkuvalla syötöllä ja pumppu ei saanut kuin reilun 2 baaria painetta aikaiseksi.
Purin tuon kyseisen venttiilin pumpun kyljestä (muutamaankin otteeseen) ja siellä oli jonkunverran pölyä sun muuta roskaa.
No putsasin sen sekä muutkin kompressorin sisuskalut ja nyt tekee painetta ainakin 8-9 baria pikaisella testaamisella.
Löin pumpun takaisin autoon ja perä lähti nousemaan miten pitääkin!
Vastaa Viestiin