W116 450SE vm79 - Mitä öljyä suositellaan?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
saksantähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 14.04.2004 10:28
Paikkakunta: TURKU

W116 450SE vm79 - Mitä öljyä suositellaan?

Viesti Kirjoittaja saksantähti »

Eli tällainen tilanne tuli eteen näin kevään korvavalla ja V8 äänien tunkiessa jo uniinkin...

Velipoika meni hankkimaan itelleen 450SE:n ja kun entisen omistajan suorittamien öljyjen vaihtovälin aktiivisuudesta ja laadusta ei tarkkaa tietoa niin...

Millaisia mönjiä arvon foorumilaiset suosittelevat minnekkin? Varmaan samat soveltuvat kuin omaan C107 / 350SLC:nkin mutta ... Todennu tätä foorumia aktiivisesti lukeneena ja vähemmän aktiivisesti kirjoitelleena on parempi ensin kysyä vaikka pikkaisen tyhmempiäkin kysymyksiä kuin vain "kyllä se siitä-asenteella" tehden...

-S-

ps. Sekä jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia W116 450sen suhteen muista tarkastuspaikoista niin kommentit tervetuloa... tosin siitäpuolesta löytys jo haullakin kosolti juttua...
Tähdellisempää tekemistä kaikille...

W123 300TD ´79/84
C107 350SLC ´75 "-Elviira-"
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No minähän olen sellaisen melko hiljakkoin omistanut. Öljynä käytin Shell helix ultra 5W50:stä, laatikossa ja peffassa saman firman sotkut.

Siitä kolmilovisesta laatikosta kannattaa tarkistaa 3:s vaihteen toiminta, ettei "nykäise" yht'äkkiä aina välillä esim. tasaisessa satasen vauhdissa. Useammasta suunnasta olen kuullut tällaisesta ominaisuudesta, viisaammat kertokoot tästä aiheesta lisää...
Eräs tärkeä tarkastuskohde on D-Jetronic, sen kanssa olet pulassa jos se piiputtaa. Alkavat olla pikkuhiljaa ne sepät ilmavoimissa jotka sen sielunelämää tuntevat.Helpoimmat tarkistukset kunnosta hoituvat nenävärkillä, halkinaiset suutinrungot haistaa kun avaa pellin.
Tämä aiheuttaa tottakai käyntihäiriöitä ja käynnistymisvaikeuksia, itsekin jouduin jonkun suuttimen vaihtamaan. Venetmäelläkin ne ovat todella vähissä, elleivät jo tyyten loppu.

Maukkaimpia ruostepaikkoja löytyy etupyörän koteloista, ja sulakerasian alta. Vesi valuu sateella tuulilasia pitkin sinne sulakerasian alla olevaan tilaan, ja sitä kautta kuskin saappaaseen.

Happanee myös oven alareunoista ja takapyörän koteloista aivan kuten 123:kin.

Ilmastoinnin? ja Luukun+ lasien toiminnan ymmärrät tietysti katsoa kehoittamattakin, mutta muista tutkia myös lattiamatot. Niistä ei ole monastikaan tuon ikäisissä jäljellä kuin mössöä.

Onko muuten tuontipeli? Oma oli Saksanmallia ja vielä täysin hitsaamaton kaunokainen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W116 450SE vm79 - Mitä öljyä suositellaan?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

saksantähti kirjoitti:Millaisia mönjiä arvon foorumilaiset suosittelevat minnekkin? Varmaan samat soveltuvat kuin omaan C107 / 350SLC:nkin---

ps. Sekä jos jollakulla on omakohtaisia kokemuksia W116 450sen suhteen muista tarkastuspaikoista niin kommentit tervetuloa... tosin siitäpuolesta löytys jo haullakin kosolti juttua...
10 W 40 on hyvä ympärivuotinen öljylaatu. Jos autolla on talviajoa, kannattanee käyttää astetta notkeampia. Minä ajelin omallani 3 vuotta ympäri vuoden 10W40.llä.

450 SE:n, kuten muidenkin W116:n tarkistuslistalla on ruoste, ruoste ja ruoste. Arkoja paikkoja ovat mm. helmat, ovien pohjat/tiivisteura, TULIPELTI (vesi pääsee ruostuneen tuulilasin tiivisteuran ja moottoritilan kautta tekemään tuhojaan), mahd. kattoluukun kaukalon valumareiät, lattiapellin ja kynnyskotelojen saumat.

Vesan mainitsema D-jetronic -ruisku oli käytössä noin vuoden 1975 puoliväliin, 1976 malleissa oli muistaakseni jo mekaaninen K-Jet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

:oops: Empä häntä huomannut vuosimallia....
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ja minä tahdon sanoa noitten Vesan kirjoittamien juttujen perään vielä sellaisen asian tuosta M117 ja M116 moottoreista, mikä on ko. moottorikonstruktioille sangen yleinen vaiva.

Eli nokka-akselin voitelu varsinkin hanttarin puolella tahtoo olla herkkä tukkeutumaan. Eli ottakaa ne nokka-akselin yläpuolella kulkevat putket irti ja puhdistakaa jossain liuottimessa jotta voidaan varmistua öljyn hyvästä virtauksesta koko kyhmykepin matkalta. Ilmeisesti (Minulla ei hintaa tiedossa) nokka-akselit ko. moottoriin ovat aikalailla kalliita... :roll:

Itse ainankin teen omalleni, jahka saan sen härvelin taas kotitalliin ja olen saanut sen niputettua läjään...saatanpa vielä löräyttää purkillisen forteakin kaiken varmuuden välttämiseksi.

Mitenkäs muuten Vesa...voisitko joskus kertoilla minulle tarkemminkin tuosta sinun entisestä W116 kulkineestasi. Jostain omituisesta syystä minua kiinnostaisi kuulla kaikenlainen 450SE tarinointi... :wink:

Ja siihen öljysuositukseen itse arvioisin että esim. Teboilin Gold olisi varmasti riittävän hyvälaatuinen öljy. Diamondiakin voisi laittaa, mutta itse olen sitä mieltä että senikäinen moottori ei ole niin nirso niistä uusimmista vaatimusluokkastandardeista (Ristus mikä sanahirviö)... :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Täyssynteettistä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Olen tullut siihen uskoon, jotta öljymerkillä ei ole niin väliä, kunhan kama on synteettistä. Myös vanhoissa moottorikonstruktioissa.

Noh, pitäytyisin merkeissä kuitenkin joissain tunnetummissa, enkä laske biltemaa sellaiseksi :wink:
Terveisin
Tero
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Re: Täyssynteettistä

Viesti Kirjoittaja Melitos »

dieselflosse kirjoitti:Olen tullut siihen uskoon, jotta öljymerkillä ei ole niin väliä, kunhan kama on synteettistä. Myös vanhoissa moottorikonstruktioissa.
Tulipa vain mieleen että kovin vanhoissa moteissa tiivisteet eivät kestä synteettisiä öljyjä. Voivat turvota tai hapristua. En valitettavasti osaa sanoa koskeeko ongelma 70-luvun Mersun motteja. Toinen harkinnan arvoinen seikka öljyjä vaihdettaessa on huonolla huollolla ajettaessa moottoriin kertynyt kaikenlainen töhnä joka saattaa lähteä liikkeelle vaihdettaessa uudet nykyaikaiset öljyt.

EDIT: Taitaa tuo tiivisteiden yhteensopimattomuus olla ongelma enemmänkin 50-lukuisissa kuin 70-luvun lopun autoissa.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Joku guru suositteli mineraalipitoisia öljyjä omaan koslaani. Kertaakaan ei oo niitä kyllä tullu hankittua. Tällä hetkellä on Castrolin GTX Magnatec 5W40 sisällä. (Autolla ei talvisin ajella).
Vastaa Viestiin