Subbari mykkänä?
Subbari mykkänä?
Joo, eipä subbari enää anna ääntä. Meni tuossa talvella mykäksi. Tänään sitten rupesin vikaa etsimään enkä mitään löytänyt. Virtaa näyttää subbarille asti tulevan, eli vahvistimen pitäisi siis kunnossa olla. Taitaa olla siis subbari palanut, vai mikä lie vikana? Pystyykös tuota millään korjaamaan ja paljonkos luulette että maksaa? Vai heitänkö romun lampeen ja ostan uuden? Subbari on Pioneerin TS-W1200C tehonkesto max 800W.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Re: Subbari mykkänä?
Subbarilla ilmeisesti tarkoitat kaiutinta, joka toistaa vain matalat äänet, ja jota syötetään erillisellä vahvistimella. Yleismittari käteen ja mittaamaan resistanssia sen johdoista, seuraat sinne vehkeen sisälle asti ja mikäli resistanssia ei löydy edes kaiutinelementin liitäntänastoista niin sehän lienee sitten palanut. Resistanssi lienee ~4 ohmia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
helposi toteat onko kaijutin paskana, ota signaali johto subbarilta irti(rca) ja kytket sen johonkin toiseen vahvistimeen, mikäli laitteistossa on sellainen. ja kuuntelet tuleeko se sieltä kaijuttimesta mihin vahvistin on kytketty.
tietusti tosi hiljaisella voimaakuudella, jos syötät esim. alle 80hz 4" kajariin, niin ei tarvi paljon volumee, kun alkaa kartio lepattaa aika hyvästi
mikäli tulee ääntä, niin silloin vika on subbari vahvistimessa, tai sen jälkeisessä lenkissä=sub.kaijuttimessa.
ps. jos sub kajutimessa on puhekela palanut, niin tod.näköisesti kartio ei liiku sormin painamalla mihinkään, tai rahisee ihan vit...ti.
jossain tapauksissa puhekela palaa poikki katkeamalla, (harvinaista) silloin ei näppi tuntumalla tunnu välttämättä missään. tarvii yleismittaria, niinkuin edellä mainittiin.
tietusti tosi hiljaisella voimaakuudella, jos syötät esim. alle 80hz 4" kajariin, niin ei tarvi paljon volumee, kun alkaa kartio lepattaa aika hyvästi
mikäli tulee ääntä, niin silloin vika on subbari vahvistimessa, tai sen jälkeisessä lenkissä=sub.kaijuttimessa.
ps. jos sub kajutimessa on puhekela palanut, niin tod.näköisesti kartio ei liiku sormin painamalla mihinkään, tai rahisee ihan vit...ti.
jossain tapauksissa puhekela palaa poikki katkeamalla, (harvinaista) silloin ei näppi tuntumalla tunnu välttämättä missään. tarvii yleismittaria, niinkuin edellä mainittiin.
On vielä eräskin keino mikäli yleismittaria ei löydy, otetaan 1,5 V sormiparisto, mielellään jo vähän kulahtanut. Siitä jännitettä kaiutin piuhoihin. Kun paristo on 'oikein' päin kartio pullistuu ulos, ja ollessaan väärin päin kartio imeytyy sisäänpäin. Tuota konstia on aikoinaan käytetty asennusfirmassa kun kaiuttimien napaisuutta on ihmetelty (eli saadaan ne kaksi paria samaan vaiheeseen).Tätä ei sitten kokeilla millään muulla kuin 1,5V paristolla !
Lisää tietoa: www.skg.fi
No joo teoriassa 9V neppari puskee ~20 W@0Hz, mutta pienillä elementeillä voi olla liikaa se liikevaran ylitys. 1,5V:lla teho jää alle puolen watin, joten mitään ei voi hajota. Tosin harvemmin ne subbarit on pieniä elementtejä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aika mielenkiintoinen tapaus oli tuo subbari. Eilen kokeiltiin sitä toisellakin vahvistimella ja ei se silläkään toiminut. Kävin läpi kaikki liitokset ja katsoin "valokynällä" että meneehän virta subbarille asti. Hyvin vilkkui lamppu subbarin navoistakin, eli johdotkin näyttivät olevan kunnossa. Ääntä vain ei kuulunut. Yritin sitten eilen purkaakin tuota subbaria, mutta ei siitä mitään irtonaista löytynyt ja kalvokin liikkui ihan normaalisti. Tänään sitten tein tuon patteri testin subbarille ja sillä rupesi kalvo liikkumaan. Siitä innostuneena raahasin subbarin autolle ja pistin johdot kiinni. No toimimaanhan se lähti. Nyt toimii niin kuin ei olisi mitään vikaa olisi ollutkaan. Saa nähdä kuitenkin että kuinka pitkään.
Mutta erittäin suuret kiitokset veskolalle tuon patteritesti opetamisesta!!!
Mutta erittäin suuret kiitokset veskolalle tuon patteritesti opetamisesta!!!
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC