W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Terve vaan kaikille foorumilaisille!
Tuollainen -03 E320 CDI on alkanut oireilla niin, että kun on ajellut noin 10-20 kilometriä eli auton kunnolla lämpimäksi, tuntuu taajama-ajossa siltä kuin yhtä pykälää liian iso vaihde olisi päällä, tai ehkä toisaalta turbiinilukko liian tiukasti päällä. Sitten kun haluaa vähänkin kiihdyttää, kaasua pitää painaa häiritsevän syvälle jotta pienempi vaihde vaihtuu päälle, eli meno tuntuu todella tukkoiselta ja epämukavalta. Erityisen häiritsevä ongelma on loivassa ylämäessä silloin kun vauhtia on noin 40-50 km/h. Silloin tuntuu että normaalilla kaasunkäytöllä vauhti jopa hyytyy ja moottori alkaa jyristä, kunnes painaa kaaasun selvästi syvemmälle että saa pienemmän vaihteen päälle ja kierrokset ylös, sitten auto kyllä vetää. Vaihdot sinällään ovat ok, tuntuu vaan että lämpimänä on päällä liian iso pykälä tai että moottori ei väännä alhaalla tarpeeksi. Myöskin kaasu pohjassa kulkua on niin kuin tällaisessa kuuluu.
Kylmänä laatikon toiminta on ihan ok, toimii sunnilleen samalla tavalla kuin muutkin ajamani yksilöt ja ongelma alkaa ilmetä vasta lämpimänä, mikä johtunee siitä että laatikon lämpötila vaikuttaa vaihtokohtiin?
Vaihteistoöljy on ylämerkissä ja se näyttää punaiselta ja tuoksuu uutta vastaavalle. Vaihdon ajankohdasta ei ole tietoa kun auto on itselle uusi mutta ei tuosta öljynvaihdosta kymmeniä tuhansia kilometrejä ole. Laatikon ohjausboxi vänkärin jalkatilassa on kuiva.
En osaa arvata voisiko tämä ongelma olla peräisin myös moottorin puolelta? Tiedän että *:n piuhan päähän pitäisi päästä. Onko PK-seudulla starin omistajaa ja taitavaa käyttäjää, joka ymmärtää näistä ja osaa tehdä muutakin kuin lukea vikakoodit? Ei kiinnostaisi turhaan vaihdella osia.
Arveluita viasta saa esittää ja vinkata taitavan starin käyttäjän, voin tuoda potilaan tutkittavaksi ja korvaan kyllä vaivan.
Tuollainen -03 E320 CDI on alkanut oireilla niin, että kun on ajellut noin 10-20 kilometriä eli auton kunnolla lämpimäksi, tuntuu taajama-ajossa siltä kuin yhtä pykälää liian iso vaihde olisi päällä, tai ehkä toisaalta turbiinilukko liian tiukasti päällä. Sitten kun haluaa vähänkin kiihdyttää, kaasua pitää painaa häiritsevän syvälle jotta pienempi vaihde vaihtuu päälle, eli meno tuntuu todella tukkoiselta ja epämukavalta. Erityisen häiritsevä ongelma on loivassa ylämäessä silloin kun vauhtia on noin 40-50 km/h. Silloin tuntuu että normaalilla kaasunkäytöllä vauhti jopa hyytyy ja moottori alkaa jyristä, kunnes painaa kaaasun selvästi syvemmälle että saa pienemmän vaihteen päälle ja kierrokset ylös, sitten auto kyllä vetää. Vaihdot sinällään ovat ok, tuntuu vaan että lämpimänä on päällä liian iso pykälä tai että moottori ei väännä alhaalla tarpeeksi. Myöskin kaasu pohjassa kulkua on niin kuin tällaisessa kuuluu.
Kylmänä laatikon toiminta on ihan ok, toimii sunnilleen samalla tavalla kuin muutkin ajamani yksilöt ja ongelma alkaa ilmetä vasta lämpimänä, mikä johtunee siitä että laatikon lämpötila vaikuttaa vaihtokohtiin?
Vaihteistoöljy on ylämerkissä ja se näyttää punaiselta ja tuoksuu uutta vastaavalle. Vaihdon ajankohdasta ei ole tietoa kun auto on itselle uusi mutta ei tuosta öljynvaihdosta kymmeniä tuhansia kilometrejä ole. Laatikon ohjausboxi vänkärin jalkatilassa on kuiva.
En osaa arvata voisiko tämä ongelma olla peräisin myös moottorin puolelta? Tiedän että *:n piuhan päähän pitäisi päästä. Onko PK-seudulla starin omistajaa ja taitavaa käyttäjää, joka ymmärtää näistä ja osaa tehdä muutakin kuin lukea vikakoodit? Ei kiinnostaisi turhaan vaihdella osia.
Arveluita viasta saa esittää ja vinkata taitavan starin käyttäjän, voin tuoda potilaan tutkittavaksi ja korvaan kyllä vaivan.
W209 CLK270 CDI
W221 S320 CDI
W221 S320 CDI
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Yritin kuvata videon auton käyttäytymisestä, kun ajan loivaan ylämäkeen ja yritän pitää nopeuden yllä tai vähän jopa kiihdyttää. Kohdasta 0:20 eteenpäin näkyy ja kuuluu, kuinka epämiellyttävästi auto jyristää, ja kaasua painoin varmaan melkein puoliväliin. Ei tuo nyt videolla kovin dramaattiselta vaikuta mutta tunne ajossa on ikävä eikä yksikään aikaisemmin ajamani tällainen ole ennen käyttäytynyt näin.
Video näkyy tuolta:
https://streamable.com/8enzir
En osaa arvioida, onko tässä nyt kyse vaihteiston vai moottorin ongelmasta, eli pitääkö laatikko pykälää liian isolla/turbiinia lukossa liian hanakasti vai eikö moottori jaksa vääntää alhaalla niin kuin pitäisi...
Video näkyy tuolta:
https://streamable.com/8enzir
En osaa arvioida, onko tässä nyt kyse vaihteiston vai moottorin ongelmasta, eli pitääkö laatikko pykälää liian isolla/turbiinia lukossa liian hanakasti vai eikö moottori jaksa vääntää alhaalla niin kuin pitäisi...
W209 CLK270 CDI
W221 S320 CDI
W221 S320 CDI
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Kierroslukua alue ja nopeus on ihan normaali, mutta jyrinä ei. Toi pitäisi mennä ihan pintakaasulla kun tuosta alkaa kiihdyttämään. Mahtaakohan olla kaikki moottorin puolelta kunnossa, ahtopaine, egr, imusarjan läpät?
Ja jyrinä voi johtua hajonneista moottorin kumityynyistä myös.
Vaihde päällä pelti auki kaasuttelee jarrua vastaan niin hyppääkö moottori kumityynyissä vai pysyykö paikoillaan?
Ja jyrinä voi johtua hajonneista moottorin kumityynyistä myös.
Vaihde päällä pelti auki kaasuttelee jarrua vastaan niin hyppääkö moottori kumityynyissä vai pysyykö paikoillaan?
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Kyb-venttiili, jos vikakoodi turbiinilukosta.
wiimax.fi
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Pitääpä tosiaan tutkia tuota moottorin puolta. Imusarjan läppiä tai edes paikkoja niille ei vaikuttaisi tässä moottorissa olevan, onko niin että kaikissa OM648 niitä ei ole? Tuo EGR täytyy käytellä irti ja tutkia että liikkuu, mutta miten ahtopaineen olemassaolon alakierroksilla voisi tarkastaa?MJPfin kirjoitti: ↑Ti 17.08.2021 21:04 Kierroslukua alue ja nopeus on ihan normaali, mutta jyrinä ei. Toi pitäisi mennä ihan pintakaasulla kun tuosta alkaa kiihdyttämään. Mahtaakohan olla kaikki moottorin puolelta kunnossa, ahtopaine, egr, imusarjan läpät?
Ja jyrinä voi johtua hajonneista moottorin kumityynyistä myös.
Vaihde päällä pelti auki kaasuttelee jarrua vastaan niin hyppääkö moottori kumityynyissä vai pysyykö paikoillaan?
Pitäisi tosiaan päästä starin piuhan päähän. Osaatteko suositella ketään osaavaa starin omistajaa/käyttäjää pääkaupunkiseudulta?
W209 CLK270 CDI
W221 S320 CDI
W221 S320 CDI
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Jos ei itsellä ole tuota tähdellistä jumal laitetta, niin vianetsintään kelpaa kyllä jokin muukin, halvempi laite. Ei yleislaite, vaan mersulle tähdätty.
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Starilla voi kytkeä turbiinilukon/kyb-venttiilin yhden virta-avain syklin ajaksi pois toiminnasta. Tuolla kokeilulla voisi varmaan saada selville onko vika turbiinilukkoon liittyvä vai ei.
W204
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Käytin tuon EGR:n muovikopan pois, koska en saanut koko laitetta irti, lujassa on. Muovikopan alla oli runsaasti nokea. Toimilaite kääntyili ja venttiili liikkui kevyesti, mutta huomion kiinnitti se, että tuossa venttiilissä on klappia sivusuunnassa. Kuuluuko näin olla? Videolta näkee, mitä tarkoitan: https://streamable.com/gc9and
Imusarjan läppiä tai edes paikkoja niille ei tässä yksilössä näyttäisi olevan. Luulin että kaikissa tällaisissa on ne mutta eipä näy:

Mieleeni hiipi ikävä epäilys myös vaihteiston glykoliongelmasta: surullisen kuuluisa Valeon syyläri näyttäisi olevan paikoillaan (en tiedä onko kuitenkaan alkuperäinen, syylärin päällä olevasta tarrasta on kaikki tekstit kuluneet pois). Millaisia oireita se oikein aiheuttaa, ja tehdäänkö noita glykolitestejä missä? Autoa on alkanut vaivata yli 110 km/h nopeuksissa lievähkö tärinä, joka tuntuisi ihan siltä kuin renkaita olisi epätasapainossa. Tärinään ei tosin tunnu vaikuttavan moottorin kierrokset, vaan auton nopeus, ja lisäksi tärinään ei vaikuta vaikka pukkaa vaihteen vapaalle.
Imusarjan läppiä tai edes paikkoja niille ei tässä yksilössä näyttäisi olevan. Luulin että kaikissa tällaisissa on ne mutta eipä näy:

Mieleeni hiipi ikävä epäilys myös vaihteiston glykoliongelmasta: surullisen kuuluisa Valeon syyläri näyttäisi olevan paikoillaan (en tiedä onko kuitenkaan alkuperäinen, syylärin päällä olevasta tarrasta on kaikki tekstit kuluneet pois). Millaisia oireita se oikein aiheuttaa, ja tehdäänkö noita glykolitestejä missä? Autoa on alkanut vaivata yli 110 km/h nopeuksissa lievähkö tärinä, joka tuntuisi ihan siltä kuin renkaita olisi epätasapainossa. Tärinään ei tosin tunnu vaikuttavan moottorin kierrokset, vaan auton nopeus, ja lisäksi tärinään ei vaikuta vaikka pukkaa vaihteen vapaalle.
W209 CLK270 CDI
W221 S320 CDI
W221 S320 CDI
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
Voi olla runko rikki renkaasta jos täristää, ei sattumoisin ole nokiaa alla?
Veho ainakin tekee glykoli testejä
Veho ainakin tekee glykoli testejä
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W211 E320 CDI, liian suuri vaihde/turbiinilukko lämpimänä
EGR irroittamisesta löytyy tuosta kuviaCLK270CDI kirjoitti: ↑Su 22.08.2021 22:55 Käytin tuon EGR:n muovikopan pois, koska en saanut koko laitetta irti, lujassa on. Muovikopan alla oli runsaasti nokea. Toimilaite kääntyili ja venttiili liikkui kevyesti, mutta huomion kiinnitti se, että tuossa venttiilissä on klappia sivusuunnassa. Kuuluuko näin olla? Videolta näkee, mitä tarkoitan: https://streamable.com/gc9and
viewtopic.php?t=175693