W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Hei,
Olisko neuvoja mistä lähteä etsimään parannusta ongelmaan. Kyseessä 300 turbo diesel -81, automaatti, ajettu 440 tkm. Seisonut useamman vuoden ajamatta. Käy hyvin, eikä ylimääräsiä ääniä. Kaasuvivustossa jonkin verran väljyyttä.
Ongelma johon toivoisin neuvoja teiltä joilla kokemusta näistä on:
Sekä seisaltaan että ajaessa tuo 900rpm-2000rpm väli tulee kuin viiveellä ja tavallaan hyppää sen yli heti suoraan 2000rpm mutta siitä ylöspäin toimii samassa suhteessa kaasupolkimen liikkeen kanssa. Tosi vaikea esimerkiksi pitää kierrokset paikallaan 1500 rpm:ssä. 2000rpm ja ylöspäin tosi tasainen portaaton kierroksien nousu poljinta painaessa.
Näistä 300d moottoreista kokemukset olleet tähän saakka päinvastaiset, että kaikkissa alakierroksilla paljon vääntöä ja tasaisuutta kaasua painaessa. Jokin on selvästi vialla.
Kiitoksia enakkoon auttavista neuvoista, ja hyvää kevättä kaikille jäsenille!
Olisko neuvoja mistä lähteä etsimään parannusta ongelmaan. Kyseessä 300 turbo diesel -81, automaatti, ajettu 440 tkm. Seisonut useamman vuoden ajamatta. Käy hyvin, eikä ylimääräsiä ääniä. Kaasuvivustossa jonkin verran väljyyttä.
Ongelma johon toivoisin neuvoja teiltä joilla kokemusta näistä on:
Sekä seisaltaan että ajaessa tuo 900rpm-2000rpm väli tulee kuin viiveellä ja tavallaan hyppää sen yli heti suoraan 2000rpm mutta siitä ylöspäin toimii samassa suhteessa kaasupolkimen liikkeen kanssa. Tosi vaikea esimerkiksi pitää kierrokset paikallaan 1500 rpm:ssä. 2000rpm ja ylöspäin tosi tasainen portaaton kierroksien nousu poljinta painaessa.
Näistä 300d moottoreista kokemukset olleet tähän saakka päinvastaiset, että kaikkissa alakierroksilla paljon vääntöä ja tasaisuutta kaasua painaessa. Jokin on selvästi vialla.
Kiitoksia enakkoon auttavista neuvoista, ja hyvää kevättä kaikille jäsenille!
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Jos en ihan väärin muista, mulle kävi jotenkin noin, kun laitoin asiasta tietämättömänä kaasuvivuston vaimennusiskariksi 124:n iskarin.
Se on saman kokoinen ja näköinen, mutta toiminta on päinvastainen.
Ainakin kaasun painaminen muuttui todella kummalliseksi.
Se on saman kokoinen ja näköinen, mutta toiminta on päinvastainen.
Ainakin kaasun painaminen muuttui todella kummalliseksi.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Hmm hyvä pointti, ainoa mitä lisäsin tuohon itse jälkeenpäin oli vakionopeuden säätimen / moottorin, kun semmoinen ollut siinä ja entinen omistaja ottanut pois. Täytyypä kokeilla kytkeä pois se vivustosta ja katsoa muuttuuko ilmiö. Mielestäni sen ei pitäis vaikuttaa muuta kun rasituksellaan vivustoa, eli liikuu vaan mukana kunnes aktivoidaan ja sit säätelee itse vivuston asentoa ylläpitääkseen vauhdin. Siinä vain sähköliitos ja tanko vivustoon.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Varmistan myös että tuossa oikea kaasuvivuston vaimennusiskari. Kiitos neuvosta.
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Nyt kyllä sanoisin ettei sielä mitään iskaria ole vivustossa
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Vika voi olla ruiskutuspumpun ahdonalaisen syötön säätimessä eli morkoolissa (engl foorumit käyttää nimeä ALDA). Morkooli voi jumittaa tai kalvo on rikkoontunut. Morkooli löytyy pumpun päältä kun seuraa alipaineletkuja turbolta. Sen päällä on säätöruuvi, jota voi kokeilla säätää löysemmäksi vaikutaako asiaan.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 494tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
S206 180 2022 16 tkm pääasiallinen käyttöauto
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -7X ja Jönserad vm 9X http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma 15.07.2019 10:21
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Kiitos neuvosta, lueskelin lisää tuosta aldasta ja paineletkuista jotka liittyvät sen toimintaan. Vaikuttaa järkeenkäypältä että tuolla voi olla häiriö. Puhistan ja tarkistan nuo seuraavaksi.
Re: W123 300 turbodiesel reagoi viiveellä ja hyppää 2krpm
Voipi olla ettei automaatissa sitä olekkaan, minulla kun oli manuaali.S202 kirjoitti:Nyt kyllä sanoisin ettei sielä mitään iskaria ole vivustossa
Ja vieläpä 240D, jossa tuo iskaripulma oli.
Näkeehän tuon varsin helposti onko vaiko ei.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77