Hyvää iltaa arvon foorumilaiset. Potilaana om642 w204 josta ohjaustehostimen öljyt pitäisi vaihtaa.
Googlesta löysin 3 viestiä huuhteluun liittyen. Ohjeet on hyvin simppelit:
-Pikkusella letkulla ja ruiskulla säiliö tyhjäksi
-Edestä katsottuna säiliön oikeanpuoleinen puoleinen (ohuempi) letku irti
-(!!!) Toisessa ohjeessa tulpattiin säiliön pää ja toisessa ohjeessa taas se letku, kolmannessa ei mainittu. (!!!)
-Pidennetyllä letkulla öljyt pihalla samalla kun auto käynnissä ja säiliötä pidetään täynnä kaataen öljyä
-Pumppu imasee nopeasti sitä tavaraa eli kaveri valmiina sammuttamaan auton kun alkaa kirkastumaan
-Letkut kiinni ja tarkistetaan öljyt lämpimällä koneella
Ennenkun luotan omaan intuitioon eli tulppaan säiliön ja jatkan letkua läpinäkyvällä letkulla jäteastiaan niin eikös paluuletku tarkoita öljyn palautumista säiliöön joka nyt halutaan ohjata jäte-astiaan?
Tyhmä kysymys muttei riitä huumori siinä vaiheessa kun öljyt on pitkin konehuonetta... Kiitos etukäteen!
W204 ohjaustehostimen öljynvaihto
-
- Mersumies
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W204 ohjaustehostimen öljynvaihto
vilsua kirjoitti:Hyvää iltaa arvon foorumilaiset. Potilaana om642 w204 josta ohjaustehostimen öljyt pitäisi vaihtaa.
Googlesta löysin 3 viestiä huuhteluun liittyen. Ohjeet on hyvin simppelit:
-Pikkusella letkulla ja ruiskulla säiliö tyhjäksi
-Edestä katsottuna säiliön oikeanpuoleinen puoleinen (ohuempi) letku irti
-(!!!) Toisessa ohjeessa tulpattiin säiliön pää ja toisessa ohjeessa taas se letku, kolmannessa ei mainittu. (!!!)
-Pidennetyllä letkulla öljyt pihalla samalla kun auto käynnissä ja säiliötä pidetään täynnä kaataen öljyä
-Pumppu imasee nopeasti sitä tavaraa eli kaveri valmiina sammuttamaan auton kun alkaa kirkastumaan
-Letkut kiinni ja tarkistetaan öljyt lämpimällä koneella
Ennenkun luotan omaan intuitioon eli tulppaan säiliön ja jatkan letkua läpinäkyvällä letkulla jäteastiaan niin eikös paluuletku tarkoita öljyn palautumista säiliöön joka nyt halutaan ohjata jäte-astiaan?
Tyhmä kysymys muttei riitä huumori siinä vaiheessa kun öljyt on pitkin konehuonetta... Kiitos etukäteen!
Matalapainepuolen tuloletku eli säiliöön yleensä letkunkiristimellä kiinnitetty letku jatketaan ja siitä tuleva öljy jäteöljyastiaan, kuten sanoit. Kuten myöskin säiliön letkuliittimen tulppaus.
Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että pumpun tuotto on varsin suuri ja säiliöllinen tyhjenee parissa sekunnissa joten kun käynnistää niin samantien valmiina sammuttamaan koska lisäöljyn kaato ei todennäköisesti onnistu (eikä ehdi) käynnissä ollessa.
Huuhtelun jälkeen pumpun järjestelmään syöttämä öljy on ilmasekaista ja jonkin ohjeen mukaan rattia piti kääntää pyörät ilmassa laidasta laitaan muistaakseni jopa 20 - 30 kertaa. Joka tapauksessa heti täytön jälkeen öljymäärän taso saattaa näyttää virheelliseltä koska öljyssä oleva ilma ei ole poistunut. Tuon voi kuulla pumpun korisevana äänenä vaikka öljymäärä näyttäisi siis oikealta. Kokemus on w210 -pumpusta mutta tuskin niissä kovin suurta periaattellista eroa on.
Jos paluupuolen letkuun täytyy laittaa sovituskappale letkua varten, on syytä varmistaa että se on tosiaan holkki jossa on reikä eikä tulppa, joka lähtee vauhdilla öljyruiskun myötä. Konehuoneeseen ruiskunnut öljy kyllä valuu lopulta parissa kuukaudessa pois. Älä kysy mistä tiedän...