SBC-jarruyksikkö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

SBC-jarruyksikkö

Viesti Kirjoittaja herkko »

Moi, Huollatin autoni (W211 280CDI -06 350tkm) merkkihuollossa, jossa tehtiin myös SBC-yksikön testi, joka totesi sen olevan kunnossa. Paljonkohan painalluksia täytyy olla jäljellä minimissään, jotta saa oheisen tuloksen ? Käsittääkseni testeri ilmoittaa, että tarvitsee uudelleen ohjelmointia, jos painallukset vähissä ja yksikkö muuten kunnossa.
W124 300D -90 "94-look" 1017000km ajettuna
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: SBC-jarruyksikkö

Viesti Kirjoittaja tehodia »

herkko kirjoitti: To 16.06.2022 00:36 Moi, Huollatin autoni (W211 280CDI -06 350tkm) merkkihuollossa, jossa tehtiin myös SBC-yksikön testi, joka totesi sen olevan kunnossa. Paljonkohan painalluksia täytyy olla jäljellä minimissään, jotta saa oheisen tuloksen ? Käsittääkseni testeri ilmoittaa, että tarvitsee uudelleen ohjelmointia, jos painallukset vähissä ja yksikkö muuten kunnossa.
Käsittääkseni sitä painallusten ylärajaa voi nostaa. Onkohan se alunperin ollut 250000? Kun koko systeemi on ollut uutta, niin ei ole osattu arvioida, mikä käytännössä olisi se oikea yläraja. En tiedä voiko tuota "rajattomasti" vain kasvattaa, jos kaikki muu on testien mukaan kunnossa, esim 300000 ja 350000?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6511
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: SBC-jarruyksikkö

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei sille syklimäärälle ole vain yhtä (tai siis nyt kahta) ja tiettyä lukemarajaa, se riippuu n määrästä muista mitatuista parametreista milloin yksikkö päättelee että nyt riittää.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
tehodia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:10

Re: SBC-jarruyksikkö

Viesti Kirjoittaja tehodia »

MiHe kirjoitti: Pe 17.06.2022 11:34 Ei sille syklimäärälle ole vain yhtä (tai siis nyt kahta) ja tiettyä lukemarajaa, se riippuu n määrästä muista mitatuista parametreista milloin yksikkö päättelee että nyt riittää.
Mitkä muut seikat siihen vaikuttaa? Vaikuttaako esim jarrulevyjen kuivatus sadesäällä, jolloin ei tule varsinaisia polkaisuja?

Ei liity varsinaisesti tähän asiaan, mutta tuli tuosta mieleen, että samalla (päivittäisellä) matkalla auton kulutusmittari näytti litran enemmän kulutusta sataselle sadesäällä kuin kuivalla kelillä. Tarkemmin en ole mitannut, ja jotkut muutkin asiat voivat vaikuttaa. Mittavirhe tuntuisi kuitenkin todennäköisemmältä kuin levyjen kuivattaminen.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6511
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: SBC-jarruyksikkö

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ei se ole polkaisu- vaan täyttösyklilaskuri, käsittääkseni. Mutta varma fakta on että valtavalla eri vaihteluvälillä noissa aikoinaan vikakoodi triggaantui. On totta että ohjelmapäivityksellä rajoja nostettiin, mutta tarkkaa lukemaa niille ei ole.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin