Vuotaako kansi
Vuotaako kansi
Olen alusta lähtien seurannut tuontiajokkini (300 turbo-D, vm. 92, mittarissa silloin 200 t) kannen kuntoa. Tuontikatsastuksessa pari vuotta sitten kaasupäästömittari näytti paisuntasäiliöstä mitattuna arvoksi 5:tä. Nyt (satatuhatta enemmän mittarissa) katsastuksen yhteydessä samalla tavalla mitattuna 17:ää. Kuulemma mittaus on vain viitteellinen.
Oire: Kun lauhalla lämmitän lohkolämmittimellä pitkään, tupsauttaa joskus normaalia sinisempää savua ja käy alussa epätasaisesti, röplöttämällä.
Pitäisiköhän jo vahvasti epäillä kansivuotoa ja kalliskohan operaatio on alumiinikannen korjaus? Kauankohan on järkevää tuollaisena ajaa?
Oire: Kun lauhalla lämmitän lohkolämmittimellä pitkään, tupsauttaa joskus normaalia sinisempää savua ja käy alussa epätasaisesti, röplöttämällä.
Pitäisiköhän jo vahvasti epäillä kansivuotoa ja kalliskohan operaatio on alumiinikannen korjaus? Kauankohan on järkevää tuollaisena ajaa?
Kyllähän se saattaa jo tiiviste hiukan vuotaa, oikeat kilometrit lienee 400-500 tkm.
Oireileeko auto muuten, tuleeko paisariin ylimääärisiä paineita ja katoaako jäähdytinnesteitä. Haiseeko pakokaasuissa käynnistyksen yhteydessä glykoli?
Turbon kansi on sikakallis, eikä hitsauskaan halpaa ole. Kansiviat noissa on aika yleisiä selvän suunnitteluvirheen takia, tällä meinaan välijäähdyttäjän puuttumista ja kovia ahtopaineita.
Kesää ajatellen: alkuperäinen termostaatti, oltava ehdottoman ehjä ja tarvikeosat heti hiiteen. Puhdas hyväkuntoinen syylari, ei saa käyttää mitään paikkaustahnoja. Ehjä visko ja säännöllinen öljynvaihto. Tämä liitettynä järkevään käyttöön, eli kunnon lämmitys ja ennen, ja jäähdytys jälkeen kovan ajon, sitten kestää. Coolerin asennus valitettavasti pykälien mukaan laitonta, vaikka sillä lisäisi kannen elinikää radikaalisti.
Oireileeko auto muuten, tuleeko paisariin ylimääärisiä paineita ja katoaako jäähdytinnesteitä. Haiseeko pakokaasuissa käynnistyksen yhteydessä glykoli?
Turbon kansi on sikakallis, eikä hitsauskaan halpaa ole. Kansiviat noissa on aika yleisiä selvän suunnitteluvirheen takia, tällä meinaan välijäähdyttäjän puuttumista ja kovia ahtopaineita.
Kesää ajatellen: alkuperäinen termostaatti, oltava ehdottoman ehjä ja tarvikeosat heti hiiteen. Puhdas hyväkuntoinen syylari, ei saa käyttää mitään paikkaustahnoja. Ehjä visko ja säännöllinen öljynvaihto. Tämä liitettynä järkevään käyttöön, eli kunnon lämmitys ja ennen, ja jäähdytys jälkeen kovan ajon, sitten kestää. Coolerin asennus valitettavasti pykälien mukaan laitonta, vaikka sillä lisäisi kannen elinikää radikaalisti.
Nestettä ei juuri kulu ja huollot ovat kyllä kunnossa. Lämmittelyä ja jäähdyttelyäkin olen harrastanut, kun näistä ohgelmista on tullut varoituksia
Ennen tämän ostoa koeajossa oli samanlainen, jolla taivaanranta meni taustapeilissä siniseksi eikä jaksanut enää startata kuumasta käyntiin. Löytyipä Veholtakin silloin myyjä, joka uskalsi pitää tätä enemmän tai vähemmän tyyppivikana.
Ennen tämän ostoa koeajossa oli samanlainen, jolla taivaanranta meni taustapeilissä siniseksi eikä jaksanut enää startata kuumasta käyntiin. Löytyipä Veholtakin silloin myyjä, joka uskalsi pitää tätä enemmän tai vähemmän tyyppivikana.
Tähystäjä
No jos se noin oireeton on, niin voihan sillä ajella vaan. Totuus vaan on että kansiremppa odottaa, se yleensä tulee eteen 400-500 tkm kohdalla, käytöstä riippuen. Jos autoa meinaa pitää vielä, eikä ole ihan lompakko tiukilla, niin kannattanee se remppa sitten teettää, samalla voi tarkistaa nokka-akselin kunnon ja vaihtaa hydraulinostimet jos ne naputtaa.Tähystäjä kirjoitti:Nestettä ei juuri kulu ja huollot ovat kyllä kunnossa. Lämmittelyä ja jäähdyttelyäkin olen harrastanut, kun näistä ohgelmista on tullut varoituksia
Ennen tämän ostoa koeajossa oli samanlainen, jolla taivaanranta meni taustapeilissä siniseksi eikä jaksanut enää startata kuumasta käyntiin. Löytyipä Veholtakin silloin myyjä, joka uskalsi pitää tätä enemmän tai vähemmän tyyppivikana.
Jos sitä syylarinnestettä pääsee pyttyyn valumaan kun auto on sammutettu niin seurauksena on kyllä tosi ilkeää korroosiota, ja sylinterin putkitus edessä.
Re: Vuotaako kansi
Moi, minä teetin viime syksynä kansiremontin omaan TDT:ni. Oireet olivat lähes kuvatun kaltaiset, eli:Tähystäjä kirjoitti:Olen alusta lähtien seurannut tuontiajokkini (300 turbo-D, vm. 92, mittarissa silloin 200 t) kannen kuntoa. Tuontikatsastuksessa pari vuotta sitten kaasupäästömittari näytti paisuntasäiliöstä mitattuna arvoksi 5:tä. Nyt (satatuhatta enemmän mittarissa) katsastuksen yhteydessä samalla tavalla mitattuna 17:ää. Kuulemma mittaus on vain viitteellinen.
Oire: Kun lauhalla lämmitän lohkolämmittimellä pitkään, tupsauttaa joskus normaalia sinisempää savua ja käy alussa epätasaisesti, röplöttämällä.
Pitäisiköhän jo vahvasti epäillä kansivuotoa ja kalliskohan operaatio on alumiinikannen korjaus? Kauankohan on järkevää tuollaisena ajaa?
-käynnistyksessä epätasainen käynti n. 10 sekunnin ajan
-epätasaisen käynnin tahdissa tuli valkoisenharmaita pilviä pakoputkesta
-pakokaasu tuoksahteli makealle
-nestettä kului tasaiseen tahtiin
-joutokäynnillä viileähköinä syysiltoina höyrytys pakoputkesta oli huomattavaa (Turbodiesel tuntuu höyryävän muutenkin enemmän kuin vaparit).
Täydellistä varmuutta viasta ei juuri ennen saatu, kunnes kansi purettiin ja vietiin koneosahiomoon tarkastettavaksi. Sieltähän se halkeama löytyi, 5. sylinterin venttiilien välistä muistaakseni. Hitsautin kannen foorumilta löytyvän henkilön myötävaikutuksella. Kokonaisuudessaan remontti tuli kustantamaan noin 1700 euroa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kysyppä JP74:lta oisko haluja auttaa miestä mäessä ku on siinä lähettyvillä..?Tähystäjä kirjoitti:Kiitokset. Kylläpä tässä alkaa koko kuva hahmottua. Oireet tässä satunnaisemmat ja lievemmät mutta ilmeiset.
Ei pikku summa vanhaan rakkineeseen, mutta pitänee ruveta selvittämään, kuka nostaisi kannen pöydälle.

MB&Audi
mää korjasin kans kantta, ku tuli sinistä pakarista. ei se mikään mahottoman kallis remppa oo, jos ei oo mitään pahemmin paskana. mulla oli pelkkä tiiviste menny. tiiviste sarja ja kannen oikasu ja pesu oli jotain alle 200€. työtunteja n.25h. aikaa meni, mut rahat sentään säästyi. voihan se olla et sun mersusta on menny esim. kansi halki...tms. sen näkee, kun aukasee. ei muuten kannata ajaa enää sit, ku tulee kunnolla sitä sinistä siältä pakarista, ku kaasuttaa. jos vuataa paljon äljyä sylinteriin, ni voipi puristussuhde nousta niin korkeeks, et menee kiertokangen laakeri.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Vuotaako kansi
Tere...
Olinpa just laittamassa juuri samanlaisesta oireilusta tobiikkia....
Liittyneekö lisäksi tämä...Kun kaasua polkasee paikallaan niin kentässä melkoinen nokiläiskä.... Oliko sinulla omassasi tuollaista oireilua.... Tosiaan mullakin.melko pätkäkäyntiä semmoset 5-10 seuntia...
Ajella kärsiikö kuinka...

Olinpa just laittamassa juuri samanlaisesta oireilusta tobiikkia....

Liittyneekö lisäksi tämä...Kun kaasua polkasee paikallaan niin kentässä melkoinen nokiläiskä.... Oliko sinulla omassasi tuollaista oireilua.... Tosiaan mullakin.melko pätkäkäyntiä semmoset 5-10 seuntia...

Ajella kärsiikö kuinka...

Mulla on 300 tkm mittarissa (totuuttahan ei koskaan tiedä) oleva 2.5td ja ongelma on ollut epätasainen käynti (tuntuu että ei kävisi kaikilla) kylmänä jokusen sekunnin ajan (vika vähän ajoittainen). Kun laittaa lohkolämmittimeen tai lämmin kone niin ei ongelmia. Nestettä ei kulu ja tehot tuntuu olevan tallella.
Hehkurele on vaihdettu, kaikkien hehkujen pitäsi olla kunnossa, ilmavuotojakin on yritetty hakea, mutta vikaa vaan ei ole löytynyt, ei kai mullakin vaan ole kansivika? Pitäisikö tämä epätasainen käyntiin lähtö ilmetä myös lämpimällä koneella?
Hehkurele on vaihdettu, kaikkien hehkujen pitäsi olla kunnossa, ilmavuotojakin on yritetty hakea, mutta vikaa vaan ei ole löytynyt, ei kai mullakin vaan ole kansivika? Pitäisikö tämä epätasainen käyntiin lähtö ilmetä myös lämpimällä koneella?
Sama täällä jo vuosia! Mistä johtunee?Makke kirjoitti:Mulla on 300 tkm mittarissa (totuuttahan ei koskaan tiedä) oleva 2.5td ja ongelma on ollut epätasainen käynti (tuntuu että ei kävisi kaikilla) kylmänä jokusen sekunnin ajan (vika vähän ajoittainen). Kun laittaa lohkolämmittimeen tai lämmin kone niin ei ongelmia. Nestettä ei kulu ja tehot tuntuu olevan tallella.
Hehkurele on vaihdettu, kaikkien hehkujen pitäsi olla kunnossa, ilmavuotojakin on yritetty hakea, mutta vikaa vaan ei ole löytynyt, ei kai mullakin vaan ole kansivika? Pitäisikö tämä epätasainen käyntiin lähtö ilmetä myös lämpimällä koneella?
250TD -86, 260E LANG -90
Voi olla pumpun säädöt poskellaan, omakin käynnistyi huomattavasti huonommin kylmänä ennen kuin säädätin pumpun kohdilleen.romu kirjoitti:Sama täällä jo vuosia! Mistä johtunee?Makke kirjoitti:Mulla on 300 tkm mittarissa (totuuttahan ei koskaan tiedä) oleva 2.5td ja ongelma on ollut epätasainen käynti (tuntuu että ei kävisi kaikilla) kylmänä jokusen sekunnin ajan (vika vähän ajoittainen). Kun laittaa lohkolämmittimeen tai lämmin kone niin ei ongelmia. Nestettä ei kulu ja tehot tuntuu olevan tallella.
Hehkurele on vaihdettu, kaikkien hehkujen pitäsi olla kunnossa, ilmavuotojakin on yritetty hakea, mutta vikaa vaan ei ole löytynyt, ei kai mullakin vaan ole kansivika? Pitäisikö tämä epätasainen käyntiin lähtö ilmetä myös lämpimällä koneella?
Ei, lähinnä voisi olla elementtikohtainen syöttömäärä epätasapainossa. Tai sitten kansivika, tai sitten liikaa ohivuotoa jossain pytyssä jne. Paha sanoa, mutta jos kaikki on muuten kunnossa, niin vika voi löytyä kuluneesta pumpusta. Pumppuremppa kannattaa aika, ja autokin muuttuu ihan toiseksi kunhan kunnon pajalla teettää.Ivalo kirjoitti:Eli voisko olla että saa ikäänkuin liian vähän polttoainetta?Mauri H. kirjoitti:Voi olla pumpun säädöt poskellaan, omakin käynnistyi huomattavasti huonommin kylmänä ennen kuin säädätin pumpun kohdilleen.
Huomattava ilmaylimäärä?
Pumppuremppa on tehty pari vuotta sitten HP-dieselissä- KULKEE , kylmäkäynnistys ei parantunut. Ei tosin haittaa mitenkään. Tämä toimii näinkin paremmin kuin moni muu diesel vanhana. Eka oireiden jälkeen ajettu jo varmaan 300tkm. Siinä se.Mauri H. kirjoitti:Ei, lähinnä voisi olla elementtikohtainen syöttömäärä epätasapainossa. Tai sitten kansivika, tai sitten liikaa ohivuotoa jossain pytyssä jne. Paha sanoa, mutta jos kaikki on muuten kunnossa, niin vika voi löytyä kuluneesta pumpusta. Pumppuremppa kannattaa aika, ja autokin muuttuu ihan toiseksi kunhan kunnon pajalla teettää.Ivalo kirjoitti:Eli voisko olla että saa ikäänkuin liian vähän polttoainetta?Mauri H. kirjoitti:Voi olla pumpun säädöt poskellaan, omakin käynnistyi huomattavasti huonommin kylmänä ennen kuin säädätin pumpun kohdilleen.
Huomattava ilmaylimäärä?
250TD -86, 260E LANG -90
huomasin että itellä on johonkin kummaan nestettä karannut , OM603:sta, rupes jäähdytinnestevalo palamaan, ja pinta olikin jo paisarin alhaalla.
koneella päästelty 380tkm.
Mitään normi oireita en ole huomannut että kansi olisi menossa.
Veden korkin kun ottaa pois niin tyhjäkäynnillä veden pinta tyyni, kierroksilla rupee jo kiertää vesi paisarilla , muttei poreilemaan rupea. Neste ei vaahtoa, öljyt korkista katsottuna mustat. Lämmöt pysyy 82-86 asteessa.
Konehuone täysin kuiva, mihin hittoon ne nesteet katos
koneella päästelty 380tkm.
Mitään normi oireita en ole huomannut että kansi olisi menossa.
Veden korkin kun ottaa pois niin tyhjäkäynnillä veden pinta tyyni, kierroksilla rupee jo kiertää vesi paisarilla , muttei poreilemaan rupea. Neste ei vaahtoa, öljyt korkista katsottuna mustat. Lämmöt pysyy 82-86 asteessa.
Konehuone täysin kuiva, mihin hittoon ne nesteet katos

- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Korkki vuotaaepk kirjoitti:huomasin että itellä on johonkin kummaan nestettä karannut , OM603:sta, rupes jäähdytinnestevalo palamaan, ja pinta olikin jo paisarin alhaalla.
koneella päästelty 380tkm.
Mitään normi oireita en ole huomannut että kansi olisi menossa.
Veden korkin kun ottaa pois niin tyhjäkäynnillä veden pinta tyyni, kierroksilla rupee jo kiertää vesi paisarilla , muttei poreilemaan rupea. Neste ei vaahtoa, öljyt korkista katsottuna mustat. Lämmöt pysyy 82-86 asteessa.
Konehuone täysin kuiva, mihin hittoon ne nesteet katos

Joo mulla oli tismalleen samat viat, eli käynnistäessä kävi viidellä pytyllä jonkun aikaa, puhalsi miten sattuu lämmintä, lämpömittari nousi punaiselle kun pysäytti auton, liikellee lähtiessä palasi hetkessä normaaliksi. Samoin kylmänä käynnistettäessä lämpömittari nousi liian nopeasti "ajolämpötilaan." Syyksi paljastui juuri ja juuri silmällä erottuva hiushalkeama kolmospytyn palotilasta vesikanavaan. No eipä siinä muuta kun kansi koneistamolle ja hitsattavaksi. Työlle tuli puolen vuoden takuu ja on nyt 3 kuukautta kestäny ilman ongelmia. Toivottavasti kestääki..jpk kirjoitti:Lisätään merkkejä kansipahvin vuodosta: Lämppäri sekoilee,ei meinaa tulla lämmintä ohjaamoon,samoin lämpömittari käyttäytyy epänormaalisti esim. lämpö nousee ylinormaalin lämmön kunnes putoaa hetkessä,paine "väärällä" puolella sekoittaa termostaatin toimintaa.
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14