Mistä peltipakosarja W201:seen (M102)?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Mistä peltipakosarja W201:seen (M102)?

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Jo toinen 190E meze perheessä, josta pakosarja lähdössä halkeamaan... :x
Eli kaipailisin paria peltisatsia M102-myllyyn (1.8 ja 2.0), mutta en ole löytänyt
esim. Marteliuksen tai Simonssin tuotelistoilta moisia.

Onko joku tehnyt moista tai tietäis mistä lähteä metsästämään?
Ei viittis lähteä ite yrityksen ja erehdyksen kautta vääntelemään kymmentä prototyyppiä, et sais pari toimivaa yksilöä. Ja menee kyl joka tapaukses aika säätämiseks ku ei o kunnon taivutusvehkeitä. Tulee saumaaki niin *tanasti...
Suuntaa antavat mitoituskaavathan löytyy kyllä virittäjän käsikirjoist, mut empä kyllä lähtis niihin sokeana luottamaan ...ja pirun vaikeeks tollasten mutkaputkien tarkan pituuden määrittäminen menee joka tapaukses.

...täytyy tehokkaampaa tekniikkaa suunnitellessa pikkusen hienosäätää näitä nykyisiäkin rutkuja :) ...ja eihän sitä kannata rikkinäisen vakiosarjan tilalle uutta vakiosarjaa ruuvata halkeamaan! :roll:
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kysy esim. tuolta---> Pakoputkipaja
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

-92 katalysaattori :?: Mitenkähän se tuon lambdan sijoittelu peltisarjassa onnistuu, että meinaan mahtuuko anturi mukaan vielä niin että kaikkien sylinterien käryt tulee kans analysoitua. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

M.K kirjoitti:-92 katalysaattori :?: Mitenkähän se tuon lambdan sijoittelu peltisarjassa onnistuu, että meinaan mahtuuko anturi mukaan vielä niin että kaikkien sylinterien käryt tulee kans analysoitua. :roll:
Ei kai siitä lambdasta mitään ongelmaa muodostu... vähän sen voi joutua pidemmälle viemään vakiosarjaan verrattuna, joka on kohtalaisen lyhyt. ...koska tuleehan sille peltisarjalle pituutta varsinki jos 4-2-1-tyyppinen, mut "tinailee" vaan lambdalle sopivan kierrekappaleen kollektoriin kiinni ja jos menee turhan pitkälle (noin niinku riittävää lämpötilaa ajatellen) niin vaihtaa lämmitysvastuksellisen lambdan.
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

EDIT: Turha viesti. Saa poistaa.
t.
Risto
E500 – 211.070
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Mistä peltipakosarja W201:seen (M102)?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Täälläkin on pakosarjassa pikku halkeama... Ei oo kasvanut,mutta vois laittaa pakosarjasta takapuskuriin avaramman reijän koko matkalle. Takaänkkärikin on puhki :( Muuten välipönttö ja putket on siistit.

Nyt on 2.0 Bensan normaaliputki ilman lambdaa ja katilla (katti saa lähteä). Ei merkintöjä vähäpäästöisyydestä tms.

Ajattelin että jos se turbon laitto rupeaa tuntumaan pakottavalta tarpeelta, niin saisi olla putki jo valmiiksi 2.0:n putkea avarampi.

Miltä kuulostaisi välivaiheena peltipakosarja ja vaikka 2.3-2.6:sen loppuosat? Minkä mittaisia nuo 2.3 ja 2.6:sen putket on? Nyt tuo 2.0:n putki on takapönttöä ennen n. 5cm. Olen noissa 2.3 ja 2.6 kokoisissa nähnyt että se taka-akselin kohdalta menevä putki olisi selvästi tuota 2.0:n putkea paksumpi. Jos se turbo muuttuu pään ympärillä poksahtelevista kuplista ihan käsinkosketeltavaksi pellin alle laitettavaksi, niin kai pakosarjan modaus tai vaihto riittäis sille ja loppuputki jäis entisilleen (siis sellaiseksi 2-3-2.6 putkistoksi)?

Pelaako isompi vakioputkisto pienemmässä vaparissa? Vai pitääkö ostella joku enempi virityspuolen putkisto ja pöntöt?

Ääniä en kaipaa mutta ruostumattomuus olisi hyvä. On ollut mielessä myös ostella pönttöjä ja hitsailla rosterista tai happosesta ne putket itse väliin. Pakosarja kyllä menee ostopuolelle, sitä ei kyllä osaa arvaamalla tehdä jotta toimis jotenkin.
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Peltisatsin asentaminen kyl aiheuttaa tod.näk. jonkun verran muutoksia putkiston etupäähän (valusarjahan yhdistyy 4->2 ja vasta putkistossa yhdeksi putkeksi) ja tukkosta vakiotakavaimenninta tuskin kannattaa autoon jättää.
Eli eiköhän ala olla yksinkertaisempaa tehdä putki ite ja käyttää jotain laadukasta/laadukkaita tarvikevaimenninta/-vaimentimia. W201:sen putkisto on kuitenkin suht. suora ja helppo "taivutella".
Itellä tällä hetkellä vain katti, vakio keskivaimennin ja loppuosa "suoraa" putkea, mutta silti äänet vielä kohtalaisen sivistyneet. Jos siis tekis koko putken ite niin varmaan riittäis yks tehokas (ja hyvin hengittävä) vaimennin persiisiin, muutama metri 2 - 2,5 tuumast putkea ja korkeimpia ääniä vaimentava putkenpää.
Noin tekisin ite, mut äänet tietysti aina makuasia. :)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Vastaa Viestiin