MB W123 230EA Vaihteisto-/ryminäasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

MB W123 230EA Vaihteisto-/ryminäasiaa

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Eilen tapahtui kummia, Möin 300D:ni pois, vaikka markkinat ovat kuulema jäissä, vieläpä hyvään hintaan. Mersutonna en ollut kuitenkaan kuin 3 tuntia, ja senkin ajan hienon Mercedeksen kyydissä.

Liityin legendaarisen w123 omistajien jaloon ja onnelliseen joukkoon. Mukaan lähti W123 230EA, vm. -81. Kylläpä tuntuu vanha mersu mahtavalta, tässä autossa on ihan erimalliin/mallin tunnelmaa, kuin edellisessä. Jotakin pientä vanhuksissa tietty aina on, joten muutamia kysymyksiä vaihteistospesialisteille, sekä ryminä spesialisteille.

Loota venyttää 1-2 vaihtoa liian pitkään, ja sitten potkaisee päälle. Pienelläkin kaasulla kone kiertää korkealla, ja potkaisee vaihteen päälle. Muut vaihdot sujuvat hyvin. Öljyä on oikea määrä, ja ovat vasta vaihdetut. Mistä suunnasta kannattaisi laatikkoa ruveta säätelemään, vaijerista vai modulaattorista lootan kyljessä? Onko mitään muuta huomioitavaa?

Sitten "ryminästä." Takaa kuuluu sellaista merkillistä ryminää hitaasti ajettaessa, 60km/h--> ääni häviää, 120km/h-->jälkeen tilalle astuu vapina.
Ryminä on suht tympeän kuuluinen, väljyyttä ei tunnu takapäässä olevan, ja perä ei huuda eikä kolise. Mikä mahtaa olla tämä ääni? Voisiko kardaanin kannatinlaakeri mennä niin huonoon kuntoon, että noin ääntelee? Vapina kovemmissa vauhdeissa kyllä tukisi sitä teoriaa. Auto on pari viikkoa sitten katsastettu, huolella, oikein etsitty äänen aiheuttajaa. Analyytikot kehiin!

Auto on oikean värinen, petroolinvihreä, ja on siinä joitakin varusteitakin. Sisusta on virheetön, vaalea.. Pienellä määrää rakkautta ja huolenpitoa siitä tulee näyttävä ja hieno peli. Auto vanhani, mutta parani 8)
124.023
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Painetta voisi olla hivenen liikaa joten kokeile ensin löysätä sitä lootan kyljestä. Pikkusen kerrallaan ja testit välissä miten vaikuttaa.
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rönttä »

hienon kuvan oot ottanu :!:
Trust me I know what I'm doing...
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Täytyy myöntää, ettei ole minun ottamani tuo hieno kuva, sopisi kyllä sisustuksen väriin, tuolta poimin taustakuvista..

Vaihteistospesialisteille kysymys, mites, tarkemmin tuota testaillessa havaitsin, ettei loota käytä kakosta ollenkaan, heittää suoraan yköseltä kolmoselle. Selviääkö moisesta paineen säädöillä? Voiko vaihdevivusto olla väärin säädetty? On jotenkin tunnoton s ja d:n välillä.
124.023
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

230E:ssä käytetyn 722.122-vaihteiston kuuluisi lähteä aina kakkosella liikenteeseen, paitsi L-asennolla ajettaessa ja kickdownilla paikaltaan lähdettäessä. L-asennossa laatikko vaihtaa vasta huippukierroksilla 2- vaihteen päälle. Onko autossa varmasti originaalilaatikko?

Tunnoton S:n ja D:n välillä? Mitä tarkoitat?

P.S. Taidan tietää auton, jonka ostit ;-). Foorumilaisen ilmeisesti?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Timo L. kirjoitti:230E:ssä käytetyn 722.122-vaihteiston kuuluisi lähteä aina kakkosella liikenteeseen, paitsi L-asennolla ajettaessa ja kickdownilla paikaltaan lähdettäessä. L-asennossa laatikko vaihtaa vasta huippukierroksilla 2- vaihteen päälle. Onko autossa varmasti originaalilaatikko?

Tunnoton S:n ja D:n välillä? Mitä tarkoitat?

P.S. Taidan tietää auton, jonka ostit ;-). Foorumilaisen ilmeisesti?
Ei ole laatikko alkuperäinen, alkuperäinen on säretty kuulema hinaamalla. Taitaa olla tuttu auto, Ruottista tullut Suomeen.

Vaihdelaatikko vaihdettu hiljan, ja sen toiminnasta ei vielä ollut myyjälläkään 100% varmuutta. Ykösellä lähtee tuo, ja kakosta en ole saanut käymään vielä päällä. Oireet on seuraavan laiset tuon tunnottomuuden suhteen; Kun auton laittaa käyntiin, ja siirtyy kepin D-asentoon, ei auto välttämättä liiku mihinkään. Kun käyttää S-asennossa ja siirtää D:lle, niin sen jälkeen kyllä kytkeytyy myös D-asennossa, vaikka käyttäisi välillä P-asennolla. Myös ajaessa joskus kun liikuttelee keppiä S ja D-asennon välillä, ei välttämättä reagoi aina. Voisiko olla hieman hukassa tuon kepakon säätö kepin ja lootan välillä? L-asennolle on turha laittaakaan esim 50km/h:n vauhdissa, kakonen ei mene päälle. Ajossa laatikko toimii silti hyvin, kickdown toimii, vaihtaa pehmeästi, on oikein kivan tuntoinen.
Liikkellelähtö vaan on tympeää, ykösellä kiertää korkealle, ja hypäyttää kolmosen päälle. Kolmosen ja nelosen väliä vaihtaa mukavasti. Kone itsessään on positiivinen yllätys, hyvin jaksaa vääntää kolmosella. Ja nelosella.

Mitähän tuolle tekis? Huomenna säätelen tankoa ja paineita, sitte täytynee vaihtaa loota jos ei noilla kummene? Tietty alipaineen saanti täytyy tarkastaa, alipainepumpultako tuo ottaa paineen laatikkoon? Sitten taitaa olla vitsit vähissä, jos ei edellämainituilla konsteilla tokene, vai mitä sanoo vaihteistospeliastit?

Sellainen juttu vielä, pelaako kaikissa W123:ssa keskuslukko alipaineella? Kun kuulin, että on myös sähköisiä ratkaisuja, onko näin? Sillä autossa on keskuslukko, joka ei pelaa. Jos toimii alipaineella, silloin on siis paineet hukassa myös lootasta?

Olipa siinä kysymylsiä, kiitos jo etukäteen vastauksista tai ainakin varmistuksista.

Edit. Vielä tuosta "ryminästä" kaipaisin arvuutteluja..
Viimeksi muokannut Hemingway, Su 24.04.2005 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
124.023
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Auto vanhani, mutta parani "

Siltä kuulostaa. :lol:
wiimax.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

dealer kirjoitti:"Auto vanhani, mutta parani "

Siltä kuulostaa. :lol:
:lol:

Tunnelma parani, ja jahka nuo pienet viat saadaan pois, on auto mahtavan mukava ja hyvän oloinen W123. Ei ne tahdo autpt enää tuossa hintaluokassa aivan virheettömiä kaikiltaosin olla, mutta kyllä sieltä lootaongelmien takaa siintelee hyvännäköinen tulevaisuus.

Kyllä W123:ten omistajat tietää, mistä on kyse.
124.023
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hemingway kirjoitti: Ykösellä lähtee tuo, ja kakosta en ole saanut käymään vielä päällä.
Eli se heittää suoraan ykköseltä kolmoselle? Ja olet asiasta varma? Muistelelen vaan, kun täällä joku aikanaan ihmetteli automaattinsa vaihdemäärää kun ei ollut saanut laskettua kuin kaksi vaihtoa eli 2-3 ja 3-4, mutta luuli että loota on kolmiportainen, ykkösellä lähtevä. Kyllä sen huomaa, jos ei kone huuda älyttömästi maantiellä eikä vaihteiden väliin jää huomattavan isoja "portaita", onko siellä kaikki pykälät käytössä.
Hemingway kirjoitti:Huomenna säätelen tankoa ja paineita, sitte täytynee vaihtaa loota jos ei noilla kummene? Tietty alipaineen saanti täytyy tarkastaa, alipainepumpultako tuo ottaa paineen laatikkoon?
Bensakoneessahan ei alipainepumppua ole, vaan imusarjan alipaine on tässä tpaauksessa käytössä.

Hauskaa, että jossain on tankosäätöinenkin loota. Olemma kerran istuttaneet erään W126:n alle vaijerisäätöisen laatikon tilalle tankomallisen. Kieltämättä siinä sai hetken miettiä, että mihins tuossa vaijeri tulee...
No, kyseessä oli 88 hv dieselillä ja runsaalla ruosteella sekä Anttilan alupölyillä raiskattu auto joten siinä ei enää vääränmallinen pihalla seissyt loota paljoa haitannut.
Hemingway kirjoitti: Sellainen juttu vielä, pelaako kaikissa W123:ssa keskuslukko alipaineella? Kun kuulin, että on myös sähköisiä ratkaisuja, onko näin? Sillä autossa on keskuslukko, joka ei pelaa. Jos toimii alipaineella, silloin on siis paineet hukassa myös lootasta?
No tuonikäiseen on voitu pistää vaikka jälkiasennuksenakin jo vaikka sähkösysteemejä, jos alkuperäinen alipainelukosto on heittänyt henkensä.

Kieltämättä nuo alipainevuodot voivat saada aikaan mielenkiintoisiakin vikoja, kuten esim. sen, että auto ei sammu ellei jarrua paineta ja muuta mukavaa.
Tosin bensakoneen kanssa tuo sammuminen ei kyllä liity alipaineisiin mitenkään.

EDIT. Ehjä W123 todellakin on iiihana auto kurvailla, etenkin loivamutkaisia maaseudun kestopäällysteteitä. Onnittelut uushankinnalle! 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Aku P kirjoitti: Eli se heittää suoraan ykköseltä kolmoselle? Ja olet asiasta varma?
Olen varma, huutaa ykösellä neljäänkymppiin, ja sitten lyö kolmosen jolla voi lasetella 140km/h:ta
Aku P kirjoitti: Bensakoneessahan ei alipainepumppua ole, vaan imusarjan alipaine on tässä tapauksessa käytössä.
:oops: Moista en hoksannut tietää. Luulisin, ettei tuossa ole kuitenkaan tuollaista sähköistä keskuslukkoa, kaverilla ollut jokin jälkiasennus k-lukko.

Huomenna häätyy tarkastella, että alipainelinjat on kunnossa laatikolle, sitten säädellä sieltä laatikon kyljestä, ja vaijeristakin tarvittaessa.
124.023
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Aku P kirjoitti: Hauskaa, että jossain on tankosäätöinenkin loota.
Eli tankosäätöinen loota ei ole 230:ssä alunperin?
124.023
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hemingway kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Hauskaa, että jossain on tankosäätöinenkin loota.
Eli tankosäätöinen loota ei ole 230:ssä alunperin?
Kyllä minä muistelen, että tanko sinne laatikolle menee.

Jos takakontin "katossa" (hattuhyllyn alla) on sellainen muovinen kuplamainen levy, autossa on alipainetoiminen keskuslukko. Se on sen painevaraaja. Sekä jos oviin menee haitariletkun sisällä alipaineletkuja saranapuolelta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Eli voi olla jopa ihan tuohon autoon tarkoitettu laatikko.

Käväisin pikaiseltaan montussa tänään, kuvailtuja paineen säätösysteemejä en äkkiseltään tuosta laatikosta löytänyt. Ei ollut punaista muovitötteröä, eikä myöskään 15mm pulttia, jonka alla olisi ollut tasapääkanta. Yhden 15mm pultin, jossa oli sisällä ilmareikiä, irroitin. Oli kiinni sellaisessa ulokkeessa. En saanut kiireissä takas, pääsi tuolla kotia, ihan normaalisti pelasi. Kuinka lie tärkeä :lol:

Pikaisella vilkauksella pohja oli oikeinkin terve, moottori ei vuotanut, laatikko oli ilmeisesti tihkunut hieman. Perä oli kuiva. Väljää en kangella tms. konsteilla löytänyt, olihan auto kaksi viikkoa sitten katsastettu. Etupää oli jämäkkä. Takaiskari vasemmalla puolella kolisee. Eli ihan hyvältä näytti..

"Ryminä" kuuluu ilmeisesti vasemmalta takaa jarrunkengän sisältä, ja iskarin kolinaan sekoittuneena tympeän kuuloinen. Häätyy laittaa kuntoon heti kun ennättää.

Laatikkovinkkejä kaipais vielä...
124.023
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hemingway kirjoitti:Eli voi olla jopa ihan tuohon autoon tarkoitettu laatikko.
Juuh. Se meitinkin "tankolaatikko" oli -81 autosta. Olisko vaijeriin siirrytty -82 faceliftin yhteydessä, se varmistakoon ken muistaa. Itse en ulkoa muista, vaikka tästäkin on aiemmin puhuttu, jossain....
Hemingway kirjoitti:Ei ollut punaista muovitötteröä, eikä myöskään 15mm pulttia, jonka alla olisi ollut tasapääkanta.
Kai se tötsä voi olla mustakin. Siis semmoinen sormiparistoa isompi "nappi", joka lähtee vetämällä irti. Ei siinä laatikon kyljessä paljoa muuta uloketta olekaan... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Tänään kävin laittamassa sen irroittamani ruuvin takas paikalleen. Alipaine ijuttuihin se mötikkä liittyi, muualle ei koko laatikkoon mennyt alipaineletkua, ja kun auto oli käynnissä, sinne myös tuli alipainetta. Mitään vaikutusta ei kuitenkaan ollut "säätämisilläni" Pyöritin sitä mötikkää, jossa ruuvi oli kiinni, kyljestä 14mm avaimella aukipäin, ei se mihinkään vaikuttanu.. Liekkö tuo niin taivaan aikuinen loota, ettei säätöä olekaan?
124.023
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Oiskos sulla pitkä matka Siilinjärven lähelle Kinnulanlahteen? Tuota kun pääsisi katsomaan lähempää niin saattaisi salat aueta :D
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Turhan pitkä on matka, oliskohan noin 500 kilsaa.. Harmi, mukava, jos pelaisi täydellisesti... Kulkishan tuo postissakin, mutta taitaa maksaa vaivaa, kun oli täällä forumissa kaksin kappalein myynnissä w123 230:sen automaattilootia.. Ei toki vaihtaa haluttais
124.023
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuva

Tuossa erittäin heikkolaatuinen kuva 722.122 -laatikon paineidensäätönutikasta. Tuo vaalea muovikupu on tyvestään kiinni sokalla. Sokan päät puristetaan pihdeillä yhteen, jolloin muovikupu lähtee irti ja jää imusarjalta tulevan alipaineletkun varaan roikkumaan.

Kuvun alta löytyy sitten se T-mallinen avain, jolla säädetään paineet. Pitäisi siis löytyä pakoputken kannattimen tienoilta alkuperäisessä laatikossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin