Tuli vaan mieleen
Tuli vaan mieleen
Nykyautoihin, merkistä riippumatta yrittää valmistajat saada pakokaasupäästöjä mahdollisimman pieniksi ja siksi autoihin on ilmestynyt vaikka minkälaisia pakokaasujen puhdistuslaitteistoja.
Yhden tärkeän seikan ne on unohtaneet, johtuen varmaan siitä, että autotehtaiden insinöörit on lämpimissä maissa?
Kylmäkäynnistyksen päästöjä (myös vaikuttaa kokonaispäästöihin) saataisiin pienennettyä, jos kaikkiin autoihin asennettaisiin jo tehtaalla kunnollinen moottorilämmitin.
Webastoja toki joissakin on, mutta kunnollinen sähkölämmitin?
Sähköautot sitten tehdään niin, että niihin ei tarvii asentaa jälkiasennuksena mitään lämmitintä, ilmeisesti.
Eihän noilla säteilylätkillä oikein mitään tee.
Kylmäkäynnistyksen päästöt ei taida olla niin tärkeitä tai niistä ei mikään instanssi taida olla kiinnostuneet?
Vai mitä olette mieltä?
Yhden tärkeän seikan ne on unohtaneet, johtuen varmaan siitä, että autotehtaiden insinöörit on lämpimissä maissa?
Kylmäkäynnistyksen päästöjä (myös vaikuttaa kokonaispäästöihin) saataisiin pienennettyä, jos kaikkiin autoihin asennettaisiin jo tehtaalla kunnollinen moottorilämmitin.
Webastoja toki joissakin on, mutta kunnollinen sähkölämmitin?
Sähköautot sitten tehdään niin, että niihin ei tarvii asentaa jälkiasennuksena mitään lämmitintä, ilmeisesti.
Eihän noilla säteilylätkillä oikein mitään tee.
Kylmäkäynnistyksen päästöt ei taida olla niin tärkeitä tai niistä ei mikään instanssi taida olla kiinnostuneet?
Vai mitä olette mieltä?
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
BMW i3 2019
Re: Tuli vaan mieleen
Enpä aihetta ihmeemmin tunne mutta eikös ne päästömittaukset vähän aiempaa enemmän huomioi kylmäkäynnistyksiä ainakin, jos ei ihan kunnon pakkaskelejä.
Sähköautossa ja plugareissa pitäisi olla vakiona webasto mutta sehän ei sovi imagoon.
USA:ssa sitten mersukin ratkaisee kylmän kelin ongelmat etäkäynnistyksellä. Samalla bensakrematoriolla saa kesäkuumilla auton viileäksi. Päästöistä ei suurta numeroa tehdä.
Kanadan markkinoille on jo tehtaalta saanut pitkään sellaisen pienen lohkolämppärin tapaisen lämmitysvastuksen. Sehän ei tänne riitä, pieni apu eteläisimmille Kanadan alueille.
Sähköautossa ja plugareissa pitäisi olla vakiona webasto mutta sehän ei sovi imagoon.
USA:ssa sitten mersukin ratkaisee kylmän kelin ongelmat etäkäynnistyksellä. Samalla bensakrematoriolla saa kesäkuumilla auton viileäksi. Päästöistä ei suurta numeroa tehdä.
Kanadan markkinoille on jo tehtaalta saanut pitkään sellaisen pienen lohkolämppärin tapaisen lämmitysvastuksen. Sehän ei tänne riitä, pieni apu eteläisimmille Kanadan alueille.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Tuli vaan mieleen
Sähköautoissa ja osassa plugareita lämpö/kylmyys tehdään lämpöpumpulla, jota käytetään sähköllä. Sitä ohjataa yleensä kännykällä, eli siitä vaan varttia ennen lähtöä napsautetaan pumppu etänä käyntiin. Ja jos auto on latauksessa, niin akkuakaan ei syödä. Ei siis ole mitään tarvetta webastoeberille, paitsi jos haluttaisiin lämmittää plugarin polttomoottori.
Jep, uusimmat mittaussyklit huomio paremmin kylmääkin, mutta se kylmä on kanssa suhteellinen käsite. Meillä täällä jääkarhun takamuksen vieressä kylmä tarkoittaa ihan eri asiaa. Samalla usein unohtuu se, kuinka monta promillea ns arktisten maiden (ml Suomi) automyynti on osuutena koko tuotannosta. Massa määrää, ja jos massalle nollakeli on se satunnainen harvinaisen ankara talvisää, niin eipä asiaan kannata panostaaa.
Näkökantaa avartaa usein se, että on tuttuja muuallakin päin maailmaa. Aikanaan tuli vaihdettua paljon autokokemusta australialaisen harrastajan kanssa, ja olipahan katsomusta avartavaa verrata, miten erilaisia murheita meillä olikaan.
Jep, uusimmat mittaussyklit huomio paremmin kylmääkin, mutta se kylmä on kanssa suhteellinen käsite. Meillä täällä jääkarhun takamuksen vieressä kylmä tarkoittaa ihan eri asiaa. Samalla usein unohtuu se, kuinka monta promillea ns arktisten maiden (ml Suomi) automyynti on osuutena koko tuotannosta. Massa määrää, ja jos massalle nollakeli on se satunnainen harvinaisen ankara talvisää, niin eipä asiaan kannata panostaaa.
Näkökantaa avartaa usein se, että on tuttuja muuallakin päin maailmaa. Aikanaan tuli vaihdettua paljon autokokemusta australialaisen harrastajan kanssa, ja olipahan katsomusta avartavaa verrata, miten erilaisia murheita meillä olikaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Tuli vaan mieleen
Totta mutta tässä taidettiin puhua mersuista. Kerro missä mersussa on lämpöpumppu?Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ke 09.12.2020 18:00 Sähköautoissa ja osassa plugareita lämpö/kylmyys tehdään lämpöpumpulla, jota käytetään sähköllä. Sitä ohjataa yleensä kännykällä, eli siitä vaan varttia ennen lähtöä napsautetaan pumppu etänä käyntiin. Ja jos auto on latauksessa, niin akkuakaan ei syödä. Ei siis ole mitään tarvetta webastoeberille, paitsi jos haluttaisiin lämmittää plugarin polttomoottori.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Tuli vaan mieleen
Jos taidettiin niin ei sitä ainakaan viestissäsi mainittu. Esitteistä löytänet tiedon jos kiinnostaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Tuli vaan mieleen
Jos halutaan saivarrella, niin aloituksessa kirjoitettiin kylläkinDBFI kirjoitti: ↑Ke 09.12.2020 18:55Totta mutta tässä taidettiin puhua mersuista. Kerro missä mersussa on lämpöpumppu?Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ke 09.12.2020 18:00 Sähköautoissa ja osassa plugareita lämpö/kylmyys tehdään lämpöpumpulla, jota käytetään sähköllä. Sitä ohjataa yleensä kännykällä, eli siitä vaan varttia ennen lähtöä napsautetaan pumppu etänä käyntiin. Ja jos auto on latauksessa, niin akkuakaan ei syödä. Ei siis ole mitään tarvetta webastoeberille, paitsi jos haluttaisiin lämmittää plugarin polttomoottori.
"merkistä riippumatta".
R129 500SL 1989 (MR)
Re: Tuli vaan mieleen
EQC taitaa olla...Totta mutta tässä taidettiin puhua mersuista. Kerro missä mersussa on lämpöpumppu?
In the EQC Mercedes-Benz uses a sophisticated system with a heat pump function and two electric PTC (Positive Temperature Coefficient Thermistor) heater boosters. A heat pump – also familiar from domestic appliances – operates on the same principle as a refrigerator, transporting heat from a lower to a higher temperature level. This means that “cold thermal energy” [1], which occurs particularly frequently in electric vehicles, can be used to heat the interior.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Tuli vaan mieleen
Kerran yritin varaosakirjasta tai WIS:istä katsoa, en muista mutta varmaan luin väärin kun jäi sellainen kuva että tuokin olisi normi HVAC:lla. Yllä olevan perusteella onkin lämpöpumppu, hyvä tietää. Onkohan samaa sitten muissa täyssähkömalleissa?Maastis kirjoitti: ↑Ke 09.12.2020 20:46EQC taitaa olla...Totta mutta tässä taidettiin puhua mersuista. Kerro missä mersussa on lämpöpumppu?
In the EQC Mercedes-Benz uses a sophisticated system with a heat pump function and two electric PTC (Positive Temperature Coefficient Thermistor) heater boosters. A heat pump – also familiar from domestic appliances – operates on the same principle as a refrigerator, transporting heat from a lower to a higher temperature level. This means that “cold thermal energy” [1], which occurs particularly frequently in electric vehicles, can be used to heat the interior.
Re: Tuli vaan mieleen
WIS:istä ei tunnu löytyvän mitään kuvausta tuosta EQC:n lämpöpumpusta. Onko kukaan törmännyt muuhun materiaaliin aiheesta?
Re: Tuli vaan mieleen
Tuon EQC lämpöpumppu pätkän poimin:
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=40995517
Harmi sinänsä kun ei tuota lämpöpumppu tekniikkaa ole hyödynnetty jo vaikka tuossa B mallissa... kuitenkin ilmastoinnille löytyy kompura ja kennot niin olis siihen toteuttanu lämmityksenkin...
TJ
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=40995517
Harmi sinänsä kun ei tuota lämpöpumppu tekniikkaa ole hyödynnetty jo vaikka tuossa B mallissa... kuitenkin ilmastoinnille löytyy kompura ja kennot niin olis siihen toteuttanu lämmityksenkin...
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: Tuli vaan mieleen
Enpä ollut tuotakaan aiemmin lukenut mutta siinä oli enemmän markkinointitekstiä kuin WIS:in toimintakuvauksen tyylistä infoa. Nyt en päässyt parts infoonkaan kun oli molemmat tilaukset ekspiroituneet. Sieltä ainakin putkitukset ja komponentit löytyisi.Maastis kirjoitti: ↑La 12.12.2020 21:55 Tuon EQC lämpöpumppu pätkän poimin:
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... d=40995517
Harmi sinänsä kun ei tuota lämpöpumppu tekniikkaa ole hyödynnetty jo vaikka tuossa B mallissa... kuitenkin ilmastoinnille löytyy kompura ja kennot niin olis siihen toteuttanu lämmityksenkin...
TJ
Sehän tuossa tekstissä sanottiinkin että condenser on vesijäähdytteinen mutta tarkoittaako se sitä että lämpöpumpun toimiessa "takaperin" se condenser ottaa lämpöä sieltä jäähdytysvedestä vai toimiiko se condenser edelleen samaan suuntaan (ja lämmittää jäähdytynestettä eli lämmityslaitetta) ja evaporator'in ilmavirta ohjataankin uutta reittiä jolloin ulkoilman lämpöä pumpataan lämmitysveteen???
Kukaan ei varmasti pysynyt perässä mitä tuossa lämpöpumpun toteutuksessa yritän ymmärtää.
Re: Tuli vaan mieleen
Minkähän ikäisiin Mersuihin tämän saa enabloitua? On yksi semmonen varuste jonka kovasti tahtoisin.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!