OM642 imusarja läpät

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saaresa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 01.04.2013 11:31

OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja saaresa »

Miten tukitaan poistettujen imusarjaläppien akseli aukot?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Jotku on tainnu hitsata ne umpeen ja toiset vääntäny kierteen ja laittanu liiman kans jonku kierretulpan.

TJ
**********
Y Juniper LR
Niva 1.9TD 4x4
W123 300CD
Tesla Y LR -ex
X164 V8 -ex
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1291
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

M10 kierre ja pultit liimalla tai Al/Cu-prikoilla. Mutta miksi? Ne saa pois käytöstä myös ottamalla liittimen irti ja laittamalla vastuksen kuittaamaan ok-tieto. Lisäksi ne saa pysymään auki ohjelmassa. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kokeilin itse ja alaväännöstä hukkuu ihan oikeasti aika paljon jos läpät pitää auki. Sitä ei vakiomopossa edes huomaa, mutta kun ruiskutusta on riittävästi, ero on selkeä.

Ne ei ole siellä turhaan ja toimivat ihan kuin on suunniteltukin.

Siltähän se äkkiseltään näyttää, että haittaa vaan ilman kulkua, mutta virtaustekniikka ei ole ihan niin yksinkertaista.
Avatar
Perryg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 29.04.2019 11:44

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja Perryg »

TPLtre kirjoitti: Su 11.07.2021 16:57 M10 kierre ja pultit liimalla tai Al/Cu-prikoilla. Mutta miksi? Ne saa pois käytöstä myös ottamalla liittimen irti ja laittamalla vastuksen kuittaamaan ok-tieto. Lisäksi ne saa pysymään auki ohjelmassa. Tätä viimeistä vaihtoehtoa kokeilin itse ja alaväännöstä hukkuu ihan oikeasti aika paljon jos läpät pitää auki. Sitä ei vakiomopossa edes huomaa, mutta kun ruiskutusta on riittävästi, ero on selkeä.

Ne ei ole siellä turhaan ja toimivat ihan kuin on suunniteltukin.

Siltähän se äkkiseltään näyttää, että haittaa vaan ilman kulkua, mutta virtaustekniikka ei ole ihan niin yksinkertaista.
Itse jouduin ne poistamaan, koska akselit ja varsinkin niitä ohjaavat vivut oli niin rikki ettei pystynyt järkevästi ja toimintavarmuutta ajatellen korjaamaan vaan olisi pitänyt uusia imusarjat (700e kpl)

Minulla on kierteet ja niissä pultit. Tiivisteenä käytin loctite 577. Hitsaaminen tosin olisi kyllä paras vaihtoehto.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1291
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Tuo ratkaisu on ymmärrettävä. Mutta toimivaa ei minun mielestäni kannata poistaa.
toomac
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 22.10.2016 19:31

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja toomac »

Onko jollain muuten tietoa saako noita imusarjan läppiä ohjaavia vipuja ja akseleita tilattua erikseen jostain? Tuntuu hölmöltä pulittaa iso raha koko imusarjasta, kun näiden vaihto on kuitenkin suht simppeli homma, jos imusarjaa käyttää irti. Rupeaa kuitenkin olemaan +300tkm jälkeen siinä kunnossa, että ei ne siellä hirveästi enää kääntyile.
W204 C 220 CDI 2014
ex Volvo S60 D5 2012
ex W203 C 200 CDI 2005
ex W211 E 220 CDI 2008
ex W203 C 200 CDI 2002
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6546
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja MiHe »

yhdystakoja on muistaakseni ollut ebayssä mutta läppiä ja niiden akseleita en muista nähneeni.
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2696
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

MiHe kirjoitti: Ti 20.07.2021 00:11 yhdystakoja on muistaakseni ollut ebayssä mutta läppiä ja niiden akseleita en muista nähneeni.
Vanhaan hyvään aikaan Weber-kaasuttimeen sai korjaussarjan jossa oli tiivisteiden lisäksi ylikoko-läppäakseli jolloin rotsaamalla kaasuttimen runko saatiin uutta vastaava tai parempi sovitus.

Nyt jokseenkin merkistä riippumatta myydään isoja komponentteja kokonaisuuksina. Mikä on sinänsä ihan järkevääkin mutta hinnoittelu puolestaan ei ole.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6546
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja MiHe »

E200kompressor kirjoitti: Ti 20.07.2021 01:29
Nyt jokseenkin merkistä riippumatta myydään isoja komponentteja kokonaisuuksina. Mikä on sinänsä ihan järkevääkin mutta hinnoittelu puolestaan ei ole.
Juu, CDI koneen rail-putki (tai sen osat) on hyvä esimerkki; nykyään täytyy ostaa koko putki antureineen, jos marmorilta hakee. Ja totta, itse työkonealalla työskentelevänä olen myös huomannut tämän trendin ulottuvan joka paikkaan.

Nuo tämän topicin yhdystangothan ovat varmasti jotain tarviketavraa, ellei jopa 3d tulostettuja. Tämä teknologia muuten syö hieman em. varaosabisnestä, vielä kun kiinalasaiset oppisivat tekemään fiksuja, tarpeellisia osia :D
W219 320CDI -07
X204 320CDI -08

Ex: W212 350CDI -09
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noille bensakoneiden imusarjoille M272/273 löytyy jenkkilästä "re-manufactured" tarjontaa. Eli on vanhaan alumiinikuoreen uusittu muoviset/kuluvat osat. Varmaan tekevät uudet sisukalut ja kasaavat. En ole katsellut onko dieseleille vastaavaa, ehkä ei kun suosivat enempi noita bensarohmuja. Bensan imusarjan osalta löytyy myös aliexpress ja alibaba kautta uutta kiinalaista jotka halvempia kuin noi uudelleenrakennetut...

TJ
**********
Y Juniper LR
Niva 1.9TD 4x4
W123 300CD
Tesla Y LR -ex
X164 V8 -ex
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1291
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Läpät on pistehitsattu akseleihin, en ihmettele ettei löydy vaihto-osina.
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 290
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Tuota yhdystankoa ja klipsejä näyttää ainakin olevan kaupan amerikasta.

https://www.youtube.com/watch?v=LQ8_edCc0RQ
https://www.idparts.com/mercedessprinte ... oduct_tabs
S212 E350CDI 4Matic 2009
Sandtu72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 29.08.2022 22:35

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Kertokaapa nyt päälliköt, että pitäisikö imusarjan läpät napsia pois vai mitä? Tehottomuuden takia jouduin availemaan "kurahaaran" ja kas olipa kertynyt karstaa imusarjoihin jne. Autolla (S211) ajettu n. 300 000 kilometriä. Kuulisin mielelläni myös vinkkiä siitä, miten saisi puhdisteltua imukanavat lohkosta. Kiitos vastauksista jo etukäteen...
rust8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Su 19.06.2022 09:36

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja rust8 »

Sandtu72 kirjoitti: Su 19.10.2025 13:05 Kertokaapa nyt päälliköt, että pitäisikö imusarjan läpät napsia pois vai mitä? Tehottomuuden takia jouduin availemaan "kurahaaran" ja kas olipa kertynyt karstaa imusarjoihin jne. Autolla (S211) ajettu n. 300 000 kilometriä. Kuulisin mielelläni myös vinkkiä siitä, miten saisi puhdisteltua imukanavat lohkosta. Kiitos vastauksista jo etukäteen...
Imusarjat likoomaan dieseli/bensa mixiing ja sitten pulloharjalla rassaten joka aukko ja lopuksi painepesurilla ja liottimella kyytia. Lappien akselit saa katkottua rautasahan teralla ja vedettya pois aukoista ja tappien reikiin kierteet ja lohkotiiviste silikonilla pultit reikkiin. Done. Ei tuu koskaan vuotamaan. Nain tein ja plus 150tkm takana.
Varo ettei mee jaahytin nestetta pyttyihin niista venttilin reijista.. voi olla etta otat hehkut pois ja pyoratat konetta startilla niin nesteet lentaa pihalle jos meni.. toiseksi se keski yhdysputken tiiviste on painajaine... menee rikki. voi olla etta kandee tiivistaa se valiputki lohko tiiviste silikonilla. Periaatteessa jotkut pulttaa semmosen lattaraudat imusarjoihin kiinni et pysyy asennossa, mut taa pitas sovitella heti alussa enne ku irti. kato netista.
Varmaa kandee myos putsata ne venttiilit imureijat lohkossa.. varovasti... liottimella,, scrapaa,, liotin,, ratti,, ei terasharjalla jottei me harjan rautalangat pyttyy.
Sandtu72
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ma 29.08.2022 22:35

Re: OM642 imusarja läpät

Viesti Kirjoittaja Sandtu72 »

Vielä kerran pojjat!
Ymmärtääkseni läppien poisto liittyy vain ja ainoastaan karstoittumisesta johtuvaan huoltovälin pidentämispyrkimykseen. Eli jos tämä karstoittumisesta johtuva huollontarve unohdetaan, niin läppien olemassaolo ei kaiketi sinällään ahdista, vai? Tämän jälkeen seuraava kysymys lienee, että onko kukaan löytänyt järkevää menetelmää ns. huohotushöyryjen puhdistamiseen? Pistääkäähän nyt insinöörit parastanne...
Vastaa Viestiin