Vitosta virta hukassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

-00 vito joka on seissyt toista vuotta. Ajosta sammutettu ja nyt ei starttaa. Startin päästä starttaa. Mittaristoon syttyy vain lataus- ja srs valot. Tuntuu että jostain ei nyt mee sähkö läpi. Sulakkeet katottu kaikista rasioista.
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Releitä vaihdeltu penkin alta keskenään. Tuntuis olevan ehjiä. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kupe80 kirjoitti:Releitä vaihdeltu penkin alta keskenään. Tuntuis olevan ehjiä. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Onko kaikki maa johdot kunnossa ja kiinni
päävirta johdot ok
seisomaan jätetty ehjän ?

testerin piuhan päästä saa suuntta
sulkeet ehjät ja myös niiden kontakti ok
(yleensä teipattu kiinni)




.
Mökkillä
'
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Unohdin sanoa että testerillä ei pääse autoon. Virta- ja maakaapelit on minusta ok. Kokeilin moottoriin lisämaatakin muttei vaikutusta. Voikos virtalukonpohja tehdä tuommoisen vian?
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Otin virtalukonpohjan irti ja se on ok. Ei starttaa sieltäkään vaikka yhdistää navat. Eli napoja 5. Yksi jatkuva virta, yksi radioasento, kaksi yhdistyy kun kääntää virrat ja viimeisen oletan olevan startti. Sen kun yhdistää niin ei starttaa. Startin päästä kyllä.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kupe80 kirjoitti:-00 vito joka on seissyt toista vuotta. Ajosta sammutettu ja nyt ei starttaa. Startin päästä starttaa. Mittaristoon syttyy vain lataus- ja srs valot. Tuntuu että jostain ei nyt mee sähkö läpi. Sulakkeet katottu kaikista rasioista.
Penkin jalustassa on sulake 3 (Immobilizer, engine control module, diesel control module), sulake 6 (immobilizer, ECU) ja sulake 23 (myös ECU). Tuleeko noihin jännite, kun yrität startata?
Startin rele (penkin jalustassa) on K4. Naksahtaako se startatessa? Jos automaatti, niin kepin asentotunnistin voi aiheuttaa ongelman. Penkin jalustassa on ECU:n rele K6 ja virtalukkopiirin rele K70, tuleeko näihin jännite, kun yrität startata?

Tietysti voi olla jostain johto poikkikin.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Sulakkeisiin 3 , 6 ja 23 tulee jännite kun on virrat päällä ja startatessa. Startin rele ei naksu. Auto on manuaalivaihteinen. Onkohan releiden paikoista missään kuvaa? Netistä löysin w638 releistä kuvia mutta tässä ne on kahdessa rivissä kun kuvissa on kolmessa.
Avatar
Vitollinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
Paikkakunta: Lounais-Häme

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja Vitollinen »

kupe80 kirjoitti:Sulakkeisiin 3 , 6 ja 23 tulee jännite kun on virrat päällä ja startatessa. Startin rele ei naksu. Auto on manuaalivaihteinen. Onkohan releiden paikoista missään kuvaa?
Laitan tähän jonkinlaisen kartan releistä, itse kuva on netistä. Selitykset olen kerännyt eri lähteistä, ja naputtelin ne excelissä samaan taulukkoon. Tallensin sen pdf:ksi ja leikepöydän kautta Paintilla gif-muotoon. Mutta netistä ei kuvista löydy paljoa enenmpää tietoa, ehkä WIS:stä löytisi enemmän. Sitä ei minulla ole käytössä.
Nämä sijainnit sopivat CDI-Vitoon, vanhemmissa systeemi on erilainen. Hankalia ovat eri variaatiot, eli Kasten, V-Sarja, Vito L, ja Combi ovat varusteiltaan erilaisia.

Kuvassa näkyvät ne kaksoisreleet, tämä kartta on tietysti vain suuntaa-antava, joten joutuu soveltamaan omaansa. Kasten-versiossa ei ole läheskään kaikkia kuvassa näkyviä releitä. Eli päivänvaloautomatiikan (K68 ja 69), ilmajousituksen (K10) varashälyttimen (V9 ja 10) releet puuttuvat, ja sumuvalorelettäkään (K83) ei kaikissa ole. Toivottavasti tästä kuitenkin on apua.

Sen verran joudun korjaamaan aiemmin kirjoittamaani, että startin rele on K1 tai se K4. Täytyy tuota vielä selvitellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Tuon kuvan minäkin löysin. Tiedä onko tässä sit erilailla kun on ambulanssi. En saa kuvaa lisättyä mutta ovat tosiaan kahdessa rivissä rinnakkain. Mistään ei löydy merkattuja paikkoja niille. Cdi tämäkin on.
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Kyllä noille isommille releille näyttää virta tulevan ja naksahtaa kun laittaa releen paikoilleen. Paitsi yhteen ei tule virta. Taitaa olla just se startin rele, koska releen navalta lähtevä johto tulee rattipylvään sulakerasialle. Menee sulakkeen kautta virtalukon pohjaan. Se on se minkä uskon olevan starttivirta. Miksi rele ei naksahda vaikka pistän hyppyjohdolla siihen 12v? Jos otan virtalukon pohjan pistokkeen irti sulakerasialta niin rele napsuu hyppyjohdolla. Rele olis ehkä tuo K4 jos katsoo kuvasta vasemman ja keskimmäisen rivin.. Purin sulakerasiankin ja sielä on kaikki ok. Googletin mittarivikoja ja joillain on ollut samat oireet mittaristossa. Ne on kuitenkin lähteneet käyntiin ja olleet ajossa.
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Tuli inspiraatio tutkia pihalla lojuvaa vitoa. Kävin liitoksia vielä läpi ja homma eteni sen verran, että kun laittaa ajovalot päälle niin mittaristoon tulee virrat. Merkkivalot "lepattaa" oudosti. Kaikki toimii, paitsi kilometrinäyttö. Ei silti starttaa avaimesta ja startin päästäkin pyörii laiskasti. Laitoin lisämaan moottorin ja korin väliin, mutta ei apua. :think:
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Kokeilin toisella mittaristolla ja sillä toimii kilometrinäyttö. Siinähän lukee: start error. Jos virrat tulisi normaalisti niin ehkä toi ajonestokin toimisi. Läppärillä ei pääse autoon. Mistähän etsisi vikaa kun virrat tulee vain ajovalot päällä?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5856
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

kupe80 kirjoitti:Kokeilin toisella mittaristolla ja sillä toimii kilometrinäyttö. Siinähän lukee: start error. Jos virrat tulisi normaalisti niin ehkä toi ajonestokin toimisi. Läppärillä ei pääse autoon. Mistähän etsisi vikaa kun virrat tulee vain ajovalot päällä?

Kannatta tutkia kaikki sulakeet että ovat ehjiä, kiinni ja saavat myös kosketuksen,
johdot hantin puolen etuiskarin yläpään lähellä ja läpivienissä,
rattitolpassa, ecun liitimet











. .
Mökkillä
'
kupe80
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 19.11.2010 15:05

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja kupe80 »

Maa- ja virtapisteet ok. Mittariston takaa oli katkaistu punakeltainen johto, mikä oli hyppyytetty toiseen. Otin hyppyjohdon pois ja liitin sen niinkun se on alunperin ollutkin. Nyt tulee virrat kuten kuuluukin. Vielä kun sais ajoneston pois.
W140SE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 25.11.2012 11:06

Re: Vitosta virta hukassa

Viesti Kirjoittaja W140SE »

Tuliko tähän koskaan mitään selvyyttä? Itsellä sama vika.
Vastaa Viestiin