S204 valmiita jarruputkisarjoja?
S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Moro,
Löytyykö S204:een (OM651) jostain jarruputkisarjoja valmiina mitassa ja päät tehtyinä? Ei nyt meinaa Google-tohtorointi tuottaa tulosta.
Mielellään kivijalasta PK-seudulla, mutta postimyyntikin toimii tarvittaessa.
Löytyykö S204:een (OM651) jostain jarruputkisarjoja valmiina mitassa ja päät tehtyinä? Ei nyt meinaa Google-tohtorointi tuottaa tulosta.
Mielellään kivijalasta PK-seudulla, mutta postimyyntikin toimii tarvittaessa.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Itse tein siten että irroittelin autosta jarruputket, mittasin niiden pituudet ja teetin päät paikallisessa autotarvikeliikkeessä josta ostin myös metritavarana putkea, ei tullut kalliiksi. Ei kauhean vaikeaa mutta auto on sitten poissa ajosta vähän aikaa. Niitä alkuperäisiä kun käyttää mallina ja ottaa valokuvia ennen purkua niin saa tehtyä aivan orkkiksen näköisen asennuksen. Oikeanpuoleisen putken sitten työntää taka-apurungon yli suorana ja tekee loppupään taitokset vasta sitten. Niihin apurungon yläpuolella oleviin kiinnikkeisiin sitten vääntää sopivalla "jatkovarrella" putket kiinni.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Tämä toki toimisi, kiitos.masa11 kirjoitti: ↑Su 31.10.2021 21:52 Itse tein siten että irroittelin autosta jarruputket, mittasin niiden pituudet ja teetin päät paikallisessa autotarvikeliikkeessä josta ostin myös metritavarana putkea, ei tullut kalliiksi. Ei kauhean vaikeaa mutta auto on sitten poissa ajosta vähän aikaa. Niitä alkuperäisiä kun käyttää mallina ja ottaa valokuvia ennen purkua niin saa tehtyä aivan orkkiksen näköisen asennuksen. Oikeanpuoleisen putken sitten työntää taka-apurungon yli suorana ja tekee loppupään taitokset vasta sitten. Niihin apurungon yläpuolella oleviin kiinnikkeisiin sitten vääntää sopivalla "jatkovarrella" putket kiinni.
Osaako joku heittää vinkkejä PK-seudulla (Pohjois-Espoosta liikun) autotarvikeliikkeitä joissa tämä onnistuisi? Välttyisi työkalun ostolta. Ei ole haaveissa tehdä useampaa satsia...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 491
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Tuossa on ohjeita harrastajalle
http://www.jamesandtracy.co.uk/howto/Me ... pipes.html
Suomeksi käännettynä
https://www-jamesandtracy-co-uk.transla ... tr_pto=nui
http://www.jamesandtracy.co.uk/howto/Me ... pipes.html
Suomeksi käännettynä
https://www-jamesandtracy-co-uk.transla ... tr_pto=nui
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Tuossa mallissa jarrujen ilmaaminen ei mene ihan pelkästään valuttamalla / poljinta painellen, niin onko aivan poissuljettu vaihtoehto teettää homma korjaamolla ? Turvallisuuden kannalta olennaisesta korjauksesta kysymys kuitenkin.
wiimax.fi
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Putki työ kalu kannattaa ostaa jos meinaa ajella Mersuilla sitä voi tarvita myöhemminkin sehän käy myös muihin autoihin. Ostaa putkea metritavarana ja Mersun päitä ja tekee putket. Saksasta saa vanhempiin Mersuihin valmiita putkisarjoja 80-120e niitä olen monesti tilaillu esim MB Classic.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Jos jarruputkityökalun meinaa hankkia niin ei kannata kyllä katsellakkaan niitä halvimpia joilla ei saa kunnollisia päitä tehtyä, taitaa maksaa useamman satasen sellainen millä saa alkuperäistä vastaavaa jälkeä aikaiseksi. Ja koska kyse aika kriittisestä osasta niin päät on syytä tehdä hyvin. Ei minulla ollut mitään ongelmia ilmauksessa samanlaisessa autossa jarruputkien vaihdon jälkeen.
Reilusti valuttelee ja pumppailee.
Tuossa pari kuvaa omasta väsäyksestä.
Reilusti valuttelee ja pumppailee.
Tuossa pari kuvaa omasta väsäyksestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Kiitos kaikille vinkeistä!
Osaako joku vielä nimetä oikean pään ja liitinten profiilin ja nimelliskoon? Saan toki mallin tuosta mukaan mutta helpottaisi etsintää.
Osaako joku vielä nimetä oikean pään ja liitinten profiilin ja nimelliskoon? Saan toki mallin tuosta mukaan mutta helpottaisi etsintää.
Saitko nuo takaputkien etupäät ujutettua valmiiksi pokkailtuina ja yhtenäisinä putkina? Irroititko sen yhden tukivarren vähän matkaa etupyörän takana jonka yli putket menee?
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Putket on tehty yhtenäisinä eli ei ole liitoksia matkalla. Entiset putket oli lattialla mallina, tosin taisi olla poikki tuosta takapyöräkotelon etupuolelta mistä olivat ruostuneet aivan haperoksi. Uudet mittailin niiden avulla rautalankaa apuna käyttäen ja teetin muutaman sentin pidemmät varulta. Muistaakseni taittelin alustavasti joitakin mutkia sinne etupäähän valmiiksi ja aloitin putkien kiinnityksen siitä etupyöräkotelon takareunasta, siitä etenin lisää taivutellen eteenpäin ABS-yksikköä kohti. Oli helppo tehdä se etupää kun oli kuvia ja ja ensimmäistä väännellessä paikalleen oli vielä se toinen vanha paikallaan, siis jos nyt oikein muistan niin taisinpa teettää vasemmanpuoleisen putken ensin ja asentaa sen paikalleen ja sitten vasta purkaa se oikeanpuoleinen.
Tässä vaiheessa etupyöräkotelosta taaksepäin uusi putki oli vielä suorana auton alla/vieressä sen tukivarren yläpuolelta ujutettuna.
Sitten muistaakseni mallailin putkea auton alle ja tein niitä takapyöräkotelon taitoksia.
Oikeanpuoleinen sitten samalla kaavalla ja sitten oli vieressä mallina jo asennettu uusi putki jonka mukaan oli taas hyvä asennella nätisti. Sellainen ero siinä oikeanpuoleisen asennuksessa että se mutka sinne taka-apurungon ylityksen alkuun pitää tehdä ennen kuin vääntelee sitä putkea vasempaan takapyöräkoteloon ja kiinnittää auton alle. Sitten työntää putken apurungon yli ja sitten vasta kiinnittää auton alle ja tekee taitokset vasempaan pyöräkoteloon koska eihän se muuten onnistu. Ja se putken loppuosa työnnetään suorana sinne apurungon yli ja loput mutkat sitten vasta kun muuten paikallaan.
Aika sekava selostus tuli mutta jospa siitä selvää saisi kun muutaman kerran lukee läpi.
Vanhat päät oli mukana mallina kun menin teettämään uudet päät että tulee varmasti samanlaiset.
Sellaiset mutkat jotka ei olleet kriittisiä ts. ei ollut vaaraa että esim. hankaa johonkin ja jää piiloon muovien taakse, niin niihin tein tarkoituksella loivemmat mutkat kuin alkuperäisiin että ei ainakaan tarpeettomasti heikennä putkia mutkien kohdalta.
Alkuperäisissä on aika pienellä säteellä tehty ne taitokset.
Tässä vaiheessa etupyöräkotelosta taaksepäin uusi putki oli vielä suorana auton alla/vieressä sen tukivarren yläpuolelta ujutettuna.
Sitten muistaakseni mallailin putkea auton alle ja tein niitä takapyöräkotelon taitoksia.
Oikeanpuoleinen sitten samalla kaavalla ja sitten oli vieressä mallina jo asennettu uusi putki jonka mukaan oli taas hyvä asennella nätisti. Sellainen ero siinä oikeanpuoleisen asennuksessa että se mutka sinne taka-apurungon ylityksen alkuun pitää tehdä ennen kuin vääntelee sitä putkea vasempaan takapyöräkoteloon ja kiinnittää auton alle. Sitten työntää putken apurungon yli ja sitten vasta kiinnittää auton alle ja tekee taitokset vasempaan pyöräkoteloon koska eihän se muuten onnistu. Ja se putken loppuosa työnnetään suorana sinne apurungon yli ja loput mutkat sitten vasta kun muuten paikallaan.
Aika sekava selostus tuli mutta jospa siitä selvää saisi kun muutaman kerran lukee läpi.
Vanhat päät oli mukana mallina kun menin teettämään uudet päät että tulee varmasti samanlaiset.
Sellaiset mutkat jotka ei olleet kriittisiä ts. ei ollut vaaraa että esim. hankaa johonkin ja jää piiloon muovien taakse, niin niihin tein tarkoituksella loivemmat mutkat kuin alkuperäisiin että ei ainakaan tarpeettomasti heikennä putkia mutkien kohdalta.
Alkuperäisissä on aika pienellä säteellä tehty ne taitokset.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Motonet myy mitallisia valmiita putkia.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Kyllä, mutta ei sopivan pituisia tähän. Mun mittaukset (Huom! Ei siis välttämättä absoluuttisen oikeat, vaan omat mittaukset taipuisalla mittanauhalla)
Taka oikea: 5550 mm
Taka vasen: 4600 mm
Motonetin pisin taisi olla 4880mm. Toki sillä voisi tehdä vasemman puolen ja jättää ylimääräiset kiepille johonkin mutta kun metrikamaa ja prässin tarvii kuitenkin oikeaa puolta varten niin samalla tekee määrämittaisen vasemmallekin.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Nyt oliskin yllättäen iloa etupään putkien pituuksista, kun on kunnollinen prässi lainassa ja metrikamaa ja liittimiä valmiina. Etuputket ei ole (vielä) vaihtokunnossa, mutta voisi tehdä valmiit putket hyllyyn odottamaan joko vaihdon tarvetta tai uskomatonta energiapuuskaa jossa ne tulisi vaihdettua. Nyt ei ole näköpiirissä kumpaakaan.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Jokos vääntelit takaputket paikoilleen? Se vasen etuputki on tosi helppo vaihtaa samalla kun sisälokari on pois ja tosi lyhytkin. Oikeanpuoleinen onkin sitten työläämpi kun on piilotettu pitkältä matkalta.
Re: S204 valmiita jarruputkisarjoja?
Takaputket on paikallaan oikean puolen vikoja mutkia lukuunottamatta. Vasen etuputki olis tosiaan helppo vaihtaa nyt samalla, pitää katsoa illalla kaikkien muiden puhteiden jälkeen vieläkö ehtisi, kun pitää varata ilmauksellekin aikaa. Ainakin teen putken valmiiksi, mitattu on jo, noin 420mm. Oikea etuputki on tosiaan suht v-mainen kun kiertää koneen takapuolelta piilossa. En koske ennen kuin on pakko