Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ville86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 28.12.2012 22:12

Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja ville86 »

Eli oma auto kunnossa mut Puskaradion kautta kuullu et ois mahdollista ni onks kellää tästä kokemusta ja onko isoki projekti? Ainaki W211 mallii myydää se muutossarja suunnillee samaa hintaa mitä yks ilmapussi maksais..
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

ei farmariin voi ainakaan suositella. Ilmajouset farmarissa on melko pakolliset, jotta se toimisi tyhjänä/täydellä kuormalla.
W212 E350cdi
ville86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 28.12.2012 22:12

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja ville86 »

Totakin oon kuullu ja käsittääksein siel takapäässä on korkeusanturit mitkä säätelee myös ajovaloja
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Ilmajouset nyt muutenkin on parasta mitä on keksitty viipaloidun leivän jälkeen.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
ville86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 28.12.2012 22:12

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja ville86 »

:lol: Onhan ne hyvät niin kauan ku toimii
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

ville86 kirjoitti::lol: Onhan ne hyvät niin kauan ku toimii
Ja sitten kun ne ei toimi, ne korjataan. Ihan niin kuin kaikki muukin. Ei se ole niin kallista kuin kirjoituksista voi päätellä (ainakaan jos ei mene marmorille). Lisäksi minun kokemukseni mukaan muita alustan osia kuluu hyvin vähän, joten pitkässä juoksussa se ilmajousitus ei välttämättä tule (juurikaan) kalliimmaksi kuin rautajousituskaan. 212:ssa kaikki ilmajousituksen osat tuntuvat kestävät ainakin paljon paremmin kuin 211:ssä.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Hesusnis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 30.03.2019 23:57

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja Hesusnis »

Ja näitäkin kannattaa huollattaa. Itse vaihdatin kompuran ryynit, suodattimen ja venttiilin, vaikka minkäänlaisia oireita/vikoja ei ollut. Auto kuitenkin jo 5v ikäinen ja 150tkm ajettu. Huoltopaikkana JM Tech, jota voin kyllä suositella.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13256
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ville86 kirjoitti::lol: Onhan ne hyvät niin kauan ku toimii
Aika sama rautajousissa. Tai toimiihan ne usein jotenkin katkettuaankin. Vähän vaan halvempaa korjailla rautajousia kuin ilmajousia. Sama kuin viipaloimaton leipä viipaloituun verrattuna. :)

Totta kyllä että nuo henkilöautojen ilmapussit voisi olla edes vähän lähempänä isojen kestävyyttä.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja jusi »

Komppaan edellisiä, ei ole ilmapussit iso ongelma tai menoerä 212-korissa. Meillä takapussit kesti 7 vuotta/215 tkm. Kompuran ryyni- ja suodatinjumppaa teen joka vuosi. S212:ssa on valtava kontti, joten rautajousilla kuormankantokyky on kysymysmerkki.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jusi kirjoitti:S212:ssa on valtava kontti, joten rautajousilla kuormankantokyky on kysymysmerkki.
Tosin otteessa oleva kokonaismassa on silti rajallinen (kuormaa n. 600kg muistaakseni). Eli vaikka konttiin mahtuisi, ei silti voi laillisesti laittaa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Dieselross
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ti 27.12.2016 15:03

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

jusi kirjoitti:Komppaan edellisiä, ei ole ilmapussit iso ongelma tai menoerä 212-korissa. Meillä takapussit kesti 7 vuotta/215 tkm. Kompuran ryyni- ja suodatinjumppaa teen joka vuosi. S212:ssa on valtava kontti, joten rautajousilla kuormankantokyky on kysymysmerkki.
Mulla kun on rautajouset tuossa omassa W212 taksissa niin tuntuu perä kulkevan aika matalalla vaikka ei ole kuin 4-henkinen perhe kyydissä ja normaalit viikonloppukamat (reilusti alle 100 kg) kontissa. Viime talvena suksilomalta palatessa tukevan lumipyryn läpi pakkasi takalokarit umpeen lunta/jäätä ja sitten narskui kivasti joka routaheitossa kun baarumi raapi itselleen tilaa... Se huopainen sisälokari meinasi hieman repsottaa parista kiinnikkeestä, kun taas oli fiksumpi antanut periksi.

W218 sitten kulkee aina oikeassa asennossa kun airmatic pitää siitä huolen.
Rossin Dieselit
C218 CLS 350 CDI 4matic -12
W212 E 220 CDI -11
W204 C 200 CDI -11
Ollix
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 23.08.2019 09:18

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja Ollix »

ville86 kirjoitti:Totakin oon kuullu ja käsittääksein siel takapäässä on korkeusanturit mitkä säätelee myös ajovaloja
Ajovalojen korkeudensäätöanturi on farmariW212:ssa oikean etupyörän yhteydessä. Taka-akselilla keskellä on vain perän korkeussäätöanturi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkussa rautajouset takana aiheuttavat hylkimisreaktion :( jos katsastuksessa huomaavat.
Ei siis kannata ainakaan turmella mitään ilmajousituksen osia autosta, ettei tule myöhemmin kohtuuttoman kalliiksi palauttaa liikennekäyttöön.

Ja juu, varmasti hra X on katsastanut farkkunsa jo 10 kertaa rautajousilla, mutta se ei sitten lohduta yhtään jos katsuri hoksaa.
wiimax.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2787
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Lainataas tätä vähän, eli omassa s212:ssa perä putoaa tonttiin muutamassa tunnissa ja molemmat puolet tasaisesti. Mikä tällöin on todennäköisin vuotokohta? vai putoaako tasaisesti vaikka vain toinen pussi vuotaisi? Ei ole siis airmatic, vaan pelkästään takana pussit.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 553
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja jusi »

tahtoomersun kirjoitti:Lainataas tätä vähän, eli omassa s212:ssa perä putoaa tonttiin muutamassa tunnissa ja molemmat puolet tasaisesti. Mikä tällöin on todennäköisin vuotokohta? vai putoaako tasaisesti vaikka vain toinen pussi vuotaisi? Ei ole siis airmatic, vaan pelkästään takana pussit.
Minulla oli samat oireet ja lääkkeeksi kävi molempien pussien vaihto.En tosin ole tutkinut vuotaako kumpikin ilmajousi varmasti. Kokeeksi ostin Miessler-merkkiset, saa nähdä miten kestää. Letkujen vuotojahan voi etsiä saippuavedellä mutta minulla ei vuotoa löytynyt muualta. Sellaisen vinkin annan vaihtoon, että WIS:n ohjeesta poiketen kannattaa irrottaa myös takajarrusatula ja koiranluun alapää, niin pussit sujahtaa paikoilleen helpommin ainakin amatöörin työskennellessä.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
EemeliErkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: To 11.04.2019 10:26

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja EemeliErkki »

tahtoomersun kirjoitti:Lainataas tätä vähän, eli omassa s212:ssa perä putoaa tonttiin muutamassa tunnissa ja molemmat puolet tasaisesti. Mikä tällöin on todennäköisin vuotokohta? vai putoaako tasaisesti vaikka vain toinen pussi vuotaisi? Ei ole siis airmatic, vaan pelkästään takana pussit.
Tuskin pussit alkaa vuotaa yhtäaikaa. Mutta muut yhteiset osat voivat aiheuttaa ongelmia. Tämmöinen syy-seurausketju:

Kompressori on unohtunut huoltaa. Kompressorin ilmankuivain on tukossa vedestä. Vesi ruostuttaa venttiiliblokin. Ventiilit ei sulkeudu (aina) kunnolla. Alkavat vuotaa.

Tässä kuvia kompurasta, veden aiheuttamasta tuhosta.

https://mbworld.org/forums/e-class-w212 ... ost7458571" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli: Kuivaa kompura. Jos oli ilmankuivaimessa paljon vettä, niin vaihda ruostuneet osat. Vasta sitten pussit, jos ei noilla korjaannu.

Edit: Miten onkaan tuttua tekstiä esim täältä forumilta :)

Jos Lontoon murretta ei ole tullut opiskeltua, niin tässä linkki googelin avulla väännettynä "kapulakielelle"

https://translate.google.fi/translate?v ... ost7458571" onclick="window.open(this.href);return false;
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2787
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Onko tuo venttiilibloki kompuran yhteydessä vai erillinen osa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja tomant »

jusi kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:...Sellaisen vinkin annan vaihtoon, että WIS:n ohjeesta poiketen kannattaa irrottaa myös takajarrusatula ja koiranluun alapää, niin pussit sujahtaa paikoilleen helpommin ainakin amatöörin työskennellessä.
OT: Mistä amatööri saa nykyään WIS:n käyttöönsä?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1193
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Rautajouset ilmajousien tilalle w212

Viesti Kirjoittaja Ari »

EemeliErkki kuvasi asiat täsmällisesti.
Itselläni ei farkkua,vaan Airmatic sedan-auto.Ongelmat loppui kun vaihdoin tarvikekompressorin ja alkuperäisen venttiiliyksikön,yhteishinta alle 500e.

Näissä omani kaltaisissa ässissä ongelmat alkaa usein siitä,kun kompuran ilmanottoletku on mennyt rikki,ja kompuraan pääsee kosteata ilmaa..ja siten myös venttiiliyksikköön.Lopulta toinen tai molemmat ei enää toimi kuten kuuluu.Kompuran ilmanottoletkun päässä oleva suodatin on hyvä vaihtaa vaikka parin vuoden välein,on helppo homma kuin lampunvaihto.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin