Autotallin lattia alkoi olla aika öljyinen, joten asialle piti tehdä jotakin. Ostin sijaisautoksi w169 A-mersun, jotta oli mahdollisuus rauhassa purkaa OM642 moottoria. Tämä oli hyvä ratkaisu, koska työ venyi lopulta parin viikon mittaiseksi. Parin viikon ajelu A-mersulla sai ymmärtämään kuinka hyvä auto W211 on, etenkin neliveto.
Purkaminen oli loppujen lopuksi aika helppoa, suurin osa ajasta kului sopivan räikän jatkovarsien sovitteluun. Tilasin ennen remonttia tehtaan korjausmanuaalin (emanualonline) jossa oli hyvät ohjeet purkamiseen ja momentit kasaamiseen.
Autolla on ajettu 320 tkm ja imusarjojen läppien ohjausvarret oli täysin valmiit; ne eivät ole enää pitkään aikaan toimineet niin kuin ne on suunniteltu. Kyselin Autosunilta onko niille saatavissa varaosia, ja vastaus oli että uudet imusarjat saa. Kuskinpuoleinen noin 850 euroa ja pelkääjänpuoleinen noin 650 euroa.
Läpissä on selvä suunnitteluvirhe ja ne on tehty huonosta muovista ja varsien keskireikä kuluu soikeaksi ja läpät liikkuvat miten sattuu. Netistä saa alumiiniset varret, mutta läppämoottoriin ja varsien välisiä kunnollisia osia en löytänyt. Läpät siis päätyivät roskikseen.
Katkaisin läppien akselit imusarjan reiästä pienellä ilmakäyttöisellä hiomakoneella ja ne lähtivät aika helposti pois. Läppien akseleissa oli 9mm reiät, joten tein niihin 10mm kierteet ja tulppasin reiät lukitusruuveilla ja kierrelukitteella.
Turbo on joskus vaihdettu tai korjattu ja siinä oli pehmeä tiiviste ja pultit oli löysällä. Öljyä valui myös turbon ja jalan välisestä tiivistyksestä. Venyvät pultit ei toimi pehmeän tiivisteen kanssa, alkuperäinen tiiviste on metallinen.
Imusarjat oli täynnä mustaa töhnää joka sotkee kaikki paikat, myös kädet ja työvaatteet. Imusarjojen pesemiseen kuluu myös paljon aikaa. Liuotin, kuuma vesi ja paineilma toimii hyvin. Työvaatteilla ja Brakliinerillä pesin lopuksi autotallin lattian ja heitin ne roskiin.
Kasauksessa pitää huomioida että turbon jalan pultit pitää vaihtaa uusiin. Ne ovat venyvät pultit (20Nm+60 astetta) ja niitä ei saa käyttää uudelleen tai käy niin kuin kuvassa, Onneksi ne lähti helposti irti ja vain toinen katkesi, mutta tuli kokonaisena pois. Olisin saanut auton valmiiksi jo lauantaina, mutta uudet pultit sai tilattua vasta maanantai-aamuna ja ne tulivat tiistaiksi.
Sain auton valmiiksi juuri ennen keskiviikon lumimyräkkään ja nelivedolla on todella nautinto ajella auraamattomilla teillä. Ostin auton 2020 keväällä ja kokemuksia lumesta ei ollut ennen tätä. Vaihdoin samalla myös termostaatin ja auto lämpenee nopeasti myös 20 asteen pakkasessa ilman lisälämmitintä ja auto pysyy tyhjäkäynnilla lämpöisenä. Ajelin edellisen talven w220 320 CDI;llä ja se on jääkaappi tähän verrattuna.
Ennen läppien poistoa tyhjäkäynti seilasi 900-1200 rpm välillä ja oli joskus pitkiä aikoja 1200 rpm vaikka moottori oli lämmin.Nyt se on lämpimällä moottorilla 600 rpm. Minun mielestäni moottori on reilusti kaasuttaessa hiljaisempi eikä se puudu vaan vetää tosin hyvin. Mitää merkittävää eroa tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla en ole havainnut.
V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
Osaako kukaan vastata, mistä vuosimallista alkaen tämä OM642 öljynlauhdutinongelma on Mercedeksellä korjattu? Eli tehtaalla on jo laitettu violetit tiivisteet.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
Vuosimallia en muista, mutta kyllä niitä tehtaan violetteja tiivisteitäkin on vuotamisen takia uusittu.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
Auto on startannut aika pitkään ja epäilin hehkutulppia tai hehkurelettä. Tänään starttasi huoltsikan pihassa todella kauan ja alkoi diesel haista. Kotiin oli vajaa 10 kilometriä ja siihen kului neljännestankki dieseliä. Poistin moottorin suojuksen ja polttoainesuodattimelle tuleva letku oli revennyt ja kaikki paikat täynnä dieseliä.
Letkussa on varmaan ollut pitkään pieni vuoto ja seisoessa polttoaine valuu takaisin tankkiin ja ilmaa tulee tilalle, ja tästä johtui pitkä starttaus.
Laitoin tilalle tavallista letkua, se jää hieman luttuun mutta toimii. Kävin tilaamassa molemmat alkuperäiset suodattimelle tulevat letkut.
Kannattaa suosiolla vaihtaa polttoaineletkut samalla kun kerran ne joutuu kuitenkin irroittamaan.
Letkussa on varmaan ollut pitkään pieni vuoto ja seisoessa polttoaine valuu takaisin tankkiin ja ilmaa tulee tilalle, ja tästä johtui pitkä starttaus.
Laitoin tilalle tavallista letkua, se jää hieman luttuun mutta toimii. Kävin tilaamassa molemmat alkuperäiset suodattimelle tulevat letkut.
Kannattaa suosiolla vaihtaa polttoaineletkut samalla kun kerran ne joutuu kuitenkin irroittamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2007 S211 320 CDI 4-matic
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
ex2003 w220 320 CDI Facelift
ex2006 W169 A150 coupe
Re: V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
Kunhan tässä kelit lämpenevät, niin sama rojekti kait se olis tehtävä. Autotallissa sanomalehti jo moottorin alla. Onkohan tuohon jo nykypäivänä myynnissä jotain valmista osa/tiivistesettiä, kun näitä vaihdetaan melkein jokaiseen OM642?
Re: V-laakson tarinoita W211 320 CDI 4-matic
KL löytyy, tosin omasta satsista puuttui kyllä pari, mutta pitäisi löytyä kaikki tarvittava.