220CDI kannen halkeamat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mpaavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 15.10.2013 16:36

220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

W203 OM646.963 teki painetta jäähdytinnesteen sekaan ja nyt olisi kansi irroitettu. Kansipahvi oli jo sen näköinen, että siinä mitä luultavammin vika onkin, mutta mutta.. tuossa tuota kantta puhdistaessa huomasin että kolmen hehkun reiän ympärillä on kuvan kaltaiset halkeamat imuvenojen suuntaan. Tuo esimerkki oli pahin.

Onko tuo kansi nyt täysin kaput? Aika paljon netin syövereistä löytyi tietoa, ettei aivan mikään harvinainen ilmiö ole diesel koneissa. Nesteiden ja paineiden sekoituksen vaaraa tuossa ei taida olla? Ainakaan vielä.

Ja kilometrejähän tuo on niellyt jo sen +500tkm.



Kuva
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: 220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

Oisko mitään jos tunkeumanesteellä koitais ettei syvälle ulotu tuo halkeama?
Star C3 @LPR
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2379
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

mpaavi kirjoitti: Ke 18.08.2021 13:00 W203 OM646.963 teki painetta jäähdytinnesteen sekaan ja nyt olisi kansi irroitettu. Kansipahvi oli jo sen näköinen, että siinä mitä luultavammin vika onkin, mutta mutta.. tuossa tuota kantta puhdistaessa huomasin että kolmen hehkun reiän ympärillä on kuvan kaltaiset halkeamat imuvenojen suuntaan. Tuo esimerkki oli pahin.

Onko tuo kansi nyt täysin kaput? Aika paljon netin syövereistä löytyi tietoa, ettei aivan mikään harvinainen ilmiö ole diesel koneissa. Nesteiden ja paineiden sekoituksen vaaraa tuossa ei taida olla? Ainakaan vielä.

Ja kilometrejähän tuo on niellyt jo sen +500tkm.



Kuva
On.

Tuossa alkaa olla vaara, että venttiiliseetirengas tipahtaa pois venttiilin ja männän väliin. Sitten pitää etsiä kokonainen moottori kun nyt pääsee pelkällä kannella.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4002
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

On sen verran halki että en laittaisi takaisin, edellä mainitusta syystä. Kansi ei montaa sataa käytettynä maksa.
mpaavi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 15.10.2013 16:36

Re: 220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja mpaavi »

Joo vaihto kansi tässä olikin etsinnässä jos sattuisi likeltä löytymään ja nyt sattui löytymäänkin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka yleistä että istukkarengas tuolta pääsee tippumaan jos takapuolella halkeama? Aika tiukka sovitehan tuossa kumminkin on, että se saa varmaan olla toden teolla halki ennenkuin tuo tapahtuu? Tuleehan siihen lisäksi tietty lämpövaihtelut ja tärinä.
E200kompressor kirjoitti: Ke 18.08.2021 17:29
mpaavi kirjoitti: Ke 18.08.2021 13:00
On.

Tuossa alkaa olla vaara, että venttiiliseetirengas tipahtaa pois venttiilin ja männän väliin. Sitten pitää etsiä kokonainen moottori kun nyt pääsee pelkällä kannella.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

CDI:ssä on itse asiassa tosi usein ujoja halkeamia enemmän ajetuissa noissa kohti, muuta en aiheesta tiedä.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2379
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 220CDI kannen halkeamat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

mpaavi kirjoitti: Pe 20.08.2021 05:55 Joo vaihto kansi tässä olikin etsinnässä jos sattuisi likeltä löytymään ja nyt sattui löytymäänkin.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka yleistä että istukkarengas tuolta pääsee tippumaan jos takapuolella halkeama? Aika tiukka sovitehan tuossa kumminkin on, että se saa varmaan olla toden teolla halki ennenkuin tuo tapahtuu? Tuleehan siihen lisäksi tietty lämpövaihtelut ja tärinä.
E200kompressor kirjoitti: Ke 18.08.2021 17:29
mpaavi kirjoitti: Ke 18.08.2021 13:00
On.

Tuossa alkaa olla vaara, että venttiiliseetirengas tipahtaa pois venttiilin ja männän väliin. Sitten pitää etsiä kokonainen moottori kun nyt pääsee pelkällä kannella.
Kun katsoo kuvaa tarkemmin, näkyy halkeaman kohdalla muodonmuutos kun koneistusjälki ei ole enää samassa linjassa. Eräästä bensakoneesta on kokemusta kun mäntä oli mennyt kappaleiksi, kiertokanki solmuun, venttiilit poikki, lohkossa reikä ja etäisesti venttiilin paikkaa muistuttava reikä pakopuolella.

Ajatus tuossa on ettei siihen kuulu halkemia mutta toki sellaisella voi ajaa jos haluaa.
Vastaa Viestiin