W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti putoo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti putoo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Yj rele tinattu eikä vaikuttanut. (Kun joku heti olis sitä ehdottanut kuitenkin). Elikkäs toisaikaisesti,nyt yleensä moottorin kunnolla lämmettyä putoo kierroslukumittari nollille. Taas hetkenpäästä ok. Tyhjäkäynti putoaa alemmas,säätämättömään tilaan ja samalla kierroslukumittari putoaa nollille. Ei se nyt ajoa haittaa mutta sais nekin toimia. Tärinä eli kuopat tiessä ei asiaan vaikuta. Muuta tähän samanaikaisesti ilmentyvää poikkeavuutta en ole huomannut. Sulakkeet tietysti tarkistin ja kaikki ok. Olisko kellekään tuttu juttu?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ihan nyt en varma ole et mitä kautta tyhjäkäyntikierrostieto saadaan? Jos se tulee hammaskehältä ni sit siinä käy niin että jos johto pätkii ni mitari tosiaan putoaa nollille ja mosan kierroslukutieto katoaa. Tuo anturihan on kuskinpuolella kytkikopassa. Takaapäin kun koppaa kattoo ni jossain klo puoli8 kohdilla yhdellä oliko 5mm kuusiokolopultilla. Sen saa irti kun pohjamuovin ottaa pois jos niiku vaihtoa sille miettii. Tuo johtohan menee hiukan ahtaassa paikassa joten sen kunnontarkistus vaatii askartelua. Jos johtoon pääsee käsiksi ni sitähän voi kevyesti kiusata kun auto on käynnissä.

Mulla on se käsitys että kierrostieto menee juurikin tuota anturia hyväksikäyttäen.

Tyhjäkäyntiä ohjaava solenoidi on taasen syöttöpumpun persiissä. Siinä on sellainen kaksinapainen sähkötökkeli. Sen kun nappaa irti ni samalleen kierrokset tippuu ja sulla juurikin sen ohjaus putoaa pelistä. Joissain syöttöpumpuissa on kaksikin solenoidia liki päälekkäin ja niissä se toinen rajoittaa moottorin ryntaystä. Liittyy käsittääkseni siihen kenguruefektin hallintaan. Jos on automaattiaskilla ni sit tuota toista ei ole ja tosiaan ei välttämättä vaikka olisi manuaalikin. Riippuu vuosimallistakin tuon oleminen. 6/93 manuaaleissa ainakin joissain se jo on.

Nuo oireet kyllä viittaa YJ -releeseen ja vahvasti vaikka oletkin sen tinannu. Melki enste jos vaan mahdollista kannattaa tuo sulkea pois 100varmasti ehjällä releellä. Vaihtaa kaverin autosta ristiin ni näkee siirtyykö oireet toiseen autoon ja kuntoutuuko potilas. Tiä toimisiko kylmäspay kun sulla on vain ajottainen tuo oire? Jos se on kunnossa ni sit ehkä tuo anturi ja sen johto?
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Tämä oli tärkeä tieto,itsekin jossainvaiheessa pohdin että mistä otetaan kierroslukutieto mutta eilen keskityin yj-releeseen. Releen nastat ovat puhtaat,olen lämmittänyt molemmat diodit erikseen kolvilla ohmimittarin kiinni ollessa,ei värähdystäkään myötäsuuntaisessa lukemassa. Siinä ei jää jäljelle kuin juotokset ja hiilikalvovastus jonka myös tietysti mittasin. Joten nyt pitää keskittyä löytämään se anturi ja sen johto joka on epäilyksistä ensimmäinen. Toisaalta tärinä ei aiheuttanut mitään muutosta suuntaan tai toiseen kun soratietä kuin kyntöpeltoa ajelin.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Ja nyt erästäkin kytkinkaavaa tutkiessani löytyi N8 yksikkö johon liittyvät niin yj rele,kierrosluku kuin tyhjäkäynnin säädön anturi joka tosiaan tulee vauhtipyörän hammaskehältä sekä jäähdytysveden lämpötilan anturi. Lämpötila näkyy kuten ennenkin joten mikään käyttöjännitteen puutos ei vika todennäköisesti ole. Mutta missä on tämä N8 purkki joka ilmeisimmin sisältää elektroniikkaa? Sitä on näköjään haettu engl. sivuillakin mutta ainakaan minä en löytänyt pikaisen tutkiskelun jälkeen siihen selvitystä missä se on.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Tämmösessä väitetään sen olevan akun tienoilla.
Ja jotain testausohjeitakin on.

http://www.w124performance.com/service/ ... 1-1841.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäys: Muistini mukaan yj-releen sulakkeen hajoaminen hiljensi rinkimittarin ja tyhjäkäyntikin putosi. Eli tässä tapauksessa sen kosketushäiriö, ehkä voisi tehdä tuota.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lapio kirjoitti:Tämmösessä väitetään sen olevan akun tienoilla.
Ja jotain testausohjeitakin on.

http://www.w124performance.com/service/ ... 1-1841.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäys: Muistini mukaan yj-releen sulakkeen hajoaminen hiljensi rinkimittarin ja tyhjäkäyntikin putosi. Eli tässä tapauksessa sen kosketushäiriö, ehkä voisi tehdä tuota.
:lol:
Tusota samasta aiheesta ittekin kaivelin ja tämä taitaa olla tuota linkittämääsi edellinen setti aiheesta? http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 1-1840.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta siinäkö potilaassa kuitenkin sit on kaksi solenoidia syöttöpumpun persiissä? Menaan onko tuo kysymäsi N8 justiin se ARA -boksi mistä aiemmin kirjoittelin?

Mutta ajele pihaan ni katotaan sitä sun kulkinetta meinaan mulla on satavarmasti ehjä yj -rele ja löytyy tuo ARA -boksikin sekin ehjänä. Nuo ei ole ylimääräisiä mutta voi koittaa. Sensijaan ylimääräinen anturi löytyy jos sellaiselle tulee tarve. Laita YV:tä jos ei ala selvitä ni katotaan porukalla sitä potilasta.

Edit: En ole koittanu mutta ennakkoon veikkaan ettei tuo N8 ole syyllinen? Se kyllä tarttee kierroslukutiedon mutta ei sen enempi sitä käsittele kierrosten hallintaan näin siis veikkaan. Sen ARA:n toiminnan huomaa silleen että jos moottoria ryntäyttää ni mosa empii kierroksia ottaessaan. Se boksi ilmeisesti tulkitsee nopean kierrosten nousun kenguruefektiksi ja siksi sit rajoittaa syöttöä. Itte otin siitä solenoidista johdon irti kun auto tuntui juuri ja juuri havaittavasti täristävän hitaassa taajama-ajossa. Siihen loppu täristys.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Dodii vasta tänään sain asiaa eteenpäin kun hän on toiminut lähes moitteetta ja toimi nytkin paria pientä katkosta lukuunottamatta tänään. Eihän siihen päässyt mittaamaan muuten kuin juottamalla johdot yj releen ulostuloon ja virtalukon kautta tulevaan releen herätejännitteeseen. On niin ahdas paikka. Yj boxi ok,N8 boxi saa jännitteensä mutta kmittari oli nollilla ja kierrokset matalalla. Ongelma on että en ole löytänyt just tähän malliin ihan sopivia kytkiksiä mutta luulisin N8 boxin olevan 007 545 96 32. Ja N8n nastasta 6 lähtee ilmeisesti jonkinlainen pulssi/jännitetieto kickdown boxille nastaan 2 josta jatkaa edelleen nastasta 3 mittariyhdistelmään kierroslukumittarille. Kun muutakaan väylää ei näy. Joten N8 vaikuttais olevan ainoa mahdollisuus koska pumpullekin tulee tyhjäkäynnin tieto siitä. Nii tai sitte se anturi mutta kyllä toi katkos vaikuttais elektroniikan katkokselta kuten jo kirjoitin siihen ei vaikuta mitkään tärinät.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jsmaa kirjoitti:Joten N8 vaikuttais olevan ainoa mahdollisuus koska pumpullekin tulee tyhjäkäynnin tieto siitä.
Mullon sellainen vahva käsitys että syöttöpumpun sisällä on ainoastaan liukuvastus eikä muuta sähköhilpettä ja tuolla liukuvastuksella väijytään syöttömäärä. Ja olikohan niin että se oli merkattu symboolilla Edit: 18/2 referenssivastus kuvissa kun sitä itte aikoinaan etsin et missä se on. Nuo vehkeet on laitetu pakokaasunkierrätystä varten ja sellaisetkin kamppeet sun kulkineessa varmaankin on? Niin ja pumpun persiissä on ne sähkösolenoidit kaksi kappaletta?

Pumppuhan on täysin mekaaninen toiminnoiltaan näissä vehkeissä.

Kun kierrokset uhkaa laskea sähkönkulutuksen lisäyksen, kytkimellä liiruksen, ilmastoinnin tms takia ni siihen toiseen solenoidiin ohjataan jännitettä. Sen solenoidin sisällä on metallikara joka sitten työntää syöttöpumpussa "säätötankoa" joka nostaa tyhjäkäynnin oikeaksi.

Edit: Eli korjasin ja se on 18/2 referenssivastus mikä on s-pumpun sisällä ja tuolla nimellä se on ainakin joissain kuvissa näin olen antanu itteni ymmärtää
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 917
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: W124 300D -91 Kierroslukumittari nollailee,tyhjäkäynti p

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Pumpun perään menee ainoastaan yksi kaksinapainen liitin johon tulee jännite joka vaihtelee kierroksista riippuen 2-0.5V välillä. Tyhjäkäynnillä heiluu portaattain 2-2.25 V:n välillä. Tämä siis käyttötilanteessa,ei liitin irti. Ja kuten Alfamerin kaavassa kun muuta tähän autoon sopivaa kytkentää en löytänyt,on solenoidi joka on pumpun perässä merkinnällä Y22. Solenoidin toiseen nastaan tulee akkkujännite Yj releen kautta ja N8:n nasta 7 kiskoo solenoidin toisesta nastasta jännitettä alas tuon em. 2-2.5 V:n verran. Tämä säätää tyhjäkäynnin. N8 boxissa on transistori BUX11 muistaakseni joka luultavasti on ohjaamassa solenoidia. Transsin ohjaus tulee ehkä hybridiltä tai vieressä olevalta mikkroprosessorilta,sen enempää en ole kytkentöjä tutkinut.Pitääpä tässä illalla ottaa boxi vielä uudelleen auki. Bux vois olla hyvinkin todennäköinen syy katkomiseen,tehotranssi kun on mutta en sitä vielä eka kerralla vaihtanut kun ei heti ollut käsillä enkä vastaavaakaan alkanut hakemaan. Edit: Se transsi onkin BUZ11 Mosfetti
eli sen katkominen onkin epätodennäköisempää.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Vastaa Viestiin