W124 vaihteisto-ongelma
W124 vaihteisto-ongelma
vajaa 990tkm kesti alkuperäinen laatikko klassikossa. öljyt oli tullu pihalle hissukseen, paikallisen vatiin valui pari desiä kiiltävää öljyä ja samalla pieni jousi joka näytti kuin mustekynästä olisi otettu. laatikon korjaaminen luultavasti maksaa maltaita, purkaamo seuraava vaihtoehto.
alkuperäinen laatikko on 124 260 08 01 717412 01 310481 eli ilmeisesti 717.412. ei mitään tietoa onko pitkä vaiko lyhyt akseli siinä.
vaihtolaatikoita tuntuu löytyvän huonosti 5 vaihteisena.
717412 06 593693 olisi tarjolla, luovuttajan vin-koodilla löytyi tuo sarjanumero. -94 E200D kyseessä.
eli mahtaakohan tuo laatikko käydä alkuperäisen tilalle? toki jos jollain tarjolla kemin alueella toimivaa laatikkoa, niin saa tarjota. hieman kiirekkin tahtoo olla, kun pitäisi mersulla töihin kulkea koko ajan.
alkuperäinen laatikko on edelleen autossa kiinni ja ajokunnossa jotenkin, kun loota on öljyä täynnä, saa ajamalla paikalliselle. siksi ei oikein viitsisi irrottaa sitä vain sen takia, että näkee akselin pituuden.
alkuperäinen laatikko on 124 260 08 01 717412 01 310481 eli ilmeisesti 717.412. ei mitään tietoa onko pitkä vaiko lyhyt akseli siinä.
vaihtolaatikoita tuntuu löytyvän huonosti 5 vaihteisena.
717412 06 593693 olisi tarjolla, luovuttajan vin-koodilla löytyi tuo sarjanumero. -94 E200D kyseessä.
eli mahtaakohan tuo laatikko käydä alkuperäisen tilalle? toki jos jollain tarjolla kemin alueella toimivaa laatikkoa, niin saa tarjota. hieman kiirekkin tahtoo olla, kun pitäisi mersulla töihin kulkea koko ajan.
alkuperäinen laatikko on edelleen autossa kiinni ja ajokunnossa jotenkin, kun loota on öljyä täynnä, saa ajamalla paikalliselle. siksi ei oikein viitsisi irrottaa sitä vain sen takia, että näkee akselin pituuden.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Eikös sen akselipituuden tiedä auton vuosimallistakin? Tuosta akselipituudesta ja siitä mikä se missäkin vuosimallissa on niin on paljonkin juttua tällä foorumilla.
Tarkista se ensin mutta muistelen et jossain kohtaa 93 vuonna se olisi muuttunut? Sit jos on tyyliin 87 ni lie on varmasti pitkäakselinen?
Mullon 6/93 250DT 5 pykäläisellä askilla ja sinä on jo lyhyt käsittääkseni. Metreistä päätellen sullakin on Diesel?
Tarkista se ensin mutta muistelen et jossain kohtaa 93 vuonna se olisi muuttunut? Sit jos on tyyliin 87 ni lie on varmasti pitkäakselinen?
Mullon 6/93 250DT 5 pykäläisellä askilla ja sinä on jo lyhyt käsittääkseni. Metreistä päätellen sullakin on Diesel?
Re: W124 vaihteisto-ongelma
unohtui tietenkin sanoa että -89 250d ja manuaali loota 5 lovinen.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Eli jos on 9/89 tai uudempi 89 ni välitykset ovat alla
I. 3,91; II. 2,17; III. 1,37; IV. 1,0; V. 0,78; R. 4,27
Ja jos on vanhempi 89 kuin 9/89 ni välitykset alla
I. 4,23; II. 2,36; III. 1,49; IV. 1,0; V. 0,84; R. 4,63
E200D vm94 ni siinä askin välitykset alla
I. 3,91; II. 2,17; III. 1,37; IV. 1,0; V. 0,81; R. 4,27
Nuo edellä on kopattu MB:n datasivuilta. Valitettavasti askinnumerot ei tuolla ole et olis pystyny täsmällisesti sanomaan mikä se aski on.
Aloin kaivelemaan "muistinlokeroita" ja itseasiassa tod. näk. muistan väärin tuon akselipituudenmuutoksen kun edellisessä postauksessa muistelin sen olevaksi 93. Se on aikaisemmin ja ettei se vain ollu justiin 89 ? Tarkista ja kait se selkenee tuosta askin numerostakin ehkä luotettavimmin?
Jyristikös se sun kulkine esim kolmosella ajettaessa tyyliin alle 2000r/min? Jos kyllä ni melki satavarmasti on pitkäakselinen?
I. 3,91; II. 2,17; III. 1,37; IV. 1,0; V. 0,78; R. 4,27
Ja jos on vanhempi 89 kuin 9/89 ni välitykset alla
I. 4,23; II. 2,36; III. 1,49; IV. 1,0; V. 0,84; R. 4,63
E200D vm94 ni siinä askin välitykset alla
I. 3,91; II. 2,17; III. 1,37; IV. 1,0; V. 0,81; R. 4,27
Nuo edellä on kopattu MB:n datasivuilta. Valitettavasti askinnumerot ei tuolla ole et olis pystyny täsmällisesti sanomaan mikä se aski on.
Aloin kaivelemaan "muistinlokeroita" ja itseasiassa tod. näk. muistan väärin tuon akselipituudenmuutoksen kun edellisessä postauksessa muistelin sen olevaksi 93. Se on aikaisemmin ja ettei se vain ollu justiin 89 ? Tarkista ja kait se selkenee tuosta askin numerostakin ehkä luotettavimmin?
Jyristikös se sun kulkine esim kolmosella ajettaessa tyyliin alle 2000r/min? Jos kyllä ni melki satavarmasti on pitkäakselinen?
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Olen yrittänyt selvittää numeron perusteella onko lyhyt vaiko pitkä. Netissä tulee kuvaa vähän joka lähtöön. Ja hajottamon sivuilla ei ole kuvaa tällä hetkellä paitsi autosta.
Ei mielestäni ole pahemmin jyrissyt kun on ajanut matalilla kierroksilla. Joskus teki mutta kun uusi limppu tuli kardaaniin niin loppui.
Olen kysynyt firmasta kuvaa siitä laatikon rungosta mutta tuntuu olevan vaikeaa kun eivät laita sitä. Ja jos voi hakea sen että kokeilee ja palauttaa jos ei sovi, niin tulee siinäkin muutama sata km ajoa. Jos nyt edes voi sopia sellaista heidän kanssaan.
Ja tietenkin paikka nyt viiteen asti auki, kiire tulee jos meinaa saada sen tänään haettua ja viikonloppuna yrittää paikoilleen, jos paikallinen siihen suostuu, sekin kun on kiinni aina viikonloppuna.
Ei mielestäni ole pahemmin jyrissyt kun on ajanut matalilla kierroksilla. Joskus teki mutta kun uusi limppu tuli kardaaniin niin loppui.
Olen kysynyt firmasta kuvaa siitä laatikon rungosta mutta tuntuu olevan vaikeaa kun eivät laita sitä. Ja jos voi hakea sen että kokeilee ja palauttaa jos ei sovi, niin tulee siinäkin muutama sata km ajoa. Jos nyt edes voi sopia sellaista heidän kanssaan.
Ja tietenkin paikka nyt viiteen asti auki, kiire tulee jos meinaa saada sen tänään haettua ja viikonloppuna yrittää paikoilleen, jos paikallinen siihen suostuu, sekin kun on kiinni aina viikonloppuna.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Tässä tuo numerosarjan alku sama kuin sulla ja ollu pitkäakselinen mutta bensoissa se niin ilmeisesti aina on pienemmissä koneissa? Harmi ettei nuita loppuja numeroita ole laitettu.
viewtopic.php?f=2&t=141811&p=958630&hil ... 2A#p958630
Mutta onkos sulla leveälistainen se kulkine eli 9/89 tai uudempi? Jos on niin varovaisen "kyllä sopii" sen E200D : aski?
Ja kun ei kerta jyristä niin sekin voisi viitata siihen et lyhytakselinen on se sun aski?
Niin ja 4 vaihteisen jos päädyt laittamaan niin kardaani tod. näk menee kans uusiksi?
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Itellä on 2 laatikkoo jemmassa.
Toinen on -89 w201 2,0E ja toinen on -92 w124 250D.
Toisen koodi on juuri tuo 717 412 01... ja toinen 717 413...
Toimivina irroitettu. (Tulleet varaosa-luovuttajina pihaan)
Kumpikin päällepäin yhtäkkiä saman näköisiä.
Seinäjoella löytyy, mutta matkahuolto varmaan kuskais halvimmalla. Laita yv. jos kiinnostaa.
Toinen on -89 w201 2,0E ja toinen on -92 w124 250D.
Toisen koodi on juuri tuo 717 412 01... ja toinen 717 413...
Toimivina irroitettu. (Tulleet varaosa-luovuttajina pihaan)
Kumpikin päällepäin yhtäkkiä saman näköisiä.
Seinäjoella löytyy, mutta matkahuolto varmaan kuskais halvimmalla. Laita yv. jos kiinnostaa.
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Bensan aski tod näk pitkäakselinen ja dieselin on lyhytakselinen. Ero on siinä kytkinakselin pituudessa. Jos akseli tulee kopantason ulkopuolelle ni on pitkä.Eetyzk kirjoitti: ↑La 16.01.2021 15:41 Itellä on 2 laatikkoo jemmassa.
Toinen on -89 w201 2,0E ja toinen on -92 w124 250D.
Toisen koodi on juuri tuo 717 412 01... ja toinen 717 413...
Toimivina irroitettu. (Tulleet varaosa-luovuttajina pihaan)
Kumpikin päällepäin yhtäkkiä saman näköisiä.
Seinäjoella löytyy, mutta matkahuolto varmaan kuskais halvimmalla. Laita yv. jos kiinnostaa.
Nm Atlaksella on jossain topiikissa helppo neuvo todeta irtoaskeista kumpi on eli kun laittaa koppa alaspäin betonilatialle ni nos jää kopanvaraan eikä akseli ota kinni lattiaan on lyhytakselinen.
Re: W124 vaihteisto-ongelma
No sehän meni kuten yleensä eli perseelleen.
Olin menossa hakemaan laatikkoa niin soitti hajottamon mies ettei sitä löydy mistään.. martta oli viisas ja oli ostanut alkosta pari pulloa, varmaan aavisti.
Eli edelleen puuttuu loota.
Hajottamon mies oli sitä mieltä että kilven mukaan pitäisi olla lyhyt akseli mikä laatikossa.
Ja on tosiaan auto ilman muovihelmoja, alkuperäinen kunto. Edellinen omistaja ne helmat laittanut.
Pari viikkoa aikaa saada ajokuntoon. Sitten martta joutuu taas töihin ja pitää olla pari autoa käytössä. Martta kyllä on jo katsonut uutta autoa kolmanneksi. Hiluksi vois olla se kolmas. Eikös tojotan pitäis olla kova kampe..?
Olin menossa hakemaan laatikkoa niin soitti hajottamon mies ettei sitä löydy mistään.. martta oli viisas ja oli ostanut alkosta pari pulloa, varmaan aavisti.
Eli edelleen puuttuu loota.
Hajottamon mies oli sitä mieltä että kilven mukaan pitäisi olla lyhyt akseli mikä laatikossa.
Ja on tosiaan auto ilman muovihelmoja, alkuperäinen kunto. Edellinen omistaja ne helmat laittanut.
Pari viikkoa aikaa saada ajokuntoon. Sitten martta joutuu taas töihin ja pitää olla pari autoa käytössä. Martta kyllä on jo katsonut uutta autoa kolmanneksi. Hiluksi vois olla se kolmas. Eikös tojotan pitäis olla kova kampe..?
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: W124 vaihteisto-ongelma
No justiinsa.
Joo ja on se tojoloota satavarmasti kova kun jos omista osista uudelleen on sulatonkautta käyny kierroksen ja tehty uudelleen Meinaan miljoonan kohdalla tojo on toista tai kolmatta kierrätyskierrosta menossa ja sä vasta askia mersuun ettit et jos sillä vielä ajelis kun huoltoväli edellisen askin kohdalla venähti vähä pitkäksi. Muuten olis vielä huoletta menny
Kyllä tuohon aski löytyy. Laitat vaan 5 vaihteisen askin bensan tai dieselin ja ei pienistä välityksenmuutoksista välitä. Soittelet hajottamoita läpi. Raptecille soitellu? Jos ei siellä ole ni kysy sieltä et mistä voisi löytyä. Niin ja katto ne perämurikan öljyt jos sillä osastolla muutenkin touhuilet
Re: W124 vaihteisto-ongelma
en ole sinne vielä soittanut. ja peräöljyt vaihdettiin samalla kun oli auto ylhäällä. laatikkoon pantiin öljyä piripintaan, että pääsi taas mökille. meni muuten melkein pari litraa, että aika kuivana se kyllä oli. kuudenkympin välein on vaihdettu öljyt niin perään kuin laatikkoonkin.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Kävin vielä tuossa ladolla ja liitteenä kuvat itellä olevista laatikoista. toinen näyttää olevan lyhyellä ja toinen pitkällä akselilla. Itse enää muista, että kumpi ny on dieselistä ja kumpi bensasta. Dieselissä muistaakseni oli 2-massa vauhtipyörä.
Pitkäakselisen koodi: 717 412 01.....
Lyhytakselisen koodi: 717 413 0......
Pitkäakselisen koodi: 717 412 01.....
Lyhytakselisen koodi: 717 413 0......
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W124 vaihteisto-ongelma
Minäpä pidän nuo mielessä. Tässä yksi paikallinen kaveri kans penkoo paikkoja jos löytyy jostain. Getrakki kuulemma olis hyllyssä.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."
Re: W124 vaihteisto-ongelma
No niin. Mersu kulkee taas. Vanha oli pitkällä akselilla. Hajottamo katsoi koneella että käy tuohon malliin lyhyt. Toinen firma selvitti ettei ole kytkimessä sitä värinänvaimenninta. Sitte kaveri selvitti toisen kaverin joka selvitti kolmannen jonka pihalla oli laatikko ja pitkä akseli. Ja joka sanoi että pitää olla pitkä jos ei ole se vaimennin. 120e pihaan toimitettuna. En tingannu. Samalla olis kyllä työsylinteri vaihtunut, ehkä laakerikin mut eipä käynyt mielessä. Pääasia että liikkuu ja toimii. Toistaiseksi.
"ei mersuun remonttia tehdä, sitä vain huolletaan..."