Rikkaalla käyvä w203
Rikkaalla käyvä w203
Morjes ja help me.
Päänvaivana olisi tuollainen 2005 vuoden w203 mersu, tehokkaimmalla M271 moottorilla. No kerrotaampa sitten ensin oireista...
Kun auton käynnistää kylmänä se käy muutaman sekunnin hyvin mutta sitten se "puutuu" ja putkesta alkaa tulemaan mustaa savua (maakin värjäytyy putken kohdasta mustaksi). Tämän jälkeen alkaa paukuttamaan putkessa. Paukuttamista ja mustan savun tuloa kestää niin kauan kun ryyppy on päällä, jonka jälkeen alkaa käydä nätisti. Vaikka auto käy nätisti niin auto haisee ihan mädälle kananmunalle (ilmeisesti juuri rikkaalla käynnin syy). Ja kun auto jo käy hyvin niin antaa vireillä olevan vikakoodin P0172 - Järjestelmä liian rikkaalla, kenttä 1. Tämän koodin antaa aina kylmäkäynnistyksessä mutta autolla kun on ajettu niin koodi häviää. Kun moottori on "välilämmin" ja käynnistää uudestaan niin kierrokset heijaa aivan kuin ei saisi bensaa ja kaasua annettaessa meinaa sammua. Ajossa ei nyi, voima tuntuu olevan tallella ja auto muutenkin toimiva, käy hyvin kun starttaa lämpimänä.
No sitten kerrotaan mitä kaikkia osia on jo vaihdettu...
Ketjuremontti tehty ketjupyörineen 1000km sitten eikä auttanut asiaan ja starilla luettuna ajoitus on ok.
Ilmamäärämittari
Imuilmanlämpötunnistin
Etummainen lambda-anturi
Polttoainesuodatin (tämän vaihtaminen korjasi tuon "välilämpimänä" heijaamisen)
Taaempi lambda-anturi putsattu ultraäänipesurilla
Tulpat (kaikki tulpat olivat mustia, ei ollut lyönyt läpi)
Ilmansuodatin
VVT solenoidien liittimet putsattu öljystä
Kompuran ja lohkon välissä oleva huohotinputki uusittu
Alipaine/imuvuotoja on etsitty mutta ei ole löytynyt, kokeiltu useaan otteeseen myös starttipilotilla.
Ruiskujen ohivuotoja yms ei ole tutkittu koska voiko kaikki neljä ruiskua olla hajalla yhtaikaa? -> Viitaten siihen kun kaikki tulpat mustia.
Viimeisimpänä kokeiluna laitettiin bensan sekaan X-1R bensin booster lisäainetta, ei mitään vaikutusta.
Näistä ei tosiaan ollut mitään apua rikkaalla käymiseen, ainoastaan tuo polttoainesuodatin vei tuon heijaamisen pois, mutta edelleen paukuttelee ja syöksee mustaa haisten.
Lopuksi reaaliaikaista dataa moottorin ollessa lämmin ja tyhjäkäynnillä (juuri ajettu 100km ja risat)...
Kuorma arvo 12.9%
MLA 72c
SHRTFT1 -10.2%
LONGTFT1 -0.8%
MAP (kPa) 33
RPM 751
SYT: ennakko 9astetta
IAT 19c
MAF (g/s) 3.18
TP 2.4%
O2K1A2 0.675V
EQ_RATB1S1 0.986
O2B1S1 1.459V
Itse en noista juuri mitään ymmärrä, enkä kyllä ymmärrä enää muutenkaan, että mitä tuon auton kanssa tekisi. Euron kuvat vaan vilisee silmissä, kun nämäkin kaikki vaihdetut osat ovat alkuperäislaatuisia. Joten pliis te viisaammat auttakaa jos keksitte mikä minun meesua vaivaa.
Päänvaivana olisi tuollainen 2005 vuoden w203 mersu, tehokkaimmalla M271 moottorilla. No kerrotaampa sitten ensin oireista...
Kun auton käynnistää kylmänä se käy muutaman sekunnin hyvin mutta sitten se "puutuu" ja putkesta alkaa tulemaan mustaa savua (maakin värjäytyy putken kohdasta mustaksi). Tämän jälkeen alkaa paukuttamaan putkessa. Paukuttamista ja mustan savun tuloa kestää niin kauan kun ryyppy on päällä, jonka jälkeen alkaa käydä nätisti. Vaikka auto käy nätisti niin auto haisee ihan mädälle kananmunalle (ilmeisesti juuri rikkaalla käynnin syy). Ja kun auto jo käy hyvin niin antaa vireillä olevan vikakoodin P0172 - Järjestelmä liian rikkaalla, kenttä 1. Tämän koodin antaa aina kylmäkäynnistyksessä mutta autolla kun on ajettu niin koodi häviää. Kun moottori on "välilämmin" ja käynnistää uudestaan niin kierrokset heijaa aivan kuin ei saisi bensaa ja kaasua annettaessa meinaa sammua. Ajossa ei nyi, voima tuntuu olevan tallella ja auto muutenkin toimiva, käy hyvin kun starttaa lämpimänä.
No sitten kerrotaan mitä kaikkia osia on jo vaihdettu...
Ketjuremontti tehty ketjupyörineen 1000km sitten eikä auttanut asiaan ja starilla luettuna ajoitus on ok.
Ilmamäärämittari
Imuilmanlämpötunnistin
Etummainen lambda-anturi
Polttoainesuodatin (tämän vaihtaminen korjasi tuon "välilämpimänä" heijaamisen)
Taaempi lambda-anturi putsattu ultraäänipesurilla
Tulpat (kaikki tulpat olivat mustia, ei ollut lyönyt läpi)
Ilmansuodatin
VVT solenoidien liittimet putsattu öljystä
Kompuran ja lohkon välissä oleva huohotinputki uusittu
Alipaine/imuvuotoja on etsitty mutta ei ole löytynyt, kokeiltu useaan otteeseen myös starttipilotilla.
Ruiskujen ohivuotoja yms ei ole tutkittu koska voiko kaikki neljä ruiskua olla hajalla yhtaikaa? -> Viitaten siihen kun kaikki tulpat mustia.
Viimeisimpänä kokeiluna laitettiin bensan sekaan X-1R bensin booster lisäainetta, ei mitään vaikutusta.
Näistä ei tosiaan ollut mitään apua rikkaalla käymiseen, ainoastaan tuo polttoainesuodatin vei tuon heijaamisen pois, mutta edelleen paukuttelee ja syöksee mustaa haisten.
Lopuksi reaaliaikaista dataa moottorin ollessa lämmin ja tyhjäkäynnillä (juuri ajettu 100km ja risat)...
Kuorma arvo 12.9%
MLA 72c
SHRTFT1 -10.2%
LONGTFT1 -0.8%
MAP (kPa) 33
RPM 751
SYT: ennakko 9astetta
IAT 19c
MAF (g/s) 3.18
TP 2.4%
O2K1A2 0.675V
EQ_RATB1S1 0.986
O2B1S1 1.459V
Itse en noista juuri mitään ymmärrä, enkä kyllä ymmärrä enää muutenkaan, että mitä tuon auton kanssa tekisi. Euron kuvat vaan vilisee silmissä, kun nämäkin kaikki vaihdetut osat ovat alkuperäislaatuisia. Joten pliis te viisaammat auttakaa jos keksitte mikä minun meesua vaivaa.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Unohtui vielä mainita että kun ottaa ilmamäärämittarista piuhan irti ja käynnistää niin auto ei paukuttele eikä tupruttele. Sen takia se vaihdettiin ensimmäisenä koska luultiin että vika olisi siinä. Niinpä mietittiin että meneekö moottori ns oletusarvoille silloin kun se on irti.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Mitä moottorin lämpötila näyttää kylmänä, siperiaa vai normaali lämpötilaa?
Vaikuttaa paljon kylmäkäyntiin ja seokseen jos anturi näyttää esim -50 pakkasta.
Vaikuttaa paljon kylmäkäyntiin ja seokseen jos anturi näyttää esim -50 pakkasta.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Näyttää lämpötilan oikein.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Hetkinen sulla toinen lambda näyttää 1.459v joka on sitten muuten ulkona skaalasta.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Tuo liian suuri lambda arvo on ilmeisesti lambda ennen katalysaattoria. Se on uusittu. Putkessa ei ole vuotoja ennen sitä eikä kyllä muutenkaan. Mistähän tuo voisi sitten johtua? Kun auto käy kuitenkin rikkaalla koko ajan kun on tyhjäkäynnillä.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Kato polttoaineenpaine säätimen alipainelinja että on ehjä, eikä kalvorasiasta tihku bensaa alipaine linjaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma 15.08.2022 13:36
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Rikkaalla käyvä w203
Itsellä oli samallainen vaiva ja tein myös kaikki. Tein samalla nokka akselien säätö magneetit + väli piuhat koska oli työntänyt öljyä johtosarjaan + eculle. Lopuksi olin luovuttamassa ja ajoin uuden ohjelman moottori eculle ja tilanne korjaantui itsestään. En tiedä mikö oli ajanut ecun hako teille. Ehkä vanha lamda mikä oli ihan öljyssä sitä en osaa sanoa mutta kauan bollailin testerillä + kaikki kikat kokeiltiin. Pelkällä päivityksellä kaikki kuntoon . Kokeile sinäkin tämä pois alta
W213 350d, w205 180, w210 320cdi, 210 220cdi
Ex w219 500
Ex w201 2.0
Ex w212 250cdi
Ex 202 180
Ammatilta Mekaanikko
Ex w219 500
Ex w201 2.0
Ex w212 250cdi
Ex 202 180
Ammatilta Mekaanikko
Re: Rikkaalla käyvä w203
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Rikkaalla käyvä w203
Markoalan linkissä viimeisessä viestissä kerroin että ostin auton itselleni ja sain kuntoon; juu, alipaineletkustossa oli yksi venttiili väärinpäin paikallaan.
wiimax.fi
Re: Rikkaalla käyvä w203
Pahoittelen suoraa linkkiä muualle. Tässä lkosson juttu:
"Testattu alipainejutut käsipumpulla ja KAS...osa A0004703293 Fuel Regeneration Valve ei pidä alipainetta eli vuotaa läpi vaikka ei saisi. CRC-käsittely ja suoraa sähköä akusta ja venttiili rupesi toimimaan ja pitämään.
Samalla vaihdoin myös imuilman lpt-tunnistimen, koska testeri näytti anturilta liian korkeita volttimääriä."
Nämä aiheutti suuret päästöt tuossa yksilössä.
"Testattu alipainejutut käsipumpulla ja KAS...osa A0004703293 Fuel Regeneration Valve ei pidä alipainetta eli vuotaa läpi vaikka ei saisi. CRC-käsittely ja suoraa sähköä akusta ja venttiili rupesi toimimaan ja pitämään.
Samalla vaihdoin myös imuilman lpt-tunnistimen, koska testeri näytti anturilta liian korkeita volttimääriä."
Nämä aiheutti suuret päästöt tuossa yksilössä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: Rikkaalla käyvä w203
Tilattiin uusi polttoaineen paineensäädin kun ajateltiin että jos se ei toimi oikein tai päästää liikaa painetta läpi. Kun oman järjen mukaan se voisi aiheuttaa kyseisiä ongelmia. Kuinka päin sinisen takaiskun kuuluu olla? Kun minulla se on nyt niin päin että virtaus tapahtuu imusarjaan päin. Paineensäädin kun vaihdetaan, niin vaihdetaan vielä samalla kaikki ilmansuodattimen kotelon alla olevat alipaineletkut ja tarkistetaan, että se legendaarinen huohotusputki on varmasti hyvin kiinni ja ehjä. Mutta täytyy myös kurkata tuo venttiili mistä mainitsit.
Re: Rikkaalla käyvä w203
Käytiin kokeilemassa niin ainakin tuo huohotinventtiili naksuu, eli toimii.