W203 kytkin remontti
W203 kytkin remontti
Nonnii elikkäs mersuun edessä kytkin remppa ku alkanu luistaa. Joten onko millanen homma alkaa itse vaihtaa ja tarviiko hommaan erikoistyökalua?
-
E200kompressor
- Mersumies

Re: W203 kytkin remontti
Ei ollut mainintaa bensa- vaiko diesel ja minkä kokoinen mutta jos itsesäätyvä kytkin eli SAC niin silloin erikoistyökalu paineasetelman kiinnitykseen.Teehoo93 kirjoitti:Nonnii elikkäs mersuun edessä kytkin remppa ku alkanu luistaa. Joten onko millanen homma alkaa itse vaihtaa ja tarviiko hommaan erikoistyökalua?
Ja vaikkei olisikaan niin kytkimen keskitystyökalu plus hyvä momenttiavain plus mahdollinen astelevy kulmakiristystä varten jos vauhtipyörä vaihtuu samalla.
-
FinlandMerceds
- Mersumaanikko

Eli ei erikois työkaluja, normalit kytkin remontti työkalut siis riittääE200kompressor kirjoitti:Ei ollut mainintaa bensa- vaiko diesel ja minkä kokoinen mutta jos itsesäätyvä kytkin eli SAC niin silloin erikoistyökalu paineasetelman kiinnitykseen.Teehoo93 kirjoitti:Nonnii elikkäs mersuun edessä kytkin remppa ku alkanu luistaa. Joten onko millanen homma alkaa itse vaihtaa ja tarviiko hommaan erikoistyökalua?
Ja vaikkei olisikaan niin kytkimen keskitystyökalu plus hyvä momenttiavain plus mahdollinen astelevy kulmakiristystä varten jos vauhtipyörä vaihtuu samalla.
Mökkillä
'
'
-
Sprinter99
- Vakiokalustoa

Osta Haynesin W203 korjausopas tai lainaa tuo kirjastosta. Kyllä siitä kytkimen ja vauhtipyörän vaihto löytyy, momentteineen.
Itse vaihdoin Sprinteriin just kytkimen ja paineasetelman, ja hyvä keskitystyökalu löytyi työkalupakista. Momenttiavain pitää olla, mutta ainakin Motonetin kytkimen keskitystyökalusarja oli karmea. Veholta voi saada orginaalin keskittimen.
Itse vaihdoin Sprinteriin just kytkimen ja paineasetelman, ja hyvä keskitystyökalu löytyi työkalupakista. Momenttiavain pitää olla, mutta ainakin Motonetin kytkimen keskitystyökalusarja oli karmea. Veholta voi saada orginaalin keskittimen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2.0l kompura bensakoneella. Vaihtuu koko paketti. Momentti Avain löytyy mutta mistä löytää nuo erikoistyökalut ja mihin hintaan.. joko on järkevin vaihdattaa pajallaE200kompressor kirjoitti:Ei ollut mainintaa bensa- vaiko diesel ja minkä kokoinen mutta jos itsesäätyvä kytkin eli SAC niin silloin erikoistyökalu paineasetelman kiinnitykseen.Teehoo93 kirjoitti:Nonnii elikkäs mersuun edessä kytkin remppa ku alkanu luistaa. Joten onko millanen homma alkaa itse vaihtaa ja tarviiko hommaan erikoistyökalua?
-
E200kompressor
- Mersumies

Teehoo93 kirjoitti:2.0l kompura bensakoneella. Vaihtuu koko paketti. Momentti Avain löytyy mutta mistä löytää nuo erikoistyökalut ja mihin hintaan.. joko on järkevin vaihdattaa pajallaE200kompressor kirjoitti:Ei ollut mainintaa bensa- vaiko diesel ja minkä kokoinen mutta jos itsesäätyvä kytkin eli SAC niin silloin erikoistyökalu paineasetelman kiinnitykseen.Teehoo93 kirjoitti:Nonnii elikkäs mersuun edessä kytkin remppa ku alkanu luistaa. Joten onko millanen homma alkaa itse vaihtaa ja tarviiko hommaan erikoistyökalua?
Kulmakiristys astemitta maksaa motonetissa 9,90€ ja Autodatan mukaan vauhtipyörän kiristys on 45Nm + 90°. Tosin tuon 90 astetta saa katsottua muutenkin joten ei se astemitta tuossa tapauksessa näytä olevan välttämätön.
MTX Basic kulmakiristys astemitta 1/2"
76-5010
Kytkinsarja puolestaan voi olla itsesäätyvä eli SAC ja ohjeen mukaan se pitää asentaa niin, että se puristetaan paineasetelman keskeltä vauhtipyörään kiinni eli siitä kohtaa mihin painelaakeri asetelmaa painaa. Muussa tapauksessa on suuri vaara, että automaattisäätö vaurioituu. Tuon SAC-kytkimen tunnistaa paineasetelman keskellä olevasta rinkulasta/varsista.
LuK Spares: Clutch Kit Art. Nr: 623 3079 09 for car
Clutch Kit LuK SAC with clutch plate, without releaser, Requires special tools for mounting, Check and replace dual-mass flywheel if necessary., for engines with dual-mass flywheel
https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id" onclick="window.open(this.href);return false; ... f=94077768
Se itse halpa sarja maksaa eBay:ssä noin 100€ mutta jospa jollakin olisi lainata sellainen.
Olen itse laittanut aina SAC-kytkimet asennustyökalulla mutta jotkut väittävät ettei sitä tarvita. Koko homma on niin työläs ja kallis osien puolesta etten ole halunnut kokeilla miten käy ilman työkalua.
Ja lopuksi vielä se kytkinlevyn keskitys, siihen on asennustyökaluja olemassa mutta senkin saa ilman niitä kun katsoo tarkasti ja käyttää tarvittaessa sopivaa hylsyä tai holkkia ohjurina.
-
Sprinter99
- Vakiokalustoa

Eikö kannattaisi ensin tutkia mikä vauhtipyörä-kytkinpaketti siellä on ja tilata samalta valmistajalta koko paketti?
Painelaakeri näis taitaa olla kallis, mutta uudet pultit liimalla momenttiin ja silmälaakeri.
Jos paineasetelma on normaali, eikä niitä pieniä jousia, niin en ymmärrä mihin tarvii tuollaista SAC työkalusarjaa?
Keskitystyökalu kannattaa olla jos epäilee omia silmiä.
https://www.youtube.com/watch?v=pDe9hTkDvWo" onclick="window.open(this.href);return false;
Varmasti joutuu maksamaan enemmän tuosta säätyvästä paineasetelmasta.
http://www.kytkinkauppa.fi/files/ASENNU ... 12_FIN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Painelaakeri näis taitaa olla kallis, mutta uudet pultit liimalla momenttiin ja silmälaakeri.
Jos paineasetelma on normaali, eikä niitä pieniä jousia, niin en ymmärrä mihin tarvii tuollaista SAC työkalusarjaa?
https://www.youtube.com/watch?v=pDe9hTkDvWo" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kytkinkauppa.fi/files/ASENNU ... 12_FIN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
E200kompressor
- Mersumies

Varaosamyyjien mukaan siellä on SAC-kytkin. Laatumerkkinä eli LUK:n valmistamana painelaakerin kanssa maksaa 237,48€ plus rahti 23,95€.Sprinter99 kirjoitti:Eikö kannattaisi ensin tutkia mikä vauhtipyörä-kytkinpaketti siellä on ja tilata samalta valmistajalta koko paketti?
Ja kyllä, jos tavallinen paineasetelma niin sitten ei tarvitse erikoistyökaluja.
https://tinyurl.com/r5uyzp4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaksoismassavauhtipyörä mitä suuremmalla todenäköisyydellä ellei joku ole laittanut jotakin muuta sinne. Sekä tietenkin momentti + kulmakiristys.
Itse vaihdoin toisenmerkkiseen dieseliin muutossarjan perinteisellä kiinteällä vauhtipyörällä ja sekä paineasetelman kahdella kytkinlevyllä.
Tuo Mersun kytkinpaketti on kyllä SAC-kytkimellä.