M271 "sytytyskatkokset"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JH75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.10.2013 12:14

M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja JH75 »

Nyt tarvittaisiin apuja viisaammilta.
Kyseessä W203 -04 (facelift) C180 Kompressor, joka on vienyt ajan ja rahojen lisäksi jo yöunetkin.

Taustaa:
Tyypilliseen M271 tyyliin oli jakoketju venynyt ja raattaat kuluneet, kunnes lopulta ketju hypännyt muutaman hampaan ja auto hädin tuskin kävi.
Hommasin uuden ketju-/ratassarjan jonka tuttu sitten asenteli paikoilleen.
Hain auton korjauksesta ja se toimi moitteetta n. 30km matkan sekalaista ajoa.
Kotiin päästyäni jätin sen pihalle käymään tyhjäkäyntiä. Muutaman minuutin kuluttua käynti muuttui epätasaiseksi ja moottorin vikavalo syttyi.
Ei kun iCarsoft kiinni ja vikakoodina: "P201A-008 Misfiring of cylinder 2, damages TWC [P0302]"
Tämän jälkeen:
- vaihdettu tulpat ja puolat ristiin, ei vaikutusta
- mitattu puristukset, kaikki ok
- vaihdettu suuttimet ristiin, ei vaikutusta
- vaihdettu suuttimien ohjaus ristiin 1<->2, vika siirtyi sylinteriin 1, mutta muutaman sekunnin jälkeen kävi enää kahdella,kun 2:nen tippui jälleen.
- putsattu kaikki liittimet ja pesty suuttimet, tämän jälkeen herjasi sylintereitä 3 ja 4, mutta vikakoodin poiston jälkeen alkoi taas käymään normaalisti
- siirreltiin ja käytettiin pihalla muutama viikon ajan satunnaisesti, toimi moitteetta
- oli aika lähteä konttorille hakemaan uutta leimaa, kilometrin jälkeen tuntui taas "nykäisy" ja tuttu valo ilmestyi mittaristoon
- testeri kiinni: "P201A-004 Misfiring of cylinder 4, damages TWC [P0304]", kuittaus ja hetken kuluttua "P201A-002 Misfiring of cylinder 3, damages TWC [P0303]"
- vaihdettu nokkien solenoidit ja nokka-akselin asentotunnistin toisesta toimivasta yksilöstä, ei vaikutusta

Kylmänä tuntuisi toimivan paremmin ja mikäli kierroksia nostaa rauhallisesti, käy suhteellisen tasaisesti, mutta nopean kaasun painalluksen jälkeen tyhjäkäynnille palattuaan rupeaa käymään vajaalla ja sytyttää vikavalon syyttäen satunnaisesti eri sylinterejä (sylinteri 2 on yleisin).

Tulisiko kennellekään mieleen, mitä koittaa seuraavaksi?
S212 200CDI -10
W906 313CDI -08
W639 109CDI -05
Atego 818 -04
S203 C180K -04
W639 115CDI A -04
S211 270CDI -03
S211 220CDI -03
S203 C200K A -02
S203 C180K A -02
S203 220CDI A -02
S124 300TD A -91
S124 300TDT A -91

Pihakoristeena: W202 C180 -96, W124 200D A -90, W124 200D -89, W201 200D -84
Elintenluovuttaja: S210 290TD A -97
Menneitä: W251 320CDI -06, W638 112CDI A -04, S203 C180K -03, W414 1.7CDI A -03, W903 316CDI A -02, S203 220CDI A -02, S203 C200K A -02, S203 200CDI A -02, W414 1.9 A -02, W638 112CDI A -01, S202 C200K A -01, W210 200CDI A -00, S202 C240 A -99, S202 C180 A -99, S202 C230K A -98, W202 C180 A -97, S210 290TD A -97, 3x S210 290TD A -96, W124 E 200D A -95, S124 250D -89
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2351
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Oletko tarkistanut, että jako on varmasti kohdallaan kun se uusi vika tuli heti jakopäärempan jälkeen?

Vaikuttaa takuukorjaukselta...
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voikohan vanhan ketjun aikaan ollut että venttiilit jo kosketellut mäntiä eikä enää tiivisty täysin jos kerran hädin tuskin enää suostui käymään.
Jos kokeilisi mitata ohivuodot?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanhempi M111 oli noilla oireilla ja vikakoodeilla ilmamassamittarivika, muta M271 en tainnut vastaavaan törmätä.
Joku tietävämpi kertonee voisiko tässäkin moottorissa olla sellaisesta kyse.
wiimax.fi
JH75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.10.2013 12:14

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja JH75 »

Näyttää siltä, että vika voi ollakin dealerin mainitsemassa ilmamassamittarissa.
Mittasin yleismittarilla ja vertasin arvoja vieressä olevaan toimivaan yksilöön, jossa oli aivan eri lukemat.
Jätin liittimen auki ja käytin koneen kuumaksi sekä tein muutaman lyhyen kiihdytyksen.
Kävi kaikilla ja ainut vikakoodi tuli tietysti MAFista auki olevan liittimen takia.
En viitsi sitä ruveta vaihtamaan toimivasta, niin tilaan uuden ja katsotaan miten käy.
Kiitos tässä vaiheessa!
S212 200CDI -10
W906 313CDI -08
W639 109CDI -05
Atego 818 -04
S203 C180K -04
W639 115CDI A -04
S211 270CDI -03
S211 220CDI -03
S203 C200K A -02
S203 C180K A -02
S203 220CDI A -02
S124 300TD A -91
S124 300TDT A -91

Pihakoristeena: W202 C180 -96, W124 200D A -90, W124 200D -89, W201 200D -84
Elintenluovuttaja: S210 290TD A -97
Menneitä: W251 320CDI -06, W638 112CDI A -04, S203 C180K -03, W414 1.7CDI A -03, W903 316CDI A -02, S203 220CDI A -02, S203 C200K A -02, S203 200CDI A -02, W414 1.9 A -02, W638 112CDI A -01, S202 C200K A -01, W210 200CDI A -00, S202 C240 A -99, S202 C180 A -99, S202 C230K A -98, W202 C180 A -97, S210 290TD A -97, 3x S210 290TD A -96, W124 E 200D A -95, S124 250D -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17261
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kas, kiva jos olisi nyt tuossa löytynyt vika, kun olet paljon jo yrittänyt selvittää asiaa.
Kerro sitten miten kävi, toivotaan parasta. Vähän outoa se, että ilmamassamittarivika olisi alkanut jakopääremontissa, mutta onhan tuo opittu että autojen maailmassa melkein mikä tahansa on mahdollista....
wiimax.fi
JH75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 05.10.2013 12:14

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja JH75 »

Ei enää hermot ja lompakko kestä tuota kyseistä kulkinetta.
Ilmamassamittari on tänään vaihdettu.
Vika siirtyi ja jäi sylinteriin 3: "P201A-002 Misfiring of cylinder 3, damages TWC [P0303]". Ilmenee jälleen säännöllisen epäsäännöllisesti, lähinnä kiihdytyksen yhteydessä. Sammutus, vikakoodin kuittaus, startti ja taas toimii hetken.
Joten ideoita ongelman ratkaisemiseksi otetaan edelleen vastaan.
S212 200CDI -10
W906 313CDI -08
W639 109CDI -05
Atego 818 -04
S203 C180K -04
W639 115CDI A -04
S211 270CDI -03
S211 220CDI -03
S203 C200K A -02
S203 C180K A -02
S203 220CDI A -02
S124 300TD A -91
S124 300TDT A -91

Pihakoristeena: W202 C180 -96, W124 200D A -90, W124 200D -89, W201 200D -84
Elintenluovuttaja: S210 290TD A -97
Menneitä: W251 320CDI -06, W638 112CDI A -04, S203 C180K -03, W414 1.7CDI A -03, W903 316CDI A -02, S203 220CDI A -02, S203 C200K A -02, S203 200CDI A -02, W414 1.9 A -02, W638 112CDI A -01, S202 C200K A -01, W210 200CDI A -00, S202 C240 A -99, S202 C180 A -99, S202 C230K A -98, W202 C180 A -97, S210 290TD A -97, 3x S210 290TD A -96, W124 E 200D A -95, S124 250D -89
Huttiainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 631
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16

Re: M271 "sytytyskatkokset"

Viesti Kirjoittaja Huttiainen »

Oliko tuota koskaan tutkittu starilla, jos sieltä löytyisi jotain tietoa enemmänkin, vaikka tapahtumamuistista?

Oliko tulpanjohdot myös vaihdettu? vaikkei kyllä kuulosta että oikeasti olisi niissä vika, kun vaihtelee kerta sytytyskatkot sylinteristä toiseen miten sattuu. Jos noi koodit nyt paikkaansa pitää.
2007 R 320cdi
Vastaa Viestiin