W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
- korsteenimerkki
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 02.08.2021 22:52
W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Hei, mahtaako tästä olla jo ketjua, en löytänyt joten pahoittelen jos näin on.
Mutta, osaisiko joku kokeneempi harrastaja valaista allekirjoittanutta, miten ja mistä voidaan todeta tuleeko päästömittaus tehdä ei vähäpäästöisen vaiko vähäpäästöisen mukaan? Kyseessä on suomiauto vm-89 300CE (124.050) ja käyttöönotto päivämääräksi merkitty 00.00.1990. Autossa kyllä katti siis on, mutta mitään merkintöjä siitä tahi päästöistä ylipäänsä ei rekisteröintitodistuksesta sen enempää kuin trafin sivuiltakaan löydy.
Edellisen kerran (aiemman omistajan toimesta, muutama kuukausi sitten) oli katsastuskonttorilla suoritettu päästömittaus hyväksytysti ei vähäpäästöisen raja-arvoilla. Sen sijaan viime viikolla katsastettaessa inssi totesi että kyllä tämä on vähäpäästöinen joten raja-arvot sen mukaan, ja kuten arvata saattaa niin joutokäynnin liian korkean HC ppm (123ppm) johdosta hylsy tuli.
Kun päätöksen kyseenalaistin aiempaan katsastushistoriaan perustuen, katsurit siinä keskenään arpoivat kuinka tässä tulee toimia, sillä eivät ihan satavarmoja vaikuttaneet olevan omasta kannastaan, mutta ikäänkuin varmuuden vuoksi sitten päätyivät tähän tiukempaan tulkintaan, todeten että edelliset katsastajat ovat toimineet virheellisesti.
Eli, kannattaako sitä mieluummin ruveta käymään paperisotaa vai panostaa moottorin arvoihin säätämiseen?
Kiitos.
Mutta, osaisiko joku kokeneempi harrastaja valaista allekirjoittanutta, miten ja mistä voidaan todeta tuleeko päästömittaus tehdä ei vähäpäästöisen vaiko vähäpäästöisen mukaan? Kyseessä on suomiauto vm-89 300CE (124.050) ja käyttöönotto päivämääräksi merkitty 00.00.1990. Autossa kyllä katti siis on, mutta mitään merkintöjä siitä tahi päästöistä ylipäänsä ei rekisteröintitodistuksesta sen enempää kuin trafin sivuiltakaan löydy.
Edellisen kerran (aiemman omistajan toimesta, muutama kuukausi sitten) oli katsastuskonttorilla suoritettu päästömittaus hyväksytysti ei vähäpäästöisen raja-arvoilla. Sen sijaan viime viikolla katsastettaessa inssi totesi että kyllä tämä on vähäpäästöinen joten raja-arvot sen mukaan, ja kuten arvata saattaa niin joutokäynnin liian korkean HC ppm (123ppm) johdosta hylsy tuli.
Kun päätöksen kyseenalaistin aiempaan katsastushistoriaan perustuen, katsurit siinä keskenään arpoivat kuinka tässä tulee toimia, sillä eivät ihan satavarmoja vaikuttaneet olevan omasta kannastaan, mutta ikäänkuin varmuuden vuoksi sitten päätyivät tähän tiukempaan tulkintaan, todeten että edelliset katsastajat ovat toimineet virheellisesti.
Eli, kannattaako sitä mieluummin ruveta käymään paperisotaa vai panostaa moottorin arvoihin säätämiseen?
Kiitos.
124050
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Kyllä mersusi on vähäpäästöinen.
Mutta koska olemme suomessa missä perinteisesti ei ole mitään väliä sillä miten asiat oikeasti olevat vaan sillä motä paperissa lukee niin lakiteknisesti se ei ole vähäpäästöinen.
Eli nyt vaan hakemaan oikaisua.
Mutta koska olemme suomessa missä perinteisesti ei ole mitään väliä sillä miten asiat oikeasti olevat vaan sillä motä paperissa lukee niin lakiteknisesti se ei ole vähäpäästöinen.
Eli nyt vaan hakemaan oikaisua.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Mainittakoon, että vaimoni capricen otteessa on maininta ilmapumpusta ja katalysaattorista, muttei tekstiä vähäpäästöinen, niin se käsitellään ei vähäpäästöisen arvoilla.
Toki yleensä joka vuosi joutuu kertomaan asian insinöörille.
Toki yleensä joka vuosi joutuu kertomaan asian insinöörille.
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Jos muina vuosina HC-raja on ollut 600 (isopäästöisen raja) niin eipä sen pitäisi yht'äkkiä muuttua vähäpäästöiseksi kahden ingenjörin toimesta. Suosittelen viemään toiselle katsastusasemalle joka ymmärtää asian toisenkin puolen.
Millä perusteella päättelivät että auto on vähäpäästöinen? Katalysaattorin maininnasta?
Millä perusteella päättelivät että auto on vähäpäästöinen? Katalysaattorin maininnasta?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Vähäpäästöisyys ei enää näy otteessa, mutta näkyy katsurille sen kapulasta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Oma 1991 300 GE on tuontiauto ja se on saatu jotenkin ei-vähäpäästöiseksi. Otteessa ei näy mitään merkintöjä eikä näkynyt katsurin kapulalta eikä koneeltakaan, onneksi.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑La 02.10.2021 14:59 Vähäpäästöisyys ei enää näy otteessa, mutta näkyy katsurille sen kapulasta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
- korsteenimerkki
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 02.08.2021 22:52
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Voitko tarkentaa, mihin lainkohtaan kannattaisi tarkalleen ottaen vedota jotta oikaisupyyntö tuottaisi tulosta?Ernst Schmerzkopf kirjoitti: ↑La 02.10.2021 12:56 Kyllä mersusi on vähäpäästöinen.
Mutta koska olemme suomessa missä perinteisesti ei ole mitään väliä sillä miten asiat oikeasti olevat vaan sillä motä paperissa lukee niin lakiteknisesti se ei ole vähäpäästöinen.
Eli nyt vaan hakemaan oikaisua.
124050
- korsteenimerkki
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 02.08.2021 22:52
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Vähän jäi itselle epäselväksi miksi tuohon tulkintaan päätyivät, katista ei ollut mainintaa. Siirsivät todistelutaakan allekirjoittaneelle, ja edellinen hyväksytty katsastus ei vähäpäästöisen mittauksella ei todisteeksi heille riittänyt.
124050
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Tuon oman SECin kanssa on ollut myös kumpaakin käytäntöä. Konttorista riippuen ovat mitanneet joko vähäpäästöisenä tai sitten ei. Mitään mainintoja katista, tai muustakaan ei otteessa ole, eikä trafin tiedoissakaan näyttänyt olevan.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Minäkin kävin oman SEC:in papereiden kanssa konttorilla aikoinaan kyselemässä moottorinvaihto hommia. Katsottiin katsastusmiehen kanssa mitä koneelta löytyi ja siellä oli selvästi ruksi kohdassa "katalysaattori" mutta EI kohdassa "vähäpäästöinen" (jos oli oikea termi tämä, en enää tarkkaan muista). Jolloin katsuri totesi, että katti on oltava paikoillaan, mutta toimiahan sen ei tarvitse.
SEC valmistettu 03/88
Nykyään voi olla järjestelmä muuttunut (ja saatu tämäkin asia sekavammaksi), mutta noilla tiedoilla ainakin silloin mentiin katsastuksessa. Itsehän noita tietoja ei mistään nää.
SEC valmistettu 03/88
Nykyään voi olla järjestelmä muuttunut (ja saatu tämäkin asia sekavammaksi), mutta noilla tiedoilla ainakin silloin mentiin katsastuksessa. Itsehän noita tietoja ei mistään nää.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Eikö nämä alkupään vähäpäästöinen -merkintä ollut verotekniikkaa, koska kalliimpaa tekniikkaa tuettiin veronalennuksella?
Eli -91 loppuun voi olla joko ei vähäpäästöinen tai vähäpäästöinen. Katalysaattorin maininta ei riitä.
Pitää olla merkintä vähäpäästöinen.
Eli -91 loppuun voi olla joko ei vähäpäästöinen tai vähäpäästöinen. Katalysaattorin maininta ei riitä.
Pitää olla merkintä vähäpäästöinen.
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Vuonna 1990 tuli 2 vuoden siirtymäaika uusiin rekisteröitäviin autoihin. Vanha mallisarja sai olla ilman kattia 1991 loppuun, 1992 vaadittiin kaikissa ensirekisteröinneistä katalysaattoria. Siirtymäaikana jos tuli uusi automalli Suomen markkinoille niin siinä piti olla katti.
Olettaisin että tuon ikäinen suomiauto voisi olla ei vähäpäästöinen mutta jos se on ensirekisteröity vähäpäästöiseksi niin ei saa varmaan enää muutettua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W124 300CE - Ei vähäpäästöinen vaiko ei?
Saksasta 2007 tuomani 1988 500 SE kohdeltiin juuri noin. Ei vähäpäästöinen mutta katalysaattorivarustus.noroljan kirjoitti: ↑Su 03.10.2021 12:46 Minäkin kävin oman SEC:in papereiden kanssa konttorilla aikoinaan kyselemässä moottorinvaihto hommia. Katsottiin katsastusmiehen kanssa mitä koneelta löytyi ja siellä oli selvästi ruksi kohdassa "katalysaattori" mutta EI kohdassa "vähäpäästöinen" (jos oli oikea termi tämä, en enää tarkkaan muista). Jolloin katsuri totesi, että katti on oltava paikoillaan, mutta toimiahan sen ei tarvitse.
SEC valmistettu 03/88
Nykyään voi olla järjestelmä muuttunut (ja saatu tämäkin asia sekavammaksi), mutta noilla tiedoilla ainakin silloin mentiin katsastuksessa. Itsehän noita tietoja ei mistään nää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224