Vitosta virta hukassa
Vitosta virta hukassa
-00 vito joka on seissyt toista vuotta. Ajosta sammutettu ja nyt ei starttaa. Startin päästä starttaa. Mittaristoon syttyy vain lataus- ja srs valot. Tuntuu että jostain ei nyt mee sähkö läpi. Sulakkeet katottu kaikista rasioista.
Re: Vitosta virta hukassa
Releitä vaihdeltu penkin alta keskenään. Tuntuis olevan ehjiä. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5856
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vitosta virta hukassa
Onko kaikki maa johdot kunnossa ja kiinnikupe80 kirjoitti:Releitä vaihdeltu penkin alta keskenään. Tuntuis olevan ehjiä. Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
päävirta johdot ok
seisomaan jätetty ehjän ?
testerin piuhan päästä saa suuntta
sulkeet ehjät ja myös niiden kontakti ok
(yleensä teipattu kiinni)
.
Mökkillä
'
'
Re: Vitosta virta hukassa
Unohdin sanoa että testerillä ei pääse autoon. Virta- ja maakaapelit on minusta ok. Kokeilin moottoriin lisämaatakin muttei vaikutusta. Voikos virtalukonpohja tehdä tuommoisen vian?
Re: Vitosta virta hukassa
Otin virtalukonpohjan irti ja se on ok. Ei starttaa sieltäkään vaikka yhdistää navat. Eli napoja 5. Yksi jatkuva virta, yksi radioasento, kaksi yhdistyy kun kääntää virrat ja viimeisen oletan olevan startti. Sen kun yhdistää niin ei starttaa. Startin päästä kyllä.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Vitosta virta hukassa
Penkin jalustassa on sulake 3 (Immobilizer, engine control module, diesel control module), sulake 6 (immobilizer, ECU) ja sulake 23 (myös ECU). Tuleeko noihin jännite, kun yrität startata?kupe80 kirjoitti:-00 vito joka on seissyt toista vuotta. Ajosta sammutettu ja nyt ei starttaa. Startin päästä starttaa. Mittaristoon syttyy vain lataus- ja srs valot. Tuntuu että jostain ei nyt mee sähkö läpi. Sulakkeet katottu kaikista rasioista.
Startin rele (penkin jalustassa) on K4. Naksahtaako se startatessa? Jos automaatti, niin kepin asentotunnistin voi aiheuttaa ongelman. Penkin jalustassa on ECU:n rele K6 ja virtalukkopiirin rele K70, tuleeko näihin jännite, kun yrität startata?
Tietysti voi olla jostain johto poikkikin.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: Vitosta virta hukassa
Sulakkeisiin 3 , 6 ja 23 tulee jännite kun on virrat päällä ja startatessa. Startin rele ei naksu. Auto on manuaalivaihteinen. Onkohan releiden paikoista missään kuvaa? Netistä löysin w638 releistä kuvia mutta tässä ne on kahdessa rivissä kun kuvissa on kolmessa.
- Vitollinen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 195
- Liittynyt: La 07.11.2015 18:30
- Paikkakunta: Lounais-Häme
Re: Vitosta virta hukassa
Laitan tähän jonkinlaisen kartan releistä, itse kuva on netistä. Selitykset olen kerännyt eri lähteistä, ja naputtelin ne excelissä samaan taulukkoon. Tallensin sen pdf:ksi ja leikepöydän kautta Paintilla gif-muotoon. Mutta netistä ei kuvista löydy paljoa enenmpää tietoa, ehkä WIS:stä löytisi enemmän. Sitä ei minulla ole käytössä.kupe80 kirjoitti:Sulakkeisiin 3 , 6 ja 23 tulee jännite kun on virrat päällä ja startatessa. Startin rele ei naksu. Auto on manuaalivaihteinen. Onkohan releiden paikoista missään kuvaa?
Nämä sijainnit sopivat CDI-Vitoon, vanhemmissa systeemi on erilainen. Hankalia ovat eri variaatiot, eli Kasten, V-Sarja, Vito L, ja Combi ovat varusteiltaan erilaisia.
Kuvassa näkyvät ne kaksoisreleet, tämä kartta on tietysti vain suuntaa-antava, joten joutuu soveltamaan omaansa. Kasten-versiossa ei ole läheskään kaikkia kuvassa näkyviä releitä. Eli päivänvaloautomatiikan (K68 ja 69), ilmajousituksen (K10) varashälyttimen (V9 ja 10) releet puuttuvat, ja sumuvalorelettäkään (K83) ei kaikissa ole. Toivottavasti tästä kuitenkin on apua.
Sen verran joudun korjaamaan aiemmin kirjoittamaani, että startin rele on K1 tai se K4. Täytyy tuota vielä selvitellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vito veturina, kunnes ruoste meidät erottaa.
Re: Vitosta virta hukassa
Tuon kuvan minäkin löysin. Tiedä onko tässä sit erilailla kun on ambulanssi. En saa kuvaa lisättyä mutta ovat tosiaan kahdessa rivissä rinnakkain. Mistään ei löydy merkattuja paikkoja niille. Cdi tämäkin on.
Re: Vitosta virta hukassa
Kyllä noille isommille releille näyttää virta tulevan ja naksahtaa kun laittaa releen paikoilleen. Paitsi yhteen ei tule virta. Taitaa olla just se startin rele, koska releen navalta lähtevä johto tulee rattipylvään sulakerasialle. Menee sulakkeen kautta virtalukon pohjaan. Se on se minkä uskon olevan starttivirta. Miksi rele ei naksahda vaikka pistän hyppyjohdolla siihen 12v? Jos otan virtalukon pohjan pistokkeen irti sulakerasialta niin rele napsuu hyppyjohdolla. Rele olis ehkä tuo K4 jos katsoo kuvasta vasemman ja keskimmäisen rivin.. Purin sulakerasiankin ja sielä on kaikki ok. Googletin mittarivikoja ja joillain on ollut samat oireet mittaristossa. Ne on kuitenkin lähteneet käyntiin ja olleet ajossa.
Re: Vitosta virta hukassa
Tuli inspiraatio tutkia pihalla lojuvaa vitoa. Kävin liitoksia vielä läpi ja homma eteni sen verran, että kun laittaa ajovalot päälle niin mittaristoon tulee virrat. Merkkivalot "lepattaa" oudosti. Kaikki toimii, paitsi kilometrinäyttö. Ei silti starttaa avaimesta ja startin päästäkin pyörii laiskasti. Laitoin lisämaan moottorin ja korin väliin, mutta ei apua. 

Re: Vitosta virta hukassa
Kokeilin toisella mittaristolla ja sillä toimii kilometrinäyttö. Siinähän lukee: start error. Jos virrat tulisi normaalisti niin ehkä toi ajonestokin toimisi. Läppärillä ei pääse autoon. Mistähän etsisi vikaa kun virrat tulee vain ajovalot päällä?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5856
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Vitosta virta hukassa
kupe80 kirjoitti:Kokeilin toisella mittaristolla ja sillä toimii kilometrinäyttö. Siinähän lukee: start error. Jos virrat tulisi normaalisti niin ehkä toi ajonestokin toimisi. Läppärillä ei pääse autoon. Mistähän etsisi vikaa kun virrat tulee vain ajovalot päällä?
Kannatta tutkia kaikki sulakeet että ovat ehjiä, kiinni ja saavat myös kosketuksen,
johdot hantin puolen etuiskarin yläpään lähellä ja läpivienissä,
rattitolpassa, ecun liitimet
. .
Mökkillä
'
'
Re: Vitosta virta hukassa
Maa- ja virtapisteet ok. Mittariston takaa oli katkaistu punakeltainen johto, mikä oli hyppyytetty toiseen. Otin hyppyjohdon pois ja liitin sen niinkun se on alunperin ollutkin. Nyt tulee virrat kuten kuuluukin. Vielä kun sais ajoneston pois.
Re: Vitosta virta hukassa
Tuliko tähän koskaan mitään selvyyttä? Itsellä sama vika.