Om651 Nokka-akseli naarmut
Om651 Nokka-akseli naarmut
Pitääkö olla huolissaan jos -10 190tkm ajetun 250cdi nokka-akseli öljykorkista katsottuna näyttää naarmuiselta. Kuullut huhua että kertoisi siitä että laakeritkin huonossa kunnossa? Eihän nuo syviä ole eikä kynnellä tunnustelteessa tunnu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Ei sen kyllä tuolta pitäisi näyttää vaan aivan kiiltävältä joten voi olla voitelun puutetta, joka taas voi aiheutua suuresta laakerivälyksestä.
Nuo jäljet eivät aiheuta mitään toimenpiteitä mutta ne laakerit eivät näy ulospäin...
Nuo jäljet eivät aiheuta mitään toimenpiteitä mutta ne laakerit eivät näy ulospäin...
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
itellä näytti 400tkm ajetussa om651 aika samalta enkä suuresti huolestunut kun pinta oli kumminkin sileän ja urattoman tuntuinen.
jäljet oli monta vuotta eikä miksikään muuttuneet sinä aikana.
alakerran laakereita on joistain yksittäisistä koneista mennyt juu,ei mitenkään pelottavan yleistä.
sitä vastaan voi taistella hyvillä öljyillä, oikeilla vaihtoväleillä ja kylmäkäynnistysten minimoimisella pakkaskelissä(lohkolämmitin/webasto).
jäljet oli monta vuotta eikä miksikään muuttuneet sinä aikana.
alakerran laakereita on joistain yksittäisistä koneista mennyt juu,ei mitenkään pelottavan yleistä.
sitä vastaan voi taistella hyvillä öljyillä, oikeilla vaihtoväleillä ja kylmäkäynnistysten minimoimisella pakkaskelissä(lohkolämmitin/webasto).
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Omassa kulkineessa välin 130...230 tkm on näyttänyt suunnilleen samalta kuin kuvassa, joten en ole jaksanut/ymmärtänyt stressata. Tuossa koneessa on kuitenkin niin monta muutakin mahdollista täystuhon vikapaikkaa..
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Pintakarkaisun jäljeltä näyttää, tapahtuu koneistuksen jälkeen sähköisesti valokaarella.sasuu kirjoitti:Pitääkö olla huolissaan jos -10 190tkm ajetun 250cdi nokka-akseli öljykorkista katsottuna näyttää naarmuiselta. Kuullut huhua että kertoisi siitä että laakeritkin huonossa kunnossa? Eihän nuo syviä ole eikä kynnellä tunnustelteessa tunnu.
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Vähän niin ajattelinkin että miltähän muilla mahtaa näyttää saman ikäisissä. Tähän aikasemmin vaihdeltu öljyt 25tkm välein. Itse alan kyllä vaihtelemaan useammin. 5tkm omaa ajoa uudella menopelillä takana ja ihan asiallinen peli tuntuu kyllä olevan. Tuntuu vaan että mitä enemmän näistä 651 ongelmista lukee sitä epävarmemmaksi tulee tuosta hankinnasta, mutta eipäkai nämä henkilöautojen 651 sieltä pahimmasta päästä ole jos vertaa sprinttereihin.
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Katsoinpa aiheen huomattuani oman vm. 2010 220 cdi öljykorkin alle. Samanlaiset jäljet näkyy olevan. Ajokilometrit 166tkm. Liekkö normaalia vai lopun alkua sit . Toivotaan, että normaalia. Itsellä rupes nyt dpf polttelee 100-150km välein ja 4 pytyn suuttimen korjausarvot on ylärajalla. Menee suutin vaihtoon ennenku tulee mäntäpistiäinen. Onhan näissä om651 vähän kainenlaista, mutta hyvä auto ja moottori kun toimii .. Eka mersu itellä ja vähän pettymys ollut nyt. Ensin meni vesipumppu joulukuun alussa ja nyt tuo suutinvika...
Tässä on aiempien omistajien toimesta öljyt vaihdettu 10-22tkm välein kerran vuodessa ruotsissa mersun korjaamolla. 2 kertaa on ylittyny tuo 20tkm öljynvaihtoväli. Ajattelin itse nyt pitää 15tkm/1vuosi väliä joka on hyväksi havaittu aiemmisssakin menopeleissä. Kilometrit tulee aina täyteen ensin nykyajolla.
Tässä on aiempien omistajien toimesta öljyt vaihdettu 10-22tkm välein kerran vuodessa ruotsissa mersun korjaamolla. 2 kertaa on ylittyny tuo 20tkm öljynvaihtoväli. Ajattelin itse nyt pitää 15tkm/1vuosi väliä joka on hyväksi havaittu aiemmisssakin menopeleissä. Kilometrit tulee aina täyteen ensin nykyajolla.
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Mikä siinä sprintterissä om651 koneesta tekee huonomman jos on kerran sama kone?sasuu kirjoitti:Vähän niin ajattelinkin että miltähän muilla mahtaa näyttää saman ikäisissä. Tähän aikasemmin vaihdeltu öljyt 25tkm välein. Itse alan kyllä vaihtelemaan useammin. 5tkm omaa ajoa uudella menopelillä takana ja ihan asiallinen peli tuntuu kyllä olevan. Tuntuu vaan että mitä enemmän näistä 651 ongelmista lukee sitä epävarmemmaksi tulee tuosta hankinnasta, mutta eipäkai nämä henkilöautojen 651 sieltä pahimmasta päästä ole jos vertaa sprinttereihin.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Ei kai se kone sen huonompi ole, mutta joutuu varmaankin Sprintterissä aika paljon kovemmalle.jjk270cdi kirjoitti:Mikä siinä sprintterissä om651 koneesta tekee huonomman jos on kerran sama kone?
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
quote="C 124 320"]
[i
Niin enemmännhän näitä konerikkoja on sprinttereistä raportoitu kun henkilöautoista. Eiköhän se isomman auton massa ylipätään kovemille pistä tuommoisen moottorin. Toki varmaan riippu paljon monesta muustakin seikasta.jjk270cdi kirjoitti:Mikä siinä sprintterissä om651 koneesta tekee huonomman jos on kerran sama kone?
[i
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Jos on ajanut sprintterillä niin tietää että kyllä sen moottorin halutessaan hajalle saa. Tai voimansiirron.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Huoltoväli pitempi, eli 40tkm, ainakin silloin kun niitä itsellä oli, muistaakseni -13 mallinen oli viimeinen Sprintteri. Hyvin niissä kone kesti.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
40tkm huoltoväli? Ei tosiaankaan ole huono moottori om651 kun se sellaista kestää. 6 vaihteella voi ajaa taajamassa ja tuplaturbo jaksaa. Siihen vielä 40tkm huoltoväli niin ei tarvi ihmetellä jos jossain vaiheessa saattaa alakerta leikata. Jos noi moottorit olis yhdellä turbolla ja sellaisella ohjelmalla ettei sieltä lähtisi kovaa vääntöä pienillä kierroksilla sekä kiinteä 15tkm öljynvaihtoväli niin moottoririkkoja olis huomattavasti vähemmän. Hlöautoista yli 95% on automaatilla joka ei salli sellaista vedättämistä isolla vaihteella, sekä moottori pääsee kevyen auton kanssa helpomalla niin kampiakselin laakeriviat on paljon harvinaisempia. Vaikka 250 cdi:ssä on reilusti enemmän vääntöä kuin sprinterin moottorissa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Taitaa Sprinterissä olla öljytilavuutta liki tuplat, jolla tuota "virallista" huoltoväliä on saatu jatkettua.S202 kirjoitti:40tkm huoltoväli? Ei tosiaankaan ole huono moottori om651 kun se sellaista kestää. 6 vaihteella voi ajaa taajamassa ja tuplaturbo jaksaa. Siihen vielä 40tkm huoltoväli niin ei tarvi ihmetellä jos jossain vaiheessa saattaa alakerta leikata. Jos noi moottorit olis yhdellä turbolla ja sellaisella ohjelmalla ettei sieltä lähtisi kovaa vääntöä pienillä kierroksilla sekä kiinteä 15tkm öljynvaihtoväli niin moottoririkkoja olis huomattavasti vähemmän. Hlöautoista yli 95% on automaatilla joka ei salli sellaista vedättämistä isolla vaihteella, sekä moottori pääsee kevyen auton kanssa helpomalla niin kampiakselin laakeriviat on paljon harvinaisempia. Vaikka 250 cdi:ssä on reilusti enemmän vääntöä kuin sprinterin moottorissa.
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
S202 kirjoitti:Jos on ajanut sprintterillä niin tietää että kyllä sen moottorin halutessaan hajalle saa. Tai voimansiirron.
Kaikihan saa rikki ei siitä olekaan kysymys... oon vaan katsellu noita uudempia sprintteriä ja tuossa yhdessä vaihtoehdossa on juurikin tuo om651 kone ja kertaalleen kuulemma vaihdettu kone siihen autoon niin en tiedä uskaltaako tuolla koneella olevaa autoa ostaa ollenkaan
Itse oon aina kaikkiin autoihini pitänyt 15000km öljynvaihtovälinä enkä koskaan seurannut huoltonäyttöjä tai mitään muutakaan ohjeistusta, ei ole kova kustannus ja muutenkin siinä tulee samalla tsekkailtua aina vähän että kaikki on ok.
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
M-B S213 E220d 4matic 2017
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Itsellä ollut n 3,5v tuollainen om651 vm 2010. Kyllä se moottori on tosi hyvin pelannut ja muutenkin varsin mainio auto vaikka historia onkin postin käytöstä. Näitä on mukava huoltaa kun rakenteet on helposti purettavissa ja tilaa on. Jarruosia saa edullisesti Boschilta ja eipä sitä paljoo muuta tarvikkaan perus öljynvaihtojen lisäks tehdä. Omasta tosin historiasta johtuen on kaksoismassavauhtipyörä kolahdellu nyt muutaman vuoden, sen korjauksessakin selviää alle tonnilla kun jaksaa itse nähdä hieman vaivaa. Tästä oppineena en kyllä enää manuaalivaihteista hankkisi.jjk270cdi kirjoitti: Kaikihan saa rikki ei siitä olekaan kysymys... oon vaan katsellu noita uudempia sprintteriä ja tuossa yhdessä vaihtoehdossa on juurikin tuo om651 kone ja kertaalleen kuulemma vaihdettu kone siihen autoon niin en tiedä uskaltaako tuolla koneella olevaa autoa ostaa ollenkaan
Itse oon aina kaikkiin autoihini pitänyt 15000km öljynvaihtovälinä enkä koskaan seurannut huoltonäyttöjä tai mitään muutakaan ohjeistusta, ei ole kova kustannus ja muutenkin siinä tulee samalla tsekkailtua aina vähän että kaikki on ok.
Näissä on tosi iso öljytilavuus 12 litraa, se kyllä antaa lisäkilometrejä mutta toisaalta pätkäajossa se öljymäärä ei ehdi lämpeemään. Tämä johtaa dieselin päätymisen moottoriöljyn sekaan ja se sitten johtaa mm laakerivaurioihin.
Tässä vielä hieman tekstiä tuolta WIS:stä aiheesta öljynvaihtoväli. (ks liitetiedosto)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Alkuperäiseen aiheeseen vielä palatakseni, googlettelun jälkeen kuvia ko. moottorin nokka-akseleista löysin myös muilta sivuilta ja "naarmuisen" näköisiä näytti nekin olevan. Eli taitaapi tuo olla aivan normaalia tälle moottorille.rawpower kirjoitti:Katsoinpa aiheen huomattuani oman vm. 2010 220 cdi öljykorkin alle. Samanlaiset jäljet näkyy olevan. Ajokilometrit 166tkm. Liekkö normaalia vai lopun alkua sit . Toivotaan, että normaalia. Itsellä rupes nyt dpf polttelee 100-150km välein ja 4 pytyn suuttimen korjausarvot on ylärajalla. Menee suutin vaihtoon ennenku tulee mäntäpistiäinen. Onhan näissä om651 vähän kainenlaista, mutta hyvä auto ja moottori kun toimii .. Eka mersu itellä ja vähän pettymys ollut nyt. Ensin meni vesipumppu joulukuun alussa ja nyt tuo suutinvika...
Tässä on aiempien omistajien toimesta öljyt vaihdettu 10-22tkm välein kerran vuodessa ruotsissa mersun korjaamolla. 2 kertaa on ylittyny tuo 20tkm öljynvaihtoväli. Ajattelin itse nyt pitää 15tkm/1vuosi väliä joka on hyväksi havaittu aiemmisssakin menopeleissä. Kilometrit tulee aina täyteen ensin nykyajolla.
C207 250CDI - 10
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
W203 200CDI -04
Ex:W208 230K -99
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
kyllä,huolet pois
noihin laakerivaurioihin kun mentiin niin -14 0m651 sprinterissä öljynvaihtoväli on 60tkm,tälläkinhetkellä näyttää 58 000km seuraavaan huoltoon
ja siihen nähden miten paljon noita koneita on henkilö ja pakettiautoissa ,niin ongelmia on melko vähän.
on myös 700tkm ajettuja autoja avaamattomilla moottoreilla.
noihin laakerivaurioihin kun mentiin niin -14 0m651 sprinterissä öljynvaihtoväli on 60tkm,tälläkinhetkellä näyttää 58 000km seuraavaan huoltoon
ja siihen nähden miten paljon noita koneita on henkilö ja pakettiautoissa ,niin ongelmia on melko vähän.
on myös 700tkm ajettuja autoja avaamattomilla moottoreilla.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: Om651 Nokka-akseli naarmut
Palataanpa vielä tuohon nokka-akselin "naarmuun" Om651 on rullakeinuilla joten jälki on jotain valssaantumaa tai vastaavaa, kulumalla tuossa moottorissa ei nokka-akseli lopu niin kauan kuin keinussa rulla pyörii.
Ja sehän pyörii.
Ja sehän pyörii.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.