300 TD 126

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

300 TD 126

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Tere. Harkitsen tollasen auton ostoa mutta ongelmana on se että automaattilaatikon kick-down ei toimi. Myyjä vaikuttaa asiantuntevalta mieheltä joten oletan hänen jo kokeilleen yksinkertaisimmat korjaustoimenpiteet eli luulen että laatikolla on suurempi remppa edessä. Jos ajatellaan pahinta vaihtoehtoa niin kokonaan uusiminen. Paljonko kyseinen remontti maksaa ? Jos joku osaisi noin suurinpiirtein heittää lukuja. Auto 1981 vuosmalli. Auto on dieselöity mutta ei korinvaihto. Ai niin ja toinen kysymys. Juttelin yhden toisen myyjän kanssa jolla oli samanlainen auto myynnissä ja kun kysyin nouseeko öljytikusta sauhua kun moottori lämmin ja nostaa tikun pois niin hän vastasi että turbodieseleissä kuuluu tehdä niin eli huohottaa ??? Itse tiedän vain että dieseleissä ei saa tapahtua niin mutta en viitsiny alkaa vänkäämään kun en ole varma TURBODIESELISTÄ ?! Osaisiko joku valaista asiaa ???
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä dieselikin huohottaa, riippuu vaan moottorin kuluneisuudesta. Omassakin tulee sauhua jonkun verran.

Oma mielipiteeni on, että älä sotkeudu tekniikanvaihtoihin, jos et tunne tekijää / tiedä vaihtoa hyvin suoritetuksi. Esim. Nettiautossa on kaksikin alkuperäistä 300 SD:tä kaupan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Peesaillaan Timoa. Kaiken maailman tekniikanvaihtohärvelit on mahdottoman paljon vaikeampi kierrättää eteenpäin vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Jos et aio polttohaudata itseäsi kyseisessä autossa, katsele originaalia vaihtoehtoa. Palapeli on aina palapeli.
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Tekniikanvaihto

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

OK. Sieltä nettiautosta mä tänkin löysin. 1500e olisi irronnu mutta korjauksiin ois varmaan tippunu jokunen euro. Kattelin myös niitä kahta orkkis SD;tä nettiautosta ja olinkin yhteydessä siihen myyjään. 7000e tuntuu kovalta koska ne viat mitä myyjä luetteli ennenkuin edes kerkisi mennä katsomaan autoa herätti kysyksiä, hinnasta mistäpäs muusta. Viat esim. ilmastointi, kojelauta lohkeillu, vakionopudensäädin, ruosteet. Se kultainen joka on tax free hintana 7000e on joka tapauksessa liian kallis. Tiedän että mobile.de sivuilla kyseiset autot ovat siinä 5-8000e paikkeilla mutta tiedän myös että kyseiset sivut on hyvin paljon suunnattu ulkomaalaisille esim. suomalaisille joten useat autot siellä ovat ylihintaisia saksalaisille. On siellä, mobile.de, toki "normaalihintaisia" mutta hyvin vähän.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Hyvä mersuvalinta. Jos on varaa valita, niin ota 6-pyttysellä uudemmalla turbodieselillä varustettu ässä, joita on valmistettu vuosina 86-87.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Olli Lajunen kirjoitti:Hyvä mersuvalinta. Jos on varaa valita, niin ota 6-pyttysellä uudemmalla turbodieselillä varustettu ässä, joita on valmistettu vuosina 86-87.
Tarkoittanet 86-92 (alkuvuosi)?
Terveisin
Tero
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

300 SDL Turbodieseliä valmistettiin 85-87 - 2996cm3 rivikuutonen, 150 pollea ja 273Nm. Mainio peli.

90-91 valmistetuissa 126-dieseleissä on se surullisenkuuluisa 3,5 litrainen kuutonen.
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Kiitos tiedoista. Ajelin kerran Norjassa kyseisellä autolla ku piti joku hätäpäissä vuokraa ja oli mainio peli. Sitä en tajua noissa hinnoissa että 1993 140w 3.5 TD saa saksasta jo alle 7000e ja verokin on alle 7000e. Millä perusteella jostain 80-luvun alkupuolen SD pyydetään niin paljon ??? Jaa, noo ihan sama. Itse olisin valmis maksamaan juuri tuosta 85-87 vuosmallin kutoskoneella olevasta turbodiesel 126 max. 7000e jos olisi huippukunnossa ja siintä hintaa alaspäin riippuen vioista.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Harrastelija kirjoitti:Sitä en tajua noissa hinnoissa että 1993 140w 3.5 TD saa saksasta jo alle 7000e ja verokin on alle 7000e. Millä perusteella jostain 80-luvun alkupuolen SD pyydetään niin paljon ??? Jaa, noo ihan sama. Itse olisin valmis maksamaan juuri tuosta 85-87 vuosmallin kutoskoneella olevasta turbodiesel 126 max. 7000e jos olisi huippukunnossa ja siintä hintaa alaspäin riippuen vioista.
En tiedä, vaikuttaako 10/1991-8/1996 valmistetun 300 SD/S 350 Turbodieselin hintoihin moottorin maine. Tuo 3,5-versiohan oli "yliporattu". Ajan myötä mm. männänvarret taipuvat ja sylinteri muuttuu ympyrälieriöstä ovaalin muotoiseksi. Toki moottoreissa on yksilöitä, jotkut voivat kestää hyvinkin. Useimmiten moottori kuitenkin joudutaan putkittamaan. Asian ollessa tuore vaihdettiinpa Saksassa tehtaan puolesta "selviin tapauksiin" kaikessa hiljaisuudessa vanhaa OM603.960:aa pellin alle. Tehdas ei ole kuitenkaan myöntänyt virallisesti mitään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Keltaisessa Pörssissä on ollut melko pitkään myynnissä yksi tuollainen 300SDL, vuosimalli 1987, Vaasassa. Melko korkeaa hintaa vaan pitää mersullansa, 11 900€. Saa olla melko täydellisessä kunnossa, että kehtaa tuolla hinnalla alkaa myymään. :shock:
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
JussiK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 06.04.2003 22:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Harrastelija kirjoitti:Kiitos tiedoista. Millä perusteella jostain 80-luvun alkupuolen SD pyydetään niin paljon ???
Noo, ehkä siksi, että se on (Suomessa) harvinainen ja upea auto. 8) Ja turbodiesel automaattiaskilla sopii todella hyvin 126:n tunnelmaan. Jopa vähintään yhtä hyvin kuin V8-bensakone. Ainakin minun mielestäni....
- Köyhyys periytyy -


Autot nyt:
* W123 200D -81 "Eeva" 174 tkm
* Ford 17M 2.0 V6 Turnier -70
* Toyota Landcruiser HJ61 -87
* pökötti ja sitikoita



Ex MB:t
- 123 kymmenen ainakin
- 124 kymmenen ainakin
- 560 SEL 300hv -87
- 300SD -85
Harrastelija
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 13.02.2005 00:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harrastelija »

Jep, pörssin SD on huomioitu ja jos rehellisiä ollaan niin en edes muista kuinka kauan kyseinen auto on ollut pörsissä, todella kauan. Saksasta jos lähtee hakemaan niin kyseisen auton saa veroineen alle 8000e jos on vain joku kaveri siellä päässä niin sanotusti kyttäämässä. Itse yritin antaa toimeksi antoa ensin muutamalle jobbarille mutta ei ne ottanu edes vastaan. Mutta sitten tuli iloinen yllätys kaverin kautta että hänen nykyisen vaimon vanha kaveri on Kaiserslautenissa autoliikkeen pitäjänä ja nyt on ns. hakusessa. 5000e max kaveri lupas auton ja 5000e se on huippukunnossa. Eli ei toi mun 8000e ole ihan keksitty. Vaikuttaa siltä että pörssin ilmoittaja ei edes ole myymässä kunhan pitää ilmotusta. Eihän sitä ikinä tiedä. Nettiauton 7000 tax free hinta olisi muuten lähellä mun maksimia MUTTA auto on -82, valitettavasti. No, minulla ei ole kiire. Kyllä se oikee tulee vielä kohdalle oikean hinnan kanssa. Jos nyt vielä kerron niin aluperin oli ja tavallaan on vieläkin hakusessa 4-matic TDT mutta Kaiserin jätkä sano että se on vielä harvinaisempi löytää huippukunnossa kuin 126, joten olen hiukan luopunut siitä. Toisaalta eihän sitä ikinä tiedä.
JariTre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: Su 16.11.2003 22:19

Viesti Kirjoittaja JariTre »

Itselläni oli vajaan kaksi vuotta Saksasta tuotu W140 350 SD. Siihen oli vaihdettu uusi kone Saksassa, alkuperäinen oli hajonnut 160 000 km kohdalla.

Monet sanovat sitä yliporausta syyksi. Totuus on kuitenkin että se yliporaus on vain tasan 1 mm seinämävahvuudessa. Voiko tuo yksi milli merkitä niin paljon?

Itselläni se uusi moottori toimi loistavasti. Ja koko autoa on edelleen "ikävä". Piti hintansa kyllä hyvin, kahden vuoden käytön jälkeen siitä sai saman kuin itse oli maksanut.

Eniten uskon moottorin hajoamiseen vaikuttavan sen, että kuormitetaan liikaa, ajetaan kuumaksi turbolla eikä huolehdita jäähdytyksestä. Ja ei huolehdita viskon kunnosta. Lisäksi ajetaan liian pienellä vaihteella. Se ässä vaihtoi nelosen päälle hirvittävän pienissä kierroksissa. Sen vuoksi ajoin aina 3:lla kaupungissa.

350 SD kuluttaa erittäin vähän. Itse mittasin alle 8 litran kulutuksia. Tankillisella ( 100 l) ajoi 1250 km.

Jos sen kulutusta vertaa bensavehkeisiin, niin vaikka kerran korjaisi koneen, niin silti jää plussan puolelle. Tosin dieselillä ei sitä vauhdin hurmaa pääse niin kokemaan. Jää kyllä monet sakotkin saamatta.

No, vähän enemmän tehoa siinä olisi saanut olla suhteessa auton massaan. Viimeisissä W140 ässissä olikin tehoja lisätty 300 D turbo, 177 hv. Joka ei sekään kone kestä paljon enempää kuin 350 D, jonkin verran kuitenkin kuulemma.

Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
Vastaa Viestiin